ילד לקוי שמיעה (צילום: belchonock/depositphotos.com)
ילד לקוי שמיעה (צילום: belchonock/depositphotos.com)

מחלוקת בין העירייה למשרד החינוך מונעת הנגשה לתלמידים לקויי שמיעה

יו"ר הנהגת ההורים בבית הספר מגינים ברוך שמאילוב טוען כי מחלוקת כספית בין עיריית חיפה למשרד החינוך מונעת הנגשה אקוסטית לשני תלמידים לקויי שמיעה, ומאיים להשבית את הלימודים בשתי כיתות. אמו של אחד מהילדים: "הבן שלי נופל בין הכיסאות". העירייה: "נעמיד תקציב ביניים למימון תוכנית ההנגשה"

פורסם בתאריך: 26.10.22 13:51

מחלוקת כספית בין עיריית חיפה למשרד החינוך מונעת הנגשה אקוסטית לשני תלמידים לקויי שמיעה אשר לומדים בבית ספר מגינים – כך עולה מבירור שערך יו"ר הנהגת ההורים הבית ספרי ברוך שמאילוב, אשר טוען כי כל הפניות לעיריית חיפה בבקשה לטפל בעניין לא נענו.

"פניתי לעירייה ולמשרד החינוך במחוז", הוא מספר, "והבנתי שיש ויכוח כספי ביניהם מי יממן את התאמת הכיתה. המצב כרגע הוא שהילדים לא מקבלים את מה שהם זכאים לו. זה בפירוש להכשיל אותם. אומרים לי שבסופו של דבר ההתאמה תבוצע אבל לא נוקבים בתאריך. אם המצב יימשך נשבית את הלימודים בכיתות הללו".

על פי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תלמיד עם לקות שמיעה אשר לומד במסגרת רגילה או במסגרת החינוך המיוחד זכאי להנגשה אקוסטית של כיתתו. משרד החינוך משתתף בעלות ההנגשה עד לסכום של 30,000 שקל, שחמישה אחוזים מהם מיועדים לשכר ליועצי נגישות. על פי החוק, חובת הביצוע היא על הרשות המקומית, כאשר ההתאמות האפשריות הן התקנת תקרה אקוסטית וגופי תאורה, החלפת מזגן רגיל למזגן שקט, מערכת הגברה בכיתה (קבוצתית או אישית), אטימת חלונות פנימיים וסתימת פרצות במעטפת, דלת עם פסי אטימה, חיפוי קירות, רצפה רכה והתקנת גומיות לרגלי הרהיטים, זיגוג כפול ואטימת חלונות חיצוניים, ופעמון מהבהב.

עוד קובע החוק כי מהרגע שבו נודע לרשות המקומית על תלמיד עם לקות שמיעה אשר לומד בתחומה, עליה לזמן מטעמה יועץ אקוסטי וקלינאי תקשורת מהמרכז הטיפולי שייתן שירות לתלמיד. היועץ והקלינאי יבקרו עם נציג הרשות במסגרת החינוכית שבה לומד התלמיד ביחד עם מנהל המסגרת לצורך קביעת מיקום הכיתה המונגשת וההתאמות הנדרשות. על פי דוחות היועץ האקוסטי והקלינאי ובהתאם לעלות ההתאמות ייקבע סדר העדיפויות של ההתאמות על ידי הקלינאי.

 

 

אם לתלמיד לקוי שמיעה שלומד בכיתה ג': "לבן שלי יש ליקוי שמיעה מולד. הוא עבר ניתוח לשיקום שמיעה בארצות הברית, וכשחזרנו לישראל הבדיקות הראו שבתדרים מסוימים יש החמרה במצב. הבאנו למשרד החינוך את כל האישורים הרפואיים המעידים על המצב, ונקבע שהוא ילמד בכיתה אקוסטית. ואכן, מכיתה א' הוא לומד בכיתה כזו. עכשיו בית הספר עבר למבנה אחר, והכיתה החדשה לא הותאמה. חשוב מאוד לילד עם ליקוי שמיעה ללמוד בתנאים אקוסטיים מתאימים. כרגע הבן שלי נופל בין הכיסאות בגלל ויכוח כספי בין העירייה למשרד החינוך. כבר בחודש יולי התרענו בפני העירייה שצריך להתאים כיתה כזו גם במבנה החלופי, אך דבר לא קרה. אני בקשר עם כל מי שצריך לטפל בנושא בעירייה ומקבלת תשובות שמורחות אותי. בתחילת השבוע הזה אמרו לי שעכשיו יתחילו בעבודות, אבל זה לא קורה".

איך עוזרת הכיתה האקוסטית לשיפור הלימוד של תלמיד לקוי שמיעה?

"היא מפחיתה את רעשי הרקע, ובכך מאפשרת לתלמיד להתרכז. בכיתה רגילה זה בלתי אפשרי כי תמיד יש רעשים שמפריעים. היום הוא לומד בצורה לא אופטימלית ולא לפי התנאים שמגיעים לו".

מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית חיפה נמצאת בתהליך אישורי ההנגשות מול משרד החינוך, בהתאם לנוהל המחייב. עד לקבלת אישור משרד החינוך, העירייה תעמיד תקציב ביניים למימון תוכנית ההנגשה".

ממשרד החינוך נמסר: "הנושא ייבחן על ידי המשרד אל מול גורמי המקצוע במשרדנו".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר