חגיגת בר ובת מצווה מאוחרת לניצולי שואה מאוקראינה (צילום: יוסף הירש)
חגיגת בר ובת מצווה מאוחרת לניצולי שואה מאוקראינה (צילום: יוסף הירש)

אחרי 70 שנה: ניצולי שואה שחולצו מהתופת באוקראינה חגגו בר ובת מצווה

את הטקס המרגש, שהתקיים אתמול ברחבת הכותל המערבי, יזמה וארגנה עמותת יד עזר לחבר בחיפה, המעניקה בקריית החסד שלה בית חם לניצולי שואה. "אני ניצחתי, כי אני חוגגת היום כאן, בכותל המערבי בירושלים, את חגיגת בת המצווה שלי. סגרתי מעגל", אמרה שליה קנייבסקי, בת 85, ניצולת שואה מחרקוב

פורסם בתאריך: 16.8.22 18:11

באיחור של יותר מ-70 שנה, חגגה אתמול (שני) עמותת יד עזר לחבר בחיפה טקס מרגש של בר ובת מצווה לעשרות ניצולי שואה, שחולצו מאוקראינה לפני שלושה חודשים, תחת אש, על ידי המשלחת ההומניטרית של העמותה.

הטקס, שהתקיים ברחבת הכותל המערבי, כלל גם הנחת תפילין ועלייה לתורה. השתתפו בו נציגי רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ ורבה הוותיק של עמותת יד עזר לחבר הרב יעקב ממן, שהניח תפילין על ידם של ניצולי השואה. "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה". במילים מרגשות אלו ציין בוריס וינוגרדוב, ניצול שואה בן 86  מחרקוב, את בר המצווה שלו לראשונה בחייו.

חגיגת בר מאוחרת לניצולי שואה מאוקראינה (צילום: יוסף הירש)

חגיגת בר מאוחרת לניצולי שואה מאוקראינה (צילום: יוסף הירש)

"אני ניצחתי. אני ניצחתי, כי אני חוגגת היום כאן, בכותל המערבי בירושלים, את חגיגת בת המצווה שלי", אמרה בהתרגשות שליה קנייבסקי, בת 85, ניצולת שואה מחרקוב, שביתה הופגז. קנייבסקי חולצה מאוקראינה במבצע מורכב לפני כארבעה חודשים.

קנייבסקי הוסיפה: "סגרתי מעגל. אני כל כך מאושרת, עבורי זהו יום של ניצחון אמיתי. ברצוני להודות מקרב לב לכל אלה שטרחו ועמלו למעני לילות כימים. תודה למנכ"ל העמותה ומייסדה שמעון סבג שדואג לכל מה שאני זקוקה לו בבית החם של ניצולי השואה בחיפה שבו אני מתגוררת. האירוע המרגש הזה יישאר חרוט בליבי לנצח. אם האירוע הזה לא היה מתקיים בזכות עמותת יד עזר לחבר, אף אחד אחר לא היה מקיים אותו. כף רגלי מעולם לא דרכה בכותל המערבי, וזאת הפעם הראשונה עבורי כאן".

 

 

סבג אמר בהתרגשות: "למען האמת, ארגנתי וערכתי לאורך 30 שנות קיומה של העמותה מאות טקסי בר ובת מצווה המוניים כאלה בכותל לניצולי שואה, אבל האירוע המיוחד הזה עלה על כולם. ההתרגשות ממש עצומה. התחושה שונה הפעם, וזאת מאחר שהמשלחת ההומניטרית של יד עזר לחבר חילצה את ניצולי השואה מההפגזות הקשות בחירוף נפש ובדרכים לא דרכים עד שהבאנו אותם אל המנוחה והנחלה אצלנו, בבית החם של ניצולי השואה של העמותה בחיפה.

"כואב ועצוב שניצולי השואה, שהיו בתקופת הצורר הנאצי נערים צעירים, לא זכו לחגוג את בר המצווה שלהם שהוא אירוע מכונן וחשוב. היום החזרנו להם את מה שגזלו מהם הנאצים".

חגיגת בר ובת מצווה מאוחרת לניצולי שואה מאוקראינה (צילום: יוסף הירש)

חגיגת בר ובת מצווה מאוחרת לניצולי שואה מאוקראינה (צילום: יוסף הירש)

סבג פנה לניצולי השואה ואמר: "אתם הם הגיבורים האמיתיים של כולנו, ובזכותכם אנחנו כאן היום. אתם האור שמאיר את האנושות כשהעולם חשוך. אני גאה ומתרגש ללוות אתכם בבר ובבת המצווה המאוחרת שלכם. אין לי מילים לתאר את גודל המעמד וחשיבותו אל מול הזוועות שעבר העם היהודי".

עין יבשה לא נותרה בקהל שנכח בטקס המרגש. חתני בר המצווה קיבלו במתנה תפילין מהודרות. בתום הטקס, התפילה והריקודים, המשיכו החוגגים לארוחת צהריים במסעדה בירושלים. האירוע זכה לתהודה תקשורתית וסוקר על ידי אמצעי תקשורת רבים מהארץ ומחו"ל.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר