הפגנה בברצלונה (צילום: רויטרס)
הפגנה בברצלונה (צילום: רויטרס)

תחי מדינת חיפה – הגיע זמן עצמאות

פורסם בתאריך: 19.4.18 17:09

מדינת ישראל היא תופעה ייחודית. אין עוד עם בתולדות העמים שחזר למולדתו אחרי 2000 שנות גלות והחייה לשון קודש לשפה יומיומית. מדינת חיפה אף היא תופעה ייחודית. לטוב, לרע ולמכוער — יש דברים שקיימים רק בחיפה.
עם הדברים הטובים בעיר ניתן למנות את התפאורה – שילוב פוטוגני של הר וים, ירוק וכחול, אשר צובע את החיים בגוונים נעימים, במיוחד ביחס לערים המקומטות, האפורות והמשוכפלות בגוש דן. הנוף היפה הוא גם נוף אנושי של קיום משותף של דתות שונות בכבוד הדדי ובשלווה.

תחבורה ציבורית בשבת בהסכמת הקהילות הדתיות היא עוד מאפיין נאה של מדינת חיפה, ששמרה על סטטוס קוו שונה מאשר בשאר חלקי המדינה. אין בעיר מתחים והקצנה שאפשר למצוא בערים אחרות. באופן כללי חיפאים הם מתונים ורגועים. הם נהנים מחופים נפלאים, מאוכל טוב ומדיור זול משמעותית ביחס לערים גדולות.
אם כך, מדוע בשנים האחרונות ההגירה השלילית מהעיר מתעצמת? כנראה בגלל הרע והמכוער שיש רק בחיפה. כמו צל שחור ענק מרחפים מעל הכרמל נתונים על תחלואה עודפת בסרטן ובמחלות נשימה, לצד ריחות מהמפרץ.

בימים אלו נדונה בבית המשפט הרחבת הבנייה במתחם בז”ן, וקודקודי התעשיות הפטרוכימיות ביחד עם משרד האנרגיה לוחצים לשנות את חוק רישוי עסקים כך שהם יעבדו תחת מועצה מקומית תעשייתית ויהיו נתונים להרבה פחות פיקוח.
בלי קשר, יש פה איצטדיון עירוני על שם סמי עופר, ובקריה הרפואית רמב”ם תוכלו להחנות בחניון התת קרקעי ע”ש סמי עופר הסמוך למגדל סמי עופר לרפואה דחופה. סמי עופר גם קיבל מאוניברסיטת חיפה תואר דוקטור לשם כבוד, ויש מצפור על שמו ועל שם רעייתו בקומה ה־30 של האוניברסיטה. אולי פשוט נקרא לחיפה כולה על שם סמי עופר כדי לפשט את העניינים.

אבל זה לא רק זיהום אוויר שמבריח אנשים — זאת תמיד הכלכלה. בשלל משלחי יד שמאפיינים צעירים אין עבודה, לדוגמה בתחום הפרסום או הפיננסים. גם במקצועות שיש בהם פרנסה בעיר השכר הוא נמוך ואפשרויות התעסוקה הן מוגבלות. היצע העבודות בחיפה מכתיב את האופי של תושביה, וכך נוצר כדור שלג. כך אין בחיפה טינדר מעניין, ומאגר הפנויים-פנויות הוא דליל. למעשה חיפה היום היא עיר מבוגרת, ש־20 אחוז מתושביה הם גמלאים מעל גיל 65, ובבתים רבים הילדים בני ה־20, ה־30 וה־40 עזבו.

העיר שלנו ידעה ימים יפים יותר. מאיר דיזנגוף, ראש העיר תל אביב, אמר בשנת 1932: “אין עיננו צרה בגודלה של חיפה ובהצלחתה. נשמח מאוד שתהיה לנו עיר נמל משוכללת ובנויה. אולם אנו מפחדים שעם גמר השכלולים בחיפה, כוח המשיכה שלה יהיה גדול כל כך שינהרו אליה כל הסוחרים ובעלי התעשייה בחשבם שהכל יעבור למרכז הזה”.
חיפה היום היא ילד סנדביץ’. היא לא עיר פריפריאלית ענייה שנחמד לשרים לעזור ולהצטלם בה, אבל לצערנו הנתונים מראים שהיא גם לא העיר המובילה שהיא היתה פעם.

הצעד הראשון בפתרון כל בעיה הוא איתורה. אולי הבעיה היא שהממשלה בירושלים לא סופרת את חיפה. כך אנחנו החיפאים מממנים בתעריף מופקע את מנהרות הכרמל בעוד שפרויקטים תחבורתיים אדירים בירושלים פתוחים לציבור. כך משרד האנרגיה חבר לבז”ן לקידום רעיון העוועים של הקמת מועצה תעשייתית במפרץ חיפה. בחיים לא היו מעזים להציע הקמת מועצה כזאת ליד ריכוזי אוכלוסייה בגוש דן. אמנם יש לנו שר אוצר בן העיר והצהרות על השקעה למכביר, אך עדיין רב המרחק בין יחסי הציבור למציאות.

מדברים על כך שחיפה דומה לברצלונה. אולי כמו הקטלונים אנחנו צריכים לחשוב על עצמאות.

הכותבת היא תושבת שכונת בת גלים

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. מוטי

    בבחירות הקרובות צריך לבחור ראש העיר אחר , וסדר היום ישתנה אולי נצא מעבדות לחרות.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הבעייה שגדולה מכל שאר הבעיות ביחד היא זיהום האויר. אדם רציני שרוצה להקים משפחה לא יקים אותה בחיפה ובצדק!..האויר בחיפה מזוהם והסרטן נמצא פה באויר.

  3. אנונימיות

    חיפה עיר מקסימה יפה שקטה ורגועה עיר המתפתחת מאוד ב 10 שנים האחרונות לא היה ראש עיר טוב מי יונה יהב ונתחיל מה עשה יונה 1) מנהרות הכרמל 2) מתרונית 3)תמ"א +פינוי בינוי במרחבי חיפה 4) כבישים חדשים שיצאו לדרך לכיוון ק.חיים + הפיתוח בלב המפרץ יש לי תושה לכול החיפאים סה לא בתקופת גוראל או עמרם מצנע.חומר למחשבה זיהום אוויר גדול מי חיפה זה מרכז אזריאלי בתל אביב.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר