התוכנית לשיקום נחל סעדיה (הדמיה: רשות נחל הקישון)
התוכנית לשיקום נחל סעדיה (הדמיה: רשות נחל הקישון)

התוכנית נחשפת: כך יהפוך נחל סעדיה לפנינת טבע ותיירות

התוכנית, שהוכנה על ידי רשות נחל הקישון יחד עם צוות רב תחומי מקצועי, מציעה יצירת מסדרון אקולוגי רציף בין נביעות המעיין והנחל עד לשפך נחל סעדיה לקישון שיאפשרו גישה חופשית הן למטיילים והן לבעלי החיים הנדירים במקום. כמו כן, נותנת התוכנית מענה להרחקת מקורות זיהום מהנחל

פורסם בתאריך: 8.8.22 12:14

רשות נחל הקישון חושפת, לראשונה, תוכנית חדשנית לשיקומו של נחל סעדיה והפיכתו לפארק טבע עירוני קולט קהל, המשמר את ערכיו האקולוגיים הייחודים של הנחל ונביעותיו. את התוכנית הכינה הרשות יחד צוות רב תחומי מקצועי בראשות אדריכל הנוף ערן געש, הכולל הידרולוגים, אקולוגים ואדריכלים.

התוכנית מציעה יצירת מסדרון אקולוגי רציף בין נביעות המעיין והנחל עד לשפך נחל סעדיה לקישון שיאפשרו גישה חופשית הן למטיילים והן לבעלי החיים הנדירים במקום, ביניהם: חתול ביצות, צב רך, אנפת מנגרובים ועוד. מימוש התוכנית יחבר בין הנחלים וייצור קישור ירוק מהעיר חיפה לנחל ולפארק מורד נחל קישון. כל זאת, תוך השארת גדה אחת של הנחל ללא פיתוח וללא גישת אנשים כדי לאפשר למערכת האקולוגית להשתקם ולהתקיים ללא הפרעה.

התוכנית נותנת מענה לטיפול בהרחקת מקורות זיהום לנחל, טיפול במינים פולשים ונטיעות של מיני צמחייה מקומית, לרבות התוויית תעלת ניקוז לתשטיפים מהכבישים ומאזור התעשייה בנפרד מהנחל. בנוסף תוקם בריכת מי קיץ שתגן על הנחל מזיהומים.

התוכנית מציעה את שיקומו של נחל סעדיה ומתחשבת גם בצורכי הבנייה באזור, תוך שהיא מציעה אלטרנטיבה לתוכנית הבינוי ההרסנית שבתוקף משנת 2012, הפוגעת קשות בנחל ובסביבתו, מאחר שהיא מציעה בינוי נרחב באזורים בעלי רגישות אקולוגית גבוהה ומסיטה את הנחל אל הכביש.

 

 

ברשות נחל הקישון גיבשו תוכנית פעולה הוליסטית שתאפשר שמירה על הנחל ונביעותיו ותקשר אותו לפארק מורד נחל הקישון, תוך צמצום אפשרויות הבנייה במקום ומתן מענה לסוגיות המקרקעין באמצעות ניוד זכויות של בעלי קרקע פרטים לשטחים חלופיים.

תוכנית הרשות להצלת נחל סעדיה מציעה גם פתרון להר הזבל המזהם כיום את הנחל מתשטיפים. על פי התוכנית, הר הזבל, הנמצא בחזקת חברת נמלי ישראל, ישוקם ויפונה לטובת אחסון לוגיסטי, במקום אזור האחסנה הקיים והמתוכנן בצמוד למורד נחל קישון. בכך יתפנה שטח רגיש במיוחד של מלחת הקישון לטובת הטבע.

במכתב ששלח השבוע איתן צנטנר, ראש תחום סביבה ברשות, לסגנית לניהול מרחבי במינהל התכנון, ליאת פלד, שבה וקראה רשות הנחל לעדכן את הקו הכחול בתוכנית מתאר ארצית למפרץ חיפה, תמ"א 75, המסתיים בדרך יגאל ידין ולהתאימו באופן כזה שיכלול את כל מרחב פארק מורד נחל קישון ויאפשר חיבור ירוק ורציף בין מוצא נחל סעדיה למורד נחל קישון.

מנכ"לית רשות נחל הקישון, שרון נסים: "נחל סעדיה, יובל משמעותי של נחל קישון שנביעתו היא הגדולה ביותר באגן הקישון כחמש מאות קוב/שעה, הוא אתר טבע ייחודי בעל איכות מים טובה, ואנו פועלים לשקמו ולהפכו לפנינת טבע ותיירות שתקושר הידרולוגית ואקולוגית למלחת הקישון ולפארק מורד הנחל, תוך שהיא יוצרת מרחב נגיש למטיילים וחיבור העיר לטבע".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. מיכל

    מרגש מאוד לראות שיש כאלה שמבינים שבלי טבע, בלי מסדרון אקולוגי, אין לנו קיום. חשוב לשמור על הטבע… ששוצר עלינו. כל כך פשוט, כל כך אגואיסטי וכל כל נכון!

  2. נחום

    ממרומי גילי אני זוכר את נחל סעדיה ועוד רצף של נביעות ויובלים שהשתרע עד גשר פז (של). דגים, צבי מים, צמחייה מדהימה שהיו הריאה הירוקה של שכונת חליסה. שם כילדים בילינו שעות מאושרות באוויר הנקי. כיום מרביתם קבורים כיום תחת הר האשפה הנפלא, או הפכו למשטחי טיפול במכולות. לפחות יצילו חלק מכל היופי הזה.

  3. דן

    משנת 1948 הנחל מוזנח ובעתיד יהיה מוזנח היזם יספר שבגמר הבניה ישקמו את הנחל בעוד מספר שנים שהבניה תסתים היזם יסבול מדמנציה וישכח לשקם

  4. אריה

    עזבו. זו תעלת ביוב רדודה וקצרה ברוחב 2 מטר ברובה מים מזוהמים. גם על הקישון אמרתם ששתהפכו אותו לפארק ואתם סתם מבזבזים כספי ציבור. האמת היא שמישהו השיג פה דולרים ממליונרים אנרכיסטים באמריקה ומארגן מאבק.סכנת חיים להסתובב שם. פעם התקרב אלי עקרב ומזל שמישהו ראה.במקום מוקם כרגע קניון ובניני משרדים והיטק סביב הכניסה למנהרות ואין לתעלה הזו מקום

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר