פאנל בנושא הזדמנויות השקעה בשכונות חיפה (צילום: ראובן כהן)
פאנל בנושא הזדמנויות השקעה בשכונות חיפה (צילום: ראובן כהן)

"העירייה צריכה להתעורר. צריך לבצע מהלך דווקא בהדר"

בפאנל שעסק בהזדמנויות ההשקעה בשכונות השונות בחיפה הדגישו הדוברים את הצורך בהסרת החסמים העומדים בפני יזמים ומשקיעים. "בעיר הזאת יש פוטנציאל גדול ולא ממומש", אמרה עו"ד רותם טפירו, בעלת מותג הבית לניהול דיירים. הפאנל התקיים במסגרת פורום ערי ישראל לנדל"ן ביוזמת עיתון "כלבו" ואתר "כלבו - חיפה והצפון" ובחסות בנק הפועלים וחברת נקסט אורבן

פורסם בתאריך: 24.9.19 20:32

בפאנל הראשון במסגרת פורום ערי ישראל לנדל"ן, שנערך הערב (שלישי) בחיפה ביוזמת עיתון "כלבו" ואתר "כלבו – חיפה והצפון" ובחסות בנק הפועלים וחברת נקסט אורבן, נדונו הזדמנויות ההשקעה בשכונות השונות, בדגש על העיר התחתית, על הדר ועל מרכז הכרמל. בפאנל השתתפו עו"ד רון ברנט, מנכ"ל החברה לנדל"ן רועי שווץ ובעלת המותג הבית לניהול דיירים עו"ד רותם טפירו.

"יש דירות רבות בפרויקטים של תמ"א 38 בכרמל שעומדות ריקות במשך זמן רב", אמר שווץ, "זה קורה בגלל כמה דברים. אחד מהם הוא העובדה שהמחירים עלו קצת והיזמים עוד לא רוצים לרדת, למרות שבהחלט מורגשת ירידת מחירים. זו אמנם לא ירידה דרמטית וברור שהיא זמנית, אבל היא קיימת. ויש גם היצף של דירות באופן יחסי".

שווץ ציין כי משקיעים עדיין מגיעים לחיפה ועדיין מחפשים פרויקטים בכרמל ובמקומות אחרים "אבל יש בעיה חדשה שנקראת עיריית חיפה". לדבריו, יזמים תמיד התלוננו על העירייה, אבל מדבריו עולה שהאקלים מבחינת היזמים נעשה לאחרונה קשה יותר.

עו"ד ברנט אמר: "אחת מהבעיות היא שיש היום הרבה דירות לא מכורות. אחרי שכולם רצו לחיפה ובנו, היתה הצפה. היום יש רגיעה, ואני מקווה שהיא תשתנה. אני לא חושב שהעירייה אשמה, אלא המצב של אי ודאות בין הבחירות, תוכניות 'מחיר למשתכן' כן או לא וכדומה". עם זאת, לדבריו, משקיעים ממשיכים להגיע לחיפה שעדיין נהנית מאטרקטיביות. "לא שאני מצדיק כל פעולה של העירייה, אבל בכל עיר תשמע טרוניות", הוא הוסיף.

"בעיר הזאת יש פוטנציאל גדול ולא ממומש", אמרה טפירו, "נכון שיזמים אוהבים להשקיע בכרמל כי שם נמצא הכסף הגדול, אבל דווקא באזור כמו הדר לא עושים מספיק. לפני כמה שנים ניסיתי לקחת מתחם של התחדשות עירונית באזור הדר עליון וקיבלתי ברקס. הגיע הזמן שהעירייה תתעורר. צריך לבצע מהלך גדול בעיריית חיפה, בעיקר לאזור כמו הדר. צריך לתת תמריצים ולעודד דווקא יזמים מקומיים לקחת את הדר ולשנות אותה, כי יש לה פוטנציאל".

טפירו הדגישה שאחת מהבעיות היא שלא מאפשרים לבנות מגדלים שיכולים להניב רווחים גבוהים, "אז למה שיזמים יבצעו התחדשות עירונית בהדר? אין כדאיות כלכלית".

 

 

ברנט אמר שלדעתו לא ייבנו בהדר מבנים של 20-15 קומות: "צריך לתת פתרון לנושא התנועה והחניה. צריך הרבה יותר תחבורה ציבורית. צריך הרבה תמריצים בהדר. צריך להחליף ולהזרים אוכלוסייה חדשה לשכונה". הוא ציין שנוה שאנן יכולה לשמש דוגמה לדרך הנכונה והוסיף שבאזור שוק תלפיות העירייה דווקא מקדמת יזמות והאזור תופס תאוצה, בדומה למה שקרה בעבר בפלורנטין ובנוה צדק.

גם שווץ הסכים שהפוטנציאל של הדר הוא רחוק ממימוש, ומשתתפי הפאנל העלו זיכרונות מהימים שבהם מחירי הדירות בהדר ובעיר התחתית היו נמוכים ביותר, ומאז הן הגדילו את ערכן פי כמה. עם זאת, אמר שווץ, משקיעים זקוקים לביטחון, ולכן צריך להבטיח שהרשויות ישקיעו בתשתיות וברחובות בהדר, ואז המחירים יעלו.

טפירו שבה לטענה ולפיה אחת מהבעיות הקשות בשוק הנדל"ן בחיפה היא הביורוקרטיה העירונית. לדבריה, בעלי דירות שמעוניינים בהתחדשות עירונית נתקלים שוב ושוב בקשיים שמובילים אותם לייאוש. שווץ הסכים עם דבריה ואמר: "הגיע הזמן שהעירייה החדשה תקבל החלטה באמת. לא לשלוח מצגת על בנייה לגובה אלא תוכנית אמיתית, שאנשים יוכלו להבין מה הם קוראים. רק אז יזמים יתחילו להגיע לפה".

ברנט: "אני יודע שעובדים על זה. יש תוכניות אב ומונו שמאים לקבוע את המכפלות שעומדות בתקנים שהבנק יאשר. הבעיה שלנו היא בעיקר עם הדיירים. אנחנו יושבים עם דיירים שהם אנשים מבוגרים בשכונות חלשות, רובם קשי יום, עולים חדשים וותיקים, והם מותשים. עברו בשכונה שלהם עשרה יזמים במהלך השנים. יש שם שלטים של פרויקטים שכבר החליפו צבע. אנשים מיואשים. אתה מנסה לסחוף אותם, אבל הם כבר לא מאמינים. האלמנט הכי קשה מבחינתנו הוא הזמן".

הפאנל הסתיים בנימה אופטימית ובאמירה של המשתתפים שהם משוכנעים כי העירייה לא מתכוונת לפעול נגד היזמים או התושבים, שמהלכיה נעשים מכוונה טובה ושיש צורך בשיתוף פעולה כדי להצליח ביוזמות הנדל"ניות שעומדות בפני העיר.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. יעל

    מסכימה לגמרי. חדר הבריחה שלי נמצא במגדל הנביאים. כל אזור הדר צריך שיקום.
    פעם האזור היה מדהים. ועכשיו?..
    אנחנו יוזמים, מקימים ועושים.
    עכשיו תורכם.
    https://www.funz.co.il

  2. ראלי

    לא צריך מגדלים בהדר, ברלין מצליחה בלי מגדלים כמו גם ערים אחרות.
    ומנטה שאנן זו הדוגמה הכי לא נכונה להדר – נווה שאנן זה איכס

  3. אנרכיפאי

    יזמי הנדל"ן פוגעים בתושבים הקיימים – ובמידה מסויימת בחדשים – וגם במרקם העירוני של השכונות. הבניה שלהם מוגזמת, מכוערת, באיכות נמוכה ולא מתחשבת בצרכים. וכמובן – במחירים אדירים.

    בפרט – המגדלים הם אסון. לא זו בלבד שצריך להפסיק לאשר אותם – צריך לבטל לאלתר מגדלים קיימים שהחלו להיבנות, ולתכנן מהלכי ביטול של מגדלים שכבר נבנו. על הכוונת: המגדל ליד המשביר לצרכן; מגדלי חוף הכרמל; וכן, אני מסתכל עליך מגדל ארמון. הוא ממילא די ריק, לא?

    בנייה בשכונות מגורים קיימות צריכה להתבצע שלא למטרות רווח, בשיתוף של תושבים ופעילים שכונתיים, ובליווי של מומחים בשימור, מתכננים עירוניים ואדריכלים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר