החיים באתר בנייה. שכונת גלי ים בקרית ים (צילום: קטיה בקל)
החיים באתר בנייה. שכונת גלי ים בקרית ים (צילום: קטיה בקל)

"מה הרעיון לתת דיור במחיר מופחת למי שקשה לו, ואז לפוצץ בארנונה?"

זוגות צעירים מכל רחבי הארץ, שזכו במחיר למשתכן ואכלסו לאחרונה את דירותיהם בשכונת גלי ים בקרית ים, נדהמו לקבל חשבונות ארנונה מופקעים. זאת כשבניית השכונה עדיין לא הסתיימה והם חיים בתת תנאים באתר בנייה לכל דבר. תושב השכונה: "מדרכה אין, כביש תקין אין. מה כן יש? 1,430 שקל ארנונה לדירת ארבעה חדרים"

פורסם בתאריך: 5.9.22 14:44

הפוסט שהעלתה לפייסבוק תושבת מרכז הארץ הוא אולי תמצית הסיפור כולו. "חברים שלי זכו במחיר למשתכן בדירה בקריות", היא כתבה, "הם עברו צפונה ממרכז הארץ והתרחקו מהמשפחות ומהחברים שלהם כי במרכז המחירים לא שפויים. הם נכנסו לדירה, ומה מסתבר? שהעירייה שם החליטה לקחת מהם ארנונה גם על השטחים המשותפים. הם נדרשים לשלם 1,700 שקל ארנונה (לחודשיים; מ"ג). חברה שלי אומרת לי: 'מה הרעיון לתת דיור במחיר מופחת למי שקשה לו, ואז לפוצץ בארנונה?'. התושבים פנו לראש העיר והוא גלגל אותם למשרד הפנים בטענה ש'הם מחליטים'. מה לדעתכם הדיירים יכולים לעשות בנדון?".

ובכן, החברים של כותבת הפוסט, כמו עוד מאות משפחות צעירות, זוגות צעירים עם ובלי ילדים, מתגוררים בשכונת גלי ים החדשה בקרית ים, שרק החלה לאחרונה להתאכלס. קבוצת הפייסבוק שפתחו בשם "שכונת גלי ים – קרית ים" גדושה בפוסטים של מחאה על גובה הארנונה ועל תנאי המגורים בשכונה שעדיין נבנית, ומתארת את חייהם הבלתי נסבלים בעליל באתר בנייה.

 

החיים באתר בנייה. שכונת גלי ים בקרית ים (צילום: קטיה בקל)

החיים באתר בנייה. שכונת גלי ים בקרית ים (צילום: קטיה בקל)

 

"לא נגמרה הסאגה", כותבת תושבת השכונה, "קיבלתי חשבון ארנונה לשלושה חודשים לדירה של שלושה חדרים של 80 מ"ר על סך של 1,600 שקל. גיליתי טעות חישוב או לפחות שמצמידים את הארנונה הדרקונית למדד המחירים, בלי בושה! מחייבים על שטחים תפעוליים בשטחים הציבוריים כי למודד לא התחשק לבצע שרטוט של לובי מעליות כיאות. כבעלת דירת שלושה חדרים רוצים להרע את המצב הסוציואקונומי שלי ולכפות עלי לשלם על שטחים ציבוריים כמו דירת ארבעה וחמישה חדרים. בלי בושה לעירייה שתושביה באשכול 5 מתוך 10 (המדד החברתי-כלכלי של קרית ים; מ"ג)".

תושב נוסף כתב: "קיבלתי כעת חשבון ארנונה. מדרכה אין, כביש תקין אין. מה כן יש? 1,430 שקל ארנונה לדירת ארבעה חדרים. מטורף! לא מבין אתכם, ראש העיר דוד אבן צור וקובעי המדיניות בעירייה. אנחנו מאוכזבים, נתראה בקלפי".

ההפגנות בדרך

אחד מהשיקולים המרכזיים של שירלי וגיא ברק, זוג צעיר ללא ילדים, בהחלטתם לעבור לגור בקרית ים היה גם גובה הארנונה. "זכינו במחיר למשתכן", מספר גיא ברק, "לפני כחודש עברנו לקרית ים. ציפינו שהארנונה תהיה סבירה, ופתאום קיבלנו חיובים אסטרונומיים. אנחנו גרים בדירת ארבעה חדרים קטנה, וקיבלנו ארנונה של כ-1,400 שקל לחודשיים. רק בשביל לסבר את האוזן, ההורים שלי גרים בפנטהאוז ענק בקרית ביאליק ששטחו גדול פי שלושה מהדירה שלי, והם משלמים פחות ארנונה. בעיריית קרית ים גובים ארנונה גם עבור שטחים משותפים, אלא שהשטחים המשותפים פשוט לא הגיוניים בשום קנה מידה. הם הזויים. אני גר בדירת 106 מ"ר ומחויב בארנונה לפי 153 מ"ר, זאת אומרת שאני מחויב על דירה וחצי. יש משפחות שגרות בדירה בדיוק כמו שלי, אחד לאחד, חויבו על 160 מ"ר וקיבלו ארנונה של כ-2,000 שקל. אין גם אחידות בדרישות התשלום על אותן הדירות בדיוק".

לדבריו, "בלי קשר לסכום האסטרונומי של הארנונה, אין שום היגיון להתחיל לחייב בארנונה כשהשכונה שלנו בכלל עוד לא בנויה. אין כבישים, אין מעברי חצייה, אין פחים, אין שום דבר שהעירייה מספקת לנו עכשיו בתמורה לתשלום הארנונה".

ברק מספר כי עורכת דין תושבת השכונה התנדבה לקחת על עצמה את הטיפול בארנונה והתנהלה בנושא מול ראש העיר וסגניו: "היא התחילה לטפל בזה עוד לפני האכלוס כי היא הבינה שיש טעויות במדידות, אבל לאחרונה היא נתקעה באמצע. העירייה מפנה אצבע מאשימה למשרד הפנים, ובעירייה אמרו לה שזה לא התפקיד של העירייה להוריד את המחיר למ"ר. צריך להבין שכאן בשכונה מתגוררים זוגות צעירים שזכו במחיר למשתכן, ואין להם היכולת לעמוד במחירים האלה. אלה אנשים עם ילדים קטנים, ויש להם גם הוצאות עתק על גני ילדים. אנחנו נדרשים לשלם יותר מאשר בחיפה, בקרית ביאליק ובקרית מוצקין, ששם באמת נותנים תמורה לתשלום. כאן ראש העיר פשוט מתעלם מאיתנו".

מה אתם מתכוונים לעשות בעניין?

"יש קבוצה של דיירים שפועלת מול המשטרה להשיג אישור להפגנה. נצא לסדרה של הפגנות שישתתפו בהן גם תושבים המתגוררים בפרויקטים נוספים בעיר, כאלה שלא אוכלסו עדיין וגם כאלה שעוד לא התחילה בנייתם. נפגין מול בניין העירייה ובמקומות מרכזיים בעיר".

 

אפילו פחי אשפה אין. שכונת גלי ים בקרית ים (צילום: קטיה בקל)

אפילו פחי אשפה אין. שכונת גלי ים בקרית ים (צילום: קטיה בקל)

 

קטיה בקל, בעלה ושני ילדיהם נכנסו לדירתם החדשה בגלי ים לפני כשבועיים וחצי. חודש לפני כן הם כבר קיבלו את המפתח. השניים זכו במחיר למשתכן, עזבו את נתניה ששם רכישת דירה לא היתה בהישג ידם, ובחרו להצפין לפריפריה, לשכונה החדשה בקרית ים. ואז הגיע חשבון הארנונה, והם נדהמו.

בקל: "קיבלנו על חודש אחד דרישת תשלום של 645 שקל, שהם 1,290 שקל לחודשיים,*וזה עבור דירת ארבעה חדרים עם מחסן קטן, מרפסת בינונית וחנייה לא מקורה. לא ברור לי איך, אבל הדירה שלנו שהיא בסך הכל 123 מ"ר גדלה בחישוב הארנונה ל-153 מ"ר. חוץ מזה, אנחנו גרים באתר בנייה. אין לנו שום דבר ליד הבית. אני צריכה להביא את הילדים בבוקר לגני ילדים, ואין אפילו מדרכה שבה אוכל לנוע בחופשיות עם העגלה. אני חייבת לסחוב את העגלה עלי כדי לעבור ממקום למקום. אין פארקים, אין גינות, אין כלום".

לדבריה, "צריך להבין שמחצית מתושבי השכונה, ואנחנו ביניהם, הם זוגות צעירים שזכו במחיר למשתכן. קנינו דירות בסבסוד מסוים ובתנאים שמקילים עלינו כי לא היתה לנו שום אפשרות לרכוש דירה במחיר מלא ובמקומות שאנחנו רוצים לגור בהם. נאלצנו לוותר על מגורים במרכז והחלטנו לזוז צפונה, העיקר שנקנה סוף סוף דירה משלנו. עשיתי סקר בנתניה. שם בדירות ארבעה חדרים בשכונות הכי חדשות שיש בהן הכל משלמים ארנונה בסביבות 1,100-1,000 שקל לחודשיים. ובכל זאת, קרית ים היא לא נתניה. ייקח עוד הרבה זמן עד שאפשר יהיה לגור כאן בלי לחשוב פעמיים איך עוברים את המדרכה".

 

 

תגובות

הפעיל החברתי אמיר ווסקו, שיתמודד בשנה הבאה לראשות עיריית קרית ים, אמר ל"כלבו – חיפה והקריות": "לא יכול להיות שבעיר כמו קרית ים, תעריפי הארנונה יאמירו לשחקים ותושבי השכונה החדשה בגלי ים יסבלו גם מתת שירות בכל הנושאים שהעירייה אמורה להעניק להם. לא יכול להיות מצב שבו מאכלסים את השכונה לפני שדואגים לתשתיות ולחניות מסודרות. בקרית ים הכל עובד הפוך. השכונה עדיין בתוך אתר בנייה, מוזנחת וללא תקני בטיחות, וזה גורם לעוגמת נפש ולאכזבה למי שביקשו לבוא לגור כאן. רואים את ההתנהלות, מתאכזבים, ובצדק. כך לא צריכה להיראות שכונה חדשה בעידן המודרני, והגיע הזמן שהעירייה תתייחס לתושבים כאל לקוחות. זה המינימום המתבקש מההנהגה שגובה את כספי המסים שלנו".

מעיריית קרית ים נמסר בתגובה: "עיריית קרית ים גובה בהתאם לצו הארנונה שלה, המצוי באתר העירייה. תושבי גלי ים רכשו דירות בפרויקטים חדשים ונהנים משירותים משותפים רבים. על שטחים משותפים אלו נגבית ארנונה, בדומה לרשויות מקומיות באזור ובכלל. כל השטחים המשותפים מחולקים שווה בשווה בין מספר יחידות הדיור, ובהתאם נקבע התשלום לכל דירה.

"תושבי גלי ים, באמצעות ועד השכונה, פנו לעירייה ולראש העיר בנושא. ראש העיר הורה לבחון ולבצע פנייה למשרד הפנים במטרה לשנות את צו הארנונה ולהקל בתחשיב השטחים המשותפים. פנייה לשרה איילת שקד בנוגע לדחיית תשלומי הארנונה לחודש אוקטובר כבר בוצעה לפני כמה חודשים, ועבודה על תיקון צו הארנונה להקלה בתשלומים נמצאת בעבודה בליווי הלשכה המשפטית של העירייה.

"כל אדם אשר סבור כי גביית הארנונה מתבצעת בצורה לא תקינה יכול להגיש ערר על הארנונה. לתושבים אוזן קשבת בכל נושא, ונמצאים עמם בקשר הדוק ושוטף. יש להבין כי הליך של שינוי צו ארנונה הוא הליך מורכב שלוקח זמן ואינו בידי הרשות המקומית. אנו עושים את מרב המאמצים לדחוף לביצוע שינוי זה בהקדם האפשרי. כל ניסיון לצייר את גביית הארנונה כהתנכלות או כמעשה שאינו כדין הוא שקרי ואף צבוע בטעמים שאינם ענייניים. יש לציין כי התקבלו בלשכת מבקר העירייה מספר פניות בנושא אשר נבדקו באופן יסודי, ובכולן לא נמצא שום פגם בהתנהלות העירייה, באופן גביית הארנונה או בשיעורה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. דייר בפרוייקט

    פשוט ביזיון,שכן שלי רכש שם להשקעה, היה אמור לסגור עם דיירים הם שמעו את הארנונה ועשו אחורה פנה, העייריה פשוט גונבת מהתושבים. מספרת סיפורי מעשיות, מביאה אותנו מחיפה, שאר הקריות וכל הארץ לתוך מלכודת הארנונה ההזויה הזאת.

  2. דול

    אם התבאסתי על הארנונה בחיפה, הסיפור פה בקרייה הכניס אותי לפרופורציות, מבאס פשוט מבאס, ראש עיר נכלולי.

  3. ולאד

    עיריית קריית חושבים שאם אנשים קנו בשכונה חדשה זה אומר שיש להם הרבה כסף. מה שהם שכחו זה שרוב הבינין זה מחיר למשתכן, זוגות צעירים ששורדים על משכורות נמוכות אשר השקיעו את כל החסכונות שלהם על דירה כדי לא לשכור כל החיים. אין גבול לביזיון! זאת ההגדרה לתאוות בצע.

  4. נמאס מאבן צור

    שוב פעם מספרים לנו סיפורים, שוב פעם מגלגלים אחריות, רק הם לא אשמים,
    מספרים על קופת עירייה ריקה, אבל מי היה 8 שנים בשלטון? מי לוקח הלוואות כאילו אין מחר, ועוד מתגאה בזה שהוא ישאיר ירושה לבא בתור?
    אבן צור, אל תדאג, בבחירות הבאות נצביע נגדך, ואם זה לא ייעזור, פשוט נעזוב את העיר, יש מקומות יותר טובים מאשר עיר הפשע.
    שום דבר טוב לא עשית, רק דאגת להרוס יותר, לגרום ליותר תנועה ברחובות, תשתיות גרועות, וחצי עיר בתיקונים.
    העיקר שיש לך בית עירייה חדש, אל תדאג, אנחנו לא נשתק ונלחם עד הסוף בכל האמצעים החוקיים שעומדים לרשותנו

  5. חיפאי

    העיריות הפכו למפלצות,במקום שהן יישרתו את האזרח,
    הן עושקות את התושבים,ורצות שאנו נשרת אותן,
    חוצפה של ראשי ערים,מי שלא מספק את הסחורה,
    פשוט לא לבחור בו .

  6. טימור

    העירייה גונבת אותנו.
    כרגע אין שום שטחים משותפים. אין תשתיות, אין כביש, מדרכות, פחי אשפה.
    רק תלושי ארנונה מופרזים.
    אני גם רכשתי דירה 4 חדרים בשכונה, 102 מטר דירה – ארנונה קיבלתי על 167.28 מטר, שזה 1430₪ לתשלום של חודשיים.
    בדירה יותר גדולה בקריית מוצקין, 5,5 חדרים 120 מטר – שילמנו 1180₪ איך זה??? ובמוצקין גרנו באמצע העיר עם כל השרותים נגישים בהליכה של 2 דקות.
    זה ממש מאכזב….

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר