פיתוח משחקי מחשב: לעבוד כמו מבוגרים, ליהנות כמו ילדים. צילום באדיבות הלקוח
פיתוח משחקי מחשב: לעבוד כמו מבוגרים, ליהנות כמו ילדים. צילום באדיבות הלקוח

פיתוח משחקי מחשב: לעבוד כמו מבוגרים, ליהנות כמו ילדים

ילון קרת, מפתח משחקי מחשב, חושב שלשחק במשחקי מחשב זה כיף, אבל הרבה יותר כיף לפתח אותם. איך מגיעים להיות מפתח משחקים ומה הכי קשה בעבודה שנשמעת כמו בילוי שאינו נגמר? כל הפרטים בכתבה

פורסם בתאריך: 16.1.20 14:27

ילון קרת החל את מסעו בעולם משחקי המחשב כילד שאהב מאוד לשחק במחשב האישי שלו. כבר בגיל צעיר למדי, הוא גילה שעם כל אהבתו לשחק, הוא נהנה אף יותר לפתח. כך החל ללמוד ולהתעמק בנושא ובגיל 12 פיתח את משחק ההרפתקאות הראשון שלו, כשהוא מניח לדמיונו להשתולל.

עם השנים למד והתמקצע בתחום, ובבגרותו פיתח ארבע לומדות שזכו להצלחה ולביקורות נלהבות בישראל ובארה"ב. הלומדות, שיועדו לשוק הדתי, הנגישו לילדים את לימוד ברכות הנהנין. בנוסף, היה ילון שותף בפיתוח משחק הרפתקאות בתלת ממד בנושא חנוכה.

כמי שתחום החינוך לטכנולוגיה הוא הבייבי שלו, ילון מעביר בבית הספר האינטרנטי שלו, קיד קוד, קורסים מתוקשבים לילדים בגילאי 9-13 ועובד על פיתוח שפת תכנות לילדים.

כיצד מתמודדים ילדים צעירים עם משימות מורכבות של פיתוח תוכנות?

"מתמודדים לא רע בכלל. נכון שילדים צעירים לעתים חווים תסכול מול משימות מורכבות, וכשהם נקלעים לסבך מאתגר הם מבקשים ממני לפתור את הבעיה עבורם. אבל אני מעביר להם את המסר שזה בסדר לא לדעת, אבל כן חשוב מאוד לנסות. הרבה פעמים הם מגלים ששווה להתאמץ, כי אחרי שפותרים בעיה, ההרגשה היא נהדרת והסיפוק הוא עצום".

מה אתה הכי אוהב בעבודה עם ילדים?

"אני אספר לך סיפור שייתן לך את התשובה. פעם, בעת ביקור בחנות בירושלים, המוכר שהכיר אותי פנה לילד שעמד לידי, הצביע עליי והסגיר את העובדה שאני הוא המפתח של 'אבנר' – גיבור אחת הלומדות שלי. הילד ניגש אליי, ושאל בציפייה מתי יהיה אבנר 2. זה היה מאוד מרגש. על הלומדה הזו, שאבנר מככב בה, עבדתי שנה שלמה. באותו הרגע, לקבל הכרה מילד שמשחק במשחק שאני פיתחתי, זה מה שהצדיק את הימים הארוכים שישבתי מול המחשב בפיתוח המשחק, כולל ההתמודדות עם הבאגים ועבודת הנמלים הכרוכה בפרויקט כזה. מבחינתי המפגשים האלה הם התגמול לעבודה שלי, ובעיניי לזה יש ערך גדול הרבה יותר מאשר ביקורות חיוביות במדיות המקצועיות". (שגם להן זכו הלומדות של קרת).

למה זה כל כך קשה לפתח משחק?

"העבודה על משחק חדש מצריכה המון נחישות והתמדה. לא לשווא חלק עצום מהפרויקטים – כתשעים אחוז – לא מגיעים לסיומם המוצלח. האתגר הגדול ביותר בכתיבת משחק כזה הוא לסיים אותו, עם כל עבודת הפיניש הכרוכה בו. זה מאוד מפתה לכתוב משחק כי בהתחלה נדמה שדי ברעיון מדליק ועבודה על אלגוריתם שיכולה להסתיים תוך כמה ימים. את האב-טיפוס של המשחק אפשר להביא לשלבים מוגמרים די מהר, אבל העבודה הקשה, ההתמודדות עם הבאגים, התכנון והמחשבה על כל פרט – כל אלה באים אחר כך ודורשים הרבה סבלנות וזמן".

אילו ערכים יכולים ילדים שלומדים פיתוח משחקים לקבל מעבודה כזו?

"בקורסים שלי חשוב לי להעביר לילדים את המסר שזה תחום כייפי ונפלא, אבל צריך להצטייד בהמון נחישות וסבלנות ולא לוותר עד שמצליחים להוציא לפועל את המשחק שדמיינו. הילדים מקבלים ערכים בדבר חשיבותה של עבודה והתמדה והסיפוק שניתן לשאוב מההתגברות על קשיים ומכשולים. בעיניי אלה כלים טובים לחיים, לא רק כדי להיות מפתח משחקים טוב".

איך נולד משחק? מאיפה מגיעים הרעיונות?

"להמציא משחק זה כמו לכתוב סיפור – עם עלילה, אינטראקציה בין השחקנים, חוקים וקסם משלו. אנחנו חיים בעולם שמספק אין ספור גירויים וחומרים בכל רגע נתון. יש יו טיוב עם רעיונות בשפע ויש המון משחקים מהם ניתן לשאוב השראה. אני לא חושב שכדאי להמציא שוב את הגלגל, כי כבר המציאו אותו. הדרך הטובה לפתח משחק מצליח היא להסתמך על דברים שכבר עובדים בז'אנרים קיימים. החכמה היא לקחת רעיון מעולה ולהוציא ממנו משהו טוב יותר. המשחק הכי נמכר בכל הזמנים הוא הטטריס הישן והטוב שהומצא ב-1984, כשהמחשבים האישיים היו עוד בחיתוליהם. הרבה משחקים עד היום מתבססים על הרעיון הישן הזה".

אילו סוגי משחקים אתה מלמד לפתח?

"אני מאמין שהדרך הטובה ביותר להתחיל לפתח היא עם משחקי דו-ממד וזה מה שאני מלמד את הילדים בקורסים שלי. כשילד רוכש את הבסיס, שולט בו ומשכלל עם הזמן את היכולות שלו, רק אז הוא יכול, לטעמי, לעבור לתכנות בתלת ממד. תלת ממד זה שלב שדורש יכולות מתמטיות וחשיבה מתקדמת יותר".

אתה מרגיש שכמפתח משחקים נשארת קצת ילד?

"לגמרי. מפתח משחקים זה אדם שיש לו שפה משותפת עם ילדים ומרשה לעצמו לעוף עם הדמיון שלו, לשחק – והרבה. וכן, גם להישאר בעצמו קצת ילד".

לטפח את דור העתיד של מפתחי המשחקים

בקיד קוד, בית הספר האינטרנטי, מעביר ילון קרת קורסים לילדים וילדות מכיתות ה' עד ח'. בין הנושאים הנלמדים:

Small Basic, שפת התכנות GML שהיא סוג של JavaScript עם יכולות תכנות מונחה עצמים, Game Maker Studio 2 (הקורס כולל רישיון שנה לתוכנה). עד סיום הקורס התלמידים לומדים לפתח שלושה משחקים המיועדים למחשב ולסמארטפון.

לאחרונה פתח ילון קורס סקרץ' לכיתות ג'-ד'. שפת הסקרץ' פותחה ב-MIT בארה"ב. בניגוד לשפות אחרות, הסרקץ' לא מבוסס על כתיבת קוד, אלא דומה למשחק לגו ומלמדת חשיבה לוגית.

בקורס נחשפים הילדים למושגים בסיסיים מעולם התכנות, ומשתמשים בהם לפיתוח משחקונים ומשחקים. בקורס 16 מפגשים בני שעה, כשבסופם חצי שעה נוספת של תרגול.

 

קיד קוד

טלפון: 03-7207595

קישור לאתר

ילון קרת. צילום באדיבות הלקוח

ילון קרת. צילום באדיבות הלקוח

 

 

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר