שדרות הציונות (צילום: בועז כהן)
שדרות הציונות (צילום: בועז כהן)

סערת שמות נוספת: כך נקראות שדרות הציונות בפרסומים של העירייה

בפרסומים רשמיים של עיריית חיפה, המבשרים על המשך עבודות השיקום בשדרות הציונות, נכתב בערבית כי העבודות יתקיימו בשדרות הציונות/רחוב אל-ג'בל. פרופ' יוסי בן ארצי: "זו חוצפה כפולה ומכופלת - ראשית, זה לא השם הנכון ואסור להשתמש בו על פי חוק, ושנית, למחוק את הציונות. אין דבר כזה"

פורסם בתאריך: 11.11.22 05:44

נראה שעיריית חיפה מתעקשת ליפול שוב ושוב למלכודות שהיא טומנת לעצמה, והפעם – סערת שמות נוספת בחסותה. בפרסומים רשמיים של העירייה, שבהם היא מודיעה לתושבי שדרות הציונות על המשך עבודות השיקום ברחוב שיתקיימו בימים שלישי-שישי, נכתב בעברית שם הרחוב – שדרות הציונות – אך בערבית נכתב כי העבודות יתקיימו בשדרות הציונות/שארע אל-ג'בל – רחוב ההר, שהיה שמו של הרחוב לפני קום המדינה.

 

הפרסום של עיריית חיפה

הפרסום של עיריית חיפה

 

כזכור, רק בחודש שעבר, בעקבות חשיפה של "כלבו – חיפה והקריות", התעוררה סערה כאשר בפרסומים רשמיים של העירייה על פתיחתו המחודשת של מרכז קלור נעשה שימוש בשם הערבי של שכונת עין הים – ואדי אל-ג'מאל – שלא אושר בוועדת השמות העירונית.

"זו חוצפה ממעלה ראשונה", אומר פרופ' יוסי בן ארצי, מומחה ללימודי ארץ ישראל אשר שימש יו"ר ועדת השמות בתקופתו של ראש העיר יונה יהב, "מישהו בעירייה החליט על דעת עצמו, מתוך לא יודע איזו מוטיבציה, לכתוב שם רחוב שהוא לא נכון. בעין הים היתה החלטה שהשם ואדי אל-ג'מאל השכונה יהיה גם בסוגריים, אבל לא בשדרות הציונות שהן דרך ההר שהיא בעצם שדרות או"ם, אם הם כבר רוצים לקרוא לה נכון".

לדבריו של בן ארצי, "דרך ההר זה שם שהתושבים נתנו אותו, והבריטים כתבו את השם הזה במפות. כשקמה מדינת ישראל, כמחווה לאו"ם שהחליט על הקמת המדינה, קראו לרחוב שדרות או"ם, והיה בו גם בית ספר או"ם. בשנת 1975, כשהאו"ם החליט שהציונות היא גזענות, שונה השם לשדרות הציונות. לכן עכשיו זו חוצפה כפולה ומכופלת – ראשית, זה לא השם הנכון ואסור להשתמש בו על פי חוק, ושנית, למחוק את הציונות. אין דבר כזה, אף אחד לא החליט על זה מעולם. עכשיו לשדרות בן גוריון נקרא שדרות הכרמל? מה זה פה?".

 

 

אתה חושש שזה יכול להוות תקדים?

"ברור. אם לא מוחקים את זה מיד ולא אוסרים את זה מיד זה יהפוך להיות מכה בכל מקום שלא היה בו שם עברי לפני כן. יש רק גורם אחד שרשאי לתת שמות רחובות, וזה מועצת העיר בהמלצה של ועדת השמות ובאישור של משרד הפנים".

חבר מועצת העיר רג'א זעאתרה מסיעת חד"ש: "הגיע הזמן להפסיק להדחיק את ההיסטוריה. השם אל-ג'בל עדיין שגור בפיהם של תושבי הרחוב – רובם ממשפחות שהיו כאן לפני הציונות וגם לפני האו"ם, ויישארו כאן ויאבקו על זכותם לחיות כשווים בין שווים. לכבד את ההיסטוריה של האחר זה א"ב של חיים משותפים. זה נכון לגבי ואדי אל-ג'מאל ולגבי עוד שכונות שמעוותים את שמן כמו ואדי סאליב שמשווק כ'סאלי ואלי'. אני באמת לא מצליח להבין למה זה מאיים על מישהו ולמה מבקשים לכפות את הציונות דווקא בוואדי ניסנאס".

מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.

 

שדרות הציונות (צילום: בועז כהן)

שדרות הציונות (צילום: בועז כהן)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

13 תגובות
  1. הכל זה מלמעלה

    קליש החוצה.
    היא מאחורי הדבר הזה כמו הנסיון למנות את בידאסי פושט הרגל למנכל העירייה כחנופה למגזר הערבי

  2. לאמר את האמת

    שרת הפנים שקד לא עברה את % החסימה וקליש חייה בעולם הפנטזיות והחלומות.

  3. אנרכיפאי

    רחוב ההר: שם חביב, שם קצר, קל לזכור, מתאים לאופי הרחוב – משופע וממחיש את הטיפוס בהר, לא מקנטר ולא עוין לאף אחד. ההר הירוק כל ימות השנה – ובו סלול רחוב ההר.

    בעבר הוחלף שמו ל"שדרות או"ם" ואז בעקבות אי-שביעות-רצון של העיריה/המדינה מביקורת על ישראל באו"ם – הוחלף שוב ל'שדרות הציונות'. החלפות השם היו סיבוב פוליטי על הגב של תושבי הרחוב, לא דרושות ולא מוצדקות.

    נ.ב. – רח' ההר איננו שדרה. בקושי-בקושי אפשר לטעות שיש בו קטע שדרתי.

  4. עובד עירייה

    למה הוא מתערב?הוא כהר מזמן לא בוועדת שמות. שיתן לאחרים להחליט.

  5. פולדי

    כך הגייס החמישי מנסים למחוק את סמלי השלטון, את מפעל הציונות,ואת הזהות היהודית,חבורת בוגדים שחיה הכי טוב שיש בזכות היהדות והציונות

  6. בושה - בטוח עובד/ת עירייה ממוצא ערבי

    לבדוק ולמצא את הדין את העושים בניגוד לסמכותם.

    ממש לא ציוני לשנות השם שדרות הציונות!

  7. חזיר בר חיפאי

    קליש זה חיקוי גרוע של זהבה גאלון
    פשוט בושה
    ואף גם הסתה חמורה !
    די – לכי !

  8. יהודי שמבין

    אסור לתת לערבים להחליט ולא להתחנף צריך שיהיה פה משילות לא צריך לעשות חשבון השם ציונות זה השם של הרחוב וכך יהיה קליש בבחירות הבאות תעוף לבית אין מקום חשמלאים ברשות העיר

  9. שדרות הציונות סיפור עצוב על שכונה יפה בחיפה שנהרסה

    שדרות הציונות היו רחוב יפה מטופח. גרו לאורכו מאות משפחות יהודיות ששלחו את הילדים לבית הספר המפואר מעלה הכרמל שהיה בית ספר יסודי נהדר שאפילו יונה יהב למד בו וגר בסביבה.
    היום החלק התחתון של שדרות הציונות נראים כמו סלאמס של כפר ערבי מלא תוספות בנייה וחניה פיראטית והזנחה והחלק העליון סגרו את בית ספר מעלה הכרמל והבהאים השתלטו עליו ואולי נשארו שם 10% משפחות יהודיות הבריחו אותן בסגירת בית הספר הזה.
    זה הסיפור האמיתי – והרחוב מטונף מוזנח ומפוצץ בכלי רכב שחוסמים ומפריעים לעלייה בו לכרמל

  10. אחד העם

    היו צריכים לטפל בזה מייד כשפרסמו פוסטר ענק בבית הגפן ושם שינו את רחוב הציונות לרח הכובשים … על אנחנו משלמים ארנונה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר