מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)
מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)

והגדת לילדיך: יותר בז”ן – יותר סרטן

פורסם בתאריך: 14.4.18 20:42

מה עשיתם בחו”ל המועד? טיולים? משפחה? אטרקציות לילדים? מוזיאונים? האם קפצתם למרכז המבקרים של בתי הזיקוק? הוא קרוב, מזמין לשעריו משפחות ותלמידים, וממותג כאטרקציה סביבתית. יש איתו רק בעיה אחת: הוא נבנה במטרה למכור מצג שווא לציבור המבקרים, להטות את דעת הקהל ולהסיט את האש מהתוצרת העיקרית של בז”ן ותעשיית הפטרוכימיה — תחלואת סרטן ומחלות לב וריאות.

ההצגה זולגת למדיות נוספות — בתחילת השבוע פרסמה בז”ן פוסט חגיגי לרגל המימונה בדף הפייסבוק הרשמי שלה ובו ברכה לחג הכוללת שלושה גרפים צבעוניים אשר לכאורה מראים על ירידת זיהום האוויר בחיפה.
הגרפים כמובן נטולי הקשר, מדדים או התייחסות ספציפית לסוג החומרים הנפלטים מהארובות, מהמיכלים ומהצנרות של המתקן בן 70 השנים.

מתקפת התעמולה של מנכ”ל בז”ן החדש נמשכה בתקשורת. בריאיון מיוחד לחג בישר המנכ"ל החדש ישר בן מרדכי כי “תושבי חיפה יכולים להיות רגועים בהיבט של בז”ן, אשר רוצה להיות חלק מהסביבה”, ועל אף שאינו מומחה לתחלואה "תחום זה וודאי יש לו השפעות רבות מכיוונים שונים – השפעות סוציו—דמוגרפיות, אוכלוסייה מעשנת ועוד”. דבריו של מנכ”ל בז”ן כמובן עומדים בסתירה מוחלטת לחוות הדעת של מומחים לתחלואה, למציאות (בחיפה מעשנים פחות) וכמובן לשכל הישר.

מתקפת התעמולה של בתי הזיקוק מגיעה על רקע התחזקות המאבק בהרחבת הבנייה במתחם בז"ן — הרחבה שנולדה בחטא וששבוע לאחר שאושרה כבר פורסם בתקשורת שבכוונתם לבנות מתקן זיקוק לתחתית החבית ומתקנים נוספים לייצור מוצרים פטרוכימיים לתעשיית הפלסטיק שרובם מיועד לייצוא על חשבון ייצור הבנזין לשוק המקומי.

סיבה נוספת למסע יחסי הציבור המתוזמר מבית בז”ן היא המאמץ המתמשך לדרוס את שומרי הסף. ברמה המוניציפלית מדובר במאמצי לובינג עתירי ממון לקדם את חוק רישוי עסקים במטרה להעביר את הכוח לידי גורמים עלומים במשרד ראש הממשלה, במקביל לניסיון להוציא את בז”ן מתחת לפיקוח ציבורי על ידי יצירה של מועצה מקומית תעשייתית בלתי שקופה ובלתי ניתנת לפיקוח.

פרק נוסף בסאגה הזו יתקיים ביום ראשון בשעה 11:00 בבניין הטיל, כאשר בז”ן ומשרד האנרגיה יציגו את עמדתם בעד הרעיון, בניגוד גמור לעמדת שאר משרדי הממשלה שהוצגה עד היום. הדיון פתוח לקהל הרחב ואנחנו מזמינים את הציבור שנפגע מהמפעלים הללו יום יום להגיע, לראות מול מי אנו מתמודדים, לשמוע את הקולות ולשאול את השאלות שצריכות להישאל.

ההגדה של פסח מספרת לנו כיצד לספר לילדינו ביציאת מצרים – מה נגיד לחכם, מה יאמר הרשע, מה חושב התם וכיצד נלמד את הבן הרביעי לשאול את השאלות הנכונות. ההיסטוריה מלמדת שבכל מקום שבו הציבור אינו נוכח נכתבת האמת על ידי בעלי האינטרס.

את ההגדה המקומית אפשר לנסח כך:
החכם קורא דוחות של משרד הבריאות הקושרים בין אחוז התחלואה הגבוה בנפת חיפה במחלות סרטן, לב וריאה לבין התעשיות הפטרוכימיות.

הרשע אומר "הארובה היא בסך הכל מתקן סביבתי, הלפיד הוא חיובי, ובכלל — עדיף שמועצה תעשייתית תפקח ולא איגוד הרשויות הסובבות".

התם מאמין לגרפים ולמידע המגמתי שאותם מפרסמים בתי הזיקוק ולכך שהמשרד לאיכות הסביבה מצטיין בתפקידו.

ושאינו יודע לשאול? הוא מתעלם. מנתונים, מפרסומים במדיה, ממציאות. אני מזמין אתכם להגיע לדיונים הפתוחים של הוועדה הגיאוגרפית, למפגשים עם ארגוני הסביבה, ולשאול.
אביב שמח מפעילי מפרץ חיפה – התא הקהילתי של מגמה ירוקה והקואליציה לבריאות הציבור.

הכותב הוא פעיל סביבתי ותושב שכונת הדר

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר