נמל המפרץ (צילום: רענן כהן)
נמל המפרץ (צילום: רענן כהן)

מאבק בניסיונות לצמצם את הדיון בהתעצמות התעשייה המזהמת

הפורום הישראלי לשמירה על החופים הגיש לבית המשפט כתב תשובה שבו הוא הודף ניסיונות של חנ"י ומוסדות התכנון לצמצם את הדיון בהתעצמות התעשייה המזהמת במפרץ חיפה: "המחלוקת האמיתית היא שאלת כמות החומרים המסוכנים והמזהמים המתוכננים להתווסף ללא הגבלה ובחוסר שקיפות בתוכנית נמל המפרץ"

פורסם בתאריך: 24.11.19 08:51

בכתב תשובה שהגיש הפורום הישראלי לשמירה על החופים לבית המשפט המחוזי בחיפה הדף הארגון ניסיונות מצד המשיבות לעתירתו נגד התוכנית המפורטת לנמל המפרץ לצמצם את הדיון בהתעצמות התעשייה המזהמת במפרץ חיפה.

בכתב התשובה כתב הפורום בראשותה של הפעילה הסביבתית חנה קופרמן: "המחלוקת האמיתית המרכזית שעוברת כחוט השני לאורך העתירה היא שאלת כמות החומרים המסוכנים והמזהמים המתוכננים להתווסף ללא הגבלה ובחוסר שקיפות בתוכנית נמל המפרץ ובסביבתה הקרובה והרחוקה, בתוכניות קיימות ועתידיות, באזור אשר כבר היום רווי מפעלים רבים ובהם חומרים מסוכנים ומזהמים המסכנים כמיליון תושבים אשר נאלצים להתגורר ליד תשתיות אלה".

העתירה מתמקדת בהשפעות הסביבתיות של התוכנית ומוצג בה צורך להבהיר את המשמעויות הסביבתיות של אופי הפעילות הנמלית שהותרה בתוכנית. בעתירה נמתחה ביקורת נוקבת על "המדיניות התכנונית המשתקפת באופן שבו קודמה הקמת נמל המפרץ, בחלקים-חלקים, בשיטה המאפשרת לקדם תוכניות בעלות פוטנציאל פגיעה נרחב באזרחים ובסביבתם ומבלי שהציבור יוכל לדעת על מימדי הסיכונים בעוד מועד".

כתב התשובה הוגש על ידי הפורום במענה להתנגדותן של יוזמת התוכנית המפורטת, חברת נמלי ישראל (חנ"י), ושתי הוועדות שאישרו את התוכנית – ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה – לבקשה שהגיש הפורום לתיקון העתירה.

לפני כחודשיים הגיש הפורום לבית המשפט בקשה להטמיע מספר תיקונים בעתירה ובהם צירוף דוח שכתבו בחודש מרץ 2016 הפורום ומתנגדת נוספת לנמל המפרץ – נציגת ההתארגנות "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות" אלה נווה. בבקשת הפורום צוין כי הדוח "מציג ראיות להגדלת התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה ולכך שנמל המפרץ ישמש לייצוא פטרוכימי אדיר מימדים".

 

 

התוכנית לנמל המפרץ היא בעיקרה תוכנית לנמל מכולות, אך גם שימוש זה מעורר דאגה רבה בקרב הפורום בשל העובדה שהתוכנית מאפשרת שינוע של כל סוגי מכולות החומרים המסוכנים, לרבות איזוטנקים. שינוע מסוג זה עלול לתגבר את פעילות התעשייה המזהמת במפרץ חיפה באמצעות המכולות שישנעו חומרי גלם לתעשייה המזהמת או ייצאו ממנה מוצרים.

בתגובתן לבקשת הפורום התנגדו שתי הוועדות לצירוף הדוח האמור בנימוק שלפיו מדובר בטענות חדשות לחלוטין, "שכל תכליתן היא מקצה שיפורים מובהק ביחס לעתירה המקורית ולא העמדה לבירור של השאלה האמיתית שבמחלוקת".

בכתב התשובה שהגיש דחה הפורום על הסף את טענת הוועדות: "ההיפך הוא הנכון. בדוח יש ראיות המחזקות את הטענות המהותיות בעתירה המקורית, ואף יש בכוחן לעזור לבית המשפט לראות את התמונה הכוללת ובכך להאיר את הסוגיה שבמחלוקת – בדיוק ההיפך מניסיון המשיבות להציג את הדוח כנושא חדש. בניגוד לטענת המשיבות, הדוח אינו נושא חדש אלא מסמך המחזק את הטענות הקיימות בעתירה בנושא הגדלת תעשיית הנפט וסיכוניה המקודמת בתוכנית נשוא העתירה".

בתגובה לבקשת הפורום הדגישה חנ"י כי הנמל החדש ישמש כנמל מכולות בלבד, אך לא פסלה את האפשרות שבתחומו יופעל בעתיד גם נמל דלקים, בכפוף לאישור תוכנית מפורטת חדשה אחרת. גם חנ"י הביעה התנגדות לצירוף הדוח, שלדבריה "אינו רלוונטי בכל הקשור לאישור התוכנית המפורטת לנמל המפרץ, העוסקת בנמל מכולות. הא ותו לא. כעולה מתיאור הדוח במסגרת הבקשה, הלה עוסק בנמל הדלק, שהתוכנית הנדונה אינה מאפשרת את הקמתו".

גם את הטענות של חנ"י דחה הפורום על הסף בכתב תשובתו: "הדוח לא קשור רק לנמל הדלק, אלא גם לנמל המכולות, להרחבת תעשיית זיקוק הנפט ולכמויות חומרים מסוכנים ותזקיקים בתוכניות שונות בסביבה הקרובה והרחוקה של תוכנית נמל המפרץ".

יצוין כי נמל המפרץ נמצא אמנם בשלבי בנייה מתקדמים, אך מכתב התשובה הנחרץ של הפורום נראה כי המאבק לבירור אופי הפעילות הנמלית הצפויה בנמל החדש נמצא רק בראשיתו.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר