בית הספר נזירות נצרת (צילום: Ulf Heinsohn, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons)
בית הספר נזירות נצרת (צילום: Ulf Heinsohn, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons)

הורים תובעים את בית הספר נזירות נצרת: חוסר שקיפות בגביית תשלומים

בכתב התביעה שהגישו 16 הורים לתלמידים מבית הספר נזירות נצרת בחיפה נטען כי בית הספר מנהל את הכספים הנגבים מההורים לבדו ולא בחשבון נפרד, ללא זכויות חתימה משותפות לו ולנציגות הורים, ומשיכת הכספים איננה ליעדים שהוגדרו בתשלומי הרשות: "הנתבע איננו מתייחס ואינו משיב לפניות"

פורסם בתאריך: 14.3.23 13:01

16 הורים לתלמידים מבית הספר נזירות נצרת בחיפה הגישו תביעה נגד בית הספר בטענה לחוסר שקיפות בגביית תשלומי הרשות והשירותים המיוחדים. התביעה הוגשה בשבוע שעבר על ידי עו"ד ג'ובראן ג'ובראן, שהוא בעצמו הורה לתלמיד בבית הספר ונמנה עם התובעים.

בכתב התביעה מבקשים ההורים מבית המשפט המחוזי "ליתן צו המורה לנתבע (בית הספר נזירות נצרת; ש"מ) לפעול בהתאם להוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך, בכך שיפרט את מרכיבי דרישת שכר הלימוד הנתבע; ליתן צו האוסר עליו להוציא דרישות תשלום כלליות ללא פירוט רכיבי הסכום הנדרש בגין כל שנת לימוד, תוך הפרדה בין תשלומי חובה לבין תשלומי רשות; ליתן צו המורה לנתבע למסור לתובעים פירוט בנוגע לשימוש אשר נעשה בכספים שנגבו והעתק של הדוח הכספי של מלוא תשלומי ההורים, מדי שנה, החל משנת הלימודים תשע"ח (2018-2017) ואילך בהתאם לחוזר המנכ"ל ולתקנות לימוד חובה; לאסור על הנתבע לחייב את התובעים בתשלומי רשות ללא קבלת הסכמתם המפורשת מראש ובכתב בהתאם להוראות חוזר המנכ"ל; ולהורות לנתבע לפתוח חשבון בנק ייעודי ולנהל בו את הכספים בהתאם לתקנות חינוך חובה (ייעוד כספי תשלומים 2004 ) וקביעת זכויות חתימה משותפות לו ולנציגות הורים".

בסעיף המתייחס לגביית תשלום עבור תוכניות לימודים נוספות (תל"נ) ובגין רכישת שירותים נוספים כותבים ההורים כי "הנתבע הוא מוסד חינוך מוכר שאינו רשמי ייחודי. תקציבו ממומן הן על ידי המדינה – לחטיבה היסודית בשיעור של 65-60 אחוז, וההורים מחויבים להשלים את מימון יתרת תקציבו עד ל-100 אחוז, וזאת לעומת המימון של המדינה לתקציב החטיבה התיכונית בשיעור מלא של 100 אחוז (מערכת החינוך במגזר הערבי בחיפה מחולקת ליסודי בכיתות א'-ח' ולתיכון בכיתות ט'-י"ב; ש"מ). נוסף על תשלומי החובה שסכומיהם מאושרים מדי שנה על ידי משרד החינוך התיר מנכ"ל המשרד לבתי הספר שאינם רשמיים להציע להורים מתן שירותים נוספים ותוכניות לימודים נוספות לילדיהם, ובמקרה הסכמתם הותר לגבות מההורים את תמורתם כתשלום נוסף, כמו גם עלות טיולים וסל תרבות, בתנאי שאלו יאושרו מראש על ידו בהתאם לבקשה מבית הספר ויוצעו להורים אשר יחליטו אם לקבלם".

 

 

ההורים מצטטים בכתב התביעה את סעיף 5 להוראת השעה המתייחס לגבייה לשירותים ואשר מחייב לקבל את אישורם של כל הורי התלמידים המקבלים את השירות ואת אישורו של מפקח בית הספר לגביית תשלום עבור שירותים נוספים, ולפיו "בשום מקרה אין לחייב תלמידים להיזקק לשירותים אלה ולחייב את ההורים ברכישתם. סעיף 9 להוראת השעה קובע כי יש לפרט להורים בכתב את שיעור התשלומים ואת השירותים הניתנים תמורתם לפי סוגיהם, כל אחד בנפרד, חובה ורשות. למרות הוראות אלו, ומדי שנה, הנתבע שולח דרישת תשלום כוללת אל התובעים ואל יתר ההורים ללא פירוט מרכיביה, אף שלפי גובה הסכום הכלול בה היא כוללת תשלומים עבור שירותים נוספים שהם תשלומי רשות, מבלי שלתובעים תינתן הזכות להחליט אם הם מסכימים לקבלם. יתרה מזו, הנתבע מחייב את התובעים מדי שנה בתשלומים גלובליים ללא פירוט המרכיבים וללא קבלת הסכמתם ביחס לתשלומים, יוצר יתרות חובה בכרטסות של התובעים שלא כדין, וגורם לתובעים אי נוחות ואי בהירות לגבי מצבם הכספי מול בית הספר". ההורים אף מעירים כי "הנתבע אינו מעניק שירותים נוספים, אינו מספק תוכניות לימוד נוספות, והתעקשותו על חיוב בסכום גלובלי נועדה למנוע מההורים לגלות שהוא מחייב אותם על שירותים שהם לא מקבלים".

באשר לניהול כספי ההורים נכתב בכתב התביעה שבחוזר מנכ"ל משרד החינוך מצוין כי "הגבייה תתבצע על ידי הבעלים של מוסד החינוך לחשבון ייעודי לניהול תשלומי הורים. בית הספר חייב לפרט את עלות השירות כל שנה ולקבל את הסכמת ההורים לכך. בית הספר חייב ליתן לכל הורה הדורש זאת פירוט בנוגע לשימוש אשר נעשה בכספים שנגבו, ואף ליתן העתק של הדוח הכספי מדי שנה. על ניהול כספי תשלומי ההורים חלות, נוסף על חוזר המנכ"ל, תקנות לימוד חובה המחייבות מתן דין וחשבון להורים ופתיחת חשבון בנק ייעודי לתשלומי הרשות".

בסיכום כתב התביעה נכתב: ״התובעים יטענו כי הנתבע מפר את הוראות התקנות וחוזרי המנכ"ל, איננו מנהל את הכספים הנגבים מההורים בחשבון נפרד, איננו מנהל אותו בהתאם להוראות התקנות ואינו מוסר שום דוח בעניין זה. הנתבע מנהל את הכספים לבדו, ללא זכויות חתימה משותפות לו ולנציגות הורים, ומשיכת הכספים איננה ליעדים שהוגדרו בתשלומי הרשות על פי חוזר המנכ"ל והתקנות. כמו כן הנתבע אינו מוסר להורים, ובפרט לתובעים, את הדו"ח הכספי השנתי הכולל פירוט השימושים אשר נעשו בכספים שנגבו. חרף פניית התובעים, הנתבע איננו מתייחס ואינו משיב כהרגלו לפניות הורים בכלל והתובעים בפרט".

מהנספחים שצורפו לכתב התביעה עולה כי בשנת הלימודים שעברה גבה בית הספר 2,500 שקל בגני טרום חובה, 3,400 שקל בגן חובה, 6,400, שקל בכיתות א'-ו', 6,900 שקל בכיתות ז'-ח' ו-2,500 שקל בכיתות ט'-י"ב. בשנת הלימודים הנוכחית השתנה שכר הלימוד שאותו גובה בית הספר מכיוון שהוא הוכר כייחודי, והסכומים הם 2,000 שקל בגני טרום חובה, 4,300 שקל בכיתות א'-ח' ו-3,000 שקל בכיתות ט'-י"ב. התשלום עבור גן חובה בשנת הלימודים הנוכחית לא צוין.

מבית הספר נזירות נצרת נמסר בתגובה: "לאחר למידת טענות כתב התביעה, ההתייחסות שלנו תקבל ביטוי בכתב ההגנה, ובהתאם נשקול מסירת הודעה".

 

עו"ד ג'ובראן ג'ובראן

עו"ד ג'ובראן ג'ובראן

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר