נמל המפרץ
נמל המפרץ

ארבע תוכניות נמליות יידונו בישיבת הוועדה המקומית

חברי מועצת העיר יתבקשו להכריע ביחס למדיניותה של עיריית חיפה לגבי התוכנית המפורטת של נמל המפרץ, תוכנית המתאר לעורף הנמל ושתי תוכניות משמעותיות נוספות. כל אחת מהתוכניות מנציחה את חיפה כמוקד נמלי-תעשייתי מזוהם

פורסם בתאריך: 4.12.18 10:10

כבר בישיבתה הראשונה לקדנציה זו תתבקש היום (שלישי) מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית חיפה, המורכבת מ-31 חברי מועצת העיר, להכריע באשר למדיניותה בסוגיות מפרץ חיפה. בסדר היום של ישיבת הוועדה המקומית שובצו ארבע תוכניות המוצעות באזור המפרץ, שכל אחת מהן מנציחה את חיפה כמוקד נמלי-תעשייתי מזוהם.

יצוין כי סמכות האישור של כל ארבע התוכניות אינה של הוועדה המקומית, אך לעמדתה בעניינן יש משקל רב. החלטות הוועדה באשר לתוכניות אמורות לשקף את עמדת ראש העיר החדשה עינת קליש רותם.

התוכנית הראשונה שתידון לצורך קביעת עמדת הוועדה בעניינה היא התוכנית המפורטת לנמל המפרץ שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י). נמל המפרץ נמצא אמנם בשלבי בנייה מתקדמים, בהסתמך על תוכנית לייבוש שטחי ים שאושרה בפברואר 2014, אך לא ניתן יהיה להפעילו ללא אישור התוכנית המפורטת, שקובעת את השימושים המדויקים בנמל, וכן את המבנים ואת המתקנים שמאפשרים אותם.

ההתנגדויות שכבר הוגשו לתוכנית המפורטת נעות בין ביטול התוכנית בשלמותה, תוך ייעוד שטחי הים שיובשו לתכליות ציבוריות אחרות, לבין הטמעת שיפורים סביבתיים בה. בחלק מההתנגדויות נדרש לחייב את חנ"י במילוי שתי מטלות ציבוריות-עירוניות משמעותיות כתנאי לאישור התוכנית: ביצוע פרויקט חזית הים העירונית במערב הנמל והקמת פארק מורד נחל הקישון. לפיכך, מיקומה של הוועדה המקומית על סקאלת עוצמת ההתנגדויות לתוכנית נמל המפרץ מעוררת עניין ציבורי רחב.

התוכנית השנייה שתידון היא תוכנית המתאר הארצית שיוזמים חנ"י ומינהל התכנון במשרד האוצר לעורף נמל בחיפה ואשר מייעדת שטח של 4,800 דונמים לפעילות נמלית-תעשייתית. שטח עצום זה מיועד בתוכנית לעורף נמל שבו ניתן יהיה להקים מרכזים ופארקים לוגיסטיים, משטחי מכולות בשטחים פתוחים ומשרדים נמליים. הקרקעות שבשטחן חלה התוכנית נמצאות בין העיר התחתית לקרית חיים, והיא כוללת למעשה את כל שטחי מפרץ חיפה בתוך חיפה, למעט מתחמי בתי הזיקוק והצ'ק פוסט.

לצד האפשרות שמייצרת התוכנית להצפת המפרץ במחסנים, היא מאפשרת הקמת מפעלי תעשייה בשטחה בכפוף להכנת תוכנית מפורטת, כפי שעולה מההוראות בתוכנית המתאר בנושא חומרים מסוכנים.

בשונה מתוכנית המתאר, התוכנית השלישית שתידון היום היא כבר תוכנית מפורטת שיוזמת חנ"י לעורף נמל. התוכנית מאפשרת הקמת שטחי עורף נמל ואחסון סחורות משני עברי נחל הקישון בשטח כולל של 534 דונם. במסמך הסביבתי המצורף לתוכנית צוין כי קיימת אפשרות שפעילויות עורף הנמל שהיא מאפשרת יכללו אחסון, שינוע או טיפול בחומרים מסוכנים, לרבות כימיקלים.

התוכנית הרביעית ששובצה לדיון היא תוכנית נוספת של חנ"י המייעדת כ-350 דונם לעורף נמל במתחם בית הספר הטכני. זוהי תוכנית מתאר בלבד ולא ניתן להוציא מכוחה היתרי בנייה.

 

 

בניגוד לתוכנית המתאר הארצית לעורף נמל, שסמכות אישורה נתונה לממשלה, סמכות האישור של שלוש התוכניות האחרות היא של הוועדה המחוזית. יצוין כי חנ"י גורסת שנמל המפרץ הוא מנוף כלכלי חשוב וחיובי לאזור חיפה ומצהירה שפעילות עורף הנמל המוצעת משקפת כוונה לחולל שינוי במפרץ חיפה – משטחי תעשייה לפארקים לוגיסטיים מתקדמים.

ברקע הדיון בארבע התוכניות עומד הסכם שאישרה מועצת העיר בחודש יוני ושהצדדים לו הם העירייה, הוועדה המקומית שלה, חנ"י, משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ורשות שדות התעופה. בהסכם צוין אמנם שחנ"י תוותר על 586 דונם המוחכרים לה ואשר מיועדים לפארק מורד נחל הקישון, ובתמורה לכך רמ"י תקצה לה כ-380 דונם לעורף נמל במתחם בית הספר הטכני, אך ההסכם לא נוקב בתאריך לביצוע המהלך ואינו מבטיח מקורות מימון להקמת הפארק ואת העברת שטחיו לבעלות העירייה

העירייה התחייבה בהסכם לתמוך ביוזמות עורף הנמל של חנ"י ולא להתנגד לתוכנית החדשה שיוזמת רשות שדות התעופה להארכת מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה בחיפה ב-316 מטר בלבד, כך שאורכו יהיה 1,616 מטר. הארכה זו לא תאפשר הגדלה של טווח הטיסות מחיפה ולחיפה.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. ממש עצוב

    יהב מכר אותנו לחנ"י וקבר את שדה התעופה לא יאמן. וכל העיר וכל התקשורת שתקו כי עבדו עבורו שיבחר שוב.

  2. בחירה בין דבר לכולרה

    גם שטחי אחסון נמליים ענקיים ("מרכזים לוגיסטיים" זה תכל'ס מחסני ענק לשינוע סחורות, לא ממש שפע תעסוקה מתקדמת, פרט לכמה מלגזנים), וגם שדה תעופה מורחב יהיו עצם בגרון של חיפה! רעש, זיהום, וחסימה של התנועה במרחב, ההתפשטות העירונית, וכל סיכוי לחיבור עירוני בין חיפה והקריות.
    חצי מהעיר נידונה לנוף תעשייתי מכוער והעיר כולה תישאר תקועה בתקופת המנדט כפח זבל ארצי. כל מי שירכוש מקצוע טוב ימשיך לעזוב, וכאן ישארו סבלים מנופאים ונהגי משאיות. טוב שיש לנו "מומחית לערי תעשייה" פחחחח…
    לא לזה ולא לזה!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר