התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה (צילום: רמי שלוש)
התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה (צילום: רמי שלוש)

שלב השאלה הקשה

פורסם בתאריך: 15.9.18 20:55

בשבוע שעבר קיימנו – ארגוני הסביבה – פאנל בחירות בנושאי סביבה שנוגעים למפרץ חיפה בהשתתפותם של ראש העיר יונה יהב ושלושה מועמדים נוספים לראשות העיר – עו”ד דוד עציוני, מנדי זלצמן ואביהו האן. לכל המועמדים נשלחו השאלות שיישאלו בפאנל. עינת קליש רותם אישרה את השתתפותה מבעוד מועד אך בחרה לא להשתתף בו לאחר קבלת השאלות.

האולם היה מלא מפה לפה. האווירה היתה חמה. למועמדים הוצגו שאלות בתחומי זיהום האוויר, שמירה על שטחים פתוחים, קידום תחבורה ציבורית, התחדשות עירונית ושותפות ציבור. אתמקד בתחום זיהום האוויר. בשורה התחתונה – לכל המועמדים ברור שיש בעיה של זיהום אוויר תעשייתי בחיפה שצריך לטפל בו. החוכמה היא לקרוא את הניואנסים – מי מהם מתכוון לפעול לסגירת בתי הזיקוק, מי מהם רואה תעשייה מזהמת לצד אוכלוסייה מתקיימות בכפיפה אחת ומי מהם מבקש עוד סקרים ומערכות ניטור על מנת להילחם בזיהום האוויר במפרץ. אלה הן התשובות שקיבלנו בנושא זה:

האן – בז”ן לא יקבלו אפילו אחוזון להתרחב ויקבלו דחיפה לצאת. אני מתחייב לקדם תוכנית ממשלתית לסגירת בז”ן ולהבאת תעשיות אחרות למפרץ חיפה.

זלצמן – בניית לוח זמנים ריאלי של עד חמש שנים למיגור זיהום האוויר. בתי הזיקוק לא חייבים להיסגר לשם כך.

עציוני – הסיכון הביטחוני של מתחם פטרוכימי סמוך לבתי תושבים הוא חמור. אפעל לשינוי המציאות תוך מתן דגש על נקודה הזו.

יהב – קידום נושא צמצום פליטות וסגירת מתקנים מזהמים עד שתתגבש תוכנית ממשלתית לפינוי התעשייה הפטרוכימית, ליצירת מקורות תעסוקה חליפיים ולניקוי השטח.

קליש רותם (את התשובות שלה אני שואבת מאתר הפייסבוק שלה) – להקים עוד מערך ניטור, אין צורך בשינוי חקיקה, לערוך עוד סקרים בריאותיים ולעצור את הרחבת התעשייה הפטרוכימית.

אלה השאלות הקשות שהמועמדים לא נשאלו, אבל ראוי היה לשאול אותן:

האן – יצאת נגד ארגוני הסביבה על רקע שיתוף הפעולה שלהם עם יהב בסוגיית תוכנית בז”ן. מה עמד לנגד עיניך – טובת העיר או טובת הכיסא?

זלצמן – כמי שעומד בראש חברת נמל חיפה שאחראית על הכנסת חומרים מסוכנים כמו אמוניה וברום לאזור, ועל רקע עשרות החריגות של בז”ן ואוזלת היד של רשויות האכיפה, אתה מאמין שדווקא אתה תביא את הבשורה ותחנך את בז”ן לקיים את החוק?

עציוני – בזמן שהיית עוזרו הקרוב ביותר של שר האוצר משה כחלון אושרה הרחבת בתי הזיקוק בחתימתו. מה לא יכולת לעשות אז שתוכל לעשות היום?

יהב – אחרי יותר מעשור שבו עמדת לצד המפעלים המזהמים, בשנים האחרונות עשית תפנית של 180 מעלות.את מי נקבל ב־2019 – את יהב של 2014 או את זה של 2018?

קליש רותם – בשנים האחרונות את בוחרת להציג את ארגוני הסביבה כ“אויב הבחירות” שלך, זאת כאשר את נעדרת לחלוטין מכל פעילות ברמה המקומית או ברמה הארצית במסגרת המאבק בתעשייות המזהמות. יכול להיות שגם את עשית תפנית של 180 מעלות, רק לכיוון השני?

זהותו של ראש העיר הבא היא עניין חשוב שיש לו השפעה על האופן שבו תיראה העיר בשנים הקרובות, אבל אנחנו מאמינים שהגורם המכריע בשינוי המציאות הוא אנחנו – הציבור. ארגוני הסביבה ימשיכו לפעול מול מקבלי ההחלטות ברמה המקומית והארצית ללא כל קשר להעדפה אישית. יש לנו ביקורת כלפי כל המועמדים, וכל פעולותינו נועדו לוודא שאחרי הבחירות תהיה לחיפה ולמטרופולין הנהגה נחושה שתילחם לסגור את בז”ן ולצמצם את התעשייה הפטרוכימית. אם נהיה חזקים ומאוחדים, אף אחד – לא ברשות המקומית ולא בירושלים (וגם לא בלונדון) – לא יעמוד בדרכנו.

הכותבת היא מובילת מגמה ירוקה בחיפה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. רם

    אם לשפוט לפי הדברים הללו, של מי שמעורה בנושאים סביבתיים ומכירה מקרוב מאד את הבעיות וההתרחשויות, רק אחד מתאים וצריך להיות ראש העיר הבא של חיפה: אביהו האן!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר