פקק תנועה (צילום: גילה לבני זמיר)
פקק תנועה (צילום: גילה לבני זמיר)

ראשי ועדי הורים: העירייה מתעלמת מפינוי בזמן מתקפת טילים

חוששים מכאוס: לטענתם של ראשי ועדי ההורים בבתי הספר, עיריית חיפה מתעלמת מנושא פינוי התלמידים מממוסדות החינוך בזמן התקפות טילים על העיר. לטענתם, העירייה לא עדכנה את ההורים באשר לפינוי של 80,000 תלמידי העיר בזמן חירום

פורסם בתאריך: 29.10.23 15:20

דאגה בקרב ראשי ועדי הורים בבתי הספר שטוענים כי עיריית חיפה מתעלמת מנושא פינוי התלמידים מממוסדות החינוך בזמן התקפות טילים על העיר. לטענתם, עיריית חיפה לא עדכנה את ההורים באשר לפינוי בזמן חירום, וניסיון העבר במצבי קיצון מצביע על כך שעלול להיווצר כאוס מוחלט בשכונות שלמות. לדבריהם, "כ-80,000 תלמידים בכל מסגרות החינוך בעיר – העירוניות והפרטיות – יצטרכו להגיע הביתה בזמן שיורים טילים על העיר".

ראש הנהגת ההורים באחד מבתי הספר בעיר אמר ל"כלבו – חיפה והקריות", "כולם עוסקים במיגון, שהוא אמנם נושא חשוב, אבל הסיפור הגדול באמת שאף אחד לא מדבר עליו הוא פינוי התלמידים אם חס וחלילה ייפלו מטחי טילים על העיר. ביולי 2006, בזמן מלחמת לבנון השנייה, בתי הספר היו בעיצומו של החופש הגדול, כך שהכאוס נמנע. היו בחיפה הרוגים ופגיעות ישירות, אבל למזלנו התלמידים לא נפגעו. אבל בשריפה הגדולה שפרצה בנובמבר 2016 נוצר כאן בלגן גדול. השריפה פרצה ביום חמישי לפני הצהריים, וההורים רצו מיד לבתי הספר כדי להוציא את הילדים וגרמו לפקקים אדירים. הכאוס היה גדול כל כך עד שהמשטרה נאלצה להתערב בכוחות מתוגברים כדי לחלץ את הפקקים. נתיבים נסגרו, ולהגיע מצד אחד של הכרמל לצדו השני לקח שעות. במתקפת טילים, שבה עלולים להיות משוגרים בכל רגע נתון עשרות טילים, אם לא יותר, הורים ותלמידים רבים יהיו בכבישים, ואנחנו נהיה בבעיה רצינית".

יו"ר הנהגה נוסף: "התרחיש הזה עדיין לא עלה על סדר היום הרשמי אלא רק בקבוצות שיושבי ראש הנהגות ההורים חברים בהן, אבל חייבים לטפל בו. אני מניח שלפיקוד העורף יש תוכניות, אבל אף אחד מההורים לא יודע על כך. מישהו כתב בקבוצה שפיקוד העורף מסר לעירייה קובץ נוהלים מסודר באשר לפינוי תלמידים בזמן חירום, אבל אף אחד לא מתרגל את זה. אף אחד לא אומר איפה יציבו שוטרים בזמן מתקפת טילים ואלו כבישים ייחסמו, וזה קריטי. עשרות אלפי הורים היסטריים ירוצו לקחת את הילדים מבתי הספר ומהגנים, וכולם ייתקעו בכבישים בלי יכולת לזוז. מה שיקרה בכבישים זה קטסטרופה, ונותר לנו רק לקוות שזה לא לא יעלה בדם".

 

 

בתוך כך, העירייה מקשיחה את הקריטריונים לחזרה ללימודים למרות שפיקוד העורף מאפשר חזרה לשגרה מלאה. כזכור, בשבוע שעבר הגדיר פיקוד העורף את חיפה כאזור ירוק שבו ניתן לחזור לשגרה מלאה, כולל הפעלה מלאה של מוסדות החינוך, ולפיכך מותרות בעיר התקהלויות של עד 1,000 איש. אלא שבעירייה החליטו שלמרות הגדרתה של חיפה כירוקה, הם לא מוכנים להסתכן והורידו את רף ההתקהלות בבתי הספר ל-650 איש בלבד. המשמעות היא שבבתי ספר שבהם מספר התלמידים גבוה מ-650, המתווה משלב למידה מהבית בזום ולמידה פיזית מבית הספר, ולא במשמרות.

במסגרת המתווה, תלמידי הכיתות החינוך המיוחד בבתי הספר ילמדו במוסדות לאורך כל השבוע.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "בעקבות השריפה הגדולה גיבשה העירייה נוהל פינוי מוסדות חינוך, בתי חולים ובתי אבות בשיתוף עם רשות החירום הלאומית, משרד התחבורה ואגד. על פי הנוהל, באירועי חירום כגון שריפות יעמדו אוטובוסים באופן מיידי לרשות קציני הביטחון העירוניים, והם יפעלו על פי הנחייתם לפינוי מהיר של מוסדות החינוך. נוהל זה נבחן ומתורגל מספר פעמים בכל שנה ביחד עם משטרת ישראל ושאר כוחות החילוץ וההצלה".

עוד נמסר כי "הנוהל אינו רלוונטי לירי טילים, כאשר המטרה היא מתן מיגון מיטבי לתלמידים. מרגע הימצאותם של התלמידים באזור מוגן בהתאם להנחיות פיקוד העורף, אין צורך בפינוי מהיר ומרוכז אלא בפינוי הדרגתי לפי יכולת ההגעה של ההורים כאשר מתקיימת הפוגה בירי. יודגש כי הנחיות פיקוד העורף למקרה של ירי טילים מוכרות ומתורגלות באופן שוטף בכל מוסדות החינוך בחיפה. הודעה נוספת המרעננת את כללי ההתנהגות בעת אירוע חריג תועבר בקרוב על ידי המשטרה, פיקוד העורף והעירייה לכל מנהלי מוסדות החינוך".

באשר להגבלת מספר התלמידים בבתי הספר ל-650 נמסר כי היא "נועדה לאפשר עמידה בהנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף לתלמידים ולכל עובדי מוסדות החינוך. מנהלי בתי הספר יוכלו לבקש להפחית את מספר התלמידים אך לא תאושר בקשה להגדלת מספר התלמידים מעבר ל-650. בחיפה שלושה בתי ספר יסודיים ועשרה על תיכוניים שבהם יותר מ-650 תלמידים, ובהם ילמדו לפי מתווה של עד 650 תלמידים אשר נמצאים בעת ובעונה אחת במוסד החינוכי, וכל השאר ילמדו בזום".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. לאמור את האמת

    ציפיות גבוהות מאוד. לאף אחד אין ניסיון, ידע ואפשרות לטפל בעשרות אלפי תלמידים ואזרחים בזמן מתקפת טילים.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אלו בועד ההורים שהתראיינו ואמרו "אני מניח שלפיקוד העורף יש תוכניות" = תניחו שאין פיקוד העורף, כמו שלא היה שום דבר בישובי הדרום ב-7.10.
    תניחו שאתם ומאות הורים תקועים בפקק עצום בדרך לבתי ספר, צריכים לנטוש את הרכבים בגלל טילים, הרכבים יוצרים עוד יותר פקקים וצה"ל עם טנק מפנה כבישים חיוניים וזורק הצידה רכבים נטושים. והילדים שלכם בבתי הספר במקלטים בוכים.
    זה מה שתניחו. ועכשיו תעבדו מההנחה הזו קדימה ותייצרו תוכניות או אי שליחת הילדים או ללמוד בקבוצה במרחב מוגן עם מורים פרטיים משותפים ל-10-11 תלמידים

  3. יוזמה

    איפה פיקוד העורף בכל הסיפור הזה? למה אין הנחיות ולמה העיריה לא נכנסת לעובי הקורה ומניעה דברים קדימה?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר