חיפה (צילום: ירון צור לביא)
חיפה (צילום: ירון צור לביא)

עיריית חיפה תכין מסמך מדיניות חדש ליישום תמ"א 38

המסמך החדש, שעל הכוונה להכינו דווח בישיבת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, יהווה עדכון של מסמך המדיניות שאושר במאי 2016, וזאת בעקבות תובנות שעלו בתהליך הדיון בבקשות שהוגשו בהתאם למסמך

פורסם בתאריך: 1.4.18 17:14

עיריית חיפה מקדמת בימים אלה הכנת מסמך מדיניות חדש לבחינת בקשות להיתרי בנייה מכוח תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38), אשר יחליף את מסמך המדיניות שאישרה מועצת העיר בחודש מאי 2016.

תמ"א 38, שאושרה במאי 2005, מאפשרת תוספת דירות בבניין קיים בתמורה לחיזוקו מפני רעידות אדמה, ובמתכונתה הראשונה היא אפשרה תוספת של קומה אחת בלבד לבניין. בשנים 2010 ו-2012 אישרו מוסדות התכנון שני תיקונים לתמ"א שהרחיבו באופן משמעותי את התמריצים שהיא מאפשרת: במרץ 2010 נקבע כי תוספת הזכויות תינתן גם במקרים שבהם הורסים היזמים בניין ישן ומקימים במקומו בניין חדש, וביוני 2012 נקבע שניתן לאשר מכוחה תוספת דירות בשתיים וחצי קומות נוספות על גג בניין ובקומת העמודים שלו. הרחבת התמריצים הגדילה גם את מספר יוזמות הבנייה ואת נפחן.

בדצמבר אשתקד אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה תיקון נוסף לתמ"א שמוסיף לתוכנית זכויות בנייה נוספות באופן משמעותי: למבנים בני שלוש קומות מתאפשרת כעת תוספת של שלוש קומות ולמבנים בני ארבע קומות או יותר מתאפשרת תוספת של שלוש וחצי קומות.

ככל שתוגברו זכויות הבנייה מכוחה גברה המתיחות התכנונית שיצרה תמ"א 38, אשר משנה את פניהם של מרקמים אורבניים שלמים, למרות שמי שיזם ואישר אותה אינו השלטון המקומי אלא ממשלת ישראל.

 

 

במאי 2016 אישרה מועצת העיר מסמך מדיניות שמטרתו היתה להגביל מימוש מלא של זכויות הבנייה שמקנה התמ"א, אך מכיוון שהמסמך אינו סטטוטורי השפעתו היא מוגבלת. עם זאת, בהחלטתה מדצמבר אשתקד בדבר התגבור הנוסף של זכויות הבנייה מכוח התמ"א הוסיפה המועצה הארצית להוראות התוכנית סעיף שמחזק את מעמדם של מסמכי מדיניות בנושא התמ"א, ולפיו "ועדה מקומית לתכנון ובנייה רשאית לשקול הוראות של מסמכי מדיניות במסגרת שיקוליה בבקשה להיתר לפי תוכנית זו".

בישיבתה האחרונה של הוועדה המקומית דווח במסגרת דברי הרקע ליוזמה של העירייה להכין תוכנית להחרגת שכונת כרמליה מהוראות תמ"א 38 גם על החלטתה האסטרטגית להכין מסמך מדיניות חדש לתמ"א 38 בשאר שכונות העיר. בפרוטוקול הישיבה נכתב: "בחודש מאי 2016 אישרה הוועדה המקומית מסמך מדיניות עירוני לבחינת בקשות מכוח תמ"א 38 אשר לאורו הוועדה בוחנת ודנה כיום בבקשות להיתרי בנייה. בעקבות אישור התיקון לתמ"א בדצמבר ובעקבות תובנות שעלו במסגרת בקשות המוגשות בהתאם למסמך המדיניות המאושר, מקודם בימים אלה עדכון של מסמך המדיניות". עם זאת צוין בדברי הרקע כי ביחס לכרמליה נמצא שנכון לפעול במתווה של הכנת התוכנית המחריגה ולא במתווה של מסמך מדיניות.

שני המתווים מרכיבים פרק חדש במאבק על צביון הבנייה בעיר, שבמסגרתו קבוצות של תושבים יוצאות נגד היקף הבנייה מכוח התמ"א בעוד שהיזמים מציגים את תרומתה של התוכנית להתחדשות העירונית.

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יעקב אתגר

    היסמים רוצים להרויח..חוץ מזה לא מעניין אותם כלום. הדיירים רוצים תוספת ממד מעלית ושיפורים בדירתם בשביל למנוע הרס של השכונה קיימת העירייה כצבוגר אחראי שצריך לשמור על השכומה ועל האינטרסים של התושבים שליים את לייהם ולא יודעים שאינטרסנטים מחרבים את חייהם. בליפה אין עירייה…אין מהנדס עיר אין יור וועדה ויש הרבה עצלות טיפשות וחוסר איכפתיות וכך נראה כל דבר שהעירייה המטופסת הזו עושה

  2. רני

    בתור חסר דירה, מקווה שהעירייה והיזמים יהרסו כמה שיותר בניינים ישנים ויבנו בניינים גבוהים חדשים וישמרו על השטחים הירוקים
    בלי קשר צריך לטפל בכבישים ורכבת תחתית
    מה שעשו במזרח אירופה בשנות החמישים הודיע הזמן שיעשו בחיפה ב-2020

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר