מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)
מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)

בז”ן מציגה תמונה מעוותת

פורסם בתאריך: 5.5.18 21:29

סמנכ”ל בז”ן שלומי בסון מבקש בטור קורע לב בעיתון "כלכליסט" את אמון הציבור. בטור הזה מוצג מפרץ חיפה כגן עדן עלי אדמות — מציאות שמתקיימת רק במחוזות הדמיון שלו. בסון מתאר גן עדן ודן אותנו, תושבי המפרץ, לגיהנום סביבתי. אז אני מבקשת להסביר לו שאמון הציבור לא עולה בקנה אחד עם הצעדים האגרסיביים שמובילה בז”ן נגד המאבק הציבורי. מר בסון, רוצה לזכות באמון הציבור? בוא נתחיל בכמה שאלות.

אתה מציין כי יש ערים שבהם קיימים בתי זיקוק בלב אוכלוסייה. בדקת את נתוני התחלואה באותן ערים? אתה אף מציין כי נתוני זיהום האוויר השתפרו פלאים. חבל שלא טרחת לציין שאתה מתייחס לנתוני זיהום אוויר ממקור תחבורתי ולא לקבוצת החומרים המסרטנים אשר נפלטים מדי יום ממפעל בז”ן. האם טרחת לציין בפני עובדי בז”ן או התושבים שמתגוררים סמוך למפעל שכבר שנה וחצי שבמתחם בז”ן נמדדים ערכים חריגים, מעל התקן, של חומר מסרטן בשם בנזן? מדובר בחריגות שעד היום בז”ן לא מצליחה להשתלט עליהן ובגינן מרחף מעליה צו לסגירת מתקנים מטעמו של המשרד להגנת הסביבה. אלו חריגות שמסכנות את בריאות העובדים שלך ועלולות לגרום להם לחלות בלוקמיה.

אומרים שתחילת הטיפול בבעיה היא ההכרה בה. אתה מתעקש להציג תמונה מעוותת שבה מפעל בז”ן, הלא הוא המפעל המזהם בישראל, משקיע סכומי עתק במתקני טיפול בזיהום, כאילו שזו התשובה לטענותינו. מר בסון, קוראים לזה “לנקות אחריך”, ולצערי המציאות מוכיחה שעל אף כל ההשקעה אתם עדיין חורגים מדי יום מהתקנים המתירניים של המשרד להגנת הסביבה — אותו משרד שלא פעם עומד לצד המזהמים במקום לצד הציבור.

המציאות מוכיחה באופן מובהק את הקשר בין הזיהום שאתם, מר בסון, מייצרים לתחלואה העודפת במפרץ חיפה. וזאת למרות שהסקר האפידמיולוגי, שנולד כדי לסכל את התוכניות שלכם להוסיף מתקני זיקוק, נקבר בהליך משפיל למדענים שהובילו אותו. בשנה האחרונה אנחנו עדים לניסיונות עיקשים שלך ושל מנהלי בז”ן להעביר לידיכם את הסמכות להנפיק לעצמכם את רישיון העסק. ביום ראשון נחשף בוועדה הגיאוגרפית במשרד הפנים כי יו”ר דירקטוריון בז”ן עובדיה עלי נפגש באופן דיסקרטי עם שר הפנים אריה דרעי ושכנע אותו לקדם מועצה תעשייתית עצמאית לבז”ן — מועצה שתפקח על עמידה בתקני איכות הסביבה של עצמה ושתאשר לבז”ן בניית מתקני זיקוק נוספים.

במהלך מקביל דחפתם בהליך מהיר ושיטתי שינוי לחוק רישוי העסקים שנהדף ברגע האחרון על ידי שר האוצר משה כחלון ושעלול בכל יום לעלות להצבעה במליאת הכנסת. במסגרת חוק זה יעבור רישיון העסק של מפעל כדוגמת בז”ן לקבוצת מנכ”לים מצומצמת של משרדי הממשלה במקום לרשויות המקומיות. מי שעומד מאחורי החוק הזה, שזכה לכינוי “חוק המפעלים המזהמים”, הוא לא פחות ממשרד ראש הממשלה.

בוא נודה על האמת — כל המאמצים הללו קודמו כתשובה להתגייסות של הרשויות המקומיות במפרץ חיפה למאבק בהרחבת הבנייה בבתי הזיקוק ובגיהנום הסביבתי שאתם מייצרים. כאשר אתה כותב שאתם נערכים ל”התחדשות המתחם” אתה מתכוון להקמת שורה של מתקני זיקוק מזהמים ומסוכנים, ובהם פצחן וספליטר, המעבדים את החומר המזוהם ביותר שזכה לכינוי “תחתית החבית”. כשאתה, בסון, כותב “ודאות רגולטורית” אנחנו קוראים “הזכות להרוג אותנו בשקט”.

הכותבת היא מובילת ארגון מגמה ירוקה חיפה

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. חיפאית עצובה

    איך אנחנו התושבים יכולים להתמרד?
    נראה שאנחנו שבויים בידי שלטון מושחת ולנו התושבים אין בכלל כוח.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר