תקריב של טיפות הצוף הדביקות על שמשת רכב (צילום: גליה ילין)
תקריב של טיפות הצוף הדביקות על שמשת רכב (צילום: גליה ילין)

התעלומה נפתרה: מדוע החיפאים נדבקים למדרכה?

כבר חודש ימים נגועים עצי הנוי ברחבי חיפה בכנימה קמחית, אשר גורמת לצוף דביק לכסות את המדרכות ואת המכוניות. כל המאמצים לנקות את הדבק לא עוזרים, אלא רק על ידי שפשוף במים וסבון. העירייה מסרה: "מחלקת הגנים נמצאת בקשר עם הגורמים במשרד החקלאות ובקק"ל במטרה למצוא פתרון לתופעה"

פורסם בתאריך: 28.9.22 15:12

תופעה חדשה השתלטה על רחובות שלמים בחיפה – מדרכות, מכוניות וכל מה שבעצם נמצא ברחוב נעטפים בטיפות דביקות של צוף מצופה בשעווה. הטיפות הללו מקשות על הליכה ועל נהיגה מכיוון שלא ניתן להסיר את הדבק, אלא באמצעות שפשוף במים ובסבון.

"אני גרה ברחוב יקינטון ברמת אלמוגי", אומרת ל"כלבו – חיפה והקריות" גליה ילין, "לכל אורך הרחוב בכל כמה מטרים יש עץ. מסתבר שיש מחלה בשם כנימה קמחית שתוקפת עצים, וכל העצים אצלנו חולים. המחלה לא נראית על העץ עצמו אלא על העלים שמכוסים בנקודות לבנות. הרכבים שחונים ברחוב נהיים דביקים בגלל העלים שנושרים, ואין אפשר להסיר את הטיפות הקטנות אלא רק על ידי שפשוף. היום דביק פה במיוחד, אף פעם לא היה כך".

אולי בגלל החג הארוך העירייה לא הגיעה לנקות. פניתם אליהם?

"העירייה מעולם לא שטפה פה את הרחוב. רחבת הבניין שלנו נראית ממש רטובה, אבל זה לא מים אלא דבק. כך גם הברק על המדרכות והטיפות על המכוניות".

בקבוצת הווטסאפ של בניין אחר באותו הרחוב כתבה אחת מהדיירות: "לא יודעת אם שמתם לב לרסס הדביק והמעצבן שמכסה את כל המכוניות שחונות בכביש ואת רחבת הכניסה של הבניין, ויורד רק בשפשוף עם מים וסבון. אז אחרי בירור ושיחה עם בחור (דווקא אדיב מאוד) ממחלקת הגנים של העירייה הוסבר לי שמדובר בכנימה. הוא אמר ששטפו את כל העצים לאורך הרחוב, ולמחרת ריססו אותם. הבעיה היא שהריסוס הורג רק את הכנימות שכבר בקעו אבל לא את הביצים שעדיין לא בקעו. לכן צריך יהיה לרסס שוב בעוד שבוע, ואולי אחר כך שוב. הוא אומר שזה לא פתרון שיחסל את הבעיה כי כל הזמן בוקעות עוד ועוד כנימות חדשות. לדבריו, הבעיה תיפתר סופית רק בעוד כחודש, כשהעלים ישרו לקראת החורף מהעצים".

שי שני, תושב קרית חיים מספר על תופעה זהה: "העצים הנגועים בקרית חיים נמצאים ברחוב הפלוגות, שם נמצא הצהרון של אשתי. זה פשוט נורא – אי אפשר לצעוד ברחוב כי הנעל פשוט נדבקת למדרכה. אם רכב חונה מתחת לעץ הוא מתכסה תוך כמה שעות במעטה של מין שמן דביק. יש לציין לזכותה של העירייה שבכל תלונה הגיע מיד רכב ששטף את המדרכה במדרכה ליד הצהרון. ממחלקת הגינון נמסר לנו שהתופעה ידועה ושהם מטפלים בה בריסוס כלשהו. הם גם קיצצו את כל ענפי העץ והשאירו רק את הגזע, ועדיין המכוניות והמדרכות הן באותו המצב כי הדבק הזה נישא עם הרוח ובאוויר. אני מציע לא לחנות את הרכב מתחת לעצים".

 

טיפות הצוף הדביקות על שמשת הרכב (צילום: גליה ילין)

טיפות הצוף הדביקות על שמשת רכב (צילום: גליה ילין)

 

 

מסתבר שבשכונות נוספות בעיר התופעה הזו קיימת. כך בשדרות הנשיא במרכז הכרמל מול הסניף של בנק לאומי, וברחוב אידר ברמת בגין שבו המדרכה התכסתה במעטה דביק בערב ראש השנה, כמו גם פח המיחזור הכחול שעומד ליד בית מספר 48.

“העצים חולים", אומרת אחת מהשכנות, "ריססו עליהם משהו, וכעת כבר חודש כל הרכבים דביקים והנעליים נדבקות למדרכה. מסכנים בעלי החיים, העלים נדבקים להם לפרווה. כמה שנשטוף במים את המדרכה, זה חוזר”.

דע את האויב: כנימה קמחית מופיעה לפתע, לבנה וקמחית, בדמות נקודות בודדות על גבעולים ועלים. היא מזיק מוצץ אשר מתפשט במהירות ומזיק מאוד לצמחים, כאשר הבעיה מוכרת בחממות, בגינות ובעצים שנטועים ברחובות. הכנימה הקמחית היא ממשפחת החרקים הקמחתיים, אשר שייכת למשפחת על שנקראת כנימות המגן. הן נוהגות להתפתח באזורים בעלי אקלים חם, גופן הוא רך, הן מחוסרות כנפיים, ולעתים קרובות מופיעות בהמוניהן בצורת צמר לבן על עלים, גבעולים ופירות. נקבה בוגרת מטילה 600-300 ביצים בכל הפרשה, אשר נראית כמו צמר גפן דחוס או שעווה ומופיעה בעיקר בחלק התחתון של העלים (הביצים של הכנימות יכולות להידמות לקימחון). הנקבות מתות מיד לאחר תקופת הטלת הביצים שנמשכת בדרך כלל כשבועיים. הבקיעה מתרחשת תוך שבוע עד שלושה שבועות, והנימפות הצהובות מתחילות בתהליך נדידה על פני הצמח בחיפוש אחר אתרי מזון להתיישבות. תוך כדי האכילה הן מפרישות צוף, וציפוי שעווה מתחיל להיווצר על גופן. כדי לנקות את הטפיל יש להשתמש במים ובסבון, ואם זה לא עוזר אפשר לנסות אלכוהול.

מעיריית חיפה נמסר: "בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה ניכרת בכמות המזיקים ולחדירה של מינים חדשים שחלקם נחשבים כפולשים וללא אויב טבעי, כמו כנימת המיש שחדרה והתפשטה לאחרונה בכל רחבי הארץ. מחלקת הגנים של עיריית חיפה נמצאת בקשר עם הגורמים העוסקים בנושא במשרד החקלאות ובקק"ל, לרבות סיורים שנערכו עם גורמים אלו לאחרונה, במטרה למצוא פתרון לתופעה. יצוין כי עם ירידת הטמפרטורות ותחילת הגשמים, עוצמת הנגיעות של המזיקים יורדת ואף נעלמת".

 

עץ נגוע בכנימה קמחית (צילום: גליה ילין)

עץ נגוע בכנימה קמחית (צילום: גליה ילין)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. עד מתי?

    חבורת יללנים. תאשימו כל אחד חוץ מאשר את עצמכם. לכו ונקו עם מים וסבון, אם צריך. מספיק ליללות.

  2. יורם

    אין חדש בעניין הכנימות, לפחות 50 שנים. בילדותנו היינו אוספים חיפושיות משה רבנו ומשחררים בגינה. החיפושיות טורפות את הכנימות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר