הפרלמנט (צילום: Rawpixel / Depositphotos.com)
הפרלמנט (צילום: Rawpixel / Depositphotos.com)

הפרלמנט של קרית חיים: "פשוט כיף להיות חלק"

סופי נקש, צילה ברוך, הילה לאופר ושני רוט-קפון מאוהבות בקרית חיים ורק מחכות ליום שחוות המכלים של תש"ן תפונה

פורסם בתאריך: 18.3.22 02:24

"לא ירחק היום שמכלי תש"ן יפונו"

סופי נקש, סגנית ראש העירייה ותושבת השכונה: "קרית חיים היא שכונה בחיפה המנותקת גאוגרפית מחיפה עצמה, וגובלת עם הקריות מסביב – מוצקין, ים וביאליק. היא מחולקת לשתיים: המזרחית והמערבית. היא נהנית מקרבה לים, אך סובלת מחוות המכלים של תש"ן. אני מאמינה שלא ירחק היום שהמכלים יפונו. על אף הקרבה למכלים, בשנים האחרונות השכונה המערבית הפכה לפופולרית בקרב משפרי דיור וזוגות צעירים. את שני חלקי הקריה מאפיינת קרבה למוסדות חינוך וציבור.

"בקריה המערבית יש היום ביקוש לדירות, ומאוד קשה למצוא בה צמוד קרקע. המחירים האמירו, ויש גם בתי דירות עם קרבה לים, כך שבעתיד, כאשר יהיה פינוי-בינוי, הפוטנציאל של האזור רק יילך ויגדל.

"בכל הקריה יש קווי תחבורה ציבורית ונגישות לכל השירותים הציבוריים – מרפאות, סניף דואר, סופרמרקטים, מבני קהילה ועוד. בצד המזרחי וגם במערבי יש ציר בילויים מרכזי, הגדוש במסעדות  ובתי קפה. אני יכולה להעיד על עצמי שאין צורך ברכב, כי הכל נגיש ובמרחק הליכה, וזה יתרון עצום.

"מדובר באחת השכונות בהן הקהילה מאוד מעורבת ומעורה. כמעט כולם מכירים את כולם. קרית חיים היא אחת השכונות בעלות הפוטנציאל הגדול ביותר בעיר״.

"תמיד הלכנו ברגל או רכבנו על אופניים"

צילה ברוך, יו"ר ועד קרית חיים: "קרית חיים היא הבית שלי. נולדתי וגדלתי בקריה, כשהייתה כמו קיבוץ, וכולם הכירו את כולם. מרכז חיינו בתקופת נעוריי היה תנועת הנוער. ידענו מי בשומר הצעיר ומי בנוער העובד. הקריה מישורית, ותמיד הלכנו ברגל או רכבנו על אופניים. לחוף הים נהגנו ללכת ברגל יחפים.

"הקריה התאפיינה במעט בניינים של ארבע קומות ובבתים חד קומתיים עם חצרות בהן גדלו גויאבות, פיטנגו ותותים, אותם קטפנו ואכלנו בדרך הביתה מבית הספר, כל פרי בעונתו. הקריה שפעה דיונות חול, ושדות שבהם צמחו חצבים, חרציות וסביונים. אלה היו המרחבים בהם בילינו.

"אח"י אילת היה ועודנו הרחוב הראשי של הקריה, כשבעבר היו בו סופרמרקט ושני קיוסקים, והיום הוא הפך לרחוב שוקק חיים עם מסעדות ובתי קפה שמושכים אליהם רבים מתושבי הסביבה, ולרוב הוא פקוק ועמוס.

"אני אוהבת את הקריה, ולמרות שאריה, בעלי האילתי, רצה לא פעם לעזוב, אני מעולם לא הסכמתי לעבור, אפילו לא לקריה אחרת. אין כמו ללכת ברגל לחוף ולשתות קפה באח"י אילת.

"היום, לצערי, הקריות מסביבנו מציעות פארקים, מוסדות חינוך במבנים חדשים, כיכרות, תשתיות ופיתוח סביבתי שמושך אליו משפחות צעירות רבות שעוזבות את הקריה, והתחושה היא שהקריה שלנו נשכחה ונזנחה אי שם מעבר למפרץ, ונותרנו עם זיהום האוויר ועם שדה התעופה המאיים עלינו. מי יציל את הבית שלי? לנו הקרייתים נותר להיאבק על קרית חיים עצמאית שתציל את עצמה״.

 

 

"קהילה חמה ועזרה הדדית"

הילה לאופר, חברת מועצת העיר מטעם סיעת הירוקים ותושבת השכונה: "לקרית חיים יתרונות רבים. נתחיל מהקהילה החמה. העזרה ההדדית, הקרבה לים, שזה יתרון ענק לכל שכונה. קרית חיים, ובעיקר המערבית, מצליחה לשמור על צביונה. הבתים ברובם בתי קרקע עם שטחים ירוקים ומרחב. זוגות צעירים רבים הגיעו בעיקר לחלק המערבי ורכשו בתים, האוכלוסייה השתנתה, ועימה גם הצרכים, ופה ניכנס לחסרונות.

"הזוגות הצעירים מרחיבים משפחות, אך, לצערי, הילדים שגדלים פה לא זוכים לשירותים בסיסיים שקיימים בכל הקריות השכנות. אין כמעט מגרשי משחקים, ואלו הקיימים מיושנים ודלים. כדי ליהנות מגן משחקים ראוי, ההורים נאלצים לנסוע לקריות הסמוכות. כיום לילדים אין כמעט מקומות להתפרק ולהוציא אנרגיה.

"החיסרון הגדול מכולם הוא כמובן הימצאות חוות המכלים של תש"ן, הממוקמת בקרבה לבתי מגורים. הריחות והזיהום פוגעים קשות באיכות חיי התושבים. הנתונים מראים חד משמעית, כי יש קשר בין הפליטות שיוצאות מחוות המכלים והחומרים המאוכסנים, לבין תחלואה גבוהה, סרטן ומחלות נשימה״.

"מאוהבת בקריה שלי. נמשיך לשמור על צביונה"

שני רוט-קפון, פעילה שכונתית: "כשנשאלתי למה אני אוהבת את קרית חיים, התשובה ישר נשלפה. בקרית חיים יש כ-35 אלף תושבים שיצרו, בגלל חוסר השייכות שלהם לחיפה, קהילה מגובשת, חזקה ומלאה בערבות הדדית. זוהי הקריה היחידה שקיים בה ועד נבחר, 'אגודה שיתופית' בבעלות התושבים, והיא מקיימת בחירות רשמיות עוד משנת 1933. המשפחות הצעירות 'השתלטו' על הקריה בגלל מחירי הדירות ההגיוניים לזוגות צעירים. ההבטחות להתחדשות עירונית, שעליהן מדובר כבר שנים, משאירות את קרית חיים על המפה כבעלת פוטנציאל אדיר.

"בקריה יש הכל והיא עושה זאת בכוחות עצמה. ההיסטוריה המפוארת של הקריה, שהיא כולה מישורית, כוללת את חוף הים, הגולשים, העסקים הקטנים והגדולים שפורחים בה, בניינים של שתיים-שש קומות. התושבים הוותיקים משתפים פעולה עם יוזמות בקהילה, כנ"ל לגבי הצעירים, פשוט כיף להיות חלק.

"אין ספק שהמאבקים, איתם אנו מתמודדים במשך שנים, כמו המזהמים – תשתיות הנפט והאנרגיה, שדה התעופה והחזרתה של הקריה לעצמאות כפי שהייתה בעבר, הופכים את התושבים למגובשים ומאוחדים יותר. מאוהבת בקריה שלי. נמשיך לשמור על צביונה".

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר