היצירה "ראשה הערוף של מדוזה" של דמיאן הירסט (צילום: יח"צ)
היצירה "ראשה הערוף של מדוזה" של דמיאן הירסט (צילום: יח"צ)

אשכול תערוכות חדש במוזיאון חיפה עוסק בפייק ניוז

באשכול התערוכות שייפתח ב־30 במרץ מוצגות עבודות שעוסקות ב”מפנה היסטורי של משטר פוסט אמת” ובטשטוש בין בדיה למציאות באמנות ובתקשורת. באחת מהתערוכות יוצגו עבודות של האמן הנודע דמיאן הירסט

פורסם בתאריך: 13.3.19 13:43

כמה שבועות אחרי ששככה סערת "מק ישו" ייפתח במוזיאון חיפה לאמנות אשכול תערוכות חדש שזכה לכותרת אקטואלית – "פייק ניוז". התייחסותה של עיריית חיפה לתכנים במוסדות תרבות הנמצאים באחריותה, ובפרט במוזיאון חיפה לאמנות, עוררה ביקורת קשה בזמן האחרון אחרי שהביאה לפסיקה בבית המשפט המתירה לראש העיר עינת קליש רותם להתערב בתכנים. כעת, עם פתיחתו של אשכול התערוכות הראשון במוזיאון בתקופה שאחרי חילופי השלטון, נראה שבחירת הנושא היא לא מקרית. בדברי ההסבר על נושא התערוכה נכתב: “אנו חיים כיום במפנה היסטורי של משטר פוסט אמת, שבו הסוכנים הפוליטיים משתמשים במניפולציות מתוחכמות כדי לשלוט בדיון הציבורי”.

בתערוכה, שתיפתח ביום שבת, 30 במרץ, יוצגו עבודותיהם של אמנים בכירים רבים מישראל ובהם יאיר גרבוז, יגאל תומרקין, אורי קצנשטיין, רועי רוזן, יעל ברתנא ולהב הלוי, ושל אמנים בולטים מחו”ל ובהם האמן הנודע דמיאן הירסט.

עבודותיו של הירסט, מתוך הפרויקט המונומנטלי שלו “אוצרות מן הספינה הטרופה לא תיאמן”, מהוות תיעוד כביכול לחשיפה של מטענה של ספינה שנשאה אוסף אמנות ענק של אספן מהעולם העתיק. התערוכה הענקית כללה, מלבד פריטי אמנות רבים, גם סרט שמתעד את שליית הפריטים מהים. אלא שהסיפור מאחורי הפרויקט כולו הוא בדיוני, והפרויקט עוסק בטשטוש בין בדיה למציאות. במוזיאון יוצגו 14 פריטים מתוך הפרויקט.

 

 

האוצרת האחראית של אשכול התערוכות היא סבטלנה ריינגולד. אוצרות שותפות הן לימור אלפרן זרד ורויטל סילברמן גרין. "העבודות מדגישות כי האמת עצמה הפכה להיות רק אופציה אחת מבין שלל נקודות המבט בעידן האינטרנטי שבו ההיררכיות מתרסקות”, אומרות יוזמות התערוכה, “האמנים משתמשים באסטרטגיות של רמייה ובדיה כגון שימוש בדמויות בדויות, מעשי קונדס והתערבות במציאות באמצעות התחזות. הם מבקשים להאיר את משבר האמון בתרבות התקשורת”.

אחת מהתערוכות באשכול נקראת “דונלד טראמפ: נער הפוסטר”. תערוכה נוספת, שנקראת “האמן האמיתי”, משתרעת על פני קומה שלמה וכוללת גם פרויקטים של אמנים יחידים. “העבודות קוראות תיגר על התפיסה של האמן האותנטי שיש לו קול יציב, ברוח התפישה הפוסט מודרנית שעוסקת בריבוי זהויות, בדיון, בזיוף ובאחיזת עיניים”.

אשכול התערוכות יינעל ב־1 בספטמבר, בהנחה שלא יתגלה בחודשים הקרובים שיש צורך לקצר אותה מסיבות פוליטיות.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. ליאת

    כל הכבוד למוזיאון חיפה לאמנות ולאוצרת האגדית סבטלנה ריינגולד

  2. אבנר בן נר

    אכן סבטלנה עושה עבודה נפלאה. ויש לזכור שהיא פועלת בשלושה מוזיאונים במסגרת מוזיאוני חיפה. המוזיאון לאמנות חדשה בשבתאי לויץ\, מוזיאון הרמן שטרוק ומוזיאון מאנה כץ.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר