מרינה (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
מרינה (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

לא תהיה מרינה בחיפה. נדחתה התוכנית להקמת מעגנות חדשות למעט אחת בנהריה

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) דחתה היום (שלישי) את תוכנית המעגנות בנימוק, כי חוף הים הוא נחלת הכלל ומשאב מוגבל, שצריך לשרת את כל הציבור ולא לשמש מגרש חנייה ליאכטות. ראש העירייה קליש-רותם הייתה בעד הקמת מרינה בחיפה כחלק מחזונה לפיתוח השיט בעיר

פורסם בתאריך: 30.11.21 18:27

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע), בראשות מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, שדנה היום (שלישי) בתוכנית המתאר הארצית למעגנות בים התיכון, החליטה לדחות את התוכנית להקמת שש מעגנות חדשות, ולאשר אחת בלבד – בנהריה.

בדיון שהועבר בשידור חי ביוטיוב, השתתפו נציגי רשויות החוף, נציגי משרדי ממשלה וכן נציגים של ארגוני סביבה וים.

הוועדה שמעה את המוזמנים השונים ואת הטענות והעמדות השונות שהוצגו. כמו כן שמעה את עמדת המשרד להגנת הסביבה ונציגי ארגוני הסביבה, אשר התנגדו להקמת מעגנות חדשות, לנוכח השפעתן הצפויה על גריעת החול מהחופים וצמצום השטח החופי הפנוי שייוותר לציבור הרחב.

בנוסף, שמעה הוועדה את נציגי הרשויות השונות (נתניה, חדרה, חיפה, נהריה, בת ים ותל אביב), המבקשות הקמת מעגנות בתחומן בשל התרומה הצפויה מהן לתיירות, לספורט הימי ולשימושים עירוניים מגוונים ונשמעה עמדת נציג שרת התחבורה.

לאחר ששמעה את כל אלה, סברה הוועדה, כי לנוכח החשש לפגיעה בסביבה החופית – ומאחר שניסיון העבר מלמד על גריעת החולות מהחופים והשפעת גריעת החולות על קצב ההתדרדרות של המצוק וצמצום רצועת החוף הפנויה לשימוש הציבור, המהווה מרחב ציבורי פתוח ללא עלות לבילוי, פנאי וספורט – אין מקום לקדם מעגנות חדשות. לעמדת הוועדה, אין מקום להעדיף הקמת מעגנות המשרתות אוכלוסייה מצומצמת יחסית על פני שימוש ציבורי נרחב.

לעניין הטענה לקידום החינוך הימי באמצעות הקמת המעגנות, סברה הוועדה, כי הקצאת שיעור מצומצם ממקומות העגינה לטובת החינוך הימי אינה מהווה הצדקה להקמתן, וכי ניתן לתת מענה לחלק מהחינוך והספורט ימי אף ללא צורך בהקמת מעגנות.

לנוכח כל האמור המליצה הוועדה לא לקדם הקמת מעגנות חדשות למעט בנהריה.

תמר זנדברג (צילום: תומר אפלבאום)

תמר זנדברג (צילום: תומר אפלבאום)

יצוין, כי ראש עיריית חיפה עינת קליש-רותם הייתה בעד הקמת מרינה נוספת בבת גלים, חרף התנגדות הארגונים הירוקים, כחלק מפיתוח ענף השיט שהפך לאחד מעקרונות החזון שלה לעיר. בדיון שהתקיים בולנת"ע באוקטובר בשנה שעברה אמרה קליש-רותם: "חיפה חייבת לנצל את תנאי הים הייחודיים שבהם היא התברכה ולפתח את ענפי השיט, הספורט הימי והחינוך הימי שנמצאים בסכנה בשל הקמת נמל המפרץ".

בהודעה שפרסמה העירייה לאחר מכן נאמר: "תוכנית המרינות הארצית תשדרג את הפעילות הימית בחיפה בלי לפגוע בערכי הטבע הקיימים בה. המרינה תוקם בבת גלים בחוף סלעי בלי שתפגע בערכי טבע ימיים ובמקום שלא שימש מעולם ואינו יכול לשמש בשל התנאים הקיימים בו לרחצה, לגלישה או לכל פעילות ימית אחרת".

התוכנית שהוגשה על ידי רשות הספנות והנמלים (רספ"ן) במשרד התחבורה, ביקשה להקים שש מעגנות חדשות בנהריה, בת גלים (חיפה), נתניה, חדרה, שדה דב (תל אביב) ובת ים. כמו כן, ביקשה להרחיב שש מעגנות קיימות בעכו, שביט בחיפה, הרצליה, יפו, אשקלון ואשדוד וכן להשמיש את המתקנים הקיימים בנמל תל אביב וברידינג.

ההחלטה להמליץ על הקמת מעגנה בנהריה התקבלה מאחר שבאזור זה ישנו חשש מופחת לגריעת חולות בשל משטר הסעת הסדימנטים. המעגנה בנהריה תיתן מענה לביקוש לעגינה במרחב הצפון, תהווה מעגנת קצה במרחב השיט בישראל ותסייע בפיתוח התיירות בצפון הארץ, אשר תישען על עורף עירוני אינטנסיבי, המאפשר פיתוח מוקד עירוני של חינוך ותרבות ימית ואינו גורע חוף רחצה.

במהלך הדיון אמרה מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "חוף הים הוא נחלת הכלל ומשאב מוגבל, וככזה צריך לשרת את כלל הציבור במדינת ישראל, ולא כמגרש חנייה ליאכטות. מדינת ישראל הולכת להכפיל את עצמה, ולכן ההחלטה הזו מקבלת משנה תוקף כדי להבטיח שחופי הים יישארו עבור הציבור והדורות הבאים".

מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר (צילום: ניב קנטור)

מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר (צילום: ניב קנטור)

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, שבשבוע שעבר הכריזה כי היא מתנגדת להקמת מעגנות חדשות אמרה בתגובה להחלטת הולנת"ע: "אני מברכת על דחיית התוכנית להקמת שש מעגנות חדשות. שטחי החוף בישראל מצטמצמים ולחצי הפיתוח גוברים. אין שום הגיון בקידום חניות לסירות ויאכטות, שמשרתות מעטים על חשבון הרבים, ופוגעות אגב כך במגוון הביולוגי החשוב בחופים והים התיכון. בוודאי כאשר ניתן להרחיב את המרינות הקיימות. זו בדיוק מסוג התוכניות שצריכות לחלוף מן העולם בימים של משבר אקלים ומשבר אקולוגי. לצד זאת, ההחלטה להקים מרינה בנהריה מצערת, וכולי תקווה שאף היא לא תקודם".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. סרג'יו דב רוזן ים חוף רוזן מהנדסים יועצים

    ההחלטה שלא לאשר בניית מעגנה בבת גלים נכונה. הטענה שהמקום סלעי ולא משפיע על תנועת החולות מעידה על חוסר הבנה של התהליכים החופיים המתרחשים שם.באותו מיקום סלעי, יש זרמים חזקים וגלים מצטלבים שאינם מאפשרים שקיעת החול שם, חול שמוסע לתוך מפרץ חיפה שם נלכד כיום על ידישוברי הגלים של נמל הפולינום ונמל חיפה. לו היתה קמה מרינה שם, תנאי הגלים בכניסה היו מסוכנים לסירות בגלל הגלים הצולבים והחול המגיע מהדרום היה מופנה ומוסע במקום לתוך המפרץ אל עומק הים מול המפרץ. אבל קיימת חלופה מעולה למרינה ספורטיבית גדולה, תכנית כוכב המפרץ שהעליתי לפני שנה והתפרסמה ממש בעיתון זה. היא ממוקמת מול שובר הגלים של נמל חיפה, לא לוקחת סנטימטר של רצועת חוף רחצה ויכולה לקדם את אזור חיפה הן מבחינה חינוך ימי, הן תיירותי, מסחרי.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר