עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

10 פעמים העידה קליש רותם במשפט רמתי-דץ: "לא זוכרת" | פרסום ראשון

היה מעניין ביום שני בבית משפט השלום בחיפה במשפט לשון הרע שמנהל יואב רמתי נגד עו"ד ליאור דץ, כאשר עו"ד אורי שילה, פרקליטו של דץ, חקר ארוכות את ראש העירייה. אז מה ידעה או לא ידעה עינת קליש רותם על ניגוד העניינים של רמתי ביפה נוף, מה היא זוכרת יותר ומה פחות, וכמובן איך אפשר בלי ביקורת על התקשורת • העדות המלאה

פורסם בתאריך: 13.7.22 07:59

בדצמבר 2020 הגיש חבר המועצה יואב רמתי לבית משפט השלום בחיפה תביעת לשון הרע נגד עו"ד ליאור דץ, לאחר שלטענתו האחרון כינה אותו "עבריין פלילי" בתוכנית רדיו, ששודרה כמה חודשים קודם לכן. היה זה ימים ספורים לאחר שהוועדה לניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות של משרד המשפטים המליצה לפסול את רמתי מלכהן כיו"ר דירקטוריון יפה נוף, "לנוכח ניגוד העניינים המקיף, הכרוך בזיקות לספקים המצויים בליבת העיסוק של חברת יפה נוף ואשר מעורבים ברוב הפרויקטים הגדולים שבהם עוסקת החברה".  סכום התביעה עומד על 142 אלף שקלים.

בהמשך פנתה היועצת המשפטית של העירייה עו"ד ימית קליין לוועדה לניגוד עניינים בבקשה לבחון מחדש את ההחלטה, וזאת על רקע הודעתו של משרד התחבורה כי הסכם ההתקשרות עם יפה נוף לא יחודש – מהלך שלטענתו של רמתי היווה שינוי נסיבות מהותי. יומיים לאחר מכן הודיע רמתי כי הוא משעה את עצמו עד לקבלת ההחלטה. אולם הוועדה, בבחינה מחודשת של הנושא, קבעה כי הנסיבות שהובילו להמלצה המקורית בעניינו של רמתי לא השתנו.

בכתב ההגנה טען דץ: "בנוסף לבדיקה שערכה הוועדה לניגוד עניינים בעניינו של התובע, התקיימה בדיקה נוספת על ידי מבקר המדינה, אשר מידע ביחס אליה פורסם בעיתונות. משתי הבדיקות עלו ממצאים חמורים בדבר ניגוד עניינים חריף בו מצוי התובע בעיסוקיו השונים, אף כי מבקר המדינה לא פרסם דוח סופי, אלא רק טיוטה. לפי מידע שיצא מלשכת ראש עיריית חיפה, היא קבלה העתק ממנה… בעקבות זאת, קיימה ראש העירייה ישיבה ב-2 בספטמבר 2019, שבה השתתפו טוביה בירן, מי שערך טיוטת דוח מבקר המדינה, היועצת המשפטית של עיריית חיפה, מבקר העירייה, מ"מ וסגן ראש העיר, התובע ובא כוחו, ובמהלכה הציג בירן את הדוח החמור. לאחר אותה ישיבה פנתה ראש העירייה לבירן במכתב, שבו היא התייחסה בין היתר לחשש שהתובע עשה שימוש לכאורה בחברות קש והנחתה את השירות המשפטי לבחון טענות אלה לעומק".

לבקשת בא כוחו של דץ, עו"ד אורי שילה, השופט רמזי חדיד התיר לזמן לעדות את קליש רותם, את עו"ד קליין, את היועץ המשפטי לשעבר של חברת יפה נוף איציק זכאי ואת סמנכ"ל הכספים לשעבר של יפה נוף ישראל גור. את בקשתו של דץ לזמן לעדות את בירן פסל השופט בנימוק שעדות זו אינה קבילה בהתאם לחוק מבקר המדינה.

שלשום (שני), במהלך דיון בתביעה, נשמעה עדותה של קליש רותם. "כלבו – חיפה והקריות" מביא את הדברים.

ראש העיר על דוכן העדים

עו"ד שילה: "הוזמנת לעדות בתביעה שהגיש יואב רמתי נגד ליאור דץ בלשון הרע. ראשית, אשאל אותך שאלה כללית. מהי ההיכרות בינך ובין רמתי? מתי היא התחילה ההיכרות הזו, כי אני מבין שהוא חבר מועצת העיר.

קליש רותם: "התחילה כמה חודשים לפני הבחירות, כמו שהתחילה עם הרבה מאוד מועמדים שרצו למועצה לפני הבחירות".

עו"ד שילה: "באילו נסיבות הצטרף רמתי לקואליציה שלך?".

קליש רותם: "מממ… בזמנו היו שיחות עם הרבה מאוד גורמים וחברי מועצה שהצטרפו לקואליציה במסגרת אג'נדות שהסכמנו עליהן, חלוקה של תפקידים, תאגידים".

עו"ד שילה: "מה הוסכם בהקשר של תאגידים ורמתי בהסכם הקואליציוני?".

קליש רותם: "אני ממש לא זוכרת את ההסכם הקואליציוני. לא עברתי עליו, לא הבאתי אותו. אני יכולה להעביר אותו, אני בטוחה שיש לכם, אבל אחד מהנושאים, נדמה לי, הוא חבר בחלק מהוועדות, לא זוכרת איזה… ותאגיד יפה נוף שהוא קיבל להיות היו"ר של התאגיד".

 

עו"ד ליאור דץ (צילום: אביב שילה)

עו"ד ליאור דץ (צילום: אביב שילה)

פרקליטו של דץ הגיש לראש העיר נספח ושאל אם זה ההסכם שאליו היא מתכוונת.

קליש רותם: "נראה לי שכן".

עו"ד שילה: "מה ידעת לגבי עבודתו הקודמת של רמתי עם יפה נוף, אם היתה כזו, לפני כהונתו כיו"ר דירקטוריון?".

קליש רותם: "ידעתי שהיתה עבודה קודמת. שמעתי אותו הרבה מאוד אומר על יפה נוף שנדרש לעשות שם שינוי, אבל על המהות של העבודה עצמה לא ידעתי. ידעתי משהו שקשור לתחום של הנדסת חשמל. לא ידעתי מעבר לזה פרטים על אופן העבודה, הצורה, הפרויקט… לא יותר מדי".

עו"ד שילה: "מי יזם את הפנייה לוועדה לניגוד עניינים של משרד הפנים בעניינו של רמתי?".

קליש רותם: "הלשכה המשפטית, אני חושבת. הלשכה המשפטית בעירייה".

עו"ד שילה: "איזו מעורבות את נטלת בבדיקה שהתקיימה שם?".

קליש רותם: "היתה לנו ישיבה אחת שבה עלתה הסוגיה הזו של שאלות או סימני שאלה בנוגע לניגוד העניינים. היתה ישיבה אחת שבה אני השתתפתי. היו שם מבקר העירייה, נדמה לי שגם היה נציג של מבקר המדינה בחיפה, יואב, העורך דין שלו, קליין היועצת המשפטית, נחשון (צוק) הסגן שלי וממלא מקומי, ועלו כל מיני שאלות, ובסוף הפגישה אני העברתי ללשכה המשפטית, ביקשתי שהם יטפלו בנושא ויבדקו לעומק".

עו"ד שילה: "מה היתה ההנחיה שלך למחלקה המשפטית, מה ביקשת מהמחלקה המשפטית לבדוק, מה היא בדקה ואילו ממצאים קיבלת ממנה?".

קליש רותם: "ביקשתי שיבדקו מה עומד מאחורי הטענות שעלו בנושא של ניגודי העניינים ושייתנו לי חוות דעת מה עליי לעשות. אם יש מניעה או לא, אם הוא (רמתי; ב"כ) יכול להמשיך לכהן בתפקידו. פשוט ביקשתי חוות דעת משפטית איך להתקדם ואיך לטפל בנושא הזה".

עו"ד שילה: "מה קיבלת במענה לפנייתך למחלקה המשפטית?".

קליש רותם: "קיבלתי התייחסות של הוועדה לניגוד עניינים דרך הלשכה המשפטית שמדברת על כך שרצוי שיואב רמתי יפסיק את כהונתו כיו"ר יפה נוף, וכך עשינו, דרך אגב".

עו"ד שילה: "אני מבקש ממך להבהיר – אמרת בתשובתך הקודמת שפנית למחלקה המשפטית שהיא תבצע בדיקה. בתשובה האחרונה אמרת שדרך המחלקה המשפטית קיבלת את העמדה של הוועדה לניגוד עניינים. השאלה שלי היתה מה קיבלת במענה לבקשתך מהמחלקה המשפטית. מה הם עשו?".

קליש רותם: "אני לא זוכרת כי קיבלתי נתונים גם ממבקר המדינה וגם מהוועדה לניגוד עניינים. אני לא זוכרת איזה מידע הגיע ממי. אני כן יודעת להגיד שהלשכה המשפטית באה ואמרה שלאור ההנחיה של הוועדה לניגוד עניינים רצוי שאני אורה ליו"ר התאגיד להפסיק את כהונתו שם".

עו"ד שילה: "אני רוצה לשאול אותך שאלה לגבי לוחות זמנים. בסוף חודש יוני 2019 (הטעות במקור. המכתב נשלח ביוני 2020; ב"כ) נשלח אלייך דוח של הוועדה למניעת ניגוד עניינים, שבו הוא קובע שיואב רמתי נמצא בניגוד עניינים תדיר ולכן הוא לא יכול להמשיך בתפקידו. האם את יודעת מתי רמתי בפועל הפסיק את כהונתו?.

קליש רותם: "אני לא זוכרת בכלל את התאריכים. אני זוכרת שזה התחיל במחצית השנייה של 2019 ונמשך לתוך 2020. אני לא זוכרת מתי היתה הישיבה הפנימית שלנו. בעקבות המכתב הזה היתה ישיבה פנימית שלנו. ביקשתי חוות דעת של השירות המשפטי שלנו, ואחר כך גם קיבלתי את חוות הדעת של מבקר המדינה וגם הגיעה עוד פנייה מהוועדה לניגוד עניינים. זה מה שזכור לי. אני זוכרת את הלשכה המשפטית, את היועצת המשפטית נכנסת ואומרת לי שיש צורך לשנות את כהונתו (של רמתי; ב"כ)".

 

 

עו"ד שילה: "מה שמטריד אותי זה שאת מקבלת את הדוח שאומר באופן נחרץ שהוא לא יכול להמשיך בתפקידו, ואני שואל שאלה – מתי לראשונה כינסת את מועצת העיר לדון בסוגיה הזו כדי לנקוט עמדה?".

קליש רותם: "אני ממש לא זוכרת את התאריכים. ממש לא זוכרת. לא רוצה להגיד משהו שאני אטעה. אני יכולה לבדוק ולהעביר. אולי היועצת המשפטית זוכרת. אבל אלה דברים שמופיעים בפרוטוקולים. עדיף לא להסתמך על הזיכרון שלי".

עו"ד שילה: "בנספח 13 נמצא מכתב ששלח חבר מועצת העיר מוטי בליצבלאו אלייך מ-6 ביולי 2020, מספר ימים לאחר דוח הוועדה לניגוד עניינים. הוא דרש לכנס את מועצת העיר כדי להפסיק את מינויו של רמתי. אני אציג לך את המכתב שנשלח אליך".

קליש רותם: "לא זכור לי. אני מקבלת מאות מיילים, אני לא מצליחה לראות את כולם".

עו"ד שילה: "יש גם העתק מעתירה מינהלית שהגיש בליצבלאו נגד עיריית חיפה, יפה נוף ורמתי בדרישה להשעות אותו. באותה העתירה הוא אומר שפנה לעיריית חיפה, אלייך, כדי שהעירייה תפעיל את סמכותה במועצת העיר אבל לא קיבל כל מענה. אני שואל אותך – מה התגובה שלך לטענות האלה?".

קליש רותם: "שאני עובדת על פי ההנחיות של הלשכה המשפטית, עם כל הכבוד לחברי המועצה. הנושא הזה אז היה באמת על השולחן שלהם. אני מקבלת מאות מיילים מחברי מועצה שדורשים שאעשה ככה ודורשים ככה… כל הדברים האלה בסופו של דבר עוברים ללשכה המשפטית, ומי שמנחה אותי ונותן לי את חוות הדעת שלו קודם כל ומנחה אותי, זו הלשכה המשפטית".

עו"ד שילה: "לגופו של עניין, במהלך התקופה ההיא, מאז שקיבלת את הדוח של הוועדה לניגוד עניינים והאירוע שאת מתארת שהיועצת המשפטית אמרה לך מה שאמרה, מה למדת על העובדות בפועל? מה ידוע לך שבאמת הביא לקביעה הזו של הוועדה של ניגוד עניינים שיש כאן בעיה?".

קליש רותם: "אני אגיד את זה ואולי זה יפתיע אותך – אבל למרות שכן, אני זוכרת את עצמי עוברת על המסמכים וקוראת אותם, אני לא מרגישה את עצמי שופטת, אני בטח לא חוקרת, ברגע שאני מקבלת הנחיות מגורמים שהם מוסמכים כמו הלשכה המשפטית או רגולטורים אני בוודאי לא אשים את עצמי בנעליים שהם לא שלי, ואין לי שום כוונה לעשות את זה. ואם הלשכה המשפטית אומרת שאני צריכה לעשות ככה או ככה, אני אבקש לקבל את חוות הדעת, אבל אני לא הפכתי להיות חוקרת ובטח לא שופטת. קטונתי".

 

יואב רמתי (צילום: בועז כהן)

יואב רמתי (צילום: בועז כהן)

 

עו"ד שילה: "בתצהיר של ליאור דץ נזכרת כתבה בערוץ 13 בתוכנית 'המקור' לגבי בדיקה שעשה מבקר המדינה בעניינה של יפה נוף. השידור היה ב-15 במארס 2021. הצגנו לבית המשפט שקופיות מתוך הווידיאו… את מכירה את השידור? צפית בו?".

קליש רותם: "אני ראיתי אותו. להגיד שאני זוכרת בדיוק מה… אני זוכרת שהוא נראה לי לא ממצה… בוא נגיד, כמו שאני חושבת על הרבה כתבות בתקשורת. לא חשבתי שהוא הציג את כל התמונה כמו שצריך. אני זוכרת שהיתה כתבה כזו, אני לא זוכרת את התוכן שלה. אני זוכרת שלא התרשמתי ממנה".

עו"ד שילה: "מה גרמו לך הדברים האלה (מתייחס לדברים בכתבה; ב"כ) לעשות או לא לעשות?".

קליש רותם: "מה שגרם לי לעשות זו חוות הדעת המשפטית. זה הייעוץ המשפטי שקיבלתי בעקבות הוועדה לניגוד עניינים, שמן הראוי שיואב רמתי לא ימשיך לכהן כיו"ר יפה נוף, וכך ביצעתי. אני באמת לא שמתי את עצמי אף פעם במקום שיפוטי. אני חייבת להגיד שאם הייתי מאמינה לכל מה שאומרים בתקשורת, אז לא רוצה לחשוב מה הייתי חושבת על עצמי. אני לוקחת בערבון מאוד מאוד מוגבל מקורות של אינפורמציה שמגיעים מערוצים כאלה. אני עובדת מאוד מסודר בעניין הזה, עבדתי מאוד מסודר בעניין הזה. הדעה של הלשכה המשפטית אמרה שמן הראוי שיואב יפסיק לכהן כיו"ר התאגיד, וכך היה".

עו"ד שילה: "אני מופתע מהתשובה שלך. כשאני אומר שנאמר בכתבה רצינית, אפילו לכאורה, שמה שחמור בדוח זה שהממצא הוא שנעשה שימוש בחברות קש. האם המילים האלה לא הטרידו את מנוחתך?".

קליש רותם: "אמרתי, אם אתה רוצה רצינות, אז אני אגיד ברצינות רבה, אם אני הייתי מאמינה לכל כתבה ולכל ידיעה ולכל כתבה שכותבים עליי אני לא רוצה לחשוב איפה הייתי נמצאת היום. הספק שלי בתקשורת הוא עצום. זו אני. לצערי הרב אני למודת ניסיון של הרבה שנים".

עו"ד שילה: "'חברות קש' – זה היה צמד מילים ששמעת בהקשר של רמתי בפעם הראשונה בכתבה או שמעת את זה במקרה אחר?".

קליש רותם: "לא זוכרת".

עו"ד שילה: "את עו"ד עמית חדד את מכירה?".

קליש רותם: "כמובן".

עו"ד שילה: "נספח 17 בתצהירו של ליאור דץ זה מכתב של עמית חדד שהעתק ממנו הופנה אלייך. מכתב שבו הוא טוען שיואב רמתי עושה שימוש פסול במעמד שלו כדי לחסל חשבונות עם סמנכ"ל הכספים של יפה נוף ומנסה להביא לפיטוריו, רק משום שהוא יזם תלונה נגדו. המכתב הזה מגיע אלייך, מה את עושה עם המכתב? כלום?".

קליש רותם: "מה שאני עושה עם כל המכתבים שמגיעים מעורכי דין – מעבירה ללשכה המשפטית של עיריית חיפה, ופה, כמובן, גם לייעוץ המשפטי של יפה נוף".

עו"ד שילה: "עד עכשיו שמענו ששום כתבה ושום מכתב לא הצליח להטריד את ראש העיר חיפה".

קליש רותם: "לא, לא. מה שהטריד אותי זה חוות הדעת של השירות המשפטי בעקבות ההחלטה של הוועדה לניגוד עניינים".

עו"ד שילה: "כאשר הוועדה למניעת ניגוד עניינים במשרד המשפטים קובעת שיואב רמתי, האיש שאת ומועצת העיר מיניתם ליו"ר יפה נוף, מצוי בניגוד עניינים תדיר, המשמעות – על פי החוק במדינת ישראל – היא שמי שמצוי בניגוד עניינים תדיר, כל הזמן, מבצע עבירה פלילית כי החוק אומר שאסור לעובד ציבור להימצא בניגוד עניינים. עכשיו אני שואל אותך כראש עיריית חיפה – זה הממצא שמגיע אליך, שיש לו משמעות משפטית מאוד כבדה, מה את עשית בנדון?".

קליש רותם: "אז אמרתי, אנחנו כינסנו ישיבה… קיבלתי את המכתב שלהם, זה באמת לא נראה סימפטי. מצד שני, גם לא הגיוני שלא נעשה בירור עם חבר המועצה לבדוק את הצד שלו. עשינו ישיבה פנימית, בעקבות ישיבה פנימית עלו עוד טענות כאלה ואחרות. אני ביקשתי מהשירות המשפטי אצלנו לעשות את הבדיקה. אני חושבת שהם פנו שוב לוועדה לניגוד העניינים, כלומר האינטראקציה לא הפסיקה, והבדיקה הזו נמשכה כמה חודשים עד שקיבלתי את הממצאים של מבקר המדינה, ובנוסף השירות המשפטי בא ואמר שצריך להפסיק את הכהונה שלו. ברגע שהם באו ואמרו 'זהו', אז מאותו רגע ביצענו".

עו"ד שילה: "אני שאלתי שאלת אחת, את ענית על דברים אחרים. אני שאלתי לגבי המשמעות כשאומרים על אדם בתפקיד ציבורי שהוא נמצא במצב של עבירה… אם מישהו היה אומר לך שעובד מסוים בעיריית חיפה מצוי במצב שהוא עושה שימוש בכספי עירייה שלא כדין, שלא כהלכה, זה היה גורם לך לפעול או לא?".

בא כוחו של רמתי עו"ד אבני התנגד לשאלה, ועו"ד שילה הציג לראש העיר שאלה אחרת: "מתי בפועל נלקחו מחברת יפה נוף כל הפרויקטים של התשתיות והועברו לחברות ממשלתיות אחרות?".

קליש רותם: "זה היה תהליך, ולהבנתי, בדיעבד, אני הבנתי ממהנדס העיר שהתהליך הזה התחיל עוד לפני בחירתי, וזה היה תהליך ארוך מאוד. הנה, למשל, אם כבר מדברים על תקשורת. הוציאו לתקשורת כתבות שאני ביטלתי את פרויקט המטרונית על רכס הכרמל. אני רק רוצה לספר שנודע לי בדיעבד אחרי שקראתי כתבות ולא הבנתי מאיפה זה בכלל נחת, שמסתבר שהפרויקט הזה הופסק עוד לפני שבכלל נבחרתי, עוד לפני שנכנסתי לכהונתי. מערכת היחסים הקשה מאוד בין יפה נוף למשרד התחבורה התחילה לפני שנבחרתי ונמשכה אחר כך בשנתיים הראשונות. דרך אגב, עוד היום יש שארים והרבה מאוד בעיות וכל מיני סוגיות בבתי משפט, אז אני לא יכולה לתת לך מועד מתי הקשר בין משרד התחבורה ויפה נוף עלה על שרטון".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר