אחד מהפסיפסים שנעלמו (צילום: ד"ר שרה מלצר)
אחד מהפסיפסים שנעלמו (צילום: ד"ר שרה מלצר)

תעלומה: לאן נעלמו הפסיפסים שיצרו תלמידי חוגים?

החשש הוא כי 13 הפסיפסים, שאותם יצרו מאות תלמידי בית הספר העירוני חוגים בשנת 2000 ואשר זכו להכרה בינלאומית, נזרקו לאשפה בעת השיפוץ שעבר המבנה של בית הספר לקראת המעבר של בית הספר דוד ילין אליו

פורסם בתאריך: 26.12.23 07:56

13 פסיפסים שיצרו מאות תלמידי בית הספר העירוני חוגים בשנת 2000 ואשר זכו להכרה בינלאומית – נעלמו. החשש הוא שהפסיפסים נזרקו לאשפה בעת השיפוץ שעבר המבנה לקראת המעבר של בית הספר דוד ילין אליו.

היעלמותם של הפסיפסים התגלתה במקרה לאחר שהמוסד הממלכתי למחקר, תרבות וחינוך יד בן צבי בירושלים ביקש לצלם ולכלול אותם בסקר אמנות הקיר בישראל אך לא מצא אותם.

יוזמת תוכנית הפסיפסים ד"ר שרה מלצר, לשעבר מפקחת אמנות במשרד החינוך מחוז צפון: "כבר 20 שנה אני לא מתגוררת בחיפה, וכשיד בן צבי אמרו לי שהפסיפסים אינם פשוט נדהמתי. ניסיתי לברר מה קרה אבל לא ידעו להגיד לי. הציבור החיפאי צריך לדעת על היעלמותו של פרויקט אקדמי וייחודי בהוראת המקצוע מקרא, שהתמקד בדוד המלך ושכלל בין השאר פסיפס לעיטור קיר בית הספר. את היצירה הזאת יצרו 320 תלמידים, והמבקרים נהנו במשך כחצי יובל שנים מהפסיפסים. הפרויקט בוצע מטעם המרכז לחינוך יהודי בישראל ובתפוצות באוניברסיטת חיפה. לצערי הרב, עם המעבר של חוגים למשכנו החדש ברחוב ליאון בלום הורדו הפסיפסים מהקירות ונעלמו, במקום לשמש עיטור בבניין החדש. זהו מפעל תרבותי-סביבתי ולא רק חינוכי, שאין כדוגמתו בארץ ובעולם".

 

 

לדבריה של מלצר, העבודה על הפסיפס המרכזי הגדול החלה ביום החוויה המקראית בשנת 2000 והסתיימה תוך חודש ימים: "הפסיפס הראשון התנשא לגובה של 3.5 מטרים והיה ברוחב של 2.5 מטרים. הוא הודבק על לוחות שנתלו על הקירות. ההתלהבות של המורים והתלמידים היתה גדולה כל כך, שהם יצרו עוד אחד – רפרודוקציה של פסיפס ובו דוד המלך מהמאה השישית שנמצא בעזה. לאחר מכן יצרו התלמידים פסיפסים קטנים יותר בנושאים מהתנ"ך, כמו למשל שבעת המינים, כאשר כל פרי הוא עבודת פסיפס בפני עצמה, ועוד ארבעה פסיפסים של ציפורי ארצנו. היתה שם אפילו עבודת פסיפס קטנה של סמל בית הספר שיצרה תלמידה שהיתה מאושפזת בבית חולים. כשהתלמידים עבדו על הפסיפס הגדול בבית הספר, הבאנו לתלמידה המאושפזת לוח לבית החולים כדי שהיא תוכל ליצור בעצמה ולא תפסיד את החוויה".

למה בחרת בפסיפסים?

"במסגרת תפקידי כמפקחת על האמנות פיתחתי אסטרטגיה לאמנות הפסיפס. תלמידים במאות בתי הספר ברחבי הארץ יצרו פסיפסים. העבודה בחוגים שולבה גם במסגרת פרויקט מטעם אוניברסיטת חיפה. מה שמיוחד בפסיפס הראשון זה שהוא נוצר בתוכנית שאני ושותפתי ניצה פרילוק, עבדנו על פיתוחה במשך שלוש שנים. במסגרת זו הדרכנו את צוותי המורים בבית הספר, וסיום התוכנית היה יצירת הפסיפס. זה היה מפעל תרבותי ממדרגה ראשונה שלא קיים במקומות אחרים בארץ ולא בעולם. כשהצגתי את פרויקט הפסיפסים, כולל זה של חוגים, באגודה הבינלאומית לפולי-אסתטיקה בזלצבורג, אוסטריה, הוא זכה לפרסום בין לאומי. לאחר מכן החלו ליישם את האסטרטגיה הזו באירופה. קשה לי לעכל את אובדן היצירות, זה בפירוש מחדל. מזלזלים בכבודם של 320 תלמידים שיצרו את הפסיפס ובכבודה של היצירה. אני לא מבינה איך מעלימים דבר כזה, ומקווה מאוד שזה לא הושלח לפח הזבל".

מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. בושה וחרפה

    גם כשמדובר בעבודה של תלמידים, אם היא אסתטית – ולפי הצילום היא בהחלט נראית – "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל."
    .
    (לא שהיו לי ציפיות מהנוגעים בדבר, אבל) בושה וחרפה לאחראים מהעיריה ומבית הספר וגם לאדריכל שטיפל בפרויקט.

  2. ד"ר שרה מלצר

    תודה על הכתבה המעולה . מקווה שהיא תתרום לתיקון המעוות. אך בקשה גדולה לי לעורך הכתבה לפני הדפסתה, להחליף את הכינוי 'קולגה' במילה 'שותפה' ליד השם ניצה פרילוק. זה ימנע ממני גרימת עוגמת נפש לידידתי. בתודה מראש על היענות חיובית לבקשתי. ד"ר שרה מלצר

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כואב הלב. כאילו אין מספיק עוולות ומחדלים בשני העשורים האחרונים…

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר