שלום שטרית (צילום: אלוניס)
שלום שטרית (צילום: אלוניס)

"העירייה מערימה קשיים עם בקשות לא סבירות"

שלום שטרית, הבעלים של חברת שתית, בביקורת קשה על עיריית חיפה: "אני זועק את זעקתי וחושש שהזעקה תיגמר ביום שבו נשמע את זעקות האנשים מתוך ההריסות בעקבות רעידת אדמה. אם בתל אביב באים לקראתי, נשאלת השאלה למה עיריית חיפה לא עושה את זה. בואו נציל נפשות"

פורסם בתאריך: 20.2.23 16:57

רעידת האדמה הראשונה שהתרחשה בדרום טורקיה ובסוריה אירעה בשעות הבוקר המוקדמות של 6 בפברואר. בצהרי אותו היום נרשמה רעידה נוספת. שתיהן היו בעוצמה של יותר מ-7.6 בסולם ריכטר, ושתיהן הורגשו היטב גם בישראל. מאות אלפי בניינים בטורקיה ובסוריה קרסו כמו מגדלי קלפים וקברו תחתם מאות אלפי אנשים. מניין ההרוגים עומד על יותר מ-45,000 איש, והתקווה למצוא ניצולים כבר נגוזה. 

"הידיעה על רעידת האדמה הקטלנית תפסה אותנו לא מוכנים", אומר שלום שטרית, הבעלים של חברת שתית, "אני חושש לשלומם של תושבי חיפה בכלל ושל תושבי הבניין ברחוב חביבה רייך 55 ברמות רמז בפרט, אבל לא רק שם. התעוררתי באותו הבוקר לשמע הידיעה הנוראית, ובמקביל קיבלתי שיחת טלפון מדיירת בבניין שאמרה לי שהיא לא ישנה בלילה מרוב דאגה. 'תגיד לי, מתי אני יוצאת מהבית?', היא שאלה אותי ואין לי תשובה בשבילה". 

בוא נעשה סדר. מה קורה בבניין בחביבה רייך?

"זהו בניין מסוכן, ואנחנו מחכים להיתר סופי כדי להתקדם עם פרויקט פינוי-בינוי שם. אנחנו כבר אחרי ועדת ערר, יש תוכניות מאושרות, ועדיין לא מאפשרים לנו להתקדם – לפנות את הדיירים מהמבנה המסוכן, להרוס אותו ולבנות בניין חדש במקומו. רעידת האדמה הזו אומרת שהרכבת יצאה מטורקיה, והיא דוהרת עכשיו לכיוון חיפה. בעיר יש בניינים מסוכנים, והבניין הזה הוא מסוכן. הכי מרגיז זה שהתוכניות מוכנות, עברנו ועדה ובזבזנו מספיק זמן. נכון, הוצאנו כבר שלושה דיירים מבוגרים מאוד מהדירות שלהם, אבל אנחנו לא מסוגלים להוציא את כל הדיירים מכל הבניינים. אנחנו חייבים שיהיה סדר דין, סדר יום חדש לחיפה. שמשרד מהנדס העיר וקברניטי העיר יעשו דיון חפוז ויקבלו החלטה – היכן שיש תוכניות מוכנות יעשו מסלול ירוק וייתנו לנו את האפשרות להודיע לאנשים לצאת מהבתים. בחביבה רייך קיבלנו החלטה שכך או כך נוציא את הדיירים מהבניין. זהו בניין מסוכן ממש. חיפה צריכה לשנות את החשיבה, צריך להציל אנשים". 

 

סדקים בבניין בחביבה רייך 55 (צילום: חברת שתית)

סדקים בבניין בחביבה רייך 55 (צילום: חברת שתית)

 

בצר לו על הסחבת, שהנפגעים העיקריים ממנה הם הדיירים, פנה שטרית במייל בשבת בבוקר – חמישה ימים לאחר רעידת האדמה הקטלנית – למהנדס העיר ולחברי מועצת העיר. המייל נועד לזרז את הסחבת שנגרמת לטענתו על ידי עיריית חיפה, גם לגבי הבניין בחביבה רייך 55 שלדעתו של שטרית אינו ראוי למגורי אדם, וגם לבניין ברחוב דרך הים 188 שנמצא במצב חמור לא פחות.

"אנחנו אחרי רעידת אדמה, וזה זמן לחשבון נפש גדול", כתב שטרית במייל, "אין טעם להעביר במילים כמה חשוב לפנות דירות מבניינים לא מוגנים מפני רעידות אדמה בדרך הים ובחביבה רייך. יש תוכניות, אנחנו אחרי ועדה, אפשר להתחיל כמעט מיד בבנייה ולצמצם אובדן של חיי אדם. מדובר בכ-200 משפחות שייצאו מכלל סכנה. הבנייה בדרך הים מניבה לעיריית חיפה כ-25 מיליון שקל באגרות ובהיטלים ועוד עשרה מיליון שקל בחביבה רייך – סכומים חשובים שהעיר צריכה. רוב הדיירים שקנו דירות בדרך הים הם משפחות שילדיהן מטופלים בגנים הסמוכים והן זקוקות לבית הזה. חמש שנים שאנחנו ממתינים להתחלת הבנייה, הקרקע זמינה לבנייה, והיא נקנתה מעיריית חיפה. בבקשה, תעזרו לנו להתחיל לבנות. בואו ניקח את רעידת האדמה כסיפור רציני שמלמד אותנו למה כן צריך לפנות בניינים מסוכנים. יש לנו תוכניות לעוד 20 בניינים בחיפה – כ-1,000 יחידות דיור מוגנות מרעידת אדמה. אנא, הרימו את הכפפה ותנו לבנות בהקדם".

 

סדק בקיר בחביבה רייך 55 (צילום: חברת שתית)

סדק בקיר בחביבה רייך 55 (צילום: חברת שתית)

 

 

שטרית, למה העירייה מעכבת לטענתך את הפרויקטים?

"העירייה מערימה קשיים חדשים בכל פעם עם בקשות לא סבירות במטרה לעכב עוד ועוד את התהליך. חמש שנים שמובילים אותנו בתלאות על תלאות. התוכניות מוכנות ואפשר מחר בבוקר לתת לנו היתר בנייה. אני רוצה לסבר את האוזן מבחינת מספרים – רק בבניינים שיש לנו בהם תוכניות מסודרות מדובר בפינוי של כ-500 דירות. במקומן אמורות להיבנות יותר מ-1,000 יחידות דיור. בממוצע של חמש נפשות לדירה אנחנו יכולים, בעזרת העירייה, להציל 5,000 נפשות ממוות שייגרם בגלל רעידת אדמה. מבחינה כספית אנחנו עומדים לשלם לעירייה אגרות והיטלים בסכומים של יותר מ-100 מיליון שקל, והעיר צריכה את הכסף הזה. אז בואו תעזרו לנו לעזור לכם, וביחד נעזור לתושבי העיר. אם עד עכשיו בנייה היתה עניין של כסף, תשואה, מימון ורווח, היום אנחנו מדברים על הצלת נפשות. אז בואו נציל נפשות".

מישהו מהבכירים בעירייה ענה לך?

"אף אחד לא ענה לי, אך אחד לא התייחס אלי. אני מרגיש כמו קול קורא במדבר. אני זועק את זעקתי וחושש שהזעקה תיגמר ביום שבו נשמע את זעקות האנשים מתוך ההריסות בעקבות רעידת אדמה. יומיים אחרי האסון בטורקיה קיבלנו הזמנה ממשרד מהנדס העיר בתל אביב לגבי פרויקט אחר שלנו, ואמרו לנו 'בואו נראה מה תקוע, ונעזור לכם כדי שאפשר יהיה לפנות את הדיירים מהבניין הזה ולהתחיל לבנות, דחוף ככל האפשר'. אם בתל אביב הגדולה והמחוזקת, שנבנו בה כל כך הרבה בניינים, באים לקראתי, נשאלת השאלה למה עיריית חיפה לא עושה את זה. אני בספק רב שהבניין בחביבה רייך ישרוד רעידת אדמה בינונית, על 24 המשפחות שגרות שם. התושבים לא ישנים בלילות מרוב חששות, מחכים בקוצר רוח לפינוי ומדברים על נקיטת כל פעולה חוקית אפשרית שתציל אותם מאסון".

מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.

 

הבניין ברחוב חביבה רייך 55 (צילום: חברת שתית)

הבניין ברחוב חביבה רייך 55 (צילום: חברת שתית)

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. דניאל

    הרושם המתקבל שזו חברה שחרטה על דגלה ערכים כבטיחות הדיירים.
    לא מתיישב עם עיגול הפינות שרואים בשטח.

  2. זועק זעקה

    אדון קבלן רוצה "להציל נפשות"? תימכור דירות לא במחיר פי 5 ממה שעולה לך לבנות!!! מספיק מחיר פי 2. איך אתה מעז להרוס את החיים לדור שלם בלי דירה???

  3. אייל

    חחח אין שום בניין לפינוי בדרך הים 188
    ובנוסף שניחם מהפרויקטים של שתית עם ליקויי בניה קשים
    הוא עוד מעז לדרוש מהעירייה משהו???

  4. בעל דירה בחביבה רייך

    העיכובים באשמת הקבלן שמבקש לבנות יותר קומות ודירות ממה שתוכנן. לאחר נפילת קיר באחד בבניינים שלו, לא בטוח שכל בית כאן בשכונה יחזיק ברעידת אדמה. התגלו המון ליקויים בבניינים של הקבלן, גם בטיחותיים.

  5. שתית?

    זה לא זה שנפל לו קיר תומך כי שכח לעשות ניקוז ולא עשה את הקיר עבה מספיק ואז עוד האשים את מהנדס העירייה בזה?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר