מנהרות הכרמל (צילום: סטודיו פלד)
מנהרות הכרמל (צילום: סטודיו פלד)

מנהרות בחינם לכולם

פורסם בתאריך: 4.1.21 18:15

אתמול דיווח "כלבו – חיפה והקריות" כי חברת כרמלטון, המפעילה של מנהרות הכרמל, העלתה בפעם המי יודע כמה את תעריפי הנסיעה בהן. זה עשור מתרחש בכל פעם ריטואל קבוע – כרמלטון עושה כרצונה ומעלה את התעריפים, אנחנו מתעצבנים, פוליטיקאים בגרוש כותבים איזה סטטוס כדי לצאת ידי חובה (או כמו במקרה של עינת קליש רותם – מכתב למנכ"ל כרמלטון שייזרק ישר לפח), והחיים ממשיכים, עם קצת פחות כסף אצלנו בכיס וקצת יותר כסף אצל כרמלטון.

אבל זה לא חייב להיות כך. ממש לא. אין יותר סיבה להיות כנועים, יש להתחיל לשנות את השיח. לא עוד "בבקשה תוזילו לנו את התעריף" או בגרסת קליש רותם – "בבקשה תמתינו עם העלאת התעריף עד לסיום הקורונה". הגיע הזמן למשהו שונה לחלוטין – לקחת את מה ששלנו ולהחזיר את מנהרות הכרמל לציבור לנסיעה בחינם במנהרות.

איך עושים את זה? כדי לענות על השאלה הזו צריך לחזור לראשית ימיו של הפרויקט שנולד החטא. במדינת ישראל של שנות ה-90 היתה רווחת אופנת ההפרטות. חלקן היו מוצדקות וכללו מפעלים עייפים בבעלות המדינה שעברו לידיים פרטיות, וחלקן היו פשוט הזיה מוחלטת עד גבול הקיפוח. מנהרות הכרמל הן אחת מההחלטות המקפחות הללו.

המנהרות נבנו בשיטת "בנה-הפעל-העבר" (BOT), שבה היזם בונה את המנהרות על חשבונו (כביכול), מרוויח במשך תקופה מסוימת מהפעלתו של המיזם, ולאחר מכן מעביר אותו לידי המדינה. במקרה של מנהרות הכרמל הובטחה לכרמלטון בשנת 2005 רשת ביטחון למקרה שייסעו במנהרות פחות כלי רכב מאשר בתוכנית העסקית שלה. רשת ביטחון זו מבטיחה כי כל מחאה נגד המנהרות, גם אם היא תכלול חסימה שלהן, לא תפגע כלכלית במפעיל.

מאז זרמו לא מעט מים בקישון, וצורת הבנייה הזו של מיזמי תשתיות לאומיות הלכה ונעלמה מהנוף ונותרה בעיקר בכביש 6. בשאר חלקי המדינה נבנו פרויקטים הנדסיים ענקיים, עתירי תקציב ומסובכים לביצוע הרבה יותר מאשר מנהרות הכרמל, שנראות בהשוואה לדרך לירושלים כמו משחק ילדים.

 

 

נותרנו אם כן מפגרים מאחורי שאר חלקי הארץ עם פרויקט שנחשב היום קטן בסקאלה הלאומית, עם אגרה מטורפת לכל נסיעה ועם חוליים קשים שנלווים לכך – ובראשם נפח הנסועה במנהרות יכול לעלות באופן מיידי בעוד 50,000 כלי רכב ביום בלי לפקוק אותן. זה אומר שיש לפחות 50,000 כלי רכב, פרטיים ומסחריים, שמסתובבים ברחבי חיפה, מזהמים אותה, פוקקים אותה ובתוכם נהגים שמבזבזים זמן יקר גם לאדם הפרטי וגם לעסקים.

הדבר הנדרש היום הוא לא כתיבת מכתבים מתרפסים למנכ"ל כרמלטון כפי שכתבה ראש העיר. זו חשיבה של ראש קטן שמחפשת את הבעיות מתחת לפנס, והיא אפילו עלבון לפופוליזם. יש לחשוב על הטווח הארוך ולתקן את הבעיה שנוצרה עוד בשנות ה-90.

מה שנדרש כעת מהנהגת העיר הוא פתיחה של ערוץ מול הממשלה לטובת הלאמת מנהרות הכרמל במסלול רכישתן מהיזם על ידי מדינת ישראל. למדינה יש הכסף הנדרש לפתוח את החוזה עם היזם, לשפות אותו בצורה הוגנת על בסיס הרווחים שלו כיום כפול 15 שנים קדימה, ולרכוש את המנהרות עבור החיפאים, שמשלמים מסים בדיוק כמו תושבי גוש דן וירושלים.

ביום שבו יוסרו עמדות התשלום בכניסה למנהרות, פקקים רבים בעיר ייעלמו, הזיהום המוטורי יפחת משמעותית ואיתו התחלואה הנלווה, ואיכות חייהם של החיפאים תעלה. זה יכול לקרות, אם רק הנהגת העיר תעבוד בכיוון הנכון.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

39 תגובות
  1. עירית חיפה לא מסוגלת לתחזק את המדרכה

    ליד הבית שלי.
    נראה לכם שהעירייה תוכל לתחזק את מנהרות הכרמל? קליש?

  2. שמשון

    במקרה כזה איך הממשלה המושחתת תדאג להתעשרותם של הטייקונים על חשבון הציבור ?
    צים, כיל, מפעלי ים המלח…. מישהו הרי צריך לדאוג לטייקונים שאחכ יימנו דבקים אחרים לשרים ולעומד בראשם.

  3. שמשון

    את הכסף של כולנו עיריית חיפה מעבירה לתחזוקת מוזיאוני חיפה. ,מיליוני שקלים שילו לסייע בשיפור תשתיות מועברים לאחזקת שבעה מוזיאונים שנראים כמו חנות מכולת בשנות ה-70 .

  4. מיקי

    בשלב הראשון,להחרים אותם ,דבר שיצור לחץ על כל חיפה והעיר התחתית ונראה את המדינה יושבת ושותקתבמנהרות יסעו רק המנהלים והעובדים של המנהרות.

  5. מיכאל

    אין סיכוי שגברת קליש יכולה לעשות את זה היא סתם בובה על חוט שתטפל קודם בריבוד הכבישים אנחנו נוסעים על נתיבים כמו מדינת עולם שלישי

  6. רן

    יש לנו ראש עיר שלא עושה כלום עבור התושבים
    ראש עיר מנותקת
    חיפה התדרדרה לשפל שלא הכרנו
    איזה טעות עשינו שנתנו לך את כלנו
    כ

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חלומות גם אני חלמתי על זה אבל אני לא מאמין שזה יהיה ממשלה מושחתת מה עם הסרטן הזיהום בחיפה שכחתם מזה גם מזה תשכחו גם

  8. יוסף

    תסלחו לי, אבל לא שייך להשוות את חיפה לירושלים או ל גוש דן. עם כל הכבוד ל 50,000 כלי רכב שיש בחיפה, רק בירושלים יש כמות כפולה ומשולשת. שלא תבינו לא נכון – אני בעד שכביש מנהרות הכרמל יהיה חינמי. רק שסדרי העדיפויות במדינה כרגע הם לא התחבורה,אלא התחלואה.

  9. הישיש הפולני הנרגן

    השיטה לא תתחלף. הדרך הסבירה יותר היא שביתת לקוחות. להחרים את המנהרות. להפסיק לנסוע בהן. לא נעים? לא נורא. כמה חדשים כאלו והם יורידו את התחתונים, שרק יחזרו הלקוחות.

  10. Yo Mama

    יהב היה רשע וטוב שעף. לקליש יש מתנגדים פנימיים שמעדיפים נאמנות ליהב מאשר טובת התושבים. במיוחד הזקנות במפלגת צעירי חיפה, או איך שקוראים להם, שרק צועקות ומתנגדות אוטומטית

  11. עס

    אם ישראל תפר הסכמים מול חברות יזמיות בינלאומיות לא יסכימו יותר לבנות בbot. ההפסד יהיה שלנו לטווח הארוך.

  12. טל

    אחת הכתבות הכי צודקות והגיוניות שקראתי לאחרונה. יאללה קליש!

  13. רונן

    תלמדו מראש עירית פתח תקוה עושה נטו עבור התושבים מהרכבת ועד בכלל פינוי בינוי התחדשות עירונית קו ישיר אל תושבי פתח תקווה בוואספ שאלות ותשובות מה שקורה בעיר

  14. אלון

    יש אנשים שהנסיעה במנהרה על חשבון החברה ולכן זה טוב להם שמעלים מחירים וכך יש להם פחות פקקים במנהרה.

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קליש מעבירה כספים לחרדים משבצת אותם בגובים בעיריה לקבל משכורות !!! ראשת עיר קושלת !!!!

  16. החושב

    להלאים את המנהרות, כלומר, כל תשבי מדינת ישראל צריכים לסבסד את נוסעי מנהרות הכרמל, אכן רעיון מצויין. מי בעד להקטין את תקציב החינוך או הבריאות כדי לממן את השטות הזו?

  17. סתם מישהו שמבין

    כתבה של פייק ניוז. שיטת BOT דוקא כן מצליחה. תראה את כביש 6 צפון שמתוחזק עי יזם פרטי, כביש 16 בכניסה לירושלים ועוד. רק קבלנים גדולים פרטיים יכולים לבנות מיזמים כאלה.
    האם פתיחת המנהרות תקל על התנועה בחיפה? מאיפה הביטחון הזה, מר תחבורה? הדבר היחיד שייקל על הפקקים זו תחבורה ציבורית יעילה. זה הוכח כבר בכל העולם.
    אז מר דוד מגן, תפסיק לבלבל את המוח.

  18. א.א.חיפה

    מנהרות הכרמל העלו את המחיר , מאוד מרגיז. מדוע כי הממשלה או העיריה אפשרה לחברות לבנות את המנהרות . נכון המנהרות תרמו לאיכות חיינו אבל החברה כל הזמן מעלה את מחיר לכל מי המשתמש בנסיעה במנהרה. אני אומרת זאת חוצפה כי הרכוש של כולנו וגם אנחנו צריכים להנות מהשימוש. כלומר מאפשרים להם להעלות את המחיר בלי סוף. הם מגזימים. והממשלה מאפשרת להם לבצע זאת בחי כל הגבלה. לדוגמא בעלי נסע במנהרה בכניסה לירושלים וחזרה משם . שילם על כניסה ויציאה מירושלים בסך 72 שקל. הגזמה וחוצפה שהם משתמשים ברכוש של כולנו נכון השקיעו אבל מדוע הם מעלים את מחיר השימוש במנהרות אלה. משהו צריך לטפל בבעיה הזאת כי לאט מי שישתמש בנסיעה במנהרה יהיו רק העשירים כי המחיר לדעתי מוגזם ולא כל אחד יכול לשלם סכומים גבוהים. למרות שהרכוש הם גם שלהם ולא יכלו להנות .בגלל מחיר מופקא. אפשר גם אנחנו הציבור לא להשתמש בנסיעה דרך המנהרה. להשתמש בנתיבים אחרים אם כולנו נעשה אנו נצליח להוריד את מחיר .ומצד האחר לדרוש מהחברה לשלם מס בניצול רכוש של כולנו.רוצה לבקש מכולנו ולהתאחד נגד החברות בגלל תעריפים מוגזמים בלי כל הצדקה ולא רק להתנגח ביונה יהב. ההיפך יתכן שהם החברה מזלזלים בעינת קלוש .עינת צריכה לדרוש מהם בצורה נחרצת לדלם מס בשימוש רכוש ציבורי

  19. א.א.חיפה

    מנהרות הכרמל העלו את המחיר , מאוד מרגיז. מדוע כי הממשלה או העיריה אפשרה לחברות לבנות את המנהרות . נכון המנהרות תרמו לאיכות חיינו אבל החברה כל הזמן מעלה את מחיר לכל מי המשתמש בנסיעה במנהרה. אני אומרת זאת חוצפה כי הרכוש של כולנו וגם אנחנו צריכים להנות מהשימוש. כלומר מאפשרים להם להעלות את המחיר בלי סוף. הם מגזימים. והממשלה מאפשרת להם לבצע זאת בלי כל הגבלה. לדוגמא בעלי נסע במנהרה בכניסה לירושלים וחזרה משם . שילם על כניסה ויציאה מירושלים בסך 72 שקל. הגזמה וחוצפה שהם משתמשים ברכוש של כולנו. נכון השקיעו אבל מדוע הם מעלים את מחיר השימוש במנהרות אלה. משהו צריך לטפל בבעיה הזאת כי לאט מי שישתמש בנסיעה במנהרה יהיו רק העשירים כי המחיר לדעתי מוגזם ולא כל אחד יכול לשלם סכומים גבוהים. למרות שהרכוש הם גם שלהם ולא יכלו להנות .בגלל מחיר מופקא. אפשר גם אנחנו הציבור לא להשתמש בנסיעה דרך המנהרה. להשתמש בנתיבים אחרים אם כולנו נעשה אנו נצליח להוריד את מחיר .ומצד האחר לדרוש מהחברה לשלם מס בניצול רכוש של כולנו.רוצה לבקש מכולנו ולהתאחד נגד החברות בגלל תעריפים מוגזמים בלי כל הצדקה ולא רק להתנגח ביונה יהב. ההיפך יתכן שהם החברה מזלזלים בעינת קלוש .עינת צריכה לדרוש מהם בצורה נחרצת לשלם מס בשימוש רכוש ציבורי.

  20. א.א.חיפה.

    כותבים תגובה . התגובה היא אחת ויחידה ומה אתם כולבו כותבים תמיד תגובתך כבר נכתבה ואינכם מאשרים את התגובה . אז למה אחרי שכותבת אתם כך כותבים תגובתכם כבר קראנו וזה לא נכון משום מה ועל מה כך אתם כותבים

  21. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    למה לא כתבת את הכתבה בזמן שיהב היה בשלטון ????? פתאום עכשיו כל תומכי יהב שמים לב לכל הדברים הרעים שיש בעיר??!!!!!!

  22. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נוסע חינם כל הזמן,לוחית אחרת ונגמר הסיפור

  23. יוסיפון

    כתבה נכונה וצודקת. רק שלשם כך דרושה מנהיגות עירונית זקופה ולאומית שתדע לתקשר עם מוסדות השלטון. זה לא המצהמצב

  24. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הדרך היחידה אם כך להתמודד עם המחדל שנוצר היא ליצור חוק תשלום מיסים גבוהים לכל מי שמחזיק מנהרה….וככה אם הרוחיות תהיה מוטלת בספק, יהיה יותר קל וזול להלאים את המנהרות….מצד שני יש לבצע בדיקת אמת כמה עלתה ההקמה ולכמת את הסכום לערכים אקטוארים( בחלוקה לשנים ולעלויות אחזקה וכו') ….כי כנראה שאנחנו מטיבנו ומטבענו עוסקים הרבה יותר בפוליטיקה ולא בהתפתחות…
    ולסיום: לא רחוק משם מוקם פרוייקט הנמל החדש- שאותו קיבלו הסינים ל- 25 שנהאו משהו כזה…
    תחי מדינת ישראל..אמןיר

  25. Meir

    כל הנדרש מעירית חיפה הוא לחשוף את ההסכם עם החברה המפעילה כדי להבין היכן זה עומד כל היתר זה ברבורים

  26. איתן קרפל ליפא 50 חיפה

    בושה של ראש עיר. מזמין אותכם לסיור בשכונות החלשות בואו לעשות סיור ולהתרשם. קריית חיים מערבית. לדוגמא ויש הרבה שכונות אחרות. איפה המסים שלנו. איפה ההון שעושים על גבינו אם תעשייה משתוללת מסביבנו אנטנות זיהום אויר. שלא לדבר על הגנים הציבורים של קריית חיים מערבית. הכסף ששואבים מפרץ שלצידיינו מטפח שכונות בדניה אלמוגי רמת גולדה רמת אלון לא משפר את איכות הנלווים לחיפה במרכאות כמובן. בושה של ראש עיר אם יהב לא עשה הרבה. היא לא עושה כלום

  27. אליקים

    דוד אתה בכלל לא מגן עלינו, די למכבסת מילים חסרת שחר. אם היה מישהו ממשפחתך שותף לחברת ההפעלה, היית בוחר בהרבה מילים יפות כדי להצדיק את הפעלת המנהרות.
    די כדאי שתבחר נושא רציני יותר להתעסק בו.

  28. שרון

    עיריית חיפה הפריטה את עצמה בדמות מנהלת 2030 כי הגוף לא מתפקד . אז אתה מצפה שאותה עירייה תנהל את מנהרות הכרמל?
    לגזום עצים , לטפל בערוב החזירים בעיר, לתחזק בתי ספר וגנים בתנאים נאותים או לתחזק כבישים ומדרכות הם לא מסוגלים אז אתה מצפה שהם ינהלו את מנהרות הכרמל? אולי כשיהיה ראש עיר שמבין בכלכלה ויודע לנהל . בינתיים זה לא כך ולא יהיה כך עד שהגברת שלא מסוגלת תפנה את מקומה.

  29. משה

    היות ומנהרות הכרמל נמצאות בשטח המוניצפלי של עירית חיפה יש להוציא חוק עזר עירוני שמפעיל כביש פרטי או מנהרה ישלם אגרה של 25 אחוז על כל כלי רכב שמשתמש במנהרות בכספים אלה יהיה ניתן להשתמש לפיתוח ותקון תשתיות כבישים בחיפה.

  30. ישראל

    ראשת העיר בדיחה שאפילו לא מצחיקה אלה עצובה מאחר והעיר לא מעניינת אף אחד לא יהיה פו ראש עיר רציני בדמות חולדאי או דנילוביץ

  31. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    יונה כשלונה היה ראש העיר כאן עשור וחצי בהחלטה על מנהרות הכרמל יכל לדרוש נציג חיפה בועדת הכנסת המפקחת על התעריפים אבל מי יידע לספר לנו למה הוא לא נלחם.. למה אישר לתשתית שעוברת בחיפה, בנייה בלי לדרוש הטבה

  32. השוואה לכרמלית

    הכרמלית היא מיזם תחבורה ציבורי. גם לוקחים מהציבור דמי שימוש, גם התחזוקה מתחת לכל ביקורת דבר שהביא כבר לסגירה ונזקים וגם מפסידים בסוף…

  33. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    החרמת המנהרות תיצור לחץ כלכלי על העיריה. זה יותר יעיל אפילו מלחץ ישיר על היזם.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר