מועדון הזית של מיל"ב בקרית אליעזר (צילום: בועז כהן)
מועדון הזית של מיל"ב בקרית אליעזר (צילום: בועז כהן)

משרד הפנים דחה את בקשת מיל"ב לקבל פטור מארנונה

עמותת מיל"ב - תאגיד עירוני המפעיל 17 מועדונים לגמלאים - פנה למשרד הפנים בבקשה לקבל פטור מארנונה בטענה להיותו "מוסד מתנדב לשירות הציבור". המשרד קבע שהעמותה לא עומדת בקריטריונים לקבלת פטור ודחה את הבקשה. מנכ"לית מיל"ב שולי שטיינר: "אי אפשר להשוות אותנו לגוף עסקי"

פורסם בתאריך: 7.12.22 07:59

משרד הפנים דחה את בקשתה של עמותת מיל"ב, שהיא תאגיד עירוני, לקבלת פטור מארנונה שהוגשה בטענה להיותו "מוסד מתנדב לשירות הציבור". על ההחלטה לדחות את הבקשה הודיע הממונה על המחוז במשרד הפנים פאיז חנא למנכ"לית מיל"ב שולי שטיינר.

לדבריו של חנא, העמותה לא עמדה בשני קריטריונים בתנאים ובכללים למתן פטור מארנונה למוסד מתנדב לשירות הציבור. הראשון שבהם הוא ש"המוסד אינו גובה תמורה עבור פעולותיו, או שהתמורה שהוא גובה נמוכה ב-50 אחוז לפחות ממחירי השוק ומשקפת את הפן ההתנדבותי של המוסד". חנא הסביר כי "הקריטריון קובע אפוא שתי חלופות. ככל שהמוסד אינו גובה תמורה כלל, די בכך על מנת שיעמוד בקריטריון זה. ואולם, ככל שהמוסד גובה תמורה בגין פעילותו, כפי שנעשה בענייננו, הנטל שעליו להרים הוא כפול. ראשית, עליו להראות כי התמורה שהוא גובה נמוכה ב-50 אחוז לפחות ממחירי השוק. שנית, עליו להוכיח כי תמורה זו נמוכה באופן המשקף את הפן ההתנדבותי של המוסד".

הקריטריון השני שמיל"ב אינה עומדת בו הוא הקריטריון שלפיו "המוסד אינו פועל למטרת רווח ואינו עוסק בפעילות עסקית, או שהיקף הפעילות העסקית הוא שולי ביחס לפעילות הכללית של המוסד. בקביעת פעילות כפעילות עסקית יש להתחשב, בין השאר, במבחנים הבאים: (א) מוסד שמתחרה בסקטור העסקי מבחינת אופי השירותים והמוצרים שהוא מספק ייחשב כמוסד עסקי; (ב) ככל שהמוסד מספק סחורות ושירותים לגופים עסקיים תגבר הנטייה לראות בו גוף עסקי".

בתשובתו מסביר חנא מדוע העמותה אינה עומדת בקריטריונים הללו: "בהתאם לדוחות הכספיים המבוקרים של המוסד לשנים 2020 ו-2021, המוסד גובה תשלומים בגין שירותים שהוא נותן יותר ממה שהוא מוציא בגין אותם שירותים. לדוגמה – תווי שי, אירועים מרכזיים, נופשים בארץ, טלוויזיה קהילתית ועוד. בנוסף, המוסד מקבל תמיכה מעיריית חיפה בסך של 4,115,000 שקל, העירייה משתתפת בשיפוץ מבנים בסך של 600,000 שקל ונתנה ערבות בנקאית למוסד בסך של 500,000 שקל. לאור האמור לעיל, אין מקום לאשר פטור מארנונה המהווה מעין תמיכה נוספת על ידי העירייה למוסד".

 

 

שטיינר מסרה ל"כלבו – חיפה והקריות": "הוגשה בקשה לפטור חלקי ולא מלא. יש לנו 17 מועדונים הפרושים בכל העיר, כולל בשכונות שבהן אוכלוסייה מהמדרג הסוציואקונומי הנמוך, שבהם הפעילות מתבצעת בחינם או בהשתתפות סמלית. עלות הפעלתם של המועדונים עולה על סך התמיכה השנתית שאנחנו מקבלים מהעירייה, ולכן פעולות שיש בהן תקורות מכסות את הפעלת המועדונים שמסובסדים על ידינו. אין פה בונוסים לעובדים. משרד הפנים כתב שאנחנו מתחרים בשוק עסקי, אבל אנחנו לא מתחרים בשוק העסקי. אנחנו עושים פעילות שמותאמת לאוכלוסייה, וכשאתה בא למועדון אתה לא מקבל רק חוג והולך הביתה אלא מקבל מעטפת. אנחנו משמשים בית לגמלאים, ואי אפשר לקרוא לזה מתחרה בשוק עסקי. נכון שעל חלק מהפעילויות אנחנו לוקחים כסף, אבל אי אפשר להשוות אותנו לגוף עסקי".

עלה גם נושא תווי השי.

"ברור שאנחנו מוכרים תווי שי, ואנחנו גם מנגישים אותם ללקוחות. למשל בתקופה של קורונה, כשאנשים לא יכלו לצאת מהבית, הבאנו להם הנחה של שבעה אחוזים לתווים. עשינו את זה כשירות. עם חלק מתווי הקנייה האלה אפשר לקנות און ליין, ויש אנשים שזה הציל אותם בתקופת הקורונה. אז למה לא לתת שירות כזה לאנשים שזה הצורך שלהם?".

ומה באשר לחבילות הנופש?

"כשאדם מבוגר רוצה לנסוע לטיול, הוא פונה לחברת נסיעות אבל לא יודע מי יהיה איתו בטיול. פה הוא יודע כי יש לו חברים במועדון. יש כאן אלמנט חברתי כי הוא יודע שכל מי שנוסע לטיול יהיה גמלאי. כשהם נוסעים עם אנשים מקבוצת גיל דומה זה נותן להם תחושת ביטחון".

לדבריה של שטיינר, היא תמשיך לדון עם משרד הפנים במטרה להגיע לתוצאה המבוקשת: "אי אפשר לכתוב עלינו שאנחנו גוף עסקי, דחילאכ, כאילו זה סוג של עסק".

מעיריית חיפה נמסר: "מיל"ב מפעילה 17 מועדונים לגמלאים ברחבי העיר, וכל הפעילויות בהם מותאמות לאזרחים הוותיקים ומהווה חלק ממתן מענה לצרכיהם ולבקשותיהם. מועדונים רבים מצויים בשכונות משכבות סוציואקונומיות נמוכות, ובהם אין אנו גובים כספים בגין השתתפות החברים או גובים סכומים סמליים. תפעול המועדונים עולה על שישה מיליון שקל בשנה, בעוד שההכנסות מהם אינן מגיעות לשלושה מיליון שקל. לפיכך, על מנת לא להיכנס לגירעונות, מיל"ב מקיימת אירועים שמצד אחד נותנים מענה ייחודי לבני הגיל השלישי ומצד שני מייצרים הכנסות שמכסות את הגירעון התפעולי.

"מכירת תווי הקנייה מאפשרת לגמלאים לזכות בהנחה ובהוזלה ברשתות, בעיקר ברשתות המזון, ולרכוש באון ליין, שהוא משמעותי לאוכלוסיית הגמלאים, ובעיקר בתקופות של חשש מקורונה. נושא הנופשונים, הטיולים, תווי הקנייה והסיוע בהשגת הנחות שיקלו במישור הכלכלי מופיע בסעיף המטרות שבתקנון העמותה וקיבל את אישור משרד הפנים. המטרות, כפי שמופיע בתקנון, הן הקמת מועדוני גמלאים שבהם תתקיים פעילות הכוללת הרצאות, חוגים וסדנאות שיסייעו להפגת הבדידות החברתית ולהגברת המעורבות החברתית, תוך פיתוח פעילויות בחיי חברה, יצירה, לימודים, פעילות גופנית ואירועי חג; קיום פעילויות מרכזיות לכלל גמלאי העיר, ובהן טיולים בארץ ובחו"ל ואירועי תרבות, חברה ופנאי; סיוע בהשגת הנחות ומבצעים שיקלו במישור הכלכלי, כולל מכירת תווי שי ברשתות השיווק ובהנחה רבה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אני רק תוהה...

    איך תאגיד עירוני הוא גם עמותה?

    וכיצד קרה שבניגוד לעמדת העיריה, מיל"ב מצאה עצמה בעימות עם משרד הפנים? במי פגעה מיל"ב שהיה לו אינטרס לערב את משרד הפנים?

    ואיך לא רואים שאם התקציב 6 מיליון , ויש 4 מיליון תמיכות ציבוריות, שהשירות ניתן בפחות מחצי מעלותו?

  2. די לגמלאידה

    פנסיונרים מליונרים מקבלים עוד ועוד הטבות מהעירייה
    לסגור אותם לתת הטבות להורים צעירים במקום.
    גם להורים מגיע רשת מועדונים

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר