סניף בית בירם של בית הספר הריאלי (צילום: דן קובלר)
סניף בית בירם של בית הספר הריאלי (צילום: דן קובלר)

הורים לתלמידים מצטיינים בריאלי זועמים: "משלמים הרבה יותר ומקבלים הרבה פחות"

לטענת הורים, בית הספר ביטל את התוכנית הייחודית לתלמידים מצטיינים מכיתות ג', מבלי שהודיע להם על כך מראש. הריאלי בתגובה: "המידע על כך הגיע אליהם ישירות כמו לשאר ההורים. מדובר בתוכנית שהוגדרה מראש לתלמידים מחוננים בלבד. בשנים בהן מספר המחוננים היה נמוך, הוצע גם למצטיינים להצטרף"

פורסם בתאריך: 22.8.22 12:12

בית הספר הריאלי ביטל את תוכנית המצטיינים לתלמידי כיתות ג' וקיצץ בתוכנית הלימוד למחוננים, זאת למרות שהעלה את שכר הלימוד שהוא בין הגבוהים בארץ. לדברי ההורים, מדובר במהלך רחב הפוגע במצטיינים ובמחוננים שגורם לילדים עוגמת נפש. עוד טוענים ההורים שעל ביטול התוכנית למצטיינים נודע להם באקראי מבית הספר, שלא טרח כלל לקיים עימם שיח בעניין, ורק לאחר שהילדים שלהם כבר עברו את המבחן של מכון קרני, שקובע מי הוא תלמיד מחונן ומי הוא תלמיד עצמאי.

בעקבות הביטול כתבו 20 הורים מכתב למנכ"ל בית הספר ד"ר יוסי בן דב וביקשו להיפגש עימו, אך, לדבריהם, הם הופנו לסמנכ"ל לפדגוגיה של הריאלי זוהר גנוסר.

אם לתלמידה מצטיינת בבית הספר: "מדובר בתוכנית שנקראת 'יום שליפה'. במסגרת זו, במשך כל השנה, פעם בשבוע, יוצאים התלמידים המחוננים והמצטיינים מכל סניפי הריאלי בהסעות מאורגנות לבית בירם ושם הם מקבלים לימודי העשרה. זה במקום יום לימודים רגיל. מטרת התוכנית ללמד אותם דברים אקסטרה, כי מדובר בילדים יותר סקרנים".

לדברי האם, הילדים נפגשים בית בירם עם ילדים שהם כמוהם. "לפעמים לילדים כאלה יש קשיים רגשיים וחברתיים, והמפגש הזה זה נותן מענה לצורכיהם. הם למעשה נמצאים שם בסביבה הטבעית שלהם עם שכבת הגיל שלהם ועם צוות שנותן להם מענה, וזה מאוד מסייע. עכשיו זה בוטל. אנחנו משלמים הרבה מאוד כסף, ומקבלים פחות מאשר מקבל תלמיד מצטיין בבית ספר ציבורי, וזה אבסורד. אנחנו כועסים גם כי לא שיתפו אותנו, ועכשיו הם לא מוכנים בכלל לשמוע מה יש לנו להגיד".

האם הריאלי לא עדכן אתכם מראש על המהלך?

"למעט בסניף אחד, וגם שם נאמר משהו במאמר מוסגר בתוך מסמך העוסק בכלל בנושא אחר. השינוי הזה צוין בכוכבית קטנה ובפונט קטן מאוד לאחר חתימת שולח המכתב. בפירוש לא עדכנו את ההורים בשינוי. כשאתה יודע שהילד שלך מחונן או מצטיין, אתה מצפה ליחס הולם מבית הספר. אני יודעת שיש הורים שכבר החלו להכין את הילד שלהם ל'יום השליפה' ואפילו שלחו אותם לקורס. עכשיו, תאר לך מה הילדים שלנו מרגישים".

לדברי האם, תלמידי הריאלי לא רשאים להשתתף בתוכנית "אמירים" של משרד החינוך לתלמידים מחוננים ומצטיינים בבתי ספר יסודיים. "תוכנית 'אמירים' היא חינמית שלוש פעמים בשבוע בשעות הלימודים, ופה אין כלום".

מה הייתה תשובת הריאלי לפנייתכם לאחר שגיליתם את דבר ביטול התוכנית?

"הם אמרו לנו 'יש לכם תוכנית במרכז המחוננים ומצטיינים ברחוב מסדה בהדר, אבל זה לא אותו הדבר. צריך לציין שהאופציה הזו תמיד הייתה קיימת עבורנו, והיא בכלל לא קשורה לריאלי. יש ילדים מצטיינים ומחוננים שלומדים בריאלי שהלכו ל'יום השליפה' בבית בירם בבוקר ואחר הצהריים למרכז בהדר. זו לא האלטרנטיבה ל'יום השליפה', זה בנוסף. ויש גם בעיה עם הפעילות הזו בהדר עבור חלק מההורים. ראשית זו פעילות בתשלום ו'יום השליפה' הוא בחינם, ושנית הפעילות שם מתחילה ב-15:00, שעה שלא תמיד מתאימה לכולם להגיע להדר".

הורה לתלמיד מצטיין בריאלי: "זו לא רק הפגיעה בתלמידים המצטיינים, כי גם התוכנית לתלמידים המחוננים בריאלי נחתכה ברבע. במקום 'יום שליפה' במשך שנה חתכו את התוכנית בחצי ובמקום פעם בשבוע זה נחתך לפעם בשבועיים. כרגע, מי שנפגע לגמרי אלו הם התלמידים המצטיינים, שלהם לא תהיה כל פעילות בריאלי, גם לא מקוצצת, כמו למחוננים. הורים יודעים שיש להם ילדים חכמים. חלק מהשיקולים לרשום את הילד לבית הספר ריאלי, אפילו עוד לפני הבחינות לקביעת מחוננים ומצטיינים, הם שאם הילד יהיה באחת מהקטגוריות הללו הוא יקבל מענה בבית הספר. מתן המענה למצטיינים אפילו מצוין באתר בית הספר. זו לדעתי התנהגות לא הולמת ל'השחיל' את זה ככה בלי שיח ובלי שאף אחד ישים לב. זו תוכנית חשובה עבור מי שהיא רלוונטית לגביו. הצרכים של הילדים המצטיינים, להבדיל מצורכיהם של ילדים אחרים, הם מיוחדים מאוד, גם מבחינה חברתית וגם מבחינת התפיסה המחשבתית, כי הם משתעממים בכיתה. לא ברור לנו למה הריאלי שינה פתאום גישה. אומרים לנו שהילדים יכולים להתקדם לבד. איך בדיוק?".

 

 

תגובת הריאלי

מהריאלי נמסר, כי "בית הספר לא ביטל את תוכנית 'יום השליפה', שכן היא מעולם לא הייתה מיועדת לכיתות ג' שהוגדרו כ'מצטיינים' (תלמידים שעברו שלב אחד בלבד מתוך שניים במבחן המחוננים)".

בתגובה לשאלות "כלבו – חיפה והקריות", שלחה הנהלת הריאלי חלק מהודעה שנשלחה להורים בעניין, בזו הלשון: "תוכנית המחוננים של בית הספר נוסדה לפני כשני עשורים, על רקע פניות הורים שילדיהם נמצאו כמחוננים (לא מצטיינים), לבנות תוכנית שתאפשר לילדיהם למצוא בבית הספר מסגרת המתאימה להם (בעבר המסגרת היחידה האפשרית לתלמידים שהוגדרו כמחוננים הייתה בית הספר דוד ילין). על רקע זה החליט בית הספר למסד תוכנית כזו, עבור המחוננים (בלבד). התכנית נבנתה כ'יום שליפה', בדומה למודל העירוני. באותה העת גם הוגדר על ידי משרד החינוך שגודל הקבוצה צריך להיות קטן מספיק על מנת לתת מענה אישי מותאם.

"לאורך שנות פעילות התוכנית, היו שנים בהן מספר התלמידים שהוגדרו כמחוננים היה נמוך מההיקף המרבי שהוגדר. מכיוון שבית הספר השקיע בכל מקרה את משאבי ההוראה האלה, ראה בית הספר לנכון להציע בחלק מהשנים גם לחלק מהתלמידים שהוגדרו כמצטיינים להצטרף. זאת מבלי להתחייב לדבר, ועל בסיס מקום פנוי בלבד. ההחלטה בנושא, שהתקבלה בכל שנה באופן פרטני – הן ביחס לשאלת צירוף תלמידים מצטיינים לתוכנית והן ביחס למספרם – הייתה תמיד בידי הנהלת בית הספר בלבד.

"יובהר, כי בית הספר מעולם לא התחייב על הקצאת מקום לתלמידים המצטיינים בתכנית, ואכן עשה זאת רק מעת לעת, ובאופן מוגבל על בסיס מקום פנוי. מכיוון שגילינו שפתח זה (שנבע מרצונו הטוב של בית הספר – היכן שהיה ניתן) גרר אי הבנות מצד הורים לתלמידים מצטיינים (שהתוכנית לא הייתה מיועדת להם מלכתחילה), ועל רקע הגישה הפדגוגית העדכנית ביחס להטרוגניות בלמידה המגולמת בתכנית 'הריאלי 2030', ראינו לנכון, לקראת תחילת שנת תשפ"ג, לחדד שהתוכנית מיועדת, כפי שאכן נוסדה במקור, למחוננים בלבד. עיקרון הלמידה הדו-גילית המגולם בעקרונות תוכנית 'הריאלי 2030' מאפשר לנו גם לפתוח את התוכנית במסגרת קבוצות דו-גיליות. עוד יובהר, כי קיימת בחיפה תוכנית העשרה עירונית למצטיינים המתקיימת אחר הצהריים (ולא על חשבון שעות הלימוד), וישנם לא מעט הורים שבוחרים גם כיום בהצטרפות ילדיהם לתכנית זו".

עוד נמסר מהריאלי: "נכון הדבר שלפני מספר חודשים (ב-22 ביוני), בית הספר הודיע לכל ההורים בתום מכתב כולל על יישום תוכנית 'הריאלי 2030' את ההודעה הבאה: 'כחלק מתכנית ׳הריאלי 2030', החל משנת תשפ"ג תעבור תוכנית המחוננים למתכונת דו-גילית, ותיועד לתלמידים העוברים את מבחני מכון קרני ומוגדרים כמחוננים בלבד. חשוב לציין, כי התלמידים המוגדרים כ'מצטיינים' במבחני מכון קרני לא ישתתפו בתוכנית הבית-ספרית (שהיא תוכנית 'שליפה' המיועדת למחוננים). בפני הורי התלמידים שיוגדרו כמצטיינים עומדת האפשרות לרשום אותם לתכניות עירוניות או אחרות המתקיימות אחר הצהריים".

בבית הספר מבקשים להדגיש: "חשוב לציין כי מכתב זה הגיע לידי כל ההורים בטרם הם פנו אליך ובטרם ידעו שילדיהם עברו את מבחן המצטיינים, כך שההודעה הגיעה כמובן גם לידיהם – ולא ברור מהו הרקע לטענתם, לפיה 'המידע לא הגיע אליהם ישירות אלא בעקיפין'. המידע הגיע אליהם ישירות בדומה לשאר ההורים, וכאמור – באותה העת הם פשוט לא ידעו שילדיהם עברו את מבחן המצטיינים, בדומה לכל אוכלוסיית ההורים. לגבי המענה העירוני (המרכז בהדר; ש"מ). איננו מבינים את הטענה בנושא לוחות הזמנים. התוכנית המיועדת למצטיינים מתקיימת בשעות אחר הצהריים, ולכן לא אמורה להיות כל בעיה".

באשר לקביעת פגישה עם המנכ"ל מאשרים בריאלי כי אכן הייתה פנייה כזו מצד ההורים, אך הפגישה לא התאפשרה עקב שהיית המנכ"ל בחו"ל עד הימים האחרונים. "עם חזרתו של המנכ"ל, נשלחה להורים תגובה לפנייתם ובה בקשה לכתוב את טענותיהם, וזאת לאחר שקיבלו מענה מקיף באמצעות מכתב הסמנכ"ל לפדגוגיה בנושא עוד בסוף חודש יולי".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. האמת

    הראלי, בית ספר שכבר מזמן איבד את ערכיותו.
    בצע הכסף מדבר
    זה כבר מזמן ידוע שלשם מגיעים התלמידים הבינוניים,שחלקם עם בעיות התנהגו ומשמעת שלא התקבלו לכיתות המדעיות והטכנולוגיות.

  2. משה בוהדנה

    פריירים
    אני לא משלם שקל לריאלי…והבן שלי לומד שם..
    אנחנו מטירת כרמל,וקיבלנו מלגה בגלל מצב כלכלי. תודה רבה למממנים….
    חחחח..ענק
    שנה הבאה גם הבת שלי תצטרף…כל הכבוד לראלי שיש להם תקני מימון לאנשים כמוני.

  3. מבין

    צריך לעצור את כל המימון הציבורי לבית הספר (כולל מהרשויות המקומיות) אם רוצים פרטי אקסקלוסיבי אז שיהיה פרטי לגמרי. את הכסף שחוסכים צריך להעביר לבתי ספר אשכול תיפוח 10.

  4. אנונימית

    שני הילדים שלי, אחד מחונן ואחד מצטיין למדו בבית הספר הראלי….שניהם היו בתוכנית המחוננים ןהמצטיינים שנקראת תוכנית אודיסאה….שניהם סיימו את התיכון…. בתור הורה הרגשתי שרמת הלימודים + ההתחייסות לתלמידים מצטיינים בכלל וולהצטיינות בפרו עם השנים התדרדרה. כיום לא הייתי שולחת את ילדיי לבית הספר הריאלי, במיוחד לא עם שכר לימוד שהם גובים ….הראלי של היום איננו בית הספר שבו ילדיי התחילו לילמוד….כיום כל אחד שיכול לשלם מתקבל, לכן גם רמת הלימודים בבית הספר ירדה כמו גם טיפוח מצטיינים שירדה לחלוטין….

  5. ג.

    כשהבת שלי בחרה לעבור למחוננים בדוד ילין, בריאלי היתה מי שנסתה לשכנע אותנו (ללא הצלחה) להשאיר אותה בריאלי. הם לא צריך להתערב בהחלטה כזו ולנסותצלהשפיע.

  6. ריאלי

    את הכסף כבר לקחו לנו.. מה שלא הוגן. לכל אזרח מגיע אותו דבר.

    הבעיה, שבבית הספר פחות סופרים בעיני, את פניית ההורה הבודד.

  7. עירוני גנון

    כל הבתים ספר בחיפה שווים כבר לגן חיות, הגיע הזמן להרוס את בתי הספר כפי שאנחנו מכירים אותם, להיפטר מהמורים שרק רוצים עוד כסף והם עצמם לא כשירים ולא משכילים מספיק בשביל להיות מורה ונעבור לעידן חדש של לימודים יותר יעילים

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר