חיץ המסילה בחיפה (צילום: רכבת ישראל)
חיץ המסילה בחיפה (צילום: רכבת ישראל)

הגיעה העת להחליט: האם חיפה תהיה כמו ברצלונה?

פורסם בתאריך: 12.6.23 11:33

בימים אלו נקבעות החלטות הרות גורל לחיפה בפרויקט הכפלת מסילות הרכבת וחשמולן לקראת רכבת מהירה. בשנת 2012 הקמתי עם קולגות את התנועה להסרת חיץ הרכבת ולקידום חזית הים של העיר, והסברנו מדוע קריטי להיפרד מהתוואי העילי של הרכבת על קו החוף. היתה זו תקופתו של יונה יהב והוא טבע את המושג "חיפה ברצלונה", אשר מקפל בתוכו את המהפכה שעברה ברצלונה בהסרת מסילות הרכבת מקו החוף והפכה מעיר אפרורית ותעשייתית לאחת מהערים המתחדשות והאהובות בעולם.

ב-2012 העיר התחתית היתה עדיין עיר רפאים נטושה, שוק תלפיות גסס למוות, ואדי סאליב היה חור שחור, המאבק במפעלים המזהמים היה עניינן של "כמה פעילות סביבה הזויות", איצטדיון סמי עופר טרם קם, השכונות רמת הנשיא ונאות פרס היו ברובן אדמה ושדות, וקו הרכבת לכרמיאל טרם הוקם. מבט רטרוספקטיבי יכול להעריך את המהפך העצום שהתחולל בחיפה משנת 2012: חלקי העיר הנטושים קמו לתחייה, תודעת התושבים השתנתה ורבים בוחרים לחיות בלב העיר ובשכונות החוף, נרשם ביקוש עצום לנדל"ן במקומות שהיו שטחי הפקר כמו ואדי סאליב, שוק תלפיות, בת גלים והדר, נוה דוד עוברת מהפך שמקדם אותה משכונה מוזנחת ומופקרת לשכונה נחשקת. כל אלו מעידים כי החיפאים הם הרבה פחות שמרנים ממה שנהוג לחשוב. הם שינו את דרך החשיבה במה שעשוי להשאיר בעיר גם את דורות ההמשך.

תוואי חשמול הרכבת שמקודם כעת בחיפה עומד לחרוץ את גורל העיר לחורבן או לשגשוג. האופציה של גורמי תכנון ומובילי מאבק לשינוי ולייעול של זמן הנסיעה ברכבת מציעה שתי מנהרות: האחת לנוסעים לחיפה, באורך של כשבעה ק"מ, שמובילה את הנוסעים מתחנת האיצטדיון, מתחת לכביש 4, לתחנה גדולה ומרכזית בקריית הממשלה, סמוך לכיכר פריז, עם ממשק תת קרקעי לכרמלית. השנייה, המיועדת לנוסעים מחיפה, היא באורך של כ-10.5 ק"מ, מלב המפרץ ישירות לעתלית.

 

 

ראש העיר עינת קליש רותם מתעקשת על מתווה ארכאי משנת 2012 שאיבד תוקף. היא משתמשת בסיסמאות מאשימות ומתקרבנות במקום להיות עניינית ולראות את המציאות בעיניים של חדשנות, חזון ויעילות שיזניקו את חיפה והצפון. בסופו של דבר, המציאות וממשלת ישראל יעשו את החישובים הכלכליים שלהן ופשוט לא ימנהרו ארבע מסילות כפי שקליש רותם מייחלת מתוך אמונה בלתי מבוססת בהבטחות הסרק של משרד התחבורה. הגורמים בירושלים, ובראשם פקידי האוצר, לא ימצאו שום עניין כלכלי בפינוי מערך מסילות שעובד מצוין לטובת שיפורי איכות סביבה של עיריית חיפה. מאבקי הכוח של קליש רותם הופכים למלחמות בתחנות רוח שגורמות נזקים קשים, כמו בפרשת קיט ונופש שעליה אנו משלמים עשרות מיליונים ושדה התעופה שהחזיר לנו את מה שהיה – מטוסים קטנים לקפריסין ופוטנציאל להעתקת מטוסי הרצליה לחיפה.

לחיפה אין שום רווח בנוסעים צפונה ומזרחה. כביש 6 שעובר בין פורידיס ליקנעם עושה חיים קלים לצפוניים בלי לייתר את חיפה. אנו רוצים את מי שמגיעים לחיפה כדי לחיות ולעבוד בה. ההתעקשות להאריך לצפוניים את תוואי הנסיעה בתוך חיפה היא חסרת ערך והזויה, מחלישה את הצפון עד כדי הגירה למרכז הארץ, וכפועל יוצא – מחלישה גם אותנו כעיר מטרופולינית.

בירושלים הוקמה בכניסה לעיר תחנת יצחק נבון בריכוז תחבורתי יעיל. תוואי הרכבת הוותיק במושבה הגרמנית הפך לפארק המסילה המרהיב. חיפה חייבת לחשוב בגדול על עצמה כעיר מטרופולין, להיפרד מהקונספציה הארכאית של מנהור בקו החוף ולספק תחבורה פנים עירונית מצוינת המקושרת לרחבי העיר, לחוף הכרמל, לקריית הממשלה ולמרכזית המפרץ.

חלפו 11 שנים מאז 2012, ואם לא נתקדם אנו מסתכנים בתכתיב ממשלתי שינציח מסילה עילית עם מערכת חשמול מכוערת שתפריד את חיפה מחזית הים. הרס לעולמי עד. לעומת זאת, חשיבה חדשנית תקדם את הפיכתה של חיפה לעיר חוף אמיתית כמו בחזון "חיפה ברצלונה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. גילה את בכלל מחיפה?

    על איזו תנופה את מדברת? מתוך חנופה ליהב הכושל אחרי שקליש ומרצ לא רוצות בך? הדר שכונת פשיעה, בת גלים התמלאה במפגעים זיהום ורעש הלי פינוי הבה"ד למרות כל ההבטחות. הרסו את בת גלים. טיילת מיושנת שאפילו את הקשתות לא שיפצו בה. העיר התחתית גם אחרי השקעה דל עשרות מליונים חצי נטושה. סטודנטים לא רוצים לגור בה ועסקים להשכרה יש בשפע. ואדי סאליב נותר מפחיד בלילות ומלא חירב'ס ריקות ושוק תלפיות שלא נדע מצרות. גם להסתובב שם מדכא. לשבת שם בשביל האוטנטיות ולברוח בשביל לא לחטוף כדור תועה.
    התיאורים שלך כאילו חיפה ברצלונה ורק הרכבת בעיה. חיפה רחוקה מברצלונה 30-40 שנה כלומר אם יתחילו לשפץ חצי מחיפה מטיילת בת גלים, יבנו מרינה, יקימו לתחייה את הדר ההרוסה ויבנו שוק שלא מצחין ומלוכלך אז עוד 30 שנה נהיה ברצלונה אולי.
    תל אביב הגיעה למה שהיא היום בזכות עבודה על תוכנית שימור עירונית בשנות ה-90 כלומר גם לתל אבכב לקח 30 שנה והיא עוד בבנייה ושיפוץ כמו בדולפינריום לעשור שניים קדימה גם. אולי חיפה תגיע לברצלונה ב-2050 במידה ולא ייבחר ראש עיר ארכאי וכושל אלא מבין עניין כמו אביהו או שרית גולן

  2. 1

    להגיד "מקבלי ההחלטות בירושלים לא יסכימו" לשיפור איכות החיים והסביבה ללא יעילות כלכלית – זה לא נימוק.
    בעיות זיהום סביבה משותפות לכל מטרופולין חיפה, וגם עמק יזרעאל סובל מסרטן בתי הזיקוק – הגירת תושבים בין חיפה לקריות הסמוכות לא רלוונטית לעניין זה.
    חיפה מוזילה כניסה אל חופי ים יחסית לישובי חיפה רבתי, ובתמורה מקשיחה בדיקות כספית לכל הכנסת חול לחופים.
    זכותה, ובין אם הניסוי יצליח או לא – זה נקרא עידוד תחרות כלכלית בין ישובי מטרופולין חיפה, בטח לא כפיה.
    ובטח לא כשאת מערבת את הממשלה שתסכים או לא, ל"כפיה" של הרכבת לעבור בחיפה – הממשלה הנוכחית בכלל בעד תחבורה פרטית, ועוד לא דיברנו לא על בדיקת יתכנות חשמליות ידידותיות לסביבה נוסח סקנדינביה ולא על יתרונות מול חסרונות אוטובוסים…

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר