משאית בעיר התחתית (צילום: רמי שלוש)
משאית בעיר התחתית (צילום: רמי שלוש)

הספין של יום כיפור נחשף

פורסם בתאריך: 30.9.18 01:35

לפני כמה שנים התפרסם מחקר שבדק מדוע הישראלים לא חוסכים לפנסיה, ואם הם חוסכים אז בצורה חובבנית משהו, בלי לבדוק דמי ניהול, להשוות עלויות או לחפש אפיקים ראויים. מסתבר שגם אנשים משכילים ואפילו אנשי כספים נופלים בזה. המחקר העלה תוצאה מעניינת – אנשים לא אוהבים להתעסק בפנסיה. זה מדכא מדי, עצוב מדי וכרוך בהתמודדות רגשית. לכן כולנו דוחים את זה למקום ולזמן אחר בחיים, ובינתיים מפסידים כסף.

איך אתם ביחס לבתי הזיקוק ומפרץ חיפה? מתנהגים בדיוק אותו הדבר. כאשר עמדנו בשנה שעברה עם פלאיירים מתורגמים ליידיש כדי לדבר עם חרדים על בעיית זיהום האוויר ולרתום את הציבור החרדי למאבק זכינו לאותן תשובות בדיוק כמו בכל דוכן אחר בעיר – החיפאים יודעים שיש בעיה אבל לא רוצים להעמיק, לשמוע עוד ולקחת חלק פעיל במחאה. מפחיד מדי להיכנס לעולם הזה, לבוא לחוג בית או להרצאה ולהבין מה בדיוק נכנס לנו לגוף בכל נשימה ברדיוס חיפה והקריות, בעיקר כשנדמה שאין מה לעשות בנדון. זה נכון גם לשמונה ראשי הרשויות האחרות במרחב, לפקידי משרדי הממשלה הרלוונטיים ולשרים להגנת הסביבה לדורותיהם. מי בכלל רוצה לפתוח את תיבת הפנדורה הזאת?

על הרגש המובן הזה מסתמכים כמובן בתי הזיקוק בחיפה ועוזריהם (חברות היח”צ) שמשגרות לנו נתונים שקריים וחצאי אמיתות בנוגע לזיהום האוויר בצירוף של מתקפת יחסי ציבור וחיוכים מדרג המנכ”ל שמסבירים עד כמה הכל סביבתי, ירוק, נקי ומתקדם.

בראש השקרים ניצב כמובן הספין של יום כיפור. באופן מסורתי נוהגים משדרי החדשות, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה לפרסם דוח על ירידת זיהום האוויר בערים הגדולות ולתלות אותו כמובן בהיעדר כלי רכב. גם בז”ן משתמשים בספין בכל שנה, סופקים כפיים ואומרים “אמרנו לכם – זו התחבורה”.

על העובדה כי פעילות בתי הזיקוק מצומצמת בכוונה לקראת החג לא מדברים, כמו גם על העובדה כי זיהום אוויר הוא מושג חמקמק שמתייחס ל־26 חומרים רעילים שרק חלקם נעלמים מהאוויר וחלקם לא.

השנה הצלחנו לסדוק גם את השקר הזה באמצעות מעקב אחר תחנות הניטור, שהנתונים שלהן חשופים ומונגשים באינטרנט – וגם אתם יכולים להיכנס אליהם מהסמארטפון – בדיוק כמו ד”ר רויטל גולדשמידט שניתחה את זיהום האוויר ביום כיפור או פעיל ותיק אחר שטרח וריכז את הנתונים השבוע מתחנת ניטור מספר 5 הסמוכה לבז”ן.

כבר שנה שאנחנו יודעים שיש פליטה של בנזן (חומר מסרטן) מהצנרת המחוררת של בתי הזיקוק, ונתוני הניטור מראים את זה שחור על גבי לבן (האמת היא שהגרף הוא בצבעים כחול וסגול). למרות ציוץ טוויטר לא ברור של אחד מכתבי חדשות 10 על ירידת הזיהום, רוב כלי התקשורת לא שיתפו פעולה עם הפסאדה. גלי צה”ל, מעריב, Ynet ואחרים דיווחו על “ירידת הזיהום בערים, פרט לחיפה שבה נשמרו רמות זיהום גבוהות עקב פעילות מפעלי התעשייה”.

הדיווח הזה מצטרף למה שניתן היה להריח בבוקר יום כיפור בצ’ק פוסט, ובקרית שמואל ביום כיפור כמו בכל בוקר – ריח רע, ריח של מוות, לא משהו אופייני לאופניים ולגלגיליות.

ואיפה אתם בכל הסיפור? לכבוד השנה החדשה הגיע הזמן להתמודד עם האמת הלא נעימה. מורידים את האפליקציה לדיווח על ריחות רעים “סביבתית”, אשר מחייבת את המשרד להגנת הסביבה לחקור כשיש ריבוי דיווחים. באים לחוגי בית של מרכז המחקר הסביבתי או מגמה ירוקה. מתעניינים, נשארים בלופ, באים לפעול. ויש בהחלט מה לעשות.

הכותב הוא פעיל בארגוני איכות הסביבה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. שולי

    אתם לא צריכים לפנות לחרדים באידיש. הם כולם יודעים לקרוא עברית מצוין. לא זאת הבעיה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר