תוכנית הבנייה למרחב קרית אתא (הדמיה: רשות מקרקעי ישראל)
תוכנית הבנייה למרחב קרית אתא (הדמיה: רשות מקרקעי ישראל)

עתירה מינהלית שנייה נגד תוכנית הענק למרחב קרית אתא

עמותת מרכז המועצות האזוריות בישראל הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה בקשה לביטול תוכנית הבנייה למרחב קרית אתא ולחלופין להוצאה של שטחים נרחבים ממנה, ובהם השטח של 206 דונם שנועד לתעשייה מזהמת ליד בתי הזיקוק

פורסם בתאריך: 31.12.19 07:58

בעתירה מינהלית שהגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה ביקשה עמותת מרכז המועצות האזוריות בישראל לבטל את תוכנית הבנייה הענקית למרחב קרית אתא שיוזמת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). לחלופין מבקש המרכז שבית המשפט יורה על הוצאת שטחים רחבי ידיים מתחום התוכנית, ובהם 206 דונם המיועדים לתעשייה מזהמת במרחק קצר ממתחם בתי הזיקוק. זוהי העתירה המינהלית השנייה המוגשת נגד התוכנית והיא מתווספת לעתירה שהגישה רכבת ישראל כדי להבטיח את ביצועו של פרויקט הקמת מסילת זבולון.

העתירה של המרכז הוגשה באמצעות עוה"ד אלי וילצ'יק ואריאל פל נגד החלטת הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל) מסוף חודש אוקטובר לאשר את התוכנית למרחב קרית אתא.

התוכנית, אשר מציעה בינוי בקנה מידה של עיר חדשה, משתרעת על שטח של 6,390 דונם בשני מתחמים מנותקים ומרוחקים זה מזה במרחב קרית אתא – צפוני ומערבי. המתחם הצפוני כולל 12,352 דירות, פארק מטרופוליני, מתחמי מסחר ותעסוקה, בית חולים ומוסד להשכלה גבוהה. המתחם המערבי כולל שימושי תעשייה, אחסנה, מסחר ותעסוקה ממזרח לכביש דשנים. רוב שטחי התוכנית נמצאים בתחומה של המועצה האזורית זבולון, בקרקעות שהתוכנית מציעה לשנות את ייעודן החקלאי ושאמורות לפי העתירה לעבור לתחומה של קרית אתא.

הטענה המרכזית בעתירה היא היעדר היתכנות למימוש שטחי המגורים ושטחי התעסוקה והמסחר בעתיד הנראה לעין, בעוד שאישורה של התוכנית פוגע קשות בשטחי חקלאות פוריים ומניבים שמעובדים על ידי יישובי המועצה האזורית זבולון.

מרכז המועצות האזורית, שהוא ארגון ארצי של כלל המועצות האזוריות בישראל, כתב בעתירה: "לא מדובר בתוכנית שנועדה להתממש תוך זמן קצר, שכן כל כולה צופה פני עתיד לטווח של כ-25 שנים לפחות. שטחי התוכנית גורעים שטחי חקלאות של יישובים ותיקים, שאותם הקימו בעמל כפיהם ובמאמצים כבירים אנשים ערכיים, מדור מייסדי המדינה. משמעות אישור התוכנית היא פגיעה קשה ביישובים אושה, כפר המכבי, כפר ביאליק, רמת יוחנן ושער העמקים, וזאת מכיוון שללא העיסוק בחקלאות הם יחדלו להתקיים כיישובים חקלאיים ויהפכו בעל כורחם לשכונת פרבר של העיר. לא ניתן להכריע בתוכנית זו בלי להתייחס להשלכות החברתיות-כלכליות-סביבתיות מרחיקות הלכת שיש לה על היישובים. אם המדינה החליטה שיש לסיים את קיומם של היישובים החקלאיים, היא נדרשת להביא לדיון במועצה הארצית את המשמעויות לכך ולהציג תהליך פירוק מבוקר ופתרונות תעסוקה ופרנסה לחברי היישובים".

עוד נכתב בעתירה כי "העובדה שבתוכנית נכללו הוראות המתירות לכאורה להמשיך את השימוש החקלאי עד לתחילת הפיתוח אינה מרפאת את הפגיעה האנושה בשטחים החקלאים, שכן מעת הגשת התוכנית מתחיל ההליך ל'השבת' הקרקע החקלאית באופן שאינו מאפשר את המשך החקלאות, כאשר שיקול הדעת הבלעדי בעניין זה נתון לרמ"י".

 

 

אם בית המשפט לא יבטל את התוכנית בכללותה מבקשת העותרת שהוא יורה על הוצאתם של 2,626 דונם מתחומה כדי שימשיכו לתפקד כשטחים חקלאיים – 1,198 דונם המיועדים לפארק מטרופוליני, 870 דונם המיועדים לשטח לתכנון בעתיד (שהשימושים בו ייקבעו בתוכנית מפורטת שתוכן ותאושר בעתיד) ו-558 דונם במתחם המערבי, שכולל 352 דונם למסחר ותעסוקה ו-206 דונם לתעשייה מזהמת.

באשר לדרישה להוצאת הפארק נכתב בעתירה: "המענה לשטחים הציבוריים הדרושים לשכונת המגורים ניתן בתוך המתחם עצמו, והוא מקצה 292 דונם לשטחים ציבוריים פתוחים ללא קשר לפארק המטרופוליני שאינו דרוש לתוכנית, לא מבחינת שטחו ולא מבחינת תכליתו".

בקשר לדרישה להוצאת השטח המיועד לתכנון בעתיד צוין בעתירה: "העובדה שהשטח סומן לתכנון בעתיד מלמדת לכשעצמה על כך שאין צורך ממשי ומיידי ביחידות דיור באזור זה בעשורים הקרובים לכל הפחות".

חלק נרחב בעתירה מתמקד בדרישה להוצאתו של המתחם המערבי, שבו מוצעת בין השאר תעשייה מזהמת חדשה, מתחום התוכנית. 206 הדונמים האמורים בשטח המתחם מיועדים לתעשייה ולאחסנה במרחק קצר ממתחם בתי הזיקוק, ממזרח לכביש דשנים, בשטחים חקלאיים פוריים של הקיבוצים רמת יוחנן ושער העמקים. התוכנית מאפשרת בשלב יישומה בחירה בין שימושי התעשייה והאחסנה, כך שלמעשה יתאפשר ייעוד של כל 206 הדונמים לתעשייה בלבד. ואם לא די בכך, שימוש התעשייה הוגדר בתוכנית באופן כללי בלבד, כך שתתאפשר מכוחה הקמת מפעלי ייצור מזהמים חדשים מכל סוג, לרבות מפעלים פטרוכימיים וכימיים.

בעתירה נטען כי "כדי לנסות ליצור 'עוגן' של תעסוקה ומסחר שישמשו מקור תקציבי לרובע המגורים המוצע הוחלט להכניס לתוכנית את המתחם המערבי, אך נראה שלא יהיה חולק על כך שהשטחים המצויים במתחם לא נדרשים לשמש את יחידות הדיור הנכללות בתוכנית, שכן המענה להן ניתן במסגרת רובע המגורים עצמו, שאינו תלוי בקיומו של מתחם התעשייה והאחסנה".

באשר לשימושי בית החולים והמוסד להשכלה גבוהה המוצעים במתחם הצפוני נכתב בעתירה כי "אין חולק על כך שמדובר במטרות חשובות ביותר, אך מקומן אינו בין כותלי הוותמ"ל אלא בתכנון מתארי כוללני, במסגרת הוועדה המחוזית ובראייה כלל אזורית שתבחן את כלל ההשלכות באופן מעמיק".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר