הגנים הבהאים וכיפת הזהב (צילום: יח"צ)
הגנים הבהאים וכיפת הזהב (צילום: יח"צ)

הכל זהב

פורסם בתאריך: 23.8.19 08:10

לפני שבעה חודשים הזדעקו חברי האופוזיציה העירונית כאשר ראש העיר עינת קליש רותם החליטה לשנות את הלוגו של עיריית חיפה. “לוגו זה סמל, וסמלים לא מוחקים במחי יד”, טען כלפיה אחד מחברי האופוזיציה. על חשיבותם של סמלים כתב פעם בנימין זאב הרצל לידידו הטוב הברון מוריס הירש בהקשר לחשיבותה של הארץ בעיני העם היהודי: “דגל הוא סמל ולא סתם סמרטוט התלוי על כלונס, אנשים מוכנים לחרף נפשם למען דגל”.

הטיול שלנו הפעם הוא לאחד מהסמלים המובהקים יותר של חיפה – כיפת הזהב ומתחם הגנים הבהאיים. זהו סיור קצר שמתאים לכל המשפחה בכל עונות השנה, אך לא בימי גשם שבהם הגנים סגורים. מצטיידים במים, בכובע ובנעליים נוחות להליכה, כותבים “טיילת לואי יפה נוף חיפה” באפליקציית ווייז, ויוצאים לדרך.

ברחובות הסמוכים לטיילת מוצאים חניה ומתחילים את המסלול. בכל יום (למעט בימי רביעי שבהם הגנים סגורים לקהל) בשעות 11:30 ו־13:30 יוצאים מהשער העליון של הגנים ברחוב יפה נוף 45 סיורים מודרכים בעברית. הסיורים הם ללא תשלום ואינם מותנים ברישום מראש.

 

הגנים הבהאיים (צילום: יוסי מזור)

הגנים הבהאיים (צילום: יוסי מזור)

 

 

אז מה מסתתר מתחת לכיפת הזהב ומי הם בכלל הבהאים? תשובות לשאלות אלו ועוד תוכלו לקבל מהמדריך שילווה אתכם דרך שבילי הגן הקסום במשך כ־50 דקות עד לנקודת הסיום של המסלול בשדרות הציונות. הגן שבמרכזו כיפת הזהב המרשימה הוא המקום השני בחשיבותו לבני הדת הבהאית. באופן מפתיע, דווקא עכו היא המקום הקדוש עבורם. שם שהה בעל כורחו וסיים את חייו מייסד הדת מירזא חוסיין עלי נורי, המכונה בפי הבהאים בהאא אללה (ובתרגום לעברית – תפארת האל). עיניו של כל בהאי בעולם נשואות לכיוונה של עכו. לשם יפנו פניו כשיישא תפילה, ולכשיסיים את חייו הוא ייטמן כשראשו פונה אל העיר.

בדומה לציפייה למשיח הקיימת ביהדות, לאסלאם יש את המהדי שיגיע בקץ כל הזמנים ויגאל את העולם מהאלימות, מהרוע ומחוסר הצדק ששורר בו. בשנת 1844 קם סוחר צעיר בן 25, סייד עלי מוחמד שמו, והכריז כי “המהדי עומד להגיע”. אנשים צמאים לשינוי ראו בו נביא המבשר על בוא המשיח ועל השינוי אשר לו הם ייחלו. ההכרזה הזו הובילה שש שנים מאוחר יותר למאסרו של עלי מוחמד ולהוצאתו להורג על ידי השלטונות. בשנת 1909 הוברחו ארצה שרידי גופתו ונטמנו במקום שבו ניצבת כיום כיפת הזהב. יש לציין כי לפני הכניסה לכיפת הזהב יש לחלוץ נעליים.

עיקרון האסתטיקה המשתקף ממראה הגן הוא אחד מעקרונות הדת הבהאית, שעליו הטיף וכתב בספריו מייסדה מירזא חוסיין. השלטונות חששו מהכוח ומהאהדה שהוא צבר וגירשו אותו לגלות בעכו. שם, באחוזת בהג’י הסמוכה לעכו, הוא שהה תוך ניצול זמנו הפנוי לכתיבת רעיונותיו. לכשהלך לעולמו הוא נטמן שם, וספריו הפכו לכתבי הקודש של הדת.

 

הגנים הבהאיים, מבט משדרות בן גוריון (צילום: יוסי מזור)

הגנים הבהאיים, מבט משדרות בן גוריון (צילום: יוסי מזור)

 

במתחם הגן שוכן גם בית הצדק העולמי שהוקם בשנת 1983 ומשמש כמוסד העליון של הדת. אחת לחמש שנים נערכות בחירות, ותשעה חברים נבחרים להנהגה הבכירה של הדת. אל בית הצדק העולמי מגיעים נציגי הדת מכל העולם, מתקיימים בו כנסים ודיונים, וזהו המקום שבו מתקבלות החלטות המחייבות כל בהאי. לא כל חלקי הגן פתוחים לציבור, וכך גם בית הצדק העולמי.

כיפת הזהב, שהפכה לסמל הבלתי רשמי של חיפה, נבנתה כמקדש על קברו של מבשר הדת בשנת 1953. 14,000 לבנים מצופות בזהב הובאו לכאן מהולנד לצורך בניית הכיפה. הקירות בנויים משיש איטלקי ועמודי התמך מגרניט ורודה. תשע צלעות המקדש מסמלות את תשע הדתות הגדולות בעולם. 19 מדרגות הגן המטופחות עם מראה העצים והפרחים, כאשר ברקע הנוף הפנורמי, מוסיפות מרגוע לנפש. כשהסביבה היא אסתטית הנפש היא רגועה – כך האמין ולכך הטיף הבהאא אללה. וברוח זו נאחל לכם טיול מהנה ומרגיע לנפש.

 

הגנים הבהאיים (צילום: יוסי מזור)

הגנים הבהאיים (צילום: יוסי מזור)

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר