פיברומיאלגיה (צילום: Antonio Guillem / shutterstock.com)
פיברומיאלגיה (צילום: Antonio Guillem / shutterstock.com)

פיברומיאלגיה ועייפות כרונית (חלק ב')

פורסם בתאריך: 29.3.21 08:30

פיברומיאלגיה ותשישות כרונית הן תסמונות בעלות אוסף תסמינים טיפוסי דומה וללא פתולוגיה ברורה. שתיהן נוטות להופיע ביחד אצל אותו חולה, ויש תקופות שבהן הוא סובל יותר מכאבים (FMS) ותקופות שבהן הוא סובל יותר מחולשה ומתשישות (CFS).

טיפול תזונתי

לחץ: הטיפול התזונתי מטפל גם בסיבות וגם בסימפטומים, ויש חשיבות רבה לטיפול בסטרס. במצב של סטרס, הטיפול התזונתי יהיה במנגנון HPA AXIS – ציר היפתלמוס-היפופיזה-אדרנל.

ההיפותלמוס מפריש הורמון בשם CRF (Corticotropin Releasing Factor) כתגובה למצבי לחץ. הורמון זה מגרה את ההיפופיזה להפריש ACTH – הורמון שמקדם הפרשת הורמונים של בלוטת יותרת הכליה, כולל הפרשת קורטיזול. לכן במצבי מחלה חשוב לבדוק רמות של קורטיזול ו־DHEA – חומר נוסף שנוצר מכולסטרול באדרנל והופך באופן טבעי לטסטוסטרון ואנדרוגנים (ריכוז החומר יורד עם השנים). ה־DHEA מוריד ריכוזי קורטיזול בדם ומפרק את ריכוזי הקורטיזול במוח. אצל 90 אחוז מהנשים שסובלות מהמחלה נמצאו ריכוזי קורטיזול נמוכים מאוד אשר מעידים על עומס יתר באדרנל.

קורטיזול מופרש כתגובה תקינה לסטרס – חיובי ושלילי – אך יש לו כמה תפקידים נוספים. הוא קובע את הפרשת האינסולין כתוצאה מעליית רמת הגלוקוז בדם – כאשר רמות הקורטיזול הן נמוכות, ויסות הסוכר בדם אינו תקין, וכאשר רמת הגלוקוז בדם עולה, אין הפרשת תקינה של אינסולין, לתאים לא נכנס מספיק גלוקוז, הדבר משבש את ייצור ה־ATP, וזו הסיבה לתשישות.

האדרנל מקבל ACTH גם מההיפופיזה וגם מתאי הדם הלבנים (בעיקר לימפוציטים). בחלק גדול מהחולים קיים קשר בין רמות קורטיזול נמוכות לבין רמות תאי דם לבנים נמוכות. לכן, בטיפול יש לשפר את פעילות האדרנל ואת תמונת תאי הדם הלבנים.

וירוסים: אחת מהסיבות למחלה היא וירוסים שונים כמו EBV, CMV, HHV6, COXACI ו־HIV.

בטיפול נרצה למנוע את השפעתו של הווירוס, וכדי לעשות זאת עלינו להבין את מנגנון הפעולה שלו. הווירוס נספג בתאים מסוימים ומשתמש ב־DNA של התא עד שהתא מת. התפקיד של הטיפול הוא למנוע את ספיגתו של הווירוס בתאים.

כל הווירוסים נספגים על ידי הקולטנים האופייטים, שהם קולטני האנדורפינים, הדופאמין, הנור אפינפרין והסרוטונין. קולטני אופייטים נמצאים כמעט בכל תא בגוף, וזוהי הסיבה לכך שהווירוסים יכולים להיספג כמעט בכל תא. זוהי  הסיבה גם לריבוי הסימפטומים. הווירוס יכול לשבש פעילות תאית כמעט בכל מקום בגוף. יש תחרות בין ספיגת הווירוסים, האנדורפינים והנוירוטרנסימטורים בקולטנים, ולכן עלינו לשפר את ריכוז האנדורפינים והנוירוטרנסמיטורים. האנדורפינים הם פפטידים שמכילים 31 שרשרות של חומצות אמינו, ואחד מהאנדורפינים מכיל פניל אלנין ומתיונין (חומצות אמינו חיוניות).

חלק חיוני בטיפול הוא שינוי תזונתי – כמות נכונה של חלבונים שלמים כדי לקבל את כל חומצות האמינו החיוניות שיש להן תפקיד בייצור של אנדורפינים ונוירוטרנסמיטורים. מומלץ להימנע מחלבון מהחי.

 

 

תפקוד מוחי ירוד: בהגדרה של תפקוד מוחי ירוד כלולים דיכאון, עצבנות, מתח וחרדה. הסיבה הביוכימית לכך היא ירידה בריכוז הנוירוטרנסמיטורים. יש קשר בין רמות סרוטנין נמוכות לבין כאבי ראש, CFS ו־FBS. סרוטונין אפשר לבדוק בבדיקות דם, אך כדי לבדוק את ריכוזי הדופאמין, הסרוטונין והנור אפינפרין נשאל את השאלה: אם אתם רעבים מאוד ויכולים לאכול מה שאתם רוצים בלי לדאוג למספר הקלוריות, במה תבחרו – צלחת עם בשר, צלחת עם אוכל שומני או צלחת עם פחמימות?

בשר מעיד על חוסר בנור אפינפרין, אוכל שומני מעיד על חוסר בדופאמין (נתרן הוא חיוני בהפיכת L-DOPA לדופאמין), ופחמימות מעידות על נטייה לסרוטונין נמוך.

הטיפול התזונתי כולל תוספים שמיועדים לשפר את ריכוזי הנוירוטרנסמיטורים.

הצטברות של מתכות רעילות במוח: הסימפטומים להצטברות של מתכות רעילות במוח הם מוח מעורפל, עייפות, תשישות, חולשה, איבוד זיכרון, בעיות קשב וריכוז, ומערכת חיסון ירודה.

הצטברות של מתכות כבדות במוח מעידה גם על הצטברותן בכבד ובלבלב. הטיפול התזונתי במקרה זה מתמקד בניקוי כבד ובסילוק מתכות רעילות מהגוף.

  • הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר