מימונה כהלכתה (צילום: גיל כהן-מגן)
מימונה כהלכתה (צילום: גיל כהן-מגן)

לשוב לערך המקורי של המימונה

פורסם בתאריך: 17.4.18 18:28

אחת המסורות שהכו שורש עמוק בארץ בשנים האחרונות היא המימונה. כבת לעדה המרוקאית וכתושבת שכונת הדר החלטתי שבשנה הבאה אקיים בביתי את חגיגת המימונה בצאת חג הפסח. אני גרה בשכונה ובעיר מעורבות, ואין מקום נכון יותר ליצור בו המשכיות של המנהג המסורתי של יהודי מרוקו מאשר חיפה.

במרוקו המימונה היתה אחד מהסממנים המובהקים ביותר של יחסי השכנות הטובה ותמצית הקיום המשותף בין החברה היהודית לחברה המוסלמית. המוסלמים נהגו להגיע לבתי היהודים בצאת חג הפסח עם החמץ שעליו הם שמרו עבור שכניהם במהלך החג. היהודים מצדם, שנמנעו מאינטראקציה עם השכנים המוסלמים במהלך החג בשל חשש חמץ בהתאם להקפדה היתרה על הלכות החג, נהגו לכבד את השכנים בכל טוב וחגגו איתם ביחד כסמל לחידוש יחסי השכנות הטובה ביניהם.

במימונה נהוג להשאיר דלת פתוחה כדי שכל החפץ יוכל להיכנס בעדה. צמד המילים “תרבחו ותסעדו” שאומרים בחג מבטא את השאיפה לרווח או לרווחה ולמתן עזרה לזולת הדבר נרמז במילה סעד, כלומר שתהיה לכם רווחה ואז תוכלו לעזור לכלל. מעבר למסר על הקיום המשותף יש כאן מסר חברתי עמוק של עזרה הדדית ושל חיים בכבוד.
אני סבורה שלמרות הפרשנות השונה במקצת שקיבל החג הזה בארץ, עלינו לנסות ולקיים אותו במתכונתו המקורית אשר מלאה בתוכן חשוב וחברתי. בחיפה מקיימים בכל שנה את פסטיבל החג של החגים המקסים, שאליו מגיעים עשרות אלפי אנשים מכל הארץ — מסורת יפה שאפשר להתגאות בה. הפסטיבל שנערך במהלך חודש דצמבר הפך למופת של הכלה והכרה בתרבות ובדת של כלל האוכלוסייה שחיה בעיר המעורבת ולקיום המשותף בה.

לכן אני חושבת שבחיפה יהיה נכון לקיים גם מימונה קהילתית אחת גדולה בלב אחת מהשכונות המעורבות בעיר, וזאת לצד המימונות שמתקיימות במקביל בבתים הפתוחים של תושבים. מדובר בהשקעה עירונית, אבל זו השקעה ראויה שיש בכוחה לצקת תוכן משמעותי לחג ולהשיב לו משהו מהערך המקורי שלו. בהחלט יהיה נכון ואפשרי לבקש מתושבים להצטרף לרעיון ולהביא מעצמם לחגיגה הגדולה המשותפת. יש בכוחה של שכנות אמיתית לחצות גבולות של השקפות פוליטיות ולשבור מחיצות.

המשמעות היא הענקה של אינטרפרטציה חדשה-ישנה לחגיגות המימונה. ההשקעה לא צריכה להיות גדולה מכיוון שאפשר לקיים את החגיגה הקהילתית בשיתוף עם התושבים. היא בוודאי לא תעלה על ההשקעה בתקציב של הבאתו של אמן אחד לבמות יום העצמאות, אבל יהיה לה ערך גדול וייחודי הרבה יותר. אני מאמינה שיש הרבה תושבים שישמחו לתת מעצמם לאירוע עם מסר כזה, ובעזרת נכונות ותמיכה מצד הרשות ניתן יהיה להפוך את זה למסורת שתצעד איתנו הרבה שנים קדימה, לא פחות ממסורות אחרות כמו החג של החגים.

הכותבת היא פעילה פוליטית ואקטיביסטית חברתית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר