מועצת העיר חיפה
מועצת העיר חיפה

דמוקרטיה ישירה בחיפה

פורסם בתאריך: 9.2.19 09:02

הבחירות הסתיימו, תמו 100 ימי חסד לשלטון החדש, ואם שואלים את החיפאים מה דעתם על המתרחש בעיריית חיפה ומה הם מרגישים עם הבחירה שלהם, ניתן להתרשם בנקל כי הם ממש, אבל ממש, לא מרוצים.

האמירות שחוזרות כחוט השני בדבריהם של תושבי חיפה היא כי “הצבענו עבור מועמד כזה או אחר והוא לא עמד בהבטחותיו לציבור” וגם “מרגע שהם מתיישבים על הכיסא הם לא חייבים לנו כלום ואנחנו לא יודעים מה הם עושים”.

יכול בהחלט להיות שבמודל הנוכחי, שבו אנו נתקלים בנציגי הציבור שלנו רק אחת לחמש שנים בבואנו לקלפי, אין דרך אחרת עבור הפוליטיקאים למעט לבנות על הזיכרון הקצר שלנו ועל כך שאנחנו לא יכולים באמת לעקוב אחרי מעשיהם במשך חצי עשור. לכן חשבתי כי ניתן להציע מודל אחר, מתקדם יותר, שכבר מיושם בעולם ואפילו בהצלחה רבה. זהו המודל של “דמוקרטיה ישירה” או “חבר המועצה ה־32”.

דמוקרטיה ישירה קיימת בשווייץ מאז שנת 1848 וגם בחלק ממדינות ארצות הברית, ואפילו בפרלמנט האירופי יש מודל דומה. באירופה זוכות מפלגות שמציעות מודלים כאלה להצלחה אדירה בפרלמנטים ברחבי היבשת. לפי מודל זה, אזרחים יכולים להעלות הצעות באמצעות איסוף של חתימות. כאשר נאספת מכסה מסוימת של חתימות, ההצעה מובאת להצבעה. אם עברה ההצעה בהצבעה היא מתקבלת כחוק במדינה.

איסוף החתימות יכול להתבצע באמצעים שונים ומשונים, בין אם במסרונים לטלפון, בין אם בחתימה מקוונת ברשתות החברתיות ובין עם בדוכן החתמה במרכז הכרמל או בבית הקרנות בהדר.

 

 

אני מציע שמועצת העיר תקבל עליה את המודל הזה ותעודד את תושבי חיפה להיות מעורבים בחיים הפוליטיים גם בין מערכות הבחירות. בשיטת הדמוקרטיה הישירה יכול למשל תושב קרית אליעזר להעלות הצעה כי הוא מעוניין לקדם את נושא הפינוי-בינוי בשכונות החוף בצורה אינטנסיבית יותר, ואז לאסוף את מספר החתימות שהוגדר מראש (4,000 חתימות, פלוס מינוס, יכול להיות מספר הגיוני) ולעלות לדבר במועצת העיר כאחד מחברי המועצה, באופן חד פעמי. תושב אחר יכול להחליט שנושא הזיהום הוא יקר ללבו, תושבת נוספת תצליח אולי לגייס תמיכה עממית לנושא התחבורה הציבורית, ואולי יהיה זה דווקא מישהו מציבור בעלי המוגבלויות שיעלה מודעות לנושא הנגישות.

כך או כך, בשיטת הדמוקרטיה הישירה יכול הציבור להישאר עם אצבע על הדופק בכל רגע נתון. בכל דקה יכול לקום מנהיג עממי חדש מתוך שכונות חיפה, לאסוף באמצעות הרשת החברתית או דוכני ההחתמה את אלפי החתימות הנדרשות, ולמצוא את עצמו מביא את דבריהם של אלפי תושבים אל חברי מועצת העיר כשווה בין שווים.

אין לי ספק בכלל שחברי מועצת העיר – שהם אנשים פוליטיים במהותם – יבינו מהר מאוד שעצומה שחתמו עליה אלפי חיפאים מייצגת את הלך הרוח העירוני ויצטרפו להצעות רבות שיציעו נציגי הציבור החדשים. ברור לכולם כי החוכמה לא נמצאת רק אצל חברי מועצת העיר ושהמושג “חוכמת ההמונים” הוא דבר אמיתי וברור.

האם השלטון החדש יהיה מוכן לשתף את התושבים בתהליך קבלת ההחלטות? האם חברי המועצה יהיו מוכנים לוותר ולו במעט על הפריבילגיה של היותם 31 יחידי הסגולה לטובת נציג ציבור מתחלף מדי חודש? אם נדרוש זאת מנציגינו במועצת העיר, אולי גם נראה את השינוי לטובת דמוקרטיה ישירה בעיר קורם עור וגידים.

 

הכותב הוא פעיל פוליטי במפלגת העבודה

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר