תלמיד מושפל (צילום: michaeljung/depositphotos.com)
תלמיד מושפל (צילום: michaeljung/depositphotos.com)

יותר מ-70 אחוז מהתלונות נגד מורים נמצאו מוצדקות

מדוח הפיקוח על זכויות תלמידים שכתבה הממונה על זכויות התלמיד במשרד החינוך עולה כי 72 אחוז מהתלונות נגד מורים שהוגשו למשרד החינוך בשנת הלימודים שעברה נמצאו מוצדקות. במחוז חיפה התקבלו 67 תלונות שהן 8.03 אחוזים מהפניות, בעוד שבמחוז תל אביב התקבלו 272 תלונות שהן 32.11 אחוז מהפניות

פורסם בתאריך: 21.8.23 15:10

72 אחוז מהתלונות נגד מורים שהוגשו למשרד החינוך בשנת הלימודים שעברה (תשפ"ג) נמצאו מוצדקות – כך עולה מדוח הפיקוח על זכויות תלמידים שכתבה הממונה על זכויות התלמיד במשרד החינוך טובה בן ארי.

לפי הדוח, למשרד הוגשו 846 תלונות בנושאים כמו אפליה, ענישה לא מידתית, הפרת פרטיות, העברה, השעיה, הרחקה, דרכי ביטוי לא נאותות, דרכי היבחנות, מניעת טיול או תעודה וגילויי אלימות בין תלמידים או בין תלמידים למורים. בחלוקה לפי מחוזות צוין כי במחוז חיפה התקבלו 67 תלונות שהן 8.03 אחוזים מהפניות, במחוז ירושלים התקבלו 48 תלונות שהן 5.79 אחוזים מהפניות, ואילו במחוז תל אביב שמוביל את טבלת התלונות התקבלו 272 תלונות שהן 32.11 אחוז מהפניות, ובמחוז המרכז התקבלו 219 תלונות שהן 25.86 אחוז מהפניות.

בן ארי: "הסיבות אותן ניתן למנות לריבוי הפניות במחוזות תל אביב והמרכז בהשוואה למחוזות האחרים הן מודעות רבה יותר לזכויות המגיעות לילדים ולבני הנוער מצד הורים וגורמי מקצוע רלוונטיים, פעילות חינוכית רחבה בתחום זכויות ילדים וזכויות תלמידים בבתי ספר במרכז, ומיעוט במשאבי הדרכה המצריך מיקוד בעבודה עם בתי הספר".

בדוח מציינת הממונה חלק מנושאי התלונות: "בין הפניות ניתן להצביע על אירועי חיים משמעותיים העוסקים בטובת הילד בבית הספר כמו בית ספר ששלח תלמידה באמצע יום לימודים הביתה בגלל אורך המכנסיים, תלמידים מאחרים שאמורים להמתין מאחורי השער עד לשעה הבאה, הקראת שמות של תלמידים שלא שילמו בפני הכיתה, מניעת יציאה לשירותים במהלך השיעור, נוהלי השעיה או הרחקה לצמיתות לא ברורים, הערות לא ראויות בתעודה, מורה שמצלמת ומקליטה תלמידים בשיעור, מורים שמדברים לתלמידים בהתרסה בפרהסיה בכיתה ("מחורר", "אתה מתאים לחינוך מיוחד", "מכוערת" וכו'), תלונה על מנהל בית ספר שלא סייע לחלץ ילד שנתקע בשירותים, מורה שהולך אחרי תלמידה לשירותים בתום יום הלימודים, היעדר הנגשה בטיול לילד עם צרכים מיוחדים, ומניעת שירותים בבית ספר ממשפחות עניות".

 

 

במיפוי נושאי התלונות במחוז חיפה עולה שרובן – 34 תלונות – קשורות לנוהלי המוסד. מדובר בקשיים הנוגעים לתהליכי רישום או קבלה למוסדות חינוך, לרבות העברות שנעשו בעקבות חרם או נידוי חברתי, ולאירועי חיים כמו סירוב של מנהלת לקבל תלמידה לבית הספר למרות הוראת הרשות, אי הסכמה להשתתף בקבוצות לימוד, הבאת ציוד, נוכחות, מעבר מכיתה לכיתה, אי הכנת שיעורי בית לחופשה וכו'.

12 תלונות מתייחסות לענישה משפילה של תלמידים – ענישה פיזית, מניעת טיולים ותעודות, החרמת מכשיר נייד, כינויים מבישים לתלמידים, ענישה קולקטיבית וענישה לא מידתית. "נראה כי ההנחיות שעליהן מורה חוק זכויות התלמיד בנושא הליך הרחקה עדיין לא מוכרים דיים לכל המפקחים והמנהלים", כתבה הממונה, "במקבץ פניות זה ניתן ללמוד על אי ידיעת חוק זכויות התלמיד ועל התנהלות לא תקינה בביצוע הליכי הרחקה, העברה פדגוגית וענישה קולקטיבית.

תשע תלונות התקבלו במשרד החינוך במחוז על אלימות במוסדות חינוך, וחמש תלונות התקבלו על בחינות.

בסיכום הדוח כתבה בן ארי: "חוק זכויות התלמיד מחייב להנגיש את המידע שבו למורים, להורים ולתלמידים. הפיקוח מוציא אחת לשנתיים כרזות מודפסות של החוק להפצה לכל בתי הספר היסודיים והעל יסודיים בעברית ובערבית. החוק לא הועבר לציבור התלמידים וההורים כנדרש בחלק גדול מבתי הספר. במקביל, מידע על אודות החוק ויישומו וחומרי למידה בנושא מונגשים דיגיטלית לכל באמצעות הפורטלים של משרד החינוך. עם זאת, מיעוט האמצעים לתיווך הידע – ימי הדרכה והשתלמויות – מובילים לכך שהשימוש בחומרים אלו לא מתקיים באופן מיטבי. יש לציין כי מניסיון העבר, הקצאת מדריכים מחוזיים שיבנו ויישמו תוכנית פעולה מחוזית רב מימדית תאפשר למידה והטמעה של תכנים ואופני פעולה אזרחיים בנושא באופן משמעותי".

 

תלמידה מושפלת (צילום: tomwang/depositphotos.com)

תלמידה מושפלת (צילום: tomwang/depositphotos.com)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. יורם

    מה זה אומר על איכות המורים, על הורדת נתוני הסף ללימודי הוראה?

    בסוף כל תהליך, אשר לא מתבצע בצורה מקצועית ומקצוענית יש תוצאות לא טובות .

  2. אש

    חבל שלא עושים דו"ח על התנהגות אלימה (מילולית ופיזית) של ילדים והורים כלפי מורים ומנהלים !

  3. שי

    אז המורים לא בסדר?! התלמידים "נשמות טהורות". אל דאגה , אוטוטו גם בנרות לא תמצאו מורים שילמדו את הילדים ואז נראה אתכם. מה שבישלתם תקבלו. הסמינרים להכשרת מורים ריקים ואתם עוד יורדים על המורים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר