רכבי אגד תיקתק (צילום: אגד)
רכבי אגד תיקתק (צילום: אגד)

משרד התחבורה מציג: האיוולת

פורסם בתאריך: 19.2.23 15:07

באחד הטורים הקודמים שלי, לא לפני זמן רב, התפייטתי ארוכות, ובצדק, בשבחה של התחבורה הציבורית החיפאית. שלא בצדק, ובטח שלא במזיד, השמטתי את שירות הנסיעות תיקתק של אגד מהרשימה הארוכה של אמצעי התחבורה הזמינים לחיפאים. זהו שירות חיוני שמאפשר גישה מהירה וזולה של תחבורה ציבורית לרחובות ולאזורים אשר לא נהנו ממנה במשך שנים רבות.

הוויכוח בנושא סובב סביב הכדאיות הכלכלית של העסק. הדוחות של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מדווחים על מספר זעום של נסיעות בתיקתק ומבהירים ש"יש להשתמש במשאבים שהוקצו לו לשיפור השירות בתחבורה הציבורית בערוצים אחרים".

ראשית, מסתבר שבין הדוחות לבין העדויות בשטח יש פער, והוא לא קטן. לא ברור מה השיטה שבה נספרו הנוסעים, אבל די בלתי אפשרי לגשר על פער בין 1,000 משתמשים בחודש (גרסת הרשויות) למאות אלפי הנסיעות (גרסת תיקתק/חלק מציבור הצרכנים). האמת נמצאת כנראה איפשהו באמצע, ואיפשהו באמצע, כך או כך, רחוק מאוד מהאומדן הרשמי.

לא שזה משנה משהו, אבל תראו, אני גר בקיבוץ חניתה. מקום מקסים, מלבב – וחור לכל דעה ועניין. יש לנו משהו כמו שלושה אוטובוסים ביום אל הקיבוץ וממנו, ולא פעם מצאתי את עצמי כנוסע יחיד באוטובוס הזה. איש לא מעלה ולא יעלה בדעתו לבטל את התחנה אצלנו, הגם שהיא הכל חוץ מכדאית כלכלית.

 

 

השאלה של כדאיות כלכלית איננה רלוונטית, לבטח כשמדובר בשירות של חברה ממשלתית. גם אם השירות לא נותן פתרון למאסה עצומה של אנשים, הוא מספק מענה הולם לתושבים בשכונות שאין להם אלטרנטיבה מלבדו. והתושבים באזורים האלו של חיפה משלמים את מסיהם ואת ארנונתם, שכידוע איננה זולה ממש באף אזור בחיפה. מן הראוי שהעיר תדע לספק להם שירותים ברמה הולמת, ובהם, כמובן, תחבורה ציבורית.

והעניין השני – ההבטחה המעורפלת של הרשויות לשיפור התחבורה בערוצים אחרים. לא יודע מה איתכם, בין השורות קראתי כאן "אנחנו הולכים למרוח את הדבר הזה חמש שנים, גם אז להוציא פתרון חצי אפוי, ובינתיים נסו להסתדר איכשהו, לא באמת משנה לנו". היינו בסרט הזה כל כך הרבה פעמים ובכל כך הרבה מובנים, אז למה לתקוע אנשים בלימבו של שנים ארוכות? למה לא פשוט להשאיר את השירות על כנו, וכשאתם מוצאים את האלטרנטיבה (לא עולה כסף לחשוב, למיטב ידיעתי), תחליפו אותו? גם מהי האלטרנטיבה בדיוק? מה, תחלקו רולרבליידס לכל בנאדם שגר ברחוב מרגלית?

לא ברור לי מהו שורש ההחלטה ומהו מארג האינטרסים שעומד מאחורי כל צד במחלוקת הזאת, וזה גם לא משנה. מה שחשוב ועקרוני כאן הוא רווחת התושבים, והם המפסידים מכל העניין הזה. אנשים לא אשמים שאוטובוס לא יכול להיכנס לרחוב שבו הם גרים. כל הסיפור הזה נראה ומרגיש כמו איוולת. חבל.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. נחום חיפאי

    כל מילה בסלע. שרות חיוני שלא אמור להיות למטרות רווח מטרת השירות היא לתת מענה ראוי לשכונות רבות בחיפה שאוטובוסים לא יכולים להיכנס אלייהם בגלל צפיפות השכונות והכבישים הצרים והמפותלים. חייבים לגרום לשרת התחבורה להבין את הטעות שהיא עשתה בביטול הפרויקט הניפלא הזה בחיפה

  2. ליזי

    התיקתק גם מוריד מלא מלא נהגים חדשים מהכביש כל עוד הוא עובד כמו שצריך ממש ממש חבלללל

  3. ראובן

    חבל שזו החלטה של משרד התחבורה ולא רשות מקומית.
    אי אפשר לקבל החלטות כאלה רק על סמך שיקול כלכלי.
    או שיעלו את המחיר בשקל לנסיעה,זה ישנה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר