תחנת כבאות והצלה בחיפה (צילום: בועז כהן)
תחנת כבאות והצלה בחיפה (צילום: בועז כהן)

כבאי חיפה והקריות: "הרשות הארצית לכבאות מתנכלת לנו כעונש על מימוש זכותנו להתארגנות"

בעתירה לבית המשפט שהגישו ההסתדרות וועד הכבאים הם מעלים טענות קשות נגד מפקדיהם. לדבריהם, הם סובלים מרדיפה ומסנקציות קשות מצד בכירים ברשות הכבאות, וזאת רק משום שבחרו להשתתף בצעדים הארגוניים במסגרת סכסוך העבודה הארצי. בעתירתם הם דורשים פיצויים וכן להורות, כי כל ענישה שהוטלה עליהם בטלה ומבוטלת

פורסם בתאריך: 19.10.21 10:40

הסתדרות העובדים הכללית במרחב חיפה – הסתדרות המעו"ף וועד עובדי התחנות האזוריות חיפה והקריות של כבאות והצלה הגישו אתמול (ראשון) לבית הדין האזורי לעבודה בקשה לצד בסכסוך הקיבוצי נגד המשרד לביטחון פנים – הרשות הארצית לכבאות והצלה במחוז חוף, מפקד התחנה האזורית חיפה, טפסר משנה יצחק סויסה, ומפקד תחנת קריות, סגן טפסר סאמר חלבי.

על פי העתירה, הבקשה הוגשה "בעקבות רדיפה והתנכלות אישית קשה של רשות הכבאות הארצית ובכירים בה כלפי כבאי תחנת מחוז חיפה והקריות וחברי ועד הכבאים. התנכלות זו נעשית כצעד ענישתי על השתתפותם בצעדים ארגוניים ומימוש זכותם החוקתית להתארגנות ולשיפור תנאי עבודתם במסגרת סכסוך העבודה הארצי ברשות הכבאות… המשיבים משתמשים באופן בלתי מידתי, פסול וחסר תום לב במנגנון השיפוט המשמעתי הייחודי לציבור הכבאים, כנשק בלתי לגיטימי להתמודדות עם העיצומים, אשר ננקטים וננקטו כחוק במסגרת סכסוך העבודה הארצי בשירות הכבאות".

עוד טוענים העותרים: "במסגרת סכסוך העבודה הקיים, הונחה ציבור הכבאים על ידי ההסתדרות לעבוד במתכונת שבת, ובכלל זאת, לא לצאת לסיורים. הכבאים הודיעו לממונים עליהם, כי אין בכוונתם לצאת לסיורים שגרתיים שאינם מתחייבים ממזג אוויר קיצוני עקב חשש להתלקחות שריפות. בתגובה, נקראים אותם הכבאים בזה אחר זה לוועדות משמעת בטענה שהפרו פקודות שהן, לשיטת הרשות, 'פקודות מבצעיות'. התוצאה של הליכי משמעת אלו היא ברוב המקרים הטלת סנקציות משמעתיות כדוגמת קנס כספי או נזיפה בתיק האישי, ואשר התוצאה שלה עשויה להיות עיכוב או שלילת קידומם המקצועי של הכבאים ברשות ופגיעה בעתידם. המשיבים פועלים בדרך אסורה על מנת לפגוע בכוונת מכוון בחופש ההתארגנות של הכבאים, להלך עליהם אימים ולפגוע במעמדם במטרה להראות לציבור הכבאים, כי עובד הלוקח חלק בפעילות ארגונית לגיטימית 'יזכה' לסנקציות קשות עקב השתתפותו באותה הפעילות".

מוסיפים וטוענים העותרים: "כפי שצוין לעיל, במסגרת סכסוך העבודה הארצי המתמשך, מבוצעת עבודת הכבאים בכל רחבי הארץ במתכונת שבת, כזו שאינה כוללת, בין היתר, יציאה לסיורים – דהיינו, שאינם נדרשים עקב קריאה מבצעית, אולם תוך שמירה על מבצעיות מלאה… לאור האמור ומתוך אחריות ציבורית ותוך נקיטה באמצעי זהירות לצורך שמירה על חיי אדם ורכוש, במסגרת סכסוך העבודה הארצי, הוקמה ועדת חריגים מיוחדת, אשר מטרתה להוות כלי לרשות ולאפשר הקצאת כוח האדם הדרוש לרשות, בהתאם לבקשות שיוגשו לוועדה, לצורך פעילות כזו או אחרת, מבצעית או דחופה ככל שתהיה. למשל, במקרים שבהם נדרש לבצע סיורי מנע עקב מזג אוויר קיצוני. תחת האפשרות הלגיטימית המוצעת לרשות לפנות לוועדת החריגים המיוחדת… בוחרת הרשות, בצעד הפוגעני ביותר והקל ביותר עבורה – לזמן את הכבאים המתארגנים לוועדות משמעת בזה אחר זה. שם מוטחת בהם ההאשמה שהפרו פקודות, ומוטלות עליהם סנקציות קשות, מנהליות וכספיות, כעונש על מימוש זכותם החוקתית להתארגנות.

 

 

"…זימון הכבאים לשימועים הוא רק חלק ממסכת ההתנכלות המתמשכת בכבאים ובנציגיהם, הכוללת בין היתר, פגיעה אישית בעובדים ובחברי ועד המקיימים את הוראות הארגון היציג, מתן הערכות עובד הכוללות ציונים נמוכים בכוונת מכוון, על מנת להחליש את רוח ההתארגנות, הדרה מתפקידים פיקודיים ושינוי הרכב ועדות בוחנים במכרזים פנימיים בניגוד לתקשי"ר. מטרת הבקשה שבכותרת היא למנוע לאלתר את השימוש הגורף בהליכי משמעת פיקטיביים כנשק התקפי שבאמצעותו מתמודדת הרשות עם סכסוך העבודה והשלכותיו. כמו כן, ההליך פוגע באופן קשה ובלתי הפיך ברוחם של הכבאים הנוספים המבקשים לממש את זכותם החוקתית להתארגנות, אולם פוחדים לעשות, כן שמא יאבדו את מקור פרנסתם או ייפגעו כספית ומקצועית. דומה כי הרשות מצאה לה שיטה התקפית קלה להתמודדות עם סכסוך העבודה הארצי המתמשך ברשות וזאת באמצעות שימוש בחוסר תום לב במנגנון המשמעת הייחודי לכבאים והפיכתו לכלי עונשי להתמודדות עם התארגנות הכבאים. אל לבית הדין לתת יד למהלכים פסולים אלו".

באי כוחם של ההסתדרות וועד העובדים, עורכי הדין אילן גורביץ' וגל גורביץ', מבקשים מבית המשפט לקבוע, כי המשיבים ביצעו ומבצעים שימוש בלתי חוקי ובלתי מידתי במנגנון השיפוט המשמעתי ככלי התקפי עונשי, שתכליתו פגיעה בזכות החוקתית להתארגנות של הכבאים; להורות למשיבים לחדול לאלתר מנקיטה בהליכי משמעת עונשיים נגד הכבאים; לקבוע, כי ההליכים המשמעתיים שננקטו כנגד מספר כבאים, ביניהם יו"ר הוועד איסק שלומוב, התקיימו כצעד עונשי בלתי חוקי על רקע פעילותם הארגונית והשתתפותם בצעדים ארגוניים לגיטימיים; כמו כן מבקשים, כי בית המשפט יקבע כי כל ענישה שהוטלה על הכבאים הללו בטלה ומבוטלת, וכן להורות למשיבים, ביחד ולחוד, לפצות את המבקשים בסכום של 200 אלף שקלים בגין הפגיעה הקשה והמתמשכת בזכות ההתארגנות.

מדוברות מחוז כבאות והצלה נמסר בתגובה: "טרם קיבלנו את העתירה. כשהיא תתקבל, היא תיבחן ונגיב כמקובל לבית משפט".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יצחק

    ביזיון מה שקורה במערך הכבאות! מצד אחד הכבאים מרוויחים משכורות רעב! עובדים 240-290 שעות בחודש מסכנים את חייהם! סטטיסטית חיים עשור מתחת לאזרח הממוצע! ומצד שני סובלים מנציב כבאות שהחליט שהאדם הוא מספר! עוד פקיד של האוצר!
    ומפקדי מחוז שיודעים איפה למרוח את הגבינה! שום רגש שום הבנה!
    לכבאים יש את זכות ההתארגנות את זכות השביתה! לכו כאגרוף אחד!אל תתנו לאף אדם שקורה לעצמו מפקד להרוס את הבית שלכם את המשפחה שלכם את הפרנסה של הילדים שלכם!

  2. כבאי

    זה מה שקורה שאין פיקוח על גוף שחש את עצמו מעל החוק!
    חושבים שאנשים הם עבדים בלי זכויות!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר