פרויקט תמ"א 38 בחיפה (צילום: שושן מנולה)
פרויקט תמ"א 38 בחיפה (צילום: שושן מנולה)

סופית: תמ"א 38 תבוטל בעוד שלוש שנים

המועצה הארצית לתכנון ובנייה במינהל התכנון של משרד האוצר קבעה היום את עמדתה בשאלה אם להאריך את תוקפה של התוכנית שאמורה היתה לפוג בחודש מאי 2020, והחליטה להאריך את תוקפה בכשנתיים וחצי בלבד, עד 1 באוקטובר 2022

פורסם בתאריך: 5.11.19 17:54

עכשיו זה סופי. תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38), אשר ניצבת בשנים האחרונות במרכזה של מחלוקת עזה בחיפה בין מתנגדיה למצדדיה, מתקרבת אל סוף דרכה, והיום (שלישי) הוחלט שהיא תבוטל בעוד כשלוש שנים.

המועצה הארצית לתכנון ובנייה במינהל התכנון של משרד האוצר קבעה היום את עמדתה בשאלה אם להאריך את תוקפה של התוכנית שאמורה היתה לפוג בחודש מאי 2020, והחליטה להאריך את תוקפה בכשנתיים וחצי בלבד, עד 1 באוקטובר 2022.

עם זאת קבעה המועצה הארצית הוראת מעבר לביטול התוכנית, ולפיה ניתן יהיה לאשר בקשות חדשות להיתרי בנייה מכוח התמ"א גם אם הן יוגשו במהלך שלוש השנים שנותרו עד לפקיעתה. המשמעות של הוראת המעבר היא שניתן יהיה לאשר היתרי בנייה מכוח התמ"א ולנפקם גם לאחר פקיעתה, וזאת תוך השלמת הליכים שיחלו עד 1 באוקטובר 2022.

בתקופה שנותרה עד לביטול התמ"א יקודם מתווה חלופי להתחדשות עירונית שבמרכזו מתן עדיפות לחידוש של אזורים עירוניים ותיקים באמצעות תוכניות מתחמיות ולא במסגרת היתרי בנייה נקודתיים מכוח התמ"א, וזאת מכיוון שהתוכניות המתחמיות נעשות בראייה כוללת ומערכתית מבלי לפגוע במרקם העירוני, תוך התייחסות לכלל צורכי הציבור הנדרשים.

במסגרת המתווה החדש יקודם תיקון חקיקה שלפיו תינתן סמכות לוועדה מקומית לאשר תוכנית מפורטת להריסה ובנייה מחדש במגרשים שבהם קיימים מבנים הטעונים חיזוק, ותינתן בחוק סמכות לוועדה המקומית לאשר בתוכניות התחדשות עירונית עירוב שימושים סחירים וציבוריים. כמו כן, ניתן יהיה לאחד מגרשים ולהרחיב דרכים ושטחי ציבור. במקביל לכך, בהתאם למתווה החדש יקודם מנגנון חדש שיקצר את לוחות הזמנים, ולפיו ניתן יהיה לראות בהחלטה לאישור תוכנית גם כהחלטה למתן היתר בנייה מכוח התוכנית, כך שלא יהיה צורך להגיש בקשה להיתר בנפרד.

 

 

מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר: "תמ"א 38 היא תוכנית שאיבדה את הכיוון ולכן היא מסתיימת. אנחנו שמחים ששינינו את השיח הציבורי לכיוון של תכנון ראוי ואיכותי שמסתכל בצורה כוללת על המרחב מחד ושמירת חיי האדם מאידך. התמ"א הסתיימה, וכעת מינהל התכנון יקדם שינויי חקיקה מתבקשים בהתאם למתווה שהוצג".

יו"ר המועצה הארצית זאב בילסקי: "לאחר אין ספור דיונים ומחשבה אני מברך על הארכתה של תמ"א 38 לתקופת מעבר של שלוש שנים. מעבר לכך שזוהי תוכנית מצילת חיים שמביאה לחיזוק מבנים ולהוספת ממ"דים שימנעו אסונות במקרי חירום, מוטלת עלינו האחריות לייצר ודאות בשוק הדיור ולהכניס שינויים באופן שהשוק יוכל לעמוד בהם. תקופת המעבר תאפשר חקיקה ושינויים נדרשים על מנת לייצר תשתית לפרויקטים של התחדשות עירונית באופן רחב בכלל הארץ, ובדגש על הפריפריה".

הדוח המפורט לשנת 2018 של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון, שפורסם לפני כחמישה חודשים, חשף את התמונה המלאה של יישום תמ"א 38 בחיפה מאז אישורה. לפי הדוח, מאז אישורה של התמ"א בשנת 2005 ועד לסוף שנת 2018 נופקו מכוחה היתרי בנייה ל-3,289 דירות בחיפה.

לפי הדוח, 3,289 הדירות שנופק להן היתר כלולות ב-296 מבנים שאושרו בהם פרויקטי תמ"א 38 בחיפה – 195 מבנים במסלול של תוספת דירות בבניין קיים ו-101 מבנים במסלול של הריסה ובנייה מחדש. לפיכך, 3,289 הדירות כוללות דירות ששודרגו והורחבו, דירות שנהרסו והוקמו מחדש ודירות חדשות אחרות.

מתנגדיה הרבים של תמ"א 38 – קבוצות של תושבים בעיקר משכונות הכרמל שבהן חלות רוב יוזמות הבנייה מכוחה – טוענים כי מימושה מייצר מבנים שהם חריגים בגובהם לסביבתם וגורם לשינוי צביונם של האזורים הוותיקים של הכרמל, אשר מתאפיינים בבנייה נמוכה לגובה של שלוש-ארבע קומות בלבד. טיעון מרכזי נוסף של המתנגדים הוא שתוספת הדירות מכוח התמ"א אינה זוכה למענה הדרוש לעומס על התשתיות שנוצר בשכונות השונות כתוצאה מתוספת האוכלוסייה. לעומת זאת, מצדדי התוכנית, ובראשם יזמי נדל"ן, מדגישים את תרומתם של פרויקטי התמ"א להתחדשות העירונית בכך שהם מחליפים בנייה ישנה בבנייה מודרנית ומגדילים את היצע הדיור בעיר.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דגניה MAN

    קרית חיים מערבית הבאה בתור?
    הבניינים שם לא ישרדו רעידת אדמה קלה שבקלות. מדובר בתהליך מציל חיים!
    האחריות רובצת לפתחה של עיריית חיפה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר