נמל המפרץ (צילום: רענן כהן)
נמל המפרץ (צילום: רענן כהן)

חנ"י לא פוסלת נמל דלקים בנמל המפרץ

חברת נמלי ישראל הגישה לבית המשפט את התנגדותה לבקשת הפורום הישראלי להגנה על החופים לדון בדוח המציג לכאורה ראיות לכך שנמל המפרץ ישמש להגדלת התעשייה הפטרוכימית. בתגובה ציינה חנ"י אמנם שנמל הדלקים אינו מאושר, אך גם הזכירה את ההחלטה לדון בו אם וכאשר תוגש תוכנית מפורטת להקמתו

פורסם בתאריך: 1.11.19 08:36

בתגובה לבקשה שהגיש הפורום הישראלי לשמירה על החופים לתיקון עתירתו נגד התוכנית המפורטת לנמל המפרץ התייחסה חברת נמלי ישראל (חנ"י) לאופי הפעילות הנמלית הצפויה בנמל החדש – סוגיה שניצבת במרכז העתירה. בהתייחסותה הדגישה חנ"י כי הנמל החדש ישמש כנמל מכולות בלבד, אך לא פסלה את האפשרות שבתחומו יופעל בעתיד גם נמל דלקים, בכפוף לאישור תוכנית מפורטת חדשה אחרת.

אמנם חנ"י כתבה בתגובתה כי "הדיון בתוכנית המפורטת לנמל המפרץ אינו המקום הנכון להעלאת טענות לגבי נמל הדלק שלא מאושר בה", אך בד בבד היא הזכירה את החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה מחודש מאי, לפיה "לכשתופקד התוכנית המפורטת לנמל הדלק, ובמידת הצורך, יוכלו העוררים להשמיע את טענותיהם במסגרת התנגדות שתוגש לתוכנית נמל הדלק".

עתירתו של הפורום בראשותה של הפעילה הסביבתית חנה קופרמן מתמקדת בהשפעות הסביבתיות של התוכנית, ובמסגרתה התבקש בית המשפט להורות על ביטול החלטת ועדת המשנה לעררים לאשר את התוכנית שיזמה חנ"י לנמל המפרץ. בעתירה נטען כי יש לבטל את ההחלטה לנוכח "המדיניות התכנונית המשתקפת באופן שבו קודמה הקמת נמל המפרץ, בחלקים-חלקים, בשיטה המאפשרת לקדם תוכניות בעלות פוטנציאל פגיעה נרחב באזרחים ובסביבתם ומבלי שהציבור יוכל לדעת על מימדי הסיכונים בעוד מועד".

לפני כחודש הגיש הפורום בקשה לאפשר לו להטמיע כמה תיקונים בעתירה, ובהם צירוף דוח שכתבו בחודש מרץ 2016 הפורום ומתנגדת נוספת לנמל המפרץ – נציגת ההתארגנות "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות" אלה נווה. בבקשתו של הפורום צוין כי הדוח "מציג ראיות להגדלת התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה ולכך שנמל המפרץ ישמש לייצוא פטרוכימי אדיר מימדים".

 

 

יש לציין כי בערר שהגיש חבר מועצת העיר חיפה לשעבר זאב סילס על החלטת הוועדה המחוזית לאשר את התוכנית המפורטת לנמל המפרץ הוצגה דרישה להתנות את אישור התוכנית במתן מענה לשאלה אם מימושה יתגבר את פעילות מפעלי התעשייה המזהמים במפרץ חיפה. הסיבה לחשש זה היא העובדה שהתוכנית מאפשרת שינוע של כל סוגי מכולות החומרים המסוכנים, ובהן איזוטנקים, ובנסיבות אלה מתעוררת דאגה שבאמצעותן ישונעו חומרי גלם לתעשייה המזהמת או ייוצאו ממנה מוצרים. ועדת הערר דחתה את דרישתו של סילס ללא נימוק.

בתשובתה לערר נמנעה הוועדה המחוזית מתשובה חד משמעית לשאלה וכתבה כי "מטרת הקמתו של נמל המפרץ אינה לשרת את התעשייה הפטרוכימית במפרץ אלא את צורכי הייבוא והייצוא של סחורות לכלל המשק, ולכן הקמת הנמל לא תגביר בהכרח את פעילות מפעלי התעשייה במפרץ, אם בכלל".

תשובה זו מוזכרת בעתירתו של הפורום שבה נכתב: "טרם נמסרה לעותרת תשובה ברורה לשאלה מהם החומרים המסוכנים אשר יאוחסנו בנמל המפרץ. בנוסף, לא הובהר אם ההגבלה שנקבעה לכמות החומרים המסוכנים חלה על גז דליק, ובכלל זה גז פחמימני מעובה (גפ"ם) המהווה גז נוזלי נפיץ באיזוטנקים. לא ברור אם חומר זה יאוחסן בערוגות ייעודיות לחומרים מסוכנים בלבד, או שיאוחסן ללא הגבלה בכל שטח התוכנית".

בתגובה שהגישה לבקשת הפורום לתיקון העתירה הביעה חנ"י התנגדות לצירוף הדוח האמור, שלדבריה "אינו רלוונטי בכל הקשור לאישור התוכנית המפורטת לנמל המפרץ, העוסקת בנמל מכולות. הא ותו לא. כעולה מתיאור הדוח במסגרת הבקשה, הלה עוסק בנמל הדלק, שהתוכנית הנדונה אינה מאפשרת את הקמתו".

בהתייחס לעובדה שבתוכנית המפורטת נכתב כי ניתן להקים בשטחה גם נמל דלקים, "בכפוף להכנת תוכנית מפורטת שתלווה בתסקיר השפעה על הסביבה", כתבה חנ"י בתגובה לבקשת הפורום כי נמל הדלק סומן בתוכנית המפורטת לנמל המפרץ "באופן מתארי בלבד", כך שלמעשה לא ניתן להקימו מכוחה. חנ"י הוסיפה כי "אין בתיקון המבוקש בענייננו כדי לייעל את הדיון או כדי לסייע בבירור הפלוגתאות אלא להיפך. יש בו לסבך ולסרבל את הדיון שלא לצורך ומטעם זה דין הבקשה לצירוף הדוח להידחות".

באשר לתיקון נוסף שביקש הפורום – לצרף את המשרד להגנת הסביבה כמשיב לעתירה לצורך הבהרת המשמעויות הסביבתיות של הפעילות הנמלית שהותרה בתוכנית – כתבה חנ"י בתגובתה כי "כל הקביעות בתוכנית בנושאים הסביבתיים התקבלו על בסיס בחינות מעמיקות מטעם יועצים שלהם מומחיות רבה בעניינים אלה ובהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה, אך עם זאת, ולפנים משורת הדין, חנ"י מותירה את הבקשה בעניין זה לשיקול דעתו של בית המשפט".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. בזיון כזה

    הנמל הסיני יזהם כמה שבא לו
    מישהו מופתע?
    מכרו אותנו בנזיד עדשים שוב פח הזבל הפעם של ירדן וסין

  2. ותודה ליונה יהב שהרס את חיפה

    לא נשכח ליונה יהב את ההרס הרב שהותיר בעיר. את נמל המפרץ שביקש מישראל כץ להקים ללא שיתוף התושבים.

  3. עמירם

    עינת קאליש עשתה הסכם לגבי נמל תעופה וכל השאר נשכח.
    אז יהיה שדה תעופה ונמל דלקים וכולנו נסבול.
    בראבו עינת.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר