מקלט ציבורי בחיפה (צילום: חגית הורנשטיין)
מקלט ציבורי בחיפה (צילום: חגית הורנשטיין)

בעיכוב של שמונה חודשים: העירייה מבקשת תקציב לפתיחת מקלטים מרחוק

בחודש ספטמבר ביקש מנהל אגף הביטחון בעיריית חיפה יאיר זילברמן להעביר לוועדת הכספים בקשה לאשר תקציב לפתיחת המקלטים הציבוריים מרחוק, אך בקשתו נתקעה בלשכת ראש העיר במשך שמונה חודשים. כעת מבקשת העירייה ממועצת העיר לאשר תקציב בסך של 2.5 מיליון שקל, בלי שהנושא נדון בוועדת הכספים

פורסם בתאריך: 13.4.23 15:55

עיריית חיפה מבקשת ממועצת העיר לאשר תקציב בסך של 2.5 מיליון שקל לפתיחת המקלטים הציבוריים מרחוק, בלי שהנושא הובא לדיון בוועדת הכספים. יתרה מכך, לבקשה צורפה בקשה של מנהל אגף ביטחון ושירותי חירום בעירייה יאיר זילברמן בנושא, שהיתה ממוענת לוועדת הכספים כבר בחודש ספטמבר 2022 אך נתקעה בלשכת ראש העיר במשך שמונה חודשים.

יצוין כי על פי הנוהל, הבקשות של כל בעלי התפקידים בעירייה שמוסמכים לבקש שינויים תקציביים עוברים ללשכת ראש העיר לצורך סינון והחלטה איזו בקשה תועבר לוועדת הכספים לדיון ואישור. כעת מבקשת הנהלת העירייה להעלות את הנושא בישיבת המועצה שלא מן המניין שתתקיים ביום ראשון, ואשר מיועדת לעסוק באישור תקציבים להתמודדות עם חזירי הבר בחיפה. בוועדה זועמים על כך שנושא חשוב וקריטי לביטחון תושבי העיר לא הובא לידיעתם כבר בחודש ספטמבר.

מהבקשה של זילברמן עולה כי משך ההתקנה של המערכת לפתיחה מרחוק, שכוללת דלת חדשה, מנעול חכם, ערוץ תקשורת וגלאים, בכל 108 המקלטים הציבוריים בעיר הוא כעשרה חודשים ממועד אישור התקציב. על חשיבות התקנתה של המערכת הוא כתב: "במבצע 'צוק איתן' בשנת 2014 נדרשנו לפתוח את המקלטים למשך חודש שלם במסגרת כוננות ומוכנות. ההתעסקות היומיומית בבוקר למחרת היתה עם ונדליזם והומלסים. במהלך המבצע האחרון, 'שומר החומות' במאי 2021, נדרשנו לפתוח את המקלטים שלוש פעמים: פעמיים כשהחמאס פרסם שבכוונתו לירות בשעה 18:00 לעבר חיפה, ללא תמיכה של פיקוד העורף במידע זה, ובעת שנורו ארבע רקטות לאזור שפרעם וקרית ביאליק. בכל שלוש הפעמים נדרשה שעה וחצי לסיים את פתיחת כל המקלטים, תוך כדי הפעלת כל קציני הביטחון של מוסדות החינוך, פקחים בגזרות השונות ועובדי אגף הביטחון. המקלטים נשארו פתוחים למשך כמעט 24 שעות עד להבנת המגמה, ובשלב זה נוצרו נזקים רבים של פריקת מטפים, פתיחת ברזי מים, הצפת מקלט ונזקים לאסלות".

 

 

זילברמן הוסיף כי "מועד פתיחת המקלטים בהתראה לא ודאית הוא שאלת מיליון הדולר. פתיחה מוקדמת מדי עלולה לגרור את כל הרשויות סביבנו לפתיחה מיותרת, יכניס את התושבים ללחץ, ובהמשך ונדליזם. יחד עם זאת, פתיחה מאוחרת מדי של שעה וחצי עלולה לגרום לתושבים להימצא ללא מיגון בעת ירי ללא התראה על העיר – דילמה תמידית העומדת בפני ראש העיר והצוות המקצועי המייעץ. הצורך המבצעי בעת ירי טילים/רקטות פתע על חיפה הוא לאפשר פתיחת מקלטים מרחוק, מחמ"ל אחד ובו זמנית. בעת ירי ללא התראה על העיר, ניתן יהיה לפתוח את כל המקלטים בבת אחת מרחוק על ידי המוקד המבצעי של אגף הביטחון. הפתיחה תתבצע רק כשיידרש, תמנע ונדליזם ועליות תיקון מיותרות, תיתן לתושבים תחושת ביטחון שהמקלט ייפתח במקרה הצורך, ותאפשר מיגון מיידי ושירותי אחזקה בשגרה, למקלטים הציבוריים".

סגנית יו"ר ועדת הכספים שרית גולן שטיינברג: "אנחנו לא חיים במדינה שבה צריך להיערך לחירום? למה צריך לקיים דיונים מהרגע להרגע? מדובר בנושא חשוב שדורש דיון מעמיק. חבל ששוב הדברים נעשים בדרך עקומה, בבהילות ובדחיפות, כאילו שהעירייה מופתעת לגלות רק עכשיו שצריך להיות מוכנים לשעת חירום. בהתאם לחוק, שינוי תקציבי אמור לעבור דרך ועדת כספים לדיון והחלטה, על אחת כמה וכמה שעיריית חיפה מתנהלת ללא תקציב שוטף לשנת 2023, והמענה לכל הבקשות נסמכות על תקציב מילואים (המתבסס על עודפי תקציב מהשנה שעברה; ש"מ) שהולך ונגמר".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "בקשת התקציב למימון פתיחת המקלטים מרחוק הובאה בפני ועדה הכספים ב-8 בינואר 2023 במסגרת הבקשה הכוללת לאישור תקציב העירייה. מדובר בחלק מההיערכות השוטפת של העירייה לשעת חירום המתקיימת לאורך כל השנה ומתוך רצון לקצר משמעותית את משך הזמן הנדרש לפתיחת המקלטים".

על כך מסרה גולן שטיינברג: "ב-8 בינואר דנה הוועדה בטיוטת ספר התקציב הרגיל לשנת 2023. בישיבה נוספת שהתקיימה ב-23 בינואר, חברי הוועדה העלו מיוזמתם דיון המשך בטיוטת ספר התקציב, ובין השאר העלו תמיהה לגבי התקציבים שנדרשו לשעת חירום מבלי שניתנו הסברים לשינויים במיליוני שקלים בספר התקציב הרגיל. בהיעדר ההתייצבות של מנהל אגף ביטחון ושירותי חירום או מנכ״ל העירייה בפני הוועדה (ראש העיר אסרה על הופעתם בפי הוועדה; ש"מ), לא ניתן היה לדון בסעיפים של הגנה אזרחית, לרבות סעיף פתיחת מקלטים מרחוק, כאשר לא היה ברור לוועדה בכמה ובאלו מקלטים מדובר, איך זה יתבצע ומהו האומדן הכספי. למרבה הצער עד היום ראש העיר עינת קליש רותם לא הביאה לדיון ואישור במועצת העיר את ספר התקציב 2023, ולמעשה רק עכשיו הועבר אלינו לראשונה מסמך הסבר ממנהל אגף ביטחון ושירותי חירום בנושא, שהוכן בחודש ספטמבר 2022 לדיון ישירות במועצת העיר, בישיבה שזומנה בכלל לדיון על חזירי הבר. לכן, כדי לעמוד בדרישות החוק היה צריך לקיים דיון מוקדם בוועדת כספים, בוודאי כשמדובר בדרישה מחודש ספטמבר 2022. למעשה, קליש רותם הפקירה את ביטחונם של תושבי העיר בשל משחקי אגו פוליטיים, קטנים ועלובים".

בעקבות השתלשלות העניינים כתבה יו"ר ועדת הכספים סופי נקש להנהלת העירייה: "קראתי את המכתב שצירפתם בנושא פתיחת המקלטים, וזו הפעם הראשונה שבה אני כיו"ר הוועדה רואה את המכתב. הנושא לא הגיע אל ועדת כספים ולא נדון בה. כדאי שכל חברי המועצה יידעו כיצד מתנהלת ראש העיר בנוגע לחומרים העוברים לוועדת הכספים. כל החומרים שמועברים לרכז הוועדה עוברים לאישור ראש העיר, ורק לאחר מכן החומרים נשלחים לחברי הוועדה, בדרך כלל יומיים לפני כינוסה. לכן הבקשה לא הגיעה לדיון בוועדה. חמור מאוד שראש העיר עובדת כצנזור ראשי ומסננת את הבקשות לוועדה לפי ראות עיניה, ויותר חמור זה להציג פנייה לוועדה שבכלל לא נשלחה ולא נידונה בה. היה מצופה כי ראש העיר תזכור לפחות מה היא צנזרה ואסרה להעביר לוועדה לדיון, בטח בנושאים חשובים כל כך, כי הרי חשוב להביא את נושא הגידור של חזירי הבר לדיון בוועדת כספים ארבע פעמים ולא את נושא המקלטים".

במכתבה ביקשה נקש את התערבותה של מחלקת הייעוץ המשפטי של העירייה: "נראה לי חמור שראש העיר מציגה מכתב בטענה שעבר לוועדת הכספים לדיון כאשר בפועל זה לא כך, ובמקום להודות בטעותה היא מנסה לעקוף את הוועדה בהצגת הבקשה שכלל לא נידונה".

נקש הוסיפה: "למקרה שראש העיר מבולבלת, תקציב 2023 עדיין לא אושר למרות שהוא נידון בוועדת הכספים, פשוט כי ראש העיר מסרבת לקיים דיון והצבעה במועצה על התקציב, כפי שנדרש בעיר מתוקנת הפועלת במינהל תקין. בתקציב 2023 אכן יש סעיף הגנה אזרחית הוצאות מיוחדות, וגם בסעיף זה לא כתוב שהוא מיועד לפתיחת מקלטים. מצופה מראש העיר החרדה לביטחון תושבי העיר כי תחדל לעבוד בתקציב של 1/12 ותביא לדיון במועצה את החלטות ועדת הכספים מ-8 בינואר שדנה בתקציב 2023. זו התוצאה של התנהלות לא תקינה של ראש העיר. אין תוכנית עבודה לשנת 2023, אין תקציב לשנת 2023, ראש העיר מצנזרת חומרים ושוכחת מה היא אסרה או אישרה להעביר לוועדת הכספים. כיו"ר ועדת כספים אני ממליצה שעוזרת ראש העיר במשרת אמון, שמקבלת שכר נאה ביותר, תערוך מעקב ורישום על החומרים שצונזרו".

 

מקלט ציבורי בחיפה (צילום: חגית הורנשטיין)

מקלט ציבורי בחיפה (צילום: חגית הורנשטיין)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. איילת

    אז יש 100 מקלטים ונניח שבכל אחד ואני מגזימה יכולים לשהות 250 איש. אז יש מקלטים ל-25 אלף איש בלבד.
    מה עושים כל 260 אלף התושבים האחרים בלי מקלטים??
    אני גרה ברחוב רבי קומות בשכונה עם 1000 תושבים חדשים בגלל תמא 38. שלא בנו בה מקלט אחד וידוע שממדים לא עמידים מספיק.
    אז מה עושים ולמה לא בונים חדשים בשכונות עם תמא 38??

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר