כיתה (צילום: maroke/depositphotos.com)
כיתה (צילום: maroke/depositphotos.com)

מנהלי בתי הספר מתריעים: המחסור החמור במורים יפגע בפתיחת שנת הלימודים

נתונים עגומים בסקר שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת בחודש שעבר. שאלוני הסקר נשלחו לכ-4,000 מנהלים ברחבי הארץ. 70 אחוז מהם דיווחו כי לא יפתחו את שנת הלימודים תשפ"ג באופן תקין. ממחוז חיפה השתתפו בסקר 70 בתי ספר, בהם לומדים 26,703 תלמידים

פורסם בתאריך: 23.8.22 14:03

המחסור החמור במורים עלול לפגוע בפתיחת שנת הלימודים תשפ"ג. כך עולה מסקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שנערך בחודש שעבר.

79.6 אחוז ממנהלי בתי הספר במחוז חיפה בחינוך העברי דיווחו על מחסור במורים לקראת שנת הלימודים תשפ"ג. ממחוז חיפה השתתפו במחקר 70 בתי ספר, בהם לומדים 26,703 תלמידים. על פי הפרסום, מספרם של כל בתי הספר במחוז חיפה עומד על 514, ומספר התלמידים בהם הוא 198,662. לפי הנתונים, עולה, כי במועד המיפוי לא היו מאוישים לקראת שנת הלימודים הבאה במחוז חיפה התפקידים האלה: מחנכי כיתה – 4 אחוז, מורים לאנגלית – 10 אחוז, מורים למתמטיקה – 7 אחוז, מורים ללשון עברית – 8 אחוז, מורים למדעים – 9 אחוז ומורים בחינוך המיוחד – 7 אחוז.

"המחסור במורים ובמורות הוא אחד האתגרים הגדולים שעומדים בפני מערכת החינוך ויש לו השפעה מכרעת על איכות המורים וההוראה, על טיב הלמידה בבתי הספר ועל הישגי תלמידים" נכתב בדוח, "אף כי סוגיה זאת מלווה את מערכת החינוך זה זמן ארוך מאוד, בשבועות האחרונים עולות טענות על מחסור אקוטי במורים שעשוי לפגוע בפתיחת שנת הלימודים הבאה".

עוד כותבים עורכי המחקר: "לאורך שנים עמדת משרד החינוך בסוגיית הפערים בין ביקוש להיצע של מורים הייתה, כי מצויים חוסרים במקצועות מסוימים בלבד: מדעים, אנגלית ומתמטיקה. לאחרונה שינה המשרד את עמדתו והודיע, כי מערכת החינוך מתמודדת עם משבר חמור בכוח אדם שהתעצם בשנים האחרונות ומסכן את עתידה של מערכת החינוך.

"דברי שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון בהקשר זה: 'המשבר אינו נקודתי, או במקצועות בודדים, אלא מקיף ועמוק בכלל המקצועות במערכת'. מסיבה זאת, יזם מרכז המחקר והמידע של הכנסת, כחלק מסקירה מקיפה של סוגיית המחסור במורים, פנייה לכל מנהלי בתי הספר בשאלון על מצב המחסור במורים בבית הספר ועל השלכותיו לקראת שנת הלימודים הבאה תשפ"ג. המנהלים התבקשו לדווח האם המחסור במורים צפוי לפגוע בפתיחה התקינה של שנת הלימודים תשפ"ג ומה הן ההשלכות הצפויות של המחסור במורים והקושי בגיוס מורים על הלימודים בשנת הלימודים הבאה.

בין המנהלים שענו על השאלון ודיווחו על מחסור במורים בבתי הספר שלהם, "כ-63 אחוז ציינו כי המחסור יגרום לפגיעה בפתיחה התקינה של שנת הלימודים, ו-20 אחוז ציינו כי המחסור לא יפגע בפתיחת שנת הלימודים. 17 אחוז נוספים אינם יודעים עדיין אם תהיה פגיעה. נדגיש כי לא ניתן להגדיר מהי 'פתיחה תקינה של שנת הלימודים', וכי מנהלים שונים עשויים לתת פרשנויות שונות למושג זה. גם בשאלה זאת, ניכרים הבדלים בין מגזרים ושלבי חינוך ונראה כי הפגיעה החמורה ביותר היא בחינוך המיוחד".

עוד נכתב בדוח: "70 אחוז מבתי הספר שענו על השאלון דיווחו כי לא יפתחו את שנת הלימודים תשפ"ג באופן תקין… ביולי 2022 פנה מרכז המחקר והמידע של הכנסת למנהלי בתי הספר בשאלונים לגבי מחסור במורים בבית הספר. השאלונים נשלחו לכ-4,000 מנהלים ברחבי הארץ והתקבלו 583 תשובות המייצגות בתי ספר ממגזרים, שלבי חינוך וסוגי חינוך שונים".

בין הממצאים המרכזיים העולים מדיווחי המנהלים ניתן להצביע על הנתון הבא: "יותר מ-85 אחוז מבתי הספר בחינוך העברי בארץ ובחלק גדול מבתי הספר בחינוך הערבי, שמנהליהם השיבו לסקר, דווח על מחסור במורים לקראת שנת הלימודים תשפ"ג. כ-77.5 אחוז מן המנהלים העריכו כי המחסור השנה גדול או גדול במידה ניכרת משנים קודמות, ורק מנהלים בודדים חשבו כי המחסור הצטמצם ביחס לשנים קודמות".

 

 

גיוס מורים

באשר להתמודדות בתי הספר עם המחסור במורים והקושי בגיוס מורים לקראת שנת הלימודים הבאה, עולה, כי רוב מנהלי בתי הספר דיווחו על שימוש באסטרטגיות וכלים מינהליים שיש להם השלכות שליליות על הלמידה, ובהם: 58 אחוז מהמשיבים דיווחו שמשובצים לעבודה מורים ללא הכשרה מתאימה להוראה בכיתה; 52 אחוז מהמשיבים דיווחו שקיים גיוס מורים בפרופיל שאינו מתאים לבית הספר, ו-51 אחוז מהמשיבים דיווחו על מצב של הטלת תפקידים נוספים על מורים וחברי הנהלה כולל שיבוץ מחנכת אחת לשתי כיתות".

אסטרטגיות שליליות נוספות שציינו המנהלים במענה למחסור במורים הן: "ויתור על הוראת מקצועות; צמצום בפעילויות ובפרויקטים של בית הספר שאינם הוראה; הגדלת הכיתות נפוצה פחות אך עדיין מצויה בבתי ספר רבים".

כותבי הדוח מציינים שמאז שנת 2018 ניכרת ירידה במספר הבוגרים בכל המסלולים להכשרה להוראה, ובשנת 2021 היה מספר הבוגרים הנמוך ביותר מאז שנת 2016 – כ-9,750 בוגרים בכל המסלולים. בשנים האחרונות ניתן להבחין במגמה מסוימת של עלייה בשיעור המורים הפורשים ובמקביל ירידה בחלקם של המורים החדשים, במיוחד בחינוך הערבי", נכתב בדוח.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אין מילה אחת אמת בכתבה

    קשקוש מקושקש יש אלפי בוגרי הוראה מחוסרי עבודה שעושים הסבה כי לא מציעים להם משרות דברתי עם שניים רק השבוע
    הסתדרות המורים בקמפיין הזוי לדרישות הזויות של שכר ללא תמורה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר