חזירים שנצפו במצלמות החכמות (צילומים: המכון הביולוגי ואוניברסיטת חיפה - תוכנית המדע האזרחי)
חזירים שנצפו במצלמות החכמות (צילומים: המכון הביולוגי ואוניברסיטת חיפה - תוכנית המדע האזרחי)

תלמידי עירוני ג' נרתמו לסייע בטיפול בבעיית חזירי הבר

תלמידי חטיבת הביניים עירוני ג' היו שותפים למחקר אקולוגי-סביבתי שנקרא "טבע עירוני ומדע אזרחי", ואשר מטרתו היתה לסייע לאנשי המקצוע לטפל בבעיית חזירי הבר בחיפה. במסגרת המחקר הטמינו התלמידים מצלמות חכמות בנחל זיו בנוה שאנן, עקבו אחרי תנועת חזירי הבר ואספו עדויות לפעילותם

פורסם בתאריך: 11.1.23 09:58

מחקר אקולוגי-סביבתי שערכו תלמידי חטיבת הביניים עירוני ג' מסייע לאנשי המקצוע לטפל בבעיית חזירי הבר בחיפה. למחקר, שנקרא "טבע עירוני ומדע אזרחי", היו שותפות רשות הטבע והגנים (רט"ג), אוניברסיטת חיפה ועיריית חיפה, ולבית הספר הוצע להשתתף בו על ידי המכון הביולוגי בגן האם.

במסגרת המחקר הטמינו התלמידים מצלמות חכמות בנחל זיו שבשכונתם נוה שאנן, אשר פועלות עם רדת החשכה ועוקבות אחרי תנועת חזירי הבר ובעלי חיים נוספים. התלמידים גם למדו לאסוף עדויות לפעילות של בעלי החיים בלילה באמצעות עקבות וגללים, לנתח את התמונות שהתקבלו במצלמות ולהתמקד בהיכרות אינטימית עם משפחות החזירים.

בין הממצאים שהביאו התלמידים היו אפיון מהלך חייהם של החזירים וההתארגנות בוואדי לפני היציאה לטיול בנוה שאנן. באמצעות המצלמות נצפו עדרים של נקבות בלבד, זכרים צעירים שיצאו לבילוי משותף בשכונה, זכרים בוגרים שיצאו לבדם ומשפחות שלמות שיצאו למסע לחיפוש מזון.

זווית מחקרית נוספת שנבדקה עסקה בהשפעה של חזירי הבר על חיות הבר האחרות שבסביבה ועל חיות הבית. נמצא שכאשר חזירי הבר מגיעים לשכונה, החתולים "מורידים פרופיל" ונעלמים, וגם התנים מסתפקים בסיבוב ארוחת ערב קצר לפנות ערב ונעלמים מהעין בשעות הלילה המוקדמות. כל הממצאים הועברו לגורמי המקצוע ביחד עם המלצות מה לדעתם של התלמידים ניתן לעשות כדי למגר את התופעה.

 

 

מנהלת חטיבת הביניים עירוני ג' רבקה גינצבורג: ״החזירים הם נושא שמעסיק מאוד את התלמידים. הם רואים אותם מסתובבים בשכונה וליד הבית שלהם. בשנה שעברה הם קראו על כניסה של חזיר לאחד מבתי הספר בעיר ועל נבירה בתוך ילקוט של אחד מהתלמידים, וזה הסעיר אותם. הם חשופים לתופעה החזירים בעיר, בעיקר מדיווחים ומתמונות ברשתות החברתיות".

גינצבורג הוסיפה כי לפני שנתיים הרצה הווטרינר העירוני בבית הספר וסיפר על חזירי הבר: "המחקר הסביבתי בתוך הטבע העירוני עוסק בדחיקתם של בעלי חיים מהמרחבים הטבעיים שלהם ובחיפוש מקורות חלופיים למחיה בשכונות. בחרנו לשתף את התלמידים במחקר כחלק מהחינוך למעורבות אזרחית פעילה".

מה היתה מסקנת המחקר מבחינת התלמידים?

"שיש בנוה שאנן בנייה מואצת מאוד במסגרת תמ"א 38, ושטחים פתוחים רבים הפכו להיות בניינים. מצד אחד זה מבורך, אך מצד שני אנחנו משלמים מחיר של אובדן הטבע וכניסת החזירים לשכונות".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. חזירוני

    רבקה עדין הולכת עם חצאיות מיני ואו.. שסוף סוף מכבדת את גילה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר