האוהדים ארגנו חגיגה ספונטנית (צילום: מאור, גיא וגילי טפירו)
האוהדים ארגנו חגיגה ספונטנית (צילום: מאור, גיא וגילי טפירו)

על מועד החגיגות תבוא הודעה

העירייה מאשימה את המשטרה בהערמת קשיים לא היגיוניים וגם לא חוסכת דברי ביקורת ממכבי חיפה. המשטרה מאשימה את העירייה ומגדירה את התנהלותה כ"לא ראויה ולא מקצועית", ובאמצע – עשרות אלפי אוהדים שרק רצו, אחרי בצורת של עשור, לחגוג את האליפות הירוקה כמו שצריך. רק היום (חמישי) בצהריים הוציאה העירייה הודעה שהחגיגות יתקיימו בקרוב. כרוניקה של חרפה

פורסם בתאריך: 3.6.21 17:17

10 שנים חיכתה מכבי חיפה להחזיר את צלחת האליפות לעיר הכרמל, וכשזה כבר קרה, עננה עכורה העיבה על החגיגות. יוזמה של עיריית חיפה לקיים אירוע חגיגות המוני עם עדן בן זקן גררה בעקבותיה חילופי האשמות חסרות תקדים בינה לבין המשטרה, כשכל אחת מהשתיים מבקשת לגלגל את האחריות זו לעברה של זו. ובתווך – אוהדי הקבוצה שרק רצו לחגוג, ובסופו של דבר ארגנו אירוע ספונטני משלהם.

רק היום (חמישי) בצהריים הוציאה עיריית חיפה הודעה בזו הלשון: "לאחר שלא ניתנו האישורים לקיום חגיגות הזכייה באליפות של קבוצת מכבי חיפה השבוע, החליטו בעיריית חיפה ובהנהלת מועדון מכבי חיפה, לקיים את החגיגות באירוע רשמי ושמח במיוחד עבור קהל אוהדי הקבוצה, במועד הכי קרוב שאליו יוכלו להגיע שחקני הקבוצה. ההחלטה התקבלה במהלך שיחה שנערכה לפני זמן קצר בין ראש העירייה, עינת קליש רותם, לנשיא מכבי חיפה, יעקב שחר. עיריית חיפה ומועדון מכבי חיפה יקיימו הפנינג חגיגי לרגל הזכייה, אשר יכלול קבלת פנים רשמית לשחקני הקבוצה, טקס הצגת השחקנים והנפת צלחת האליפות, פעילות משפחתית הקשורה לקבוצה, תחנות הפעלה שונות ומתנפחים, כל זאת באווירה ירוקה ושמחה ובליווי הופעה של ההרכב 'חוות מזור'. על מועד האירוע ומיקומו תימסר הודעה בשלב מאוחר יותר".

המכתב של המשטרה לעירייה

תחילת הפארסה הייתה ביום שני בבוקר עם פרסומים בתקשורת על האירוע שמתכננת העירייה במגרשי אגריטק בהשתתפות עדן בן זקן. "בשעות הקרובות ייסגרו כל הפרטים בנוגע לחגיגות האליפות ונוציא הודעה מסודרת", מסרה העירייה. אלא שהודעה כזו לא יצאה גם למחרת, שלישי, היום שבו תוכנן להתקיים האירוע, ובתקשורת החלו לצוץ ידיעות על קשיים בקיום החגיגות ואף על ביטולן.

"המשטרה עדיין בהתייעצות בנוגע לקיום החגיגות הערב, ואנחנו, כמו כולכם, מחכים להחלטתה הסופית. מארגני האירוע הציגו בפני קציני המשטרה את כל האישורים הנדרשים לקיום החגיגות. נעדכן בקרוב בהחלטה", נכתב בהודעת העירייה לתקשורת שיצאה ביום שלישי. הודעה זו של העירייה יצאה לאחר חשיפת "כלבו – חיפה והקריות", כי באותה השעה ממש ערכה המשטרה שימוע למפיקי האירוע מטעם אתו"ס. השימוע נערך בהמשך למכתב התראה ששלחה המשטרה לראש העירייה עינת קליש רותם, למנכ"ל העירייה אוהד שגב ולמנכ"ל אתו"ס יגאל זאבי. המכתב, שלא השתמע לשתי פנים, התריע בפניהם כי אם לא יעמדו בתנאים לקיום האירוע, יינקטו נגדם צעדים משפטיים. במכתב, עליו חתומה היועצת המשפטית של מחוז חוף, סנ"צ אמירה ברנשטיין, נכתב: "למשטרת ישראל נודע אתמול (שני) בערב, כי בכוונת העירייה לקיים היום בשעות הערב חגיגות אליפות במגרש אגריטק בחיפה. להבנתנו, עיריית חיפה הזמינה את הזמרת עדן בן זקן להופעה במסגרת החגיגות. מדובר באירוע שעל פי פרסומי העירייה הוא אירוע פתוח לקהל הרחב, בחינם וללא הקצאת כרטיסים כלשהם… להבנתנו, המקום מתאים לתפוסה של כ-12 אלף איש בהתאם לחוות דעת של יועץ בטיחות. קיים חשש ממשי, כי יגיעו רבבות, הרבה מעל יכולת תפוסת המקום. הבקשה והרישיון לקיום האירוע הוגשו רק היום (שלישי), בשעות הבוקר, לתחנת משטרת חיפה. בהתאם לנוהלי המשטרה ועל מנת להיערך כראוי לאירועים בסדר גודל כזה, יש להגיש הבקשה מבעוד מועד, 30 יום בטרם קיום האירוע ולא ביום האירוע עצמו, דבר שמעמיד את כל הנוגעים בדבר בסדר זמנים בלתי אפשרי".

עוד נכתב במכתב של המשטרה: "מאחר שמדובר באירוע שאמור להתקיים תחת כיפת השמיים והקמת במה להופעת האמן, יש לעמוד בתנאים רבים הכוללים אישורי בטיחות, סדרנים ועוד. תנאים שהעירייה מחויבת לקיים בהתאם לחוק. אבקש להבהיר ולחדד, כי עמידה בכל התנאים היא הכרחית ונחוצה למען שמירה על שלומו וביטחונו של הציבור. העירייה, כיוזמת האירוע ואחראית על קיום האירוע ושמירה על חיי הציבור, מחויבת לפעול בהתאם לחוק. אם העירייה לא תקיים ולא תעמוד בתנאים שהוצבו על ידי תחנת משטרת חיפה, משטרת ישראל תפעל באמצעים החוקיים העומדים לרשותה לרבות פנייה לבית המשפט בבקשה למנוע האירוע".

זמן לא רב אחר כך, הוציאה דוברות המשטרה את ההודעה על הוצאת צו הסגירה לאירוע, תוך שהיא מצביעה על הסיבה לכך – אי עמידה בדרישות הבטיחות וסכנה ממשית לשלום הציבור.

העירייה מגלגלת את הכדור למשטרה

בעירייה לא נשארו חייבים. שלוש דקות לאחר הודעת המשטרה על הוצאת צו הסגירה, פרסמה העירייה את ההודעה הבאה: "משטרת חיפה החליטה אחר הצהריים לבטל את חגיגות האליפות שתוכננו להערב. מיד עם הזכייה, פעלנו כל הגורמים, כולל קבוצת מכבי חיפה, להפיק את החגיגות. כמובן שאי אפשר היה להתחיל לארגן את האירוע רגע אחד קודם… המשטרה העמידה דרישות ותנאים חסרי תקדים. למרות הכל, מארגני האירוע עמדו בכל הדרישות, לרבות אבטחה מוגברת ודרישות מהנדסים. הדרישות השתנו השכם והערב ולמרות שחזרנו עם פתרונות, הדרישות השתנו שוב ושוב. לצערנו, במשטרת ישראל בחרו בסופו של דבר לבטל את האירוע שתוכנן ולאכזב עשרות אלפי אוהדים ירוקים. עיריית חיפה לא חסכה במשאבים ובמאמצים על מנת לקיים את האירוע שתוכנן עם מכבי חיפה. אנו נבחן את האפשרות לקיים את החגיגות במועד אחר".

בעוד העירייה טענה כי עמדה בכל התנאים, גורמים במשטרה פירטו את הדרישות שלדבריהם לא מולאו על ידי העירייה. כך, למשל, לדבריהם, הבקשה של העירייה לא כללה מסמכים נלווים, לוח זמנים, פרטים אודות תוכן האירוע, התייחסות לשימוש באמצעים כגון זיקוקין, התייחסות לסיכונים הצפויים ודרכי מניעתם, תכנון הסדרי חנייה, תכנון למצבי חירום, פתחי יציאה ומילוט ועוד. דרישות אלו, לדברים הגורמים במשטרה, "הן בהתאם למפרט האחיד על פי החוק".

בנוסף, טענו במשטרה, כי תוכנית האבטחה שהוצגה לה לא התאימה למאפייני האירוע וגם לא אושרה; כמו כן, לטענתם, העירייה לא הציגה חוות דעת מעודכנת של יועץ בטיחות כולל מפת הסדרי בטיחות וגם לא תוכנית של מהנדס תנועה לרבות חסימות והצבת עגלות חץ, אישור התקנת מערכת כריזה, אישור התקנת מערכת מצלמות לרבות פתחי כניסה ויציאה, סקר סיכונים ותרחישים למתחם האירוע כולל התייחסות לקהל מעל 12 אלף איש ופתרונות לכך, חוות דעת של כבאות והצלה והסכם התקשרות עם חברת אבטחה. לטענת המשטרה, גם סיור מקדים במתחם האירוע בשילוב כל גורמי החירום, הביטחון וההצלה לא התקיים למרות בקשות חוזרות לקיומו. את התנהלות העירייה הגדירו במשטרה כ"לא ראויה ולא מקצועית".

אחד ממפיקי האירועים הגדולים בארץ, שהפיק בעבר אירועים המוניים עבור עיריית חיפה, מסביר מה ההליך שנדרש כל אדם לעבור, כדי לקבל אישור לקיום אירוע תחת כיפה השמיים. "זו פרוצדורה לא מסובכת, אלא מתגלגלת. הדבר הראשון שאתה עושה, מגיש לאגף הרישוי בקשה מפורטת לאירוע, כשכל אחד מהסעיפים דורש התייחסות ותנאים משלו. לאחר הגשת הבקשה, אגף הרישוי מפיץ אותה למי שצריך – למשטרה, לכבאות והצלה, למד"א ובחלק מהמקרים גם למשרד מהנדס העיר שיבדוק שעל השטח המבוקש יכול בכלל להתקיים אירוע. אם אתה מקים במה, תזדקק ליועץ בטיחות ולאישור של קונסטרוקטור; אם תמכור במתחם מזון, תזדקק ליועץ מזון שיעבוד מול משרד הבריאות. זה מין פאזל כזה. לאחר שעמדת בכל הדרישות, עליך להגיש למשטרה פק"מ אבטחה, אותו מכין קצין הבטיחות, ובו ישנה תוכנית מפורטת של כניסות, כמה אנשים צפויים להיכנס – בדרך כלל מטר אחד לבן אדם נטו, כמה שומרים צריכים להיות ועוד".

כבאות והצלה: "זה לא נעצר אצלנו"

מבירור שערך "כלבו – חיפה והקריות" עולה, כי לאירוע שתוכנן לא ניתן גם אישור של הכבאות. "בגדול, זה בעייתי מבחינתנו לאשר תוכניות ביום אחד. למה? כי זה שלב של תכנון. צריך לתכנן אירוע בסדר גודל כזה. אפשר להקביל אותו ליום הסטודנט שייערך בקרוב בטכניון, שבו כבר קיבלו את כל הדרישות שלנו ביחד איתנו, עם המשטרה ועם העירייה", מסרו גורמים בכבאות והצלה והוסיפו: "אישור חתום לקיום האירוע אנחנו מוציאים רק ביום האירוע. אנחנו שולחים למקום מפקח בטיחות באש שמגיע עם רשימת הדרישות שלנו, רואה שהכל קיים בשטח ושהכל מסודר, ורק אז הוא חותם על האישור".

בכבאות והצלה אמרו עוד, כי גם מבחינתם לא ניתן אישור לקיום האירוע, והתהליך בכלל נפסק עוד לפני מתן אישור כזה. "מה שקרה במקרה הזה שהוא בכלל לא הבשיל לכדי אישור כזה. כבר היה מפקח שמוכן להגיע למקום, אלא שהמשטרה לא אישרה את האירוע מסיבותיה שלה. מבחינתנו, הצגנו דרישות, וברגע שהדרישות היו מתמלאות היינו נותנים אישור. אבל גם הדרישות שנתנו, שהם דרישות חלקיות ולא מלאות לנקודת התחלה זו, לא התקיימו. התכנון לא היה שלם. לפני אירוע כזה מתקיימות שתיים-שלוש פגישות תכנוניות לפחות, וזה לא קרה. החלטנו להתאמץ לסייע במרחב הזמן הקצר הזה לעירייה לקיים את האירוע, אמרנו 'נגיש לעירייה את הדרישות ואז נמשיך הלאה את התהליך', אבל התהליך נעצר ולא אצלנו".

גורם בעירייה המקורב לאגף התרבות אמר: "המשטרה באה מלכתחילה עם גישה של 'בחייכם, עזבו אותנו מהאירוע, יהיה בלגן במגרש, הולכים להיות 20 אלף איש, יהיו אבוקות, יש לנו אירוע באותה השעה באמפי בקרית מוצקין, יש לנו אירוע בהיכל הספורט, עזבו אותנו'. אבל הם לא אמרו את זה בצורה מפורשת. הם מעמיסים עליך תנאים שכמעט בלתי אפשרי לעמוד בהם, למרות שבסוף כן עמדנו בהם. הם ביקשו שנביא 150 מאבטחים, וגם בזה עמדנו, התחלנו לגייס מכל הארץ מאבטחים עם תעודה של מאבטחי אירוע ספורט או תרבות, כי זו הייתה הדרישה".

מה הוביל, אם כן, לתסבוכת שמנעה את קיום האירוע? גורמים המקורבים לנושא טוענים, כי עצם בחירת המיקום של האירוע, מגרש אגריטק מול מרכז הקונגרסים, יצר בעיה בשל מספר האנשים שיכול להתכנס בו. "לא היה עדיף לקיים את האירוע ברחבת הפסל באצטדיון סמי עופר או במקום אחר ללא הגבלה במספר המשתתפים? חוף הים, למשל?", אמרו אותם גורמים.

גורם בעירייה, שביקש לא להזדהות, אמר שההחלטה לקיים את החגיגות במגרשי אגריטק התקבלה בגלל הזמן הקצר שעמד לרשותם. "הם הציגו למשטרה את התוכנית על פי תוכנית קיימת, שבה השתמשו יותר מ-20 פעם בעבר, גם בעיר הנוער וגם בעיר הבירה. הם חשבו שהמשטרה תאשר אותה, כי למעשה זו בדיוק אותה תוכנית, אבל אז, פתאום, הם הערימו עוד ועוד קשיים. הכי מצחיק שבשעה 12:30 הם ביקשו שבתוך שעה, העירייה תציג תוכנית תנועה, ואני אומר לך, אין חיה כזו. המשטרה לא אומרת לך לא, אבל היא מקשה, ואז מביאים אותך לסיטואציה שכל פעם שאתה עושה משהו, הם אומרים שהתוכנית לא טובה, ולך תתקן. אלו תוכניות שעושים אותם אנשים שעובדים עם המשטרה בשוטף ואין שום בעיה איתן. אם המשטרה רוצה שיהיה אירוע, אז יהיה אירוע. אם היא הוציאה סירוב, היא לא תיתן לך לעשות את האירוע, ואם תעשה אותו, זה אישום פלילי ובלגן. זה נשמע פשוט, אבל זה ממש לא פשוט", אמר אותו גורם.

גורמים בעירייה לא ניקו מאחריות גם את מועדון מכבי חיפה. לטענתם, כבר לפני שבוע נעשתה פנייה למועדון בנושא החגיגות, אלא שבמועדון, כך לדברי אותם גורמים, פחדו מעין הרע והעדיפו שלא לרתום את העגלה לפני הסוסים.

גורמים במכבי חיפה אישרו את הדברים, אולם בד בבד הדגישו, כי העירייה לא אמורה לחכות לאור ירוק מהם, ויכולה הייתה לארגן את האירוע מבעוד מועד ללא ידיעת הקבוצה.

יו"ר אתו"ס יעקב פיינגולד: "עיריית חיפה מאשימה את כולם, מאשימה את מכבי חיפה, מאשימה את המשטרה. הם היו צריכים להכין חוברת ביצוע עוד לפני שבועיים, למקרה שמכבי חיפה זוכה באליפות. ללכת למשטרה, לקבל אישורים ולחכות. זוכים או לא זוכים באליפות. אם לא, שמים את התיק בצד וזהו, כלום לא קרה. מה, הם לא ידעו שהיה סיכוי לזכות? אז הם מפילים את האשמה על יעקב שחר, שלא רצה שיכינו מראש את החגיגות. מה חלקה של מכבי חיפה בחגיגה? להביא שחקנים? למה בכלל צריך אישור של שחר? זה לא קשור אליו בכלל, אז שלא יספרו סיפורים. אני יודע דבר אחד – אם אני ראש העיר, כבר לפני שבועיים-שלושה אני מכין תיק מבצע ולא עושה את זה יום אחרי שזוכים. להגיד עכשיו 'שתו לי, אכלו לי, המשטרה לא מאשרת', מה זה הדבר הזה? זו בדיחה. צריך היה להכין את זה כמו יום הסטודנט או כמו כל אירוע רב משתתפים אחר. הכל היה צריך להיות מוכן מראש, וגמרנו. זה מה שאני הייתי עושה אם היו מטילים בזמן על אתו"ס את ההפקה. אני הייתי מגיע ליום הזכייה עם כל האישורים, לאחר דיונים במשטרה, כבאות וכל מה שצריך".

 

 

חגיגות אלטרנטיביות

חילופי ההאשמות בין הגורמים השונים ממש לא עניינו את אוהדי מכבי חיפה, וקבוצת "הקופים הירוקים" ארגנה, באופן ספונטני, חגיגת אליפות אלטרנטיבית. אלפים מכל הארץ, הגיעו בשעת ערב, לרחבת סמי עופר, כשהם לבושים בירוק, עם צעיפים ודגלים. ההתרגשות הגיעה לשיאה כששחקני הקבוצה הגיעו לחגיגה שנמשכה עד השעות הקטנות, כולל אבוקות, נפצים ושאר הרעשות.

"כל הגורמים היו צריכים לעשות קצת יותר, כדי שהאירוע יקרה", אומר גורם בקבוצה, "אבל זה לא הפריע לאוהדים לחגוג. בקבוצה די התבאסו".

האוהד אופיר כוכבי: "אנחנו מאוכזבים מאוד, והחשש שלנו שעיריית חיפה באופן מכוון החליטה לקיים חגיגות במקום שמראש לא מתאים לאכלס את קהל האוהדים שאמור היה להגיע מכל הארץ, כדי לחגוג אליפות לאחר עשור. אבל כפי שאתם רואים, התנהלות העירייה לא עוצרת אותנו והגענו לפה כדי לחגוג בעצמנו, ונעשה את זה בגדול".

יריב רחמים: "ההתארגנות הספונטנית של האוהדים מדהימה. זו נקודה מאוד שחורה למשטרה ולעירייה, שאחרי 10 שנים לא נתנו לנו לחגוג כמו שצריך. אנחנו באנו לחגוג פה, לקחנו אליפות ואנחנו רוצים ליהנות מזה".

עידן שבתאי: "לא הגיוני שהם לא חשבו לעשות את זה פה, ברחבת הפסל, כמו שהאוהדים חשבו לעשות את זה פה. האוהדים אמרו מראש לעשות את זה פה. למה לא? תראו איזה שטח יש ברחבה של סמי עופר. גם אחרי משחק האליפות כל האוהדים ירדו לשם והחלו החגיגות. יכולים להיכנס כאן עשרות אלפי אוהדים. איך העירייה לא חשבה על זה והחליטה לסגור את החגיגות במתחם שנכנסים בו רק 12 אלף איש? ואז עוד מחכים לשעה 17:00 כדי להודיע שהאירוע מבוטל?".

יקיר עזר: "אפשר היה לעשות ברחבת האצטדיון הפנינג מטורף, להביא לכאן דוכני מזון מעסקים שונים ברחבי העיר. תעשו 'צובחוץ', תעשו שמח. ישבנו בבית כל כך הרבה זמן בגלל הקורונה, והאנשים מבעבעים, הם באמת חיכו לזה 10 שנים".

חן סלע: "לדעתי, העירייה אשמה, קודם כל בגלל הבחירה לעשות אירוע בסדר גודל כזה במתחם שיכול להכיל רק 12 אלף איש. רק באצטדיון, במשחק, היו 30 אלף איש, איך אתם רוצים שרק שליש מהם יחגגו? ייתכן שהעירייה קבעה מראש מקום לא מתאים, כדי שהוא יבוטל, כדי שהיא תחסוך את הכסף הזה. העירייה התמקדה בלהאיר את חזית הבניין שלה בירוק וזהו, אבל אנשים רוצים לחגוג ולא יעזור לה".

גורם מעולם הספורט אמר ל"כלבו – חיפה והקריות": "הכותרת הראשית של הכתבה צריכה להיות באדום: 'ביזיון'. מכבי חיפה כבר הייתה אמורה להיות אלופה לפני שבועיים, ואז העירייה הייתה צריכה באופן דיסקרטי לקרוא לכל המפיקים ולנוגעים בדבר ולהתחיל בהכנות. לא הייתה להם שום סיבה להיות מופתעים. היה ברור, לפחות ב-90 אחוזים, שמכבי חיפה תהיה אלופה, אז מה אתם מחכים ליום האחרון? המשטרה צודקת. מה אתם הופכים אותם לשעיר לעזאזל? קבעו לעשות את זה במגרשי אתו"ס, מקום מוגבל ל-10,000 איש לפי החוק. שם עשו פעם את עיר הנוער וגם את יום הסטודנט, אבל אוהדי מכבי חיפה זה לא עיר הנוער וגם לא יום הסטודנט".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר