יואב רמתי (צילום: בועז כהן)
יואב רמתי (צילום: בועז כהן)

אחרי שנה וחצי של שערוריות: רמתי השעה עצמו מיפה נוף

כשהוא חתום על תעודת הפטירה של התאגיד העירוני יפה נוף הודיע יו"ר הדירקטוריון יואב רמתי לראש העיר עינת קליש רותם שמינתה אותו על כך שהוא משעה את עצמו מהתפקיד. קצת יותר משנה וחצי הספיקו לו כדי לרסק תאגיד עם עבר מפואר, הווה עצוב ועתיד לא ברור

פורסם בתאריך: 6.8.20 18:45

יואב רמתי, יו"ר דירקטוריון התאגיד העירוני יפה נוף ויו"ר סיעת הבית היהודי במועצת העיר, הודיע היום (חמישי) לראש העיר עינת קליש רותם על כך שהוא משעה את עצמו מתפקידו בתאגיד.

תקופת כהונתו של רמתי תיזכר כתקופת השפל של יפה נוף שבה חווה התאגיד זעזועים קשים אשר מהם הוא יתקשה מאוד להשתקם. כזכור, כבר בנובמבר 2018, זמן קצר לאחר סיומה של מערכת הבחירות, פרסם "כלבו – חיפה והקריות" על החשש לניגוד עניינים לכאורה לקראת מינויו הצפוי בשל היותו הבעלים של חברת ספיר לתכנון חשמל, ששימשה יועצת בפרויקטים של יפה נוף. רמתי אמר אז כי "הנושא נבדק מבחינה משפטית, ומחוות דעת שקיבלתי אין ניגוד אינטרסים בין היותי הבעלים של חברת תכנון לבין תפקידי העתידי כיו"ר הדירקטוריון של יפה נוף. איני מתכוון לעבוד בתקופת כהונתי בשום פרויקט עם יפה נוף".

כבר בתחילת כהונתו של רמתי כיו"ר היה ברור שהיא תתאפיין בחוסר שקט. המתנגדים לו בדירקטוריון יצרו אופוזיציה שהאשימה אותו בעיכוב אישור התקציב של יפה נוף וטענה שהדבר פוגע בהתנהלותו של התאגיד. אחד מהאופוזיציונרים היה יו"ר סיעת אגודת ישראל במועצת העיר אריה בליטנטל, שלימים הוחלף במ"מ ראש העיר נחשון צוק – מהלך שהתפרש כתמיכה ברמתי וחיזוקו בדירקטוריון.

אל הכותרות הארציות הגיעה יפה נוף לראשונה בתקופת כהונתו של רמתי עם היוודע דבר מעצרו של מנכ"ל החברה דאז אבישי כהן במסגרת פרשת החשדות לשוחד ברשויות המקומיות – חקירה שניהלה יחידת להב 433. מעצרו של כהן הוארך כמה פעמים עד ששוחרר למעצר בית. היחסים בין כהן לרמתי היו מתוחים מאז כניסתו של רמתי לתפקיד, וב-30 בדצמבר 2019 אישר הדירקטוריון את הסכם הפרישה של כהן, שלפיו הוא עתיד לסיים את תפקידו במאי 2020. תיק החקירה בעניינו של כהן עדיין לא נסגר, אך בינתיים הוא מונה למנכ"ל עיריית טירת כרמל.

את המכה הגדולה ביותר ספג יפה נוף עם ביטול הסכם ההתקשרות בינו לבין משרד התחבורה – ספק העבודות העיקרי שלו. כבר בדצמבר 2019 דווח ב"כלבו – חיפה והקריות" על חוסר שביעות רצון של המשרד מההתנהלות בתאגיד – דבר שגרם לכך שבניגוד לבקשתו של יפה נוף להאריך את הסכם ההתקשרות בין הצדדים לתקופה נוספת של חמש שנים, הכוונה במשרד היתה להאריכו לתקופה קצרה בלבד. היה זה לאחר פגישה שנערכה בין נציגי משרד התחבורה, ובהם מנכ"לית המשרד קרן טרנר אייל, לראש העיר עינת קליש רותם ולנציגים מיפה נוף, שבה הביעו אנשי המשרד את מורת רוחם מהתנהלותו של התאגיד כשברקע הדברים גילוי יתרה בסך של יותר מ-50 מיליון שקל שלא נוצלו בפרויקטים שמימן משרד התחבורה בשנים עברו.

בחודש יוני נחשף כאן בכלבו כי במשרד התחבורה בוחנים להעביר את פרויקט חיבורי הנמל – אחד ממיזמי הדגל של יפה נוף – לידיה של חברת נמלי ישראל (חנ"י). בדירקטוריון עלה חשש באשר לעתיד החברה, וזאת בשל ההערכות כי המשרד יעביר את כל הפרויקטים של התאגיד לגופים אחרים. באותו הזמן עזבו עובדים רבים את יפה נוף לנוכח חוסר הוודאות לגבי העתיד.

זמן קצר אחר כך ניחתה מכה נוספת על יפה נוף עם פרסום חוות הדעת של הוועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרים ברשויות המקומיות במשרד המשפטים, ולפיה היא "סבורה שלנוכח ניגוד העניינים המקיף של רמתי, הכרוך בזיקות לספקים המצויים בליבת העיסוק של יפה נוף ואשר מעורבים ברוב הפרויקטים הגדולים שבהם עוסקת החברה, רמתי אינו יכול לכהן כדירקטור ביפה נוף, לא כל שכן כיו"ר הדירקטוריון. מכיוון שעניינים הנוגעים לפרויקטי תשתית המטופלים ביפה נוף עשויים להגיע לשולחנה של מועצת העיר חיפה עלול להתעורר חשש לניגוד עניינים גם במסגרת מילוי תפקידו במועצה. הוועדה ממליצה כי לרמתי ייערך הסדר ניגוד עניינים, שלפיו הוא יימנע מלטפל בעניינים הנוגעים ליפה נוף ובעניינים הנוגעים לפרויקטי תשתית ולהנדסת חשמל, אלא באישור היועצת המשפטית ובתנאים שהיא תקבע".

 

 

כעבור יומיים בלבד, מתכתובת בין מנהל אגף תקציבי פיתוח במשרד התחבורה אסף אשר לרמתי אשר הגיעה לידי "כלבו – חיפה והקריות", עלה כי פרויקט חיבורי נמל המפרץ אכן יעבור מיפה נוף לחנ"י, כי ההסכם בין המשרד לתאגיד יוארך בשנה אחת בלבד, וכי פרויקט המטרונית יישאר בינתיים בידי יפה נוף. בתשובתו לאשר הודיע רמתי כי הוא מקבל את המתווה בתוספת שינויים קלים, אך שבוע אחר כך הודיעה שרת התחבורה מירי רגב על הפסקת ההתקשרות עם יפה נוף – החלטה גורלית עבור התאגיד.

בשלב זה התערבה קליש רותם, שיחסיה הרעועים עם משרד התחבורה היו בין הסיבות ליחסים המתוחים בין המשרד ליפה נוף, ובמכתב רצוף האשמות – כהרגלה – כלפי ההנהלה הקודמת של העירייה, היא התחננה "לשיחה מולך, לכמה דקות מזמנך, לשם הצגת התמונה המלאה, לפני שהתינוק נשפך עם המים" ולהעברת "מידע ועובדות נוספות לפני החלטתך סופית". רגב לא ממש התרשמה. במקום זאת היא העבירה את הפרויקטים שהיו באחריותו של יפה נוף לחברות תשתית אחרות, ובהן נתיבי ישראל, חנ"י, נתיבי איילון וחוצה ישראל.

בינתיים גברה גם מבית הביקורת נגד יפה נוף. ב-13 ביולי הגיש חבר מועצת העיר מוטי בליצבלאו, המשמש דירקטור ביפה נוף וחבר ועדת הביקורת של התאגיד, ביחד עם עמותת שומרי הסף לבית המשפט המחוזי עתירה מינהלית נגד העירייה, קליש רותם, יפה נוף ורמתי בדרישה לבטל את מינויו של האחרון לדירקטור וליו"ר הדירקטוריון. עוד באותו היום הגיש בליצבלאו גם תלונה במשטרת זבולון נגד קליש רותם ורמתי בחשד לעבירות פליליות לכאורה בהתנהלותו של רמתי כיו"ר הדירקטוריון. אל התלונה צירף בליצבלאו גם מכתב תלונה ליאח"ה – היחידה הארצית לחקירות הונאה – נגד עיריית חיפה, קליש רותם ורמתי שנכתב באמצעות עו"ד אורי שילה ממשרד א.שילה ושות' עורכי דין.

אם לא די בכך, בשבוע שעבר הוציא מבקר המדינה מתניהו אנגלמן צו הגנה זמני לסמנכ"ל הכספים של החברה ישראל גור אריה, אשר מונע מדירקטוריון יפה נוף לקיים לו שימוע או לפטרו, כפי שהתכוונו רמתי והמנכ"לית החדשה סאלי גליצנשטיין לעשות. את צו ההגנה הוציא אנגלמן מתוקף סעיף 45א לחוק מבקר המדינה שעוסק ב"תלונה של עובד הציבור שחשף מעשי שחיתות, הפרות חיקוק או פגיעה במינהל תקין". מבקר המדינה כתב כי גור אריה פנה אליו "וטען כי בשל כך שהעביר מידע לביקורת המדינה הנוגע להתנהלות יפה נוף ויו"ר הדירקטוריון רמתי, הוא זומן לשימוע טרם פיטורים. לנוכח האמור, המתלונן ביקש כי אעשה שימוש בסמכות המסורה לי לפי הוראות סעיפים 45א-45ג לחוק מבקר המדינה, ואתן צו שימנע את פיטוריו ובכלל זה ימנע מיפה נוף לקיים את השימוע, וזאת עד לסיום בירור התלונה".

מבקר המדינה לא חסך ביקורת מהכוונה לפטר את גור אריה וכתב כי "יצוין כי במסגרת הזימון לשימוע וכן במסגרת פגישתנו עם המנכ"לית לא הוצגו מסמכים של החברה המעידים על חוסר שביעות רצון מתפקודו של המתלונן בתקופה האחרונה, וחלק מעילות הפיטורים מתבססות על דוחות ביקורת פנימית שניתנו ארבע שנים לפני המועד שבו זומן המתלונן לשימוע, ודירקטוריון החברה וכן ועדת הביקורת שדנו בדוחות לא מצאו עילה לפיטורי המתלונן. לפיכך, נראה בשלב זה כי קיימת סבירות לכך שמתקיים קשר סיבתי לכאורי בין תלונותיו של המתלונן (על רמתי; ב"כ) למבקר המדינה לבין הזימון לשימוע".

באמצע השבוע שעבר נכנס גם משרד הפנים לתמונה, וזאת לאחר שבסוף חודש יוני נחשף כאן כי המנכ"לית גליצנשטיין נכנסה לתפקידה עוד לפני שהתקבל אישור של משרד הפנים למינויה. סגן מנהל אגף בכיר תאגידים עירוניים במשרד הפנים איתי פלומבו ויסמן שלח מכתב ליועץ המשפטי של יפה נוף עו"ד איציק זכאי שבו הוא ביקש את חוות דעתו בסוגיות שונות הקשורות בהליך מינויה של המנכ"לית, ובהן היכרות מוקדמת לכאורה בינה לבין רמתי.

השבוע שלח מנהל אגף בכיר לתאגידים עירוניים במשרד הפנים רו"ח דודי ספיר מכתב לקליש רותם שבו הוא מבקש לדעת כיצד היא מיישמת את מסקנות הוועדה של משרד המשפטים שהמליצה על פסילת מינויו של רמתי. זה היה ככל הנראה הקש האחרון.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

17 תגובות
  1. עוד עסקן שעשה לביתו

    חשוב לבדוק בציציות של הארגון הזה, ומה הניב לרמתי.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ראשית זוהי כתבה עם אוסף כתבות שהיו. כתבה מוזמנת
    עם מטרה אחת להכפיש את יואב רמתי כאשר כל המושחתים מנסים לשפד אותו.מי שהרס את החברה זו ההנהלה מנכ"ל החברה, סמנכ"ל הכספים והיועץ המשפטי כאשר לפני כן הייתה שותפה היועצת המשפטית של העירייה ש"כיבסה את כל הדברים הלא כשרים שנעשו בחברה. לכתב משעה כותבים בעברית כך: משהה. בושה שיש שגיעת כתיב

    ץ

  3. סוף ידוע מראש

    עוד מינוי עלוב של צוקליש שנדון מראש לכישלון ושעם מעט תבונה וניסיון ניהולי ניתן היה למנוע.
    חבל על הרס החברה והפגיעה בפרויקטים בעיר.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נראה ההיפך – יואב רמתי ניסה להציל משהו ממה שהשאיר הדירקטוריון הקודם – מנכ"ל מושחת שיואב העיף, סמנכ"ל כספים מושחת (קראו את דוח מבקר העירייה עליו…) שהוציא איכשהו צו הגנה וחברה מפורקת לגמרי.
    חיפה וכל הצפון הפסידו מהתמוטטות החברה, והכל הודות לחברי הליכוד שנמצאים באופוזיציה של קליש שהלכו לבכות למירי רגב.
    בהצלחה לכולנו בפקקים.

  5. לפטר ולפרק

    רמתי נהנה יפה מאד מהקומבינות עם יפה בלוף כספק עקרי שלה שוב ושוב הנסיון גם להיות היו"ר היה מביך ומיותר בגלל נגוד ענינים. הגיע זמן שלפוליטיקאים שאבדה להם הבושה נראה את הדלת. השעה עצמו? על ראש העיר מיד למנות יו"ר אחר לתאגיד לקראת פירוק שלו. התאגיד הזה בור של רקבון ובלאגן וסחיטת תקציבים על חלופות יקרות ומיותרות כמו רכבל נחות שכולו מיובא במקום נתצים לטכניון ולאוניברסיטה בזיון התאגיד הכושל והמושחת הזה חייב להיסגר רמתי רק הדובדבן על הקצפת של גללי יפה נוף

  6. תושב מודאג.

    ובכל זאת ממשיכים לשלם למנכ״ל עוזר מנכ״ל , יועץ לעוזר מנכ״ל ,
    סמנכ״ל ועוד אוכלי חינם על חשבון הציבור

  7. התשלום רק החל. תודה גם לצוקליש

    צדיק? טובל ושרץ בידו. מענין מה עוד נדע.

  8. רמי

    זה הרבה יותר פשוט ממה שחושבים והרבה יותר ברור… האשמה של הרס התאגיד אינה של היו"ר המתפוטר, ולא של משרד התחבורה, או ראש העיר הקודם… זה ראש העיר וסגנה המושך בחוטים שאינם יודעים איך לנהל ולהתנהל. בושה ועצוב ששני טירונים, חסרי כל הבנה, ניסיון וידע מנהלים את העיר.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא מן הנמנע שמטרתו הושגה להכניס מנכלית שתהיה "חייבת" לו, וימשיך לקבל מכרזים תפורים כקבלן משנה
    אני חושב שצריך בדק בית רציני על תהליך מינוי המנכלית וכנראה לפסול אותו ולאפשר מכרז חדש עם יו"ר אחר

  10. דן

    כשיש ניהול עירוני כושל אלה התוצאות. מאז כניסת קליש לראשות העירייה נוצרה בועה של ניהול כושל והכל מתפרק ונחרב בכל התחומים וגם בחינוך בעיר. הכל מתחיל מלמעלה. היא לא ראויה לתפקיד

  11. מיקי קלקלן

    כתוב שיפה נוף נתפסה עם כמה גרושים שלא נוצלו 50 מליון ש"ח
    קליש לא רצתה מטרונית 6 מיליארד ש"ח "ברחו" מחיפה
    ציטוטו משיר השכונה קפוץ כמו סוס קפוץ כמו רוח

  12. אחד שיודע

    יהב הכניס תפוחים רקובים ב3 קדנציות ומחק אנשים בהמון שחצנות ועכשיו כל החרא צף…
    לא יאומן איזה כישלון תקשורתי יחצני גורם לאנשים לחשוב שזה בגלל קליש…
    בשנה חצי שלה היא לא הייתה מסוגלת לייצר כזה נזק גם אם היא הייתה גרועה אפילו יותר מכפי שמשמיצים אותה. פשוט הכל יוצא החוצה עכשיו כי נכמרו הקומבינות…
    לפעמים אחד עושה והבא אחריו גוזר קופון או סרט.
    פעמים אחרות (כמו בחיפה שלנו) אחד שם גפרורים ושופך נפט בכל פינה אפילו בלי להתכוון להחריב אלא סתם מחלק וויסקי לחבר'ה והבית בוער אצל זו שבאה אחריו…

    עכשיו יתכן שמאוחר מדי וזה עצוב 🙁

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר