התמודדות רגשית (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
התמודדות רגשית (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

משבר הקורונה: 11 דרכים לדאוג לבריאות הנפשית שלכם

ד"ר טטיאנה ז'לוז'ין, מנהלת שירות בריאות הנפש של שירותי כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, עם 11 עצות להתמודד עם המצב, כי הדאגה לבריאות הנפש היא חשובה לא פחות מההתגוננות מפני המחלה ומהטיפול בבריאות הגופנית

פורסם בתאריך: 19.3.20 08:14

משבר הקורונה ממשיך להתפשט בכל העולם, ובתקופה האחרונה הוא משתלט על השיח הציבורי. החששות, הפחדים והחרדות גוברים, ולדבריה של ד"ר טטיאנה ז'לוז'ין, מנהלת שירות בריאות הנפש של שירותי כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, זהו הזמן להזכיר שהדאגה לבריאות הנפש שלנו היא חשובה לא פחות מההתגוננות מפני המחלה ומהטיפול בבריאות הגופנית שלנו.

אלו הן 11 הדרכים שעליהן ממליצה ד"ר ז'לוז'ין כדי לשמור על תחושת שליטה במטרה להקל על החרדות נגיף קורונה:

1. חפשו מידע מדויק ממקורות לגיטימיים. האינטרנט והרשתות החברתיות מלאות בידיעות שווא, שחלקן מטעות במכוון ונועדות לעורר פאניקה. הגבילו את עצמכם לחשיפה למידע רק ממקורות רשמיים כמו ארגון הבריאות העולמי (WHO), הנציבות האירופית, משרד הבריאות וקופות החולים. מקורות מידע אמינים הם המפתח להימנעות מהפחד ומהבהלה שמידע שגוי עלול לגרום.

2. התמקדו במה שבשליטתכם. טיפול עצמי בעקבות התפרצות הנגיף כולל התמקדות בדברים שניתן לשלוט בהם גם במצב של אי ודאות, כמו שמירה על היגיינה טובה והימנעות ממגע עם אחרים, במקום להיצמד לדברים שאין לנו דרך להשפיע עליהם, כמו עצירת הנגיף.

3. צרו שגרת חיים. מומלץ ליצור שגרה יומית שהיא אחד מהמפתחות לבריאות הנפשית, כמו שעת קימה קבועה, החלפת בגדי השינה בבגדים רגילים, סידור המיטה וארוחות בשעות קבועות. אם אתם עובדים מהבית קבעו לכך שעות מוסדרות, זמנים למפגש חברתי וירטואלי ושעה קבועה לשינה.

4. אמצו אורח חיים בריא. הקפידו על מספיק שעות שינה, שגם הן מפתח לבריאות הנפש. ראו בפסק הזמן שנגזר עליכם הזדמנות שעשויה להיות בעלת יתרונות, כמו להשלים סוף סוף שעות שינה. הקפידו על תזונה בריאה ומאוזנת, השתדלו לקיים ארוחות משפחתיות לפחות פעם ביום ושמרו על ביצוע של פעילות גופנית אשר חשובה במיוחד כעת. אם לא ניתן לצאת מהבית, עשו זאת בבית. אפשר להיעזר בשפע עצות והדגמות שיש ביוטיוב, וכדאי להפעיל גם את הילדים ביחד איתכם.

5. נסו פשוט ליהנות. השתדלו לעשות דברים שאתם נהנים מהם או דברים מזמן רציתם לעשות ולא התפניתם להם – בישול, פעילות גופנית, קריאת ספר, צפייה בסרטים, ציור, נגרות, הכנת סרטונים מצחיקים, פינוי של כל מה שהצטבר בבית והחל להעיק, סידור ניירת שהצטברה ועוד. מומלץ גם לכתוב יומן שיישמר כמזכרת.

 

 

6. שמרו על קשר. שמירה על קשר עם חברים ועם בני משפחה עשויה להקל על הלחץ. הנחיות משרד הבריאות אמנם גוזרות על הימנעות מקשר פיזי, אך בעידן הטכנולוגי שבו אנו חיים אפשר לשמור על קשר קולי וויזואלי. שיתוף של אחרים בדאגות וברגשות שלכם עשוי לעזור לכם למצוא דרכים להתמודד עם אתגרים, וקבלת תמיכה וטיפול מאחרים יכולה להעניק תחושת נוחות ויציבות. בו בזמן, סיוע לאנשים אחרים שמבקשים את עזרתכם או הצעת עזרה לאחרים שזקוקים לכך עוזרים לא רק להם אלא מועילה גם למי שעוזר ומחזקת את תחושת המשמעות והסיפוק.

7. חשבו חיובי ושמרו על הומור. נסו להתמקד בדברים חיוביים בחייכם – האנשים האהובים עליכם, תקווה וציפייה לימים טובים יותר. זכרו גם שהומור הוא תרופת הפרוזק הטובה מכולם. צפו בקומדיות, קראו וכתבו דברים מצחיקים והשתדלו למצוא את מה שמעורר חיוך גם במצב מעיק זה.

8. כבדו את רגשותיכם. בעיקר במצב הנוכחי זה נורמלי וטבעי להרגיש מוצפים, לחוצים, חרדים או נסערים. הרשו לעצמכם להיות קשובים לרגשותיכם והתירו לעצמכם להביע אותם. זה יכול להיות על ידי כתיבת יומן, שיחה עם אחרים, עיסוק ביצירה או תרגול מדיטציה.

9. דברו עם הילדים. חשוב מאוד לעזור לילדים להתמודד עם לחץ ולהגן עליהם מפני היסטריה. ענו על שאלותיהם ושתפו אותם בעובדות על הקורונה באופן שילדים יכולים להבין. השיבו לתגובותיהם בצורה תומכת, הקשיבו לדאגותיהם והעניק להם תשומת לב ותמיכה. הרגיעו אותם כדי שהם יידעו שזה בסדר לחוש מוטרדים, ושתפו אותם כיצד אתם מתמודדים עם הלחץ שלכם. אל תתנו לאשמה להיות בן הלוויה הלא רצוי של החרדה, והבהירו להם שמותר לדאוג או להרגיש רע. צריך להכיר בפחד של הילד ולחזק אותו בתחושה שרגשות כאלה הם לגיטימיים וצפויים. זכרו – אתם המודל לחיקוי גם בהתמודדות עם משברים, כך שאם לא תשדרו פאניקה, תחסכו זאת מהם.

10. פנו לתמיכה מקצועית. הקשיבו או קראו המלצות של אנשי מקצוע מוסמכים בתחום הבריאות. אם זה לא עוזר, כדאי לשקול פנייה לייעוץ מקצועי. מרפאות בריאות הנפש פעילות ומעניקות טלפונית ללא צורך להגיע למרפאה.

11. הפכו את הלימון ללימונדה. תמיד חלמתם על חופשה ממושכת בלי לתזז בין משימות? עכשיו זה קורה, ופתאום מסתבר שזהו אתגר לא פשוט להתמודד עם שפע של זמן פנוי, ללא סדר יום, בבדידות ולחילופין בבית הומה ילדים. לאחר הבהלה הראשונה והטבעית אפשר לחשוב כיצד לעשות מעתה דברים אחרת ואולי אף לפנות לאפיקי עיסוק חדשים. תכנון ובניית עתיד הם דרך טובה להתמודד עם הדכדוך שהקורונה כפתה עלינו. רובנו הפכנו לעבדים להרגלי צריכה מוגזמים, לרדיפה אחר ריגושים, לנסיעות לחו"ל ולעבודה ללא הפסקה, וזאת בלי לעצור לרגע כדי להקשיב לעצמנו, לבני הזוג ולילדים. פסק הזמן הזה שנכפה עלינו מאפשר לנו לגלות דברים שכבר נשכחו מאיתנו ושאפשר ליהנות מהם, ואפילו לחשב מסלול מחדש.

 

ד"ר טטיאנה ז'לוז'ין (צילום: צביקה מינקוביץ, דוברות שירותי בריאות כללית)

ד"ר טטיאנה ז'לוז'ין (צילום: צביקה מינקוביץ, דוברות שירותי בריאות כללית)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר