רחוב ברוך אוסטרובסקי
רחוב ברוך אוסטרובסקי

הגיל או התרגיל?

והשבוע: רחוב אוסטרובסקי

פורסם בתאריך: 14.7.18 20:17

היסטוריה: ד”ר ברוך אוסטרובסקי (1966-1891) היה מראשוני רופאי הילדים היהודים בחיפה. הוא נולד בגרמניה, סיים את לימודי הרפואה בפרנקפורט בשנת 1919, עלה לארץ בשנת 1926, השתקע בתל אביב ובהמשך עבר לחיפה. עד שנת 1957 הוא ניהל את מחלקת הילדים של בית החולים הדסה רוטשילד (כיום בני ציון). אוסטרובסקי פעל רבות לצמצום תמותת ילדים, היה ממייסדי טיפת חלב והנהיג שיטות מערביות חדישות בתחום התזונה והריפוי.

גיל המעבר אצל נשים: גיל המעבר (60-50) אינו מחלה וניתן להקל על תסמיניו באמצעות פעילות גופנית ושינויים בהרגלי התזונה. גיל המעבר מלווה בתסמינים רבים כמו גלי חום, השמנה, ירידה בריכוז, כאבי ראש, ירידה בחשק המיני, הפרעות שינה, דפיקות לב מואצות ואובדן שליטה על שלפוחית השתן. הספרות המקצועית מדווחת על שיעור גבוה של 80-70 אחוז מכלל הנשים בגיל המעבר שסובלות מגלי חום ומהזעה בפנים, בראש, בצוואר ובכתפיים, אשר נובעים בעיקר משינויים הורמונליים המתרחשים בגיל המעבר – ירידה ברמת ההורמון אסטרוגן ובמקביל שינויים בתפקוד בלוטת ההיפותלמוס.

במחקר מדעי שפורסם ב־”Journal Climacteric” נמצא שפעילות גופנית מקטינה את שיעור הנשים שסובלות מתסמינים אלו. במסגרת המחקר נסקרו 336 נשים בגילאים 55-45, וכ־52 אחוז מהן דיווחו שהן לא סובלות מגלי חום. רבות מהנשים בקבוצה זו עסקו בפעילות גופנית בעצימות בינונית־גבוהה, ונמצא קשר ברור בין אי הופעת התסמינים לבין פעילות גופנית – 25 אחוז השתתפו בפעילות גופנית בינונית, 20 אחוז השתתפו בפעילות גופנית עצימה, וכשישה אחוזים עסקו בפעילות גופנית קלה. המסקנה היתה שפעילות גופנית מקטינה את תסמיני גלי החום בגיל המעבר.

נוסף על תופעות אלו, פעילות גופנית יכולה למנוע בעיות שמאובחנות בשלב מאוחר יותר כדוגמת אוסטיאופורוזיס שמאפיין את הגיל השלישי. אוסטיאופורוזיס הוא תהליך של דלדול במסת העצם עד להיווצרות שברים פתולוגיים, רובם בעמוד השדרה, בירך ובשורש כף היד. תהליך דלדול העצם נובע מירידה בתהליכי בניית העצם ומהגברה של תהליכי ההרס של העצם.
כמו כן, בגיל המעבר נשים נוטות לאכול יותר פחמימות. אחת מהתיאוריות היא ששינויים הורמונליים בגיל זה, בעיקר ירידה ברמת האסטרוגן, מפריעים לתפקוד האינסולין שהוא ההורמון שאחראי על תהליכי בניית הגוף. הפרעות באיזון רמות האינסולין עלולות לגרום להופעת סוכרת.

אפשר לעבור את גיל המעבר ללא טיפול תרופתי באמצעות שינוי אורח החיים ובתזונה. מומלץ לצרוך מזונות עשירים בחומצת שומן אומגה 3 כמו דגים, ירקות, עלים ירוקים וזרעי פשתן, ומזונות עשירים בסידן כמו מוצרי חלב, טחינה, ירקות ירוקים ופרג. כמו כן מומלץ להפחית צריכה של מזונות עשירים בשומן רווי כמו בשר שמן, חמאה ושמנת.

פעילות גופנית מיטיבה עם התסמינים של גיל המעבר, מאטה את תהליך דלדול העצם, מסייעת לשמירת משקל גוף תקין, מאזנת את לחץ הדם ומקטינה את שיעור האירועים הלבביים והמוחיים. חשוב להקפיד על פעילות גופנית של ארבע-חמש פעמים בשבוע למשך שעה בכל פעם. הפעילות הגופנית צריכה להיות משולבת בעבודה אירובית ואנאירובית. פעילות גופנית תסייע בחילוף חומרים ותתרום להוצאת קלורית יומית ולחיזוק העצם.

ווייז: נחנה ברחוב אוסטרובקי, סמוך למדרגות המובילות לרחוב תל מאנה.

האימון: מספר המדרגות מרחוב אוסטרובסקי לרחוב תל מאנה מסתכם ב־297 מדרגות, והאימון יחולק לשלושה חלקים שבהם נטפס ונרד 3,006 מדרגות.

חלק ראשון: נרוץ את 50 המדרגות הראשונות בקצב מהיר ונרד אותן בקצב איטי. כך נעשה שלוש פעמים ברצף (בסך הכל 300 מדרגות), ובסיום ננוח במשך שתי דקות.

חלק שני: נרוץ את 154 המדרגות הראשונות (20 גרמי מדרגות) בקצב מהיר ונרד אותן בקצב איטי. כך נעשה שלוש פעמים (בסך הכל 924 מדרגות), ובסיום ננוח במשך שלוש דקות.

חלק שלישי: נרוץ את כל 297 המדרגות בקצב מהיר ונרד אותן בקצב איטי. כך נעשה שלוש פעמים (בסך הכל 1,782 מדרגות).

בתום האימון ננוח במשך חמש דקות, ואחר כך מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר