שומם ולא גמור. הבניין ברחוב וודג'ווד 48 (צילום: חגית הורנשטיין)
שומם ולא גמור. הבניין ברחוב וודג'ווד 48 (צילום: חגית הורנשטיין)

העירייה עיקלה 8300 שקלים מחשבונו של ניצול שואה בשל חוב ארנונה על דירה שאינו יכול לגור בה

פרויקט תמ"א 38, שאמור היה להפוך את בניין מספר 48 ברחוב וודג'ווד ליוקרתי, הפך עבור דייריו לחלום בלהות. לפני כשנתיים וחצי נקלע הקבלן לקשיים, העבודות הופסקו, ומאז הדיירים לא יכולים לשוב להתגורר בדירותיהם. עובדה זו לא מנעה לאחרונה מהעירייה לעקל כספים מחשבונות הבנק שלהם

פורסם בתאריך: 30.11.21 16:04

לפני כארבע שנים החל תהליך תמ"א 38 בבניין ברחוב וודג'ווד 48, במסגרתו נוספו לבניין ארבע דירות ודירת גן בשתי קומות וחצי שנבנו מעל. אלא שהדיירים, גם בסיוטים הגדולים ביותר שלהם, לא דמיינו שהתהליך, שעתיד להפוך את הבניין שלהם לפרויקט יוקרה, יהפוך לסיוט.

לפני כשנתיים נקלע היזם של הפרויקט גבי בן גלים למשבר כלכלי, והעבודות הופסקו. מאז, עומד הבניין ריק, כשרק השלד קיים, ואיש אינו יכול להתגורר בדירות בהיעדר מדרגות.

להפתעת הדיירים, בשבוע שעבר הם קיבלו מכתב מעיריית חיפה, שהודיעה להם כי חשבון הבנק שלהם מעוקל עד לתשלום חוב ארנונה של אלפי שקלים. בצר להם, פנו חלק מהדיירים לעירייה, כדי להסביר את התסבוכת, אליה נקלעו בעל כורחם ולנסות לבטל את רוע הגזירה. אולם התשובות להן זכו, היו כי במשך שלוש שנים נמנעה העירייה מלדרוש חיוב ארנונה בשל המצב, אולם כעת הם נדרשים לשלם את מלוא הסכום שהצטבר.

צפי רום, בעלת דירה בבניין, קיבלה גם היא בשבוע שעבר מכתב מהעירייה שכותרתו "הודעה לסרבן על תפיסת נכס שעוקל". רום נדרשת לשלם ארנונה של כ-5000 שקלים על דירה שאינה יכולה להתגורר בה. "עקב חובך לעיריית חיפה בגין תשלומי ארנונה כללית הוטלו עיקולי צד שלישי במרכזי תאגידים בנקאיים, באמצעים אלקטרוניים בסכום של 4959 שקלים. בהמשך לכך, ניתנה הודעה מאת הצד השלישי – בנק דיסקונט לפיה מתנהלים אצלו כספים/נכסים שבבעלותך. תשומת ליבך, כי ככל ולא תפרע את חובך במלואו, או תגיע להסכמה עם פקיד הגבייה בנוגע להסדרת תשלום החוב, תורה העירייה על מסירת הנכסים ו/או הכספים שעוקלו בתוך 14 ימים ממשלוח ההודעה…. ככל והחוב לא יוסדר על ידך, יישלח לצד השלישי צו למימוש הנכסים, תוך חיובך גם בהוצאות הליך זה", לשון המכתב.

רום: "פרויקט תמ"א 38 החל לפני ארבע שנים וחודשיים עם יזם שקוראים לו גבי בן גלים. אז הוא היה ענק באזור הצפון. הסכמנו לעשות תמ"א, ועשינו טעות שלא דאגנו שיהיו ביטחונות. לי לא היה מושג בדברים האלה, וגם שאר הדיירים לא אנשי עסקים או משהו כזה, וחתמנו.

"במשך שנתיים עבדו על הפרויקט, ולפני כשנתיים זה נעצר בגלל שבן גלים נקלע לקשיים. את הדירות הנוספות הוא מכר, אבל לא סיים אותן. נותרו עבודות לסיום בעלות של כמיליון וחצי שקלים, ויש כעת מאבק בין הדיירים הוותיקים לבין הדיירים שרכשו את הדירות החדשות – מי צריך להשלים את העבודות. אנחנו מנסים להגיע להסדר שהדיירים החדשים ישלמו 58 אחוז מהסכום להשלמת הבניין, ואנחנו את השאר. עיריית חיפה טוענת שקיבלנו פטור מארנונה במשך שלוש שנים, ושכעת נגמרה התקופה הזו ואנחנו צריכים לשלם. נכון שזה החוק, אבל אם אנחנו הקורבן והעניין תקוע לא בגללנו, אלא בגלל שהיזם נקלע לקשיים, למה אתם באים ומעקלים לי את חשבון הבנק? מבקשים ממני 5000 שקלים היום. דיברתי עם נציג של העירייה, והוא אמר לי 'זה החוק. קיבלת שלוש שנים כפטור, את לא יכולה לקבל דחייה'.

"ביקשתי שידחו לי בחודשיים, אבל כלום. ממש לא היו מוכנים ללכת לקראתי. צריך להבין שאי אפשר להתגורר בבניין. מבחוץ הבניין נראה עומד, אבל אין בו חדר מדרגות, אין מעלית, אין כלום. הדירה שלי הרוסה לגמרי. אין חשמל, אין מים, אין צנרת. הדירות לא גמורות מבפנים, רק מבחוץ זה נראה כאילו זה גמור. אסור להיכנס בכלל לבניין. הבניין הוא אתר בנייה חסום על פי חוק. אני כבר שנתיים בהתכתבויות איתם וכל הזמן ביקשתי שידחו. אבל אף פעם לא אמרו לי שיש עיקול, וגם החוב תפח, והם דורשים עכשיו 5000 שקלים.

"אני נתתי את הבית כדי שיעבור תמ"א, וזה לא שיש לי עוד בית, אין לי עוד דירות. חלק מהאנשים שם הם עשירים, אבל לי אין. אני מורה, אני שכירה. מה זה הדבר הזה? לא רק שאנחנו הקורבן, שלקחו לנו את הבית, אני גם לא יכולה למכור את הבית גם אם אני רוצה, אז העירייה באה ומעקלת בשם החוק? לא רואים את הבן אדם הקטן?".

 

לאביו של מורדי בלומנפלד, ניצול שואה בן 92, עיקלו 8300 שקלים מהחשבון. בלומנפלד: "הדירות מפורקות. בלי דלתות. בלי חלונות. בלי ריצוף. בלי חשמל ומים. כלום. על מה לוקחים כך כסף ועוד מניצולי שואה, אני לא מבין. בושה וחרפה ההתנהלות הזו של העיריה. הורי היו תושבי העיר כ-60 שנה. לפני ארבע שנים, כשהתחיל פרויקט התמ"א, אבא היה בן 88, אימי הייתה עם שלל בעיות בריאות. העברתי אותם לבית אבות בנהריה כדי שיהיו קרובים אליי. אני גר במושב בן עמי. אימא נפטרה ואבא נשאר לבד. על מי בדיוק הם עושים שרירים שם בעירייה? הרי אם לא פרויקט התמ"א, הורי היו נשארים לגור בחיפה, אבל מה לעשות שהבניין כבר ארבע שנים לא ראוי למגורים?".

מעיריית חיפה נמסר: "העירייה מודעת לנסיבות המקרה, ולכן העניקה את מלוא ההנחות והפטורים, אותם היא רשאית להעניק במסגרת החוק לנכסים שהוכרו כ'נכסים ניזוקים', שאינם ניתנים לשימוש. במסגרת זו פעלה העירייה על פי הקבוע בחוק והעניקה פטור מוחלט מארנונה לתקופה של שלוש שנים, ולאחריהן הוטל חיוב מופחת, כמתחייב בחוק לעניין נכסים ניזוקים, לתקופה של חמש שנים. ככל שבתום חמש השנים הנכסים ייוותרו במצבם הניזוק, על פי חוק יוענק להם פטור לצמיתות".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר