בית הספר ליאו באק (צילום: אריאל מזרחי)
בית הספר ליאו באק (צילום: אריאל מזרחי)

המשרד להגנת הסביבה: "לטובת בריאות התלמידים מצופה מהעירייה לפעול להסרת האזבסט"

מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה שלח מכתב לקליש רותם, שבו הוא דורש ממנה לא לעכב את הפרויקט ולפעול לאלתר להסרת האזבסט במרכז החינוך ליאו באק. "האזבסט הפריך הוא חומר מסרטן ודאי. הסיכון בהימצאות האזבסט בבית הספר קיים בכל עת, ולהגנת התלמידים והסביבה יש להסירו בהקדם ובהתאם לדרישות החוק"

פורסם בתאריך: 26.5.21 01:38

המשרד להגנת הסביבה דורש מראש העירייה עינת קליש רותם לפעול לאלתר להסרת האזבסט בחטיבה העליונה של מרכז החינוך ליאו באק, לבחור בהקדם בעל מקצוע לביצוע העבודה ולעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו לפרויקט. כך עולה ממכתב ששלח מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה שלמה כץ לקליש רותם.

כפי שפורסם אתמול, עיריית חיפה הודיעה לליאו באק באופן רשמי על השהיית העבודות להסרת האזבסט, לאחר שלדבריה הופתעה לגלות, כי לפני ארבע שנים ניתנה חוות דעת (על ידי אותו המפקח, ששירותיו נשכרו כעת), המתריעה על מסוכנותו של הפרויקט.

במכתבו לקליש רותם כותב כץ: "מאחר שנודע למשרד דרך העיתונות שהינך משהה את פרויקט הסרת האזבסט הפריך בבית הספר ליאו באק, אני פונה אלייך באופן מיידי, חוזר ומזכיר את הקביעה בסעיף 6(א) לחוק למניעת מפגעי אזבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011, ולפיה חובה על בעל מקום ציבורי מקורה להפסיק שימוש קיים באזבסט פריך שהותקן לצורך בידוד אקוסטי מותז, להסירו ולהטמינו בהתאם להוראות החוק, וזאת בתוך עשור מיום התחילה, דהיינו עד ל-4 באוגוסט 2021. האזבסט הפריך הוא חומר מסרטן ודאי. ככלל, במקרה בו סיבי אזבסט משתחררים לסביבה עלול להיגרם נזק בריאותי בלתי הפיך לשוהים במבנה ובסביבתו. הסיכון בהימצאות האזבסט בבית הספר קיים בכל עת, ולהגנת התלמידים והסביבה יש להסירו בהקדם ובהתאם לדרישות החוק. לפיכך, לטובת בריאות התלמידים מצופה מעיריית חיפה, לפעול לזירוז ההסרה במקום לעכבה.

 

 

 

מוסיף כץ וכותב: "המועד נקבע להסרה בתום תקופת היערכות של 10 שנים במהלכה בוצע פיילוט בבית הספר ונקבעה השיטה המתאימה להסרת האזבסט, באופן שאינו מהווה סיכון לתלמידים ולסביבה. יתרה מכך, בשל הסיכון הגדול מחשיפה לאזבסט והעלויות הגבוהות של ההסרה, אישרה קרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה העברת תקציב ייעודי של 10 מיליון שקלים למשרד החינוך אשר מחצית ממנו יוקצה להסרת האסבסט בליאו באק. התקציב הועבר לפני כשנה, ועיריית חיפה היא אשר עצרה את תוכנית ההסרה שקידם בית הספר בשנת 2020 במאמציו לנצל את תקופת הקורונה לביצוע העבודה בעת שהמבנה הושבת מפעילות. אציין, כי המשרד להגנת הסביבה מודע לחששות ההורים בבית הספר ליאו באק, ומדגיש כי יפעל לכך שהסרת האזבסט והסיכון הקיים במבנה ייעשו באופן הבטוח ביותר, כפי שנעשה בכל העבודות שבוצעו בארץ ועם ההקפדה הנדרשת בשים לב לכך שמדובר במוסד המשרת ציבור רגיש בלב אזור עירוני מאוכלס".

בסיום מכתבו מתריע כץ: "יש לקדם ללא כל דיחוי בחירת בעלי מקצוע לאזבסט מרשימת העוסקים המורשים לאזבסט המפורסמת באתר המשרד, אשר יפעלו לקבלת היתר עבודה באזבסט בהקדם, ובאופן שבו לא תהיה חריגה מלוחות הזמנים הקבועים בחוקים לביצוע ההסרה".

מעיריית חיפה עדיין לא התקבלה תגובה.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. הורה בליאו בק

    אדון שלמה כץ, שאת קולו לא שמענו עד עכשיו, נחת משום מקום והתחיל לחלק הוראות. מעניין מה יש לו לומר על חוות הדעת המקצועית מ-2017 שקבעה באופן חד משמעי: "נסיון להסיר את האסבסט יסתיים, בסבירות גבוהה, בזיהום חלל המבנה באופן בלתי הפיך, בצורך לפנות את המבנה מיושביו, ובחוסר אפשרות לחזור ולהשתמש בו כבי"ס, לתקופה ממושכת ביותר (שנים)".

    כשתתפרץ מגפת מחלות האזבסט בקרב ילדינו בעוד 20-30 שנה אני בטוח שאדון שלמה כבר ישכח מכל הסיפור.

  2. גלי

    יותר משנה לקח לעירייה לא לעשות כלום. לא בדקו, לא תכננו ולא כלום. בשעת השין רק יודעים לעצור ולעכב.
    בשנה שעברה מנעו את העבודות ולקחו על עצמם את הפרוייקט כדי שהכסף יעבור דרכם אבל אפס עשייה.
    עיריה חיפה = עיריית חרפה.

  3. עירייה חסרת מנהיגות

    במקום שעיריית חיפה תפגין מנהיגות ותוביל את התהליך, למען הילדים והסגל, היא בורחת מאחריות ומחפשת את מי להאשים.
    זו הנהלת העירייה כיום לצערנו.

  4. רונן

    מה עשתה העירייה עח מנת לקדם את הנושא בשנתיים האחרונות? הרי לעכב כל דבר זה הכי קל. איפה האחריות של מנכל העירייה והמנהלים הבכירים לתושבי העיר?

  5. הכל פה יחסי ציבור

    אולי ייצאו בקמפיין שלטי חוצות על הסרת אסבסט
    או שלטים צהובים ליד המבנים "אסבסט חיפאי לפניך"

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר