אין אדם הזקוק כל כך לחיוך כמו מי שאינו מסוגל לחייך. צילום: איציק עמנואל
אין אדם הזקוק כל כך לחיוך כמו מי שאינו מסוגל לחייך. צילום: איציק עמנואל

התרופה המהפכנית לדיכאון על פי ד"ר חיוך

האויב המושבע של הדכדוך הוא החיוך. האומנם? לקראת יום החיוך הבינלאומי, ד"ר חיוך מביא את הישועה למתמודדים עם עצב, דיכאון, תשישות כרונית ו"דלקת קרום החשק". יוסי עמנואל המוכר לכם בשם "ד"ר חיוך", מסיר את הכפפה וחושף את הבשורה המהפכנית שלו להתמודדות עם תסמיני הדיכאון

פורסם בתאריך: 22.9.19 12:28

בשיחה שלנו עם מר יוסי עמנואל, הידוע בכינוי "ד"ר חיוך", הוא מספר כיצד הפך כנגד כל הסיכויים מ"ד"ר ייאוש" ל"ד"ר חיוך", ושופך אור על מעטה המסתורין האופף את תרפיית החיוך הפנימי:

מהו הניסיון האישי שלך עם דיכאון?
"בשנת 2005 ביום חורף סגרירי, עליתי ללא מחשבה תחילה לקומה השמינית בבניין המגורים הסמוך אלי, פתחתי את החלון וקפצתי אל מותי. אז התעוררתי מחלום הבלהות של הלילה ההוא", מסביר יוסי עמנואל. "ילדותי היתה קשה וטראומטית. גדלתי לאב אלכוהוליסט ונחשפתי להרבה דם, סכינים נשלפות ואפילו רובה שנשלף ונדרך לעברי.

"בהיותי בן שלושים, עזבתי את בית הוריי לדירת צריף בשכירות, "דירת סטלנים". עד גיל 35 לא הצלחתי לקום לעבודה לפני השעה 12:00. ברחתי ממחשבות מדכאות לעולם השינה ולא הצלחתי לשרוד בשום עבודה, לימודים או זוגיות. הייתי שיפוצניק חסר כל, ואז, יום בהיר אחד וכדרך נס, נחשפתי ל"תרפיית החיוך הפנימי" וכל חיי השתנו מקצה לקצה. הפכתי משיפוצניק מיואש שאוכל קש, למרצה מבוקש שאוכל דבש. במילים אחרות, מד"ר ייאוש הפכתי לד"ר לחיוך.

"כיום, עם שני ספרים שכתבתי המיועדים להיות רבי מכר, וכיסוי כל החובות הכספיים שלי, אני במצב הטוב ביותר שיכולתי רק לדמיין.

"על הדרך, הצלחתי לעזור גם לבני משפחה ומכרים שהיו שרויים בדיכאון עמוק עם מחשבות אובדניות".

המרצה המבוקש. קרדיט עצמי על הגשמת החלום

המרצה המבוקש. קרדיט עצמי על הגשמת החלום

מהי הסיבה שהחלטת לעשות הסבה מקצועית?
"המדיטציה הרפואית של החיוך הפנימי בשיטת "ספורטתרפיה בחיוך" שינתה את חיי מקצה לקצה, וכבר שנים שלא ראיתי רופא. הריפוי העצמי, הנפשי והגופני שעברתי, יצרו אצלי את התשוקה כאש בוערת בעצמותיי לעזור לאחרים. הרגשתי חובה אישית ומוסרית להפיץ את המסר שלי לעולם, ומתוך אותה תחושה של שליחות, אני מרצה, כותב, ומרפא אחרים בחסימות רגשיות וכאבים גופניים במרפאת החיוך הפנימי שלי, ורואה בכך את הייעוד שלשמו נולדתי".

מה גורם לאנשים להיות מדוכאים?
"לתפיסתי, כאשר הפער בין המצוי לרצוי בחיינו גדול מאוד, מופיעה תחושת התסכול ובעקבותיה תחושת  הפחד. הפחד שאולי חרב עלינו עולמנו מעתה ועד עולם. כאשר אין תחושת מסוגלות עצמית לגשר על הפחד שנוצר, אז מופיע הדיכאון, וככל שהפחד פוגע יותר בתחושת החשיבות שלנו בעיני עצמנו ובעיני אחרים, אז תחושת הדיכאון תהיה גדולה יותר. תפיסת הפער בין המצוי לרצוי סובייקטיבית, מושפעת ממצב הרוח וניתנת לשינוי, כאשר הנחת הבסיס היא שלא מדובר כאן בהדחקה או בריחה מהמציאות האמיתית.

"אם לדוגמה, בחורה כמהה להינשא וללדת ילדים, והתייאשה מניסיונותיה להשיג זאת: אם הרצון הזה קשור מאוד לדימוי העצמי שלה ולתחושת המשמעות והחשיבות שלה בעיני אחרים, וכעת ואין לה יותר תחושת מסוגלות עצמית לגשר על הפחד שנוצר, סביר שהיא תחווה דיכאון".

כיצד פועלת תרפיית החיוך הפנימי?
"תורת החיוך הפנימי מבוססת בעיקר על הכלל: "אחרי הפעולות נמשכים הלבבות", וכן על הכלל "Fake it until you make it".

"אם שני ילדים מרביצים, וודאי שהם יחוו כעס ועצבנות, אך מה יקרה אם המבוגרים ישכנעו את הילדים באמצעות פרס, ללחוץ יד, לחייך ולחבק זה את זה? האם עוצמת הכעס שלהם תעלה או תרד בעקבות הפעולות הללו? האם זה יוביל לשינוי בתפיסת תחושת הכעס והמחשבות הנלוות לכך? התשובה היא, שאומנם אין קסמים שיהפכו מקצה לקצה את הרגשתם של הילדים, אך הפעולה הזו תוביל לשינוי מורגש וחיובי בתפיסת המציאות והמחשבות שלהם.

"כאשר אנחנו מנשקים ומחבקים את אהובנו ויקירנו, אנחנו מפרישים במהרה את הורמוני האהבה והאושר. כאשר אנחנו מריחים ריחות ארומתרפיים, הדבר ישפיע במהרה על תחושתנו ועל מחשבתנו.

"כאשר יש לנו צמרמורת בגוף, המוח מבין מכך שאנו נרגשים. כאשר אנו חווים את "עור הברווז" ושיער גופנו מסתמר, המוח שלנו מבין מכך שקר לנו או שאנחנו בלחץ גבוה. כאשר אנחנו מזיעים, המוח מבין מכך שחם לנו.

"כאשר שפת הגוף שלנו פתאום משתנה והגוף משדר למוח, גם אם באופן מלאכותי ומאולץ, שהכל בשליטה ונחמד לנו – תפיסת המציאות העגומה משתנה ואנו נמלאים מחשבות טובות. מה קורה כאשר אנו מבצעים באופן מלאכותי ומאולץ פעולות כמו חיוך, צחוק הזדקפות, הרמת ידיים לאות ניצחון, לייק עם האגודלים, משחררים מתח מהכתפיים ומהשכמות, אומרים תודה, סליחה, או "אני אוהב אותך?"    הפעולות הללו ישדרו למוח שלנו אותות המבשרים על שינויים במציאות הנוכחית, וכתוצאה מכך נרגיש הרבה יותר טוב. זאת בעקבות השתחררות הורמוני מצב הרוח (אנדורפינים), הורמון האהבה (אוקסיטוצין), הורמון השמחה (סרוטונין), הורמון האושר (דופמין), ומוליכים עצביים לנטרול תחושת לחץ וחרדה כמו "נוירופפטידים" ועוד".

תוכל לתת כדוגמא, אמירה המנטרלת את תחושת הפחד באופן מידי?
"אם אני עומד לעלות לבמה, אני מביט בעצמי במראה וקולט שאני נראה כמו עגבנייה ונתקף בפחד קהל, אני מחליט לפתוח את ההרצאה בשלוש מילות הקסם שבכוחן להפחית מתחושת החרדה: אני מתרגש ומפחד מ…. וזה פשוט עובד מצוין!

"המסקנה היא ברורה. הפעולות הגופניות והמילים שיוצאות לנו מהפה משפיעות במהרה על תפיסת המציאות שלנו לטוב או לרע".

חיוכים נועדו למדוכדכים. צילום: גד בן אברהם

חיוכים נועדו למדוכדכים. צילום: גד בן אברהם

איך בפועל מיישמים את תרפיית החיוך הפנימי?
"התרפיה מיושמת בשיטת "ספורטתרפיה בחיוך" בדרך חי"ה (חיוך+יציבה+הרפיה). השיטה משלבת את תרגילי האנרגיה של הצ'י קונג הרפואי, מדיטציה רפואית של פסל החיוך, תרגילי עיסוי תאילנדי בעמידה, חיוך פנימי וחיצוני, תרגילי צחוק, אמירות תודה, ברכה, סליחה עצמית והצבת יעדים שבועיים מדידים. הכלי המרכזי הוא חיוך עצמי, אשר אינו תלוי בנסיבות חיצונית. חיוך הוא הכלי הכי זמין, ונוח ליישום בכל מקום. בכוחו של החיוך לבדו ליצור מהפך בתפיסת המציאות שלנו תוך דקות ספורות בלבד".

מה מיוחד בשיטתך?
"התרפיה עושה שימוש במשאבים הפנימיים שלנו בכדי לשחרר את ההורמונים ולגרום לתהליך הריפוי העצמי. יישום התרפיה לא עולה לכם כסף. היא לא בהכרח גוזלת זמן בחיים האמיתיים, אין לה תופעות לוואי והשפעתה ניכרת תוך דקות ספורות. השיטה מספקת כלים לריפוי עצמי נפשי וגופני המורגשים בגוף ובנפש תוך דקות.

"בשיטה הזו אנו עובדים בשני מישורים: במישור המניעה ובמישור הטיפול. השיטה מספקת תרגילים ייעודיים לכל נפילה רגשית אשר נשמרו כסודות כמוסים ואינם נלמדים בשום מקום אחר, וכן מספקת פתרונות מיוחדים וישימים למרבית הבעיות בחיים.

"בשיטה הזו, אנו נעזרים בעיפרון הקסמים המאלץ אותנו לחייך. השיטה עושה גם שימוש בחשיפת שיניים לצורך מדידת החיוך באופן מבוקר, ותרגילים ייחודיים כגון: תרגיל לשחרור כעס ועצבנות ב- 30 שניות, תרגיל הפוטותרפיה בחיוך, תרגיל וידאותרפיה בחיוך, תרגיל פסל החיוך. תרגיל הצחוק הפנימי, ותרגילים נוספים ייעודיים למצבים רגשיים שונים. בסופו של דבר, אנחנו "מזריקים" לעצמנו את סם החיוך הפנימי ומשחררים בכך  את "הורמון הכל יכול", שהוא בעצם הורמון העל של השיטה הזו".

מהו הקושי והאתגר שעומד בפני המתמודדים עם הדיכאון בתרפיה הזו?
"למראית עין נדמה למתמודדים שתרפיות החיוך הפנימי או הצחוק הפנימי הן ה"אויבות המושבעות" של הדכדוך שלהם ולכן הם מתקשים לשתף פעולה. בדקות הראשונות של התרגול, נדמה למתרגלים שזה לא יעבוד, ולעתים הם חשים בדקות הראשונות שהם עושים מעצמם צחוק ומביעים התנגדות ראשונית גדולה. זאת כיוון שהם נצמדים לסיפוק הרגשי המושג כתוצאה מהרחמים העצמיים שלהם, שכן "השד הרע" שבתוכם מושך אותם להיצמד למוכר ולידוע. אך כמו בכל שינוי בחיים, לפני שיהיה יותר טוב, יהיה יותר גרוע. גם כאן כך הדבר.

"לאחר התמדה נחושה ושיתוף פעולה מלא של שבע דקות בתרגול בשיטה, כל ההתנגדויות והחסימות לאימון מתחילות להיעלם בעקבות השחרור המהיר של הורמוני השמחה, הורמוני מצב הרוח והורמון האושר. מעתה מי שימשיך לתרגל, יעשה מהפך מהיר בבריאותו הנפשית והגופנית לאחר 30 יום".

מהו המסר שלך לקוראי הכתבה?
"אני קורא לכם הקוראים להזמין אותי להרצות בקבוצתכם, או לרכוש כרטיס להרצאה פתוחה לקהל הרחב. בהרצאת הדגל שלי "מדוקטור ייאוש לדוקטור חיוך", אספר איך הפכתי בגיל ארבעים , וכנגד כל הסיכויים, משיפוצניק מיואש שאוכל קש למרצה מבוקש שאוכל דבש, ואחשוף את הסודות הכמוסים ביותר שלי ואת התרגילים ששינו לי את החיים מקצה לקצה.

"אני מציע בהזדמנות החגיגית הזו, לכם המתמודדים עם אתגר הדיכאון והכאבים הפסיכוסומטיים, מפגש אישי או קבוצתי של טיפול משלים ואימון בתרפיית החיוך הפנימי-  בשיטת ספורטתרפיה עם ד"ר חיוך".

צרו קשר עכשיו בוואצאפ.. ועולם חדש של אפשרויות יפתח בפניכם.

תוכלו להכיר את ד"ר חיוך בפייסבוק האישי שלו

או פשוט להתקשר אליו: 052-6264419

מדיטצית החיוך הפנימי לשינה רגועה ואיכותית. צילום עצמי

מדיטצית החיוך הפנימי לשינה רגועה ואיכותית. צילום עצמי

 


אין במידע כל עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם רופא 


 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר