רחוב הנרייטה סאלד
רחוב הנרייטה סאלד

התמודדות עם בעיות משקל בילדים (חלק א’)

והפעם: רחוב הנרייטה סאלד

פורסם בתאריך: 16.2.20 09:45

היסטוריה: הנרייטה סאלד (1945-1860) היתה מנהיגה ציונית, מייסדת ארגון הנשים הדסה ומיוזמי מפעל עליית הנוער. היא נולדה בארצות הברית והיתה מורה ועיתונאית. מצעירותה היתה סאלד מעמודי התווך של התנועה הציונית בארצות הברית, ובימי מלחמת העולם הראשונה היא עבדה עם הג’וינט כדי להגיש סיוע ליהודי ארץ ישראל שהיו נצורים תחת שלטון הטורקים. בשנת 1920 עלתה סאלד לארץ וריכזה את מאמצי הפיתוח של מפעלי הבריאות והסעד של ארגון הדסה. את הקמתה של תנועת עליית הנוער היא יזמה בעקבות עלייתו של אדולף היטלר לשלטון בגרמניה.

השמנה ותת משקל בילדים: שתי התופעות הללו מהוות את שני הקצוות הקיצוניים בציר המשקל. בניגוד לעבר, בימינו רוב הילדים אינם בעלי משקל גוף תקין, שנחשב כמובן לבריא יותר, והם נמצאים באחד מקצוות ציר ההשמנה. הפעם נסקור את בעיות ההשמנה ותת המשקל בילדים ונציע דרכים להתמודדות איתן.

התמודדות עם השמנת יתר בילדים: בשנים האחרונות הפכה השמנת ילדים לתופעה רחבה ורבת משמעות בהיבטים הבריאותי, החברתי והרגשי. עם העלייה באיכות החיים בעולם המערבי בעשורים האחרונים עלתה גם שכיחותה של השמנת היתר בכלל ובילדים בפרט. הסיבות העיקריות לכך הן הרגלי תזונה לקויים, תזונה עשירה בג’אנק פוד, בחטיפים ובממתקים (אשר מגדילה את מאגרי השומן בגוף), ואורח חיים שהפך ליושבני יותר ולפעיל פחות.

להשמנת יתר בילדים יש חשיבות חברתית עליונה לנוכח העובדה שהסיכוי של ילד שמן להיות מבוגר שמן הוא גדול פי שישה-שבעה לעומת ילד רזה. כמו כן חשוב לזכור כי בהיבט הרגשי, ילדים בעלי משקל עודף חווים עלבונות ולעג, סובלים מדימוי עצמי נמוך ומתקשים בשיעורי ספורט ובמציאת בגדים המתאימים לגילם. חוויות אלה גורמות לילד להימנע מפעילות גופנית, הוא נשאר יותר בבית ומרבה לאכול. כך הוא נכנס למעגל קסם שלילי שמקבע את הבעיה ואף מחריף אותה. האכילה הופכת לא רק לאמצעי להזנת הגוף אלא לאמצעי לפיצוי רגשי (התמודדות עם רגשות כמו עצב, תסכול ועצבנות), לפיצוי במצבי שעמום ולאמצעי תגמול (אכילה כפרס על התנהגות או על הישג).

כיום קיימות מסגרות רבות המטפלות בהשמנת ילדים. שיטות הטיפול המומלצות כוללות צוות רב תחומי (רופא, דיאטנית, פסיכולוג, עובדת סוציאלית ומדריך כושר), והן מכוונות למסגרת ולסביבה הקרובה של הילד, כאשר ההורים משמשים מודל לחיקוי ומקור לסמכות בנושא. עד לגיל ההתבגרות לא מומלץ לתת לילד את ההרגשה שהוא בדיאטה, אלא על המשפחה לאמץ אורח חיים בריא יותר (הטיפול מתמקד יותר בהורים). בתחילת גיל ההתבגרות ניתן להתחיל בטיפול משפחתי שמשלב את ההורים ואת הילדים בטיפול בבעיית ההשמנה. בגיל 16-15 אפשר לתת לילד יותר אחריות על תוכנית התזונה והפעילות שלו, כאשר תפקידם של ההורים בשלב זה הוא לתמוך ולעזור.

ווייז: נחנה את הדרך בתחילתו של רחוב הנרייטה סאלד (חלקו העליון).

האימון: אורכו של הרחוב הוא 800 מטר, ונתמקד באינטרוולים בינוניים למרחק זה. נבצע עשרה אינטרוולים, ובסך הכל שמונה ק”מ.

אינטרוולים 1 ו־2: נרוץ בקצב בינוני (דרגת קושי נשימתי 8), ובסיומו של כל מקטע ננוח במשך דקה וחצי.

אינטרוולים 3 ו־4: נרוץ בקצב בינוני-גבוה (דרגת קושי נשימתי 9-8), ובסיומו של המקטע השלישי ננוח במשך דקה וחצי. בסיומו של המקטע הרביעי ננוח במשך חמש דקות.

אינטרוולים 8-5: נרוץ בקצב גבוה (דרגת קושי נשימתי 9.5-9), ובסיומו של כל מקטע ננוח במשך דקה וחצי. בסיומו של המקטע השמיני ננוח במשך חמש דקות.

אינטרוולים 9 ו־10: נרוץ בקצב גבוה (דרגת קושי נשימתי 9.5-9), ובסיומו של כל המקטע התשיעי ננוח במשך דקה וחצי. בסיומו של המקטע העשירי ננוח במשך חמש דקות.

בסיומו של האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר