מסילת הרכבת באזור החוף בחיפה (צילום: רמי שלוש)
מסילת הרכבת באזור החוף בחיפה (צילום: רמי שלוש)

עתירה לבג"ץ לביטול תוכניות הרכבת ושדה התעופה

חמישה עותרים הגישו בג"ץ נגד ההחלטה לפיצול התוכנית להכפלת המסילות שמנציחה את החיץ בין העיר לים ומאלצת את תושבי הצפון להקיף את הכרמל בדרך דרומה, ונגד ההחלטה לפתח את שדה התעופה בחיפה באופן מינורי בלבד שלא יאפשר את הפיכתו לשדה תעופה בין לאומי משמעותי

פורסם בתאריך: 25.11.19 12:15

בזמן שעיריית חיפה השלימה עם פיתוח מינורי בלבד בשדה התעופה חיפה ואינה מנהלת מאבק פומבי להסרת חיץ המסילות מחופי העיר, יש מי שמנהלים מאבק ציבורי משפטי עתיר מאמצים לפיתוח משמעותי של השדה ולסילוק החיץ.

ביום חמישי הוגשה לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ עתירה לביטול שתי ההחלטות שקיבלה הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) במינהל התכנון של משרד האוצר ב-3 ביוני – ההחלטה לפצל לשני מקטעים את תוכניתה של רכבת ישראל להכפלת מסילות הרכבת באופן שמנציח את חיץ המסילות בין העיר לים ואת אילוצם של תושבי הצפון להקיף את הכרמל בנסיעתם ברכבת דרומה, וההחלטה להפקיד את תוכניתה של רשות שדות התעופה (רש"ת) לפיתוח מינורי של שדה התעופה בחיפה באופן שלא יאפשר להסבו לשדה תעופה בין לאומי משמעותי.

העתירה הוגשה באמצעות עו"ד דביר לנגר על ידי חמישה עותרים: שלוש השקמים – העמותה לקידום החיים והסביבה בגליל המערבי, האדריכל החיפאי מיכאל רטנר ושלוש רשויות מקומיות מעמק יזרעאל – המועצות האזוריות עמק יזרעאל ומגידו והמועצה המקומית רמת ישי.

בעתירה נכתב בין השאר: "הצפון עומד בפני אפשרויות פיתוח היסטוריות. ערים כגון עפולה, כרמיאל ונצרת יכולות להיות בטווח של 60 דקות נסיעה ממרכז הארץ. ערים קרובות יותר כגון נהריה, עכו, נשר והקריות יכולות להיות בטווח של 40-35 דקות נסיעה ממרכז הארץ. במסגרת תוכנית הכפלת המסילות ניתן גם לקדם חלופה המביאה לפינוי מלא של המסילה מהסביבה החופית בחיפה. לגבי תוכנית הפיתוח של שדה התעופה בחיפה, נקבע בחקיקה כי בחיפה יוקם שדה תעופה בין לאומי הנתמך במסלול באורך של 2,400 מטר לכל הפחות. העותרים הציגו חלופת תכנון המאפשרת עמידה בהוראה החקוקה. הוות"ל מעולם לא מצאה מקום לחייב את יזמי שתי התוכניות להתייחס לחלופות שהוצעו על ידי העותרים, חרף העובדה כי החלופות הוצגו בצורה נאותה מבעוד מועד ועל פני מספר שנים. נוכח החשיבות ההיסטורית של התשתיות דנן, מן הדין והצדק לקבל עתירה זו".

העתירה הוגשה נגד תשע רשויות ציבוריות – הוות"ל, המועצה הארצית לתכנון ובנייה במינהל התכנון, משרד התחבורה, משרד האוצר, רשות התעופה האזרחית (רת"א), רש"ת, רכבת ישראל, חברת נמלי ישראל (חנ"י) ועיריית חיפה.

בהחלטתה מתחילת חודש יוני נענתה הוות"ל בחיוב לבקשתה של רכבת ישראל לפצל את תוכנית ההכפלה לשני חלקים – חלק דרומי מתחנת חוף הכרמל עד שפיים, וחלק צפוני מתחנת לב המפרץ ועד לתחנת חוף הכרמל. החלק הדרומי יבוצע עד לשנת 2030, ואילו החלק הצפוני, אשר עובר בתוך חיפה, מיועד לביצוע עד לשנת 2040. תוכנית ההכפלה אמנם מחויבת להסרת החיץ מחופי העיר, אך פיצולה דוחה את הביצוע לעוד 20 שנים לפחות.

בעתירה נטען כי מבחינה מעשית מונע פיצול התוכנית לא רק את אפשרות פינויה המלא של המסילה מהחוף, אלא גם את האפשרות של מנהרת שידרה, שהיא חלופה שכוללת כרייה של שתי מנהרות בהר הכרמל – מנהרה ראשית מהצ'ק פוסט לאזור מושב מגדים ומנהרה נוספת מקרית הממשלה לאזור איצטדיון הכדורגל העירוני, לשם תועתק תחנת חוף הכרמל. חלופה זו מבטלת את חיץ המסילה לאורך חופי העיר בין קרית הממשלה לאיצטדיון ומחברת ביניהם באמצעות קו מטרונית.

בעתירה נטען כי פיצול תוכנית ההכפלה מונע באופן מעשי את האפשרות להקמת מנהרת שידרה "המופיעה כחלופה הטובה ביותר בתוכנית האסטרטגית של היזם – רכבת ישראל" ותואמת לעקרונות שהותוו בהכרזה על תוכנית ההכפלה ביולי 2014 כתוכנית תשתית לאומית, ולפיהם מטרת הפרויקט היא שיפור השירות הרכבתי וחיבור הפריפריה אל מרכז הארץ, תוך קיצור משמעותי של זמן הנסיעה.

שלוש הרשויות המקומיות מהעמק ציינו בעתירה כי הן "מעוניינות בקישור המיטבי בין צפון הארץ למרכז הארץ". היום נאלצים תושבי העמק בנסיעותיהם ברכבת לכיוון דרום, תחילה באמצעות מסילת העמק המתחברת לחיפה ולאחר מכן באמצעות מסילת החוף, להקיף את הכרמל תוך עצירה בארבע תחנות בחיפה – מרכזית המפרץ, חיפה מרכז השמונה, בת גלים וחוף הכרמל. אימוץ חלופת מנהרת השידרה תאפשר להם, כמו לכל התושבים המתגוררים מצפון לחיפה, קיצורי זמני נסיעה משמעותיים של כ-15 דקות לכל נוסע בכל נסיעה.

אמנם לאחרונה החליטה המועצה הארצית לקדם הכנת שתי תוכניות מתאר ארציות חדשות שיציעו יחדיו תוואי למסילת רכבת חדשה – מסילת מנשה – שתנוע בין אזור מושב אחיטוב בעמק חפר למסילת רכבת העמק המתחברת לחיפה, אך תוכניות אלה, שמציעות אף הן קיצור של זמני הנסיעה מהעמק למרכז הארץ, נמצאות בשלב ראשוני ביותר של עריכתן (מסילת מנשה היא המקטע הצפוני של פרויקט המסילה המזרחית שאמור ליצור אלטרנטיבה למסילת החוף).

 

 

באשר לחלק של העתירה אשר עוסק בשדה התעופה חיפה ציינו שלוש הרשויות המקומיות מהעמק, המנהלות בימים אלה מאבק נגד היוזמה הממשלתית להקמת שדה תעופה אזרחי משלים לנתב"ג במרחב קיבוץ רמת דוד בעמק, כי הן מעוניינות ש"בחיפה יוקם שדה תעופה בין לאומי משמעותי עם מסלול של 2,400 מטר לכל הפחות".

ביום שבו החליטה על פיצול תוכנית ההכפלה, החליטה הוות"ל גם לאשר להפקדה תוכנית להארכת מסלול שדה התעופה בחיפה מ-1,300 מטר ל-1,850 מטר. כעבור כחודשיים וחצי נחתם בין משרד התחבורה לעיריית חיפה הסכם לקידום פעולות תכנון להארכת המסלול ל-2,100 מטר. גם במתכונת זו הרחבת יעדי הטיסה הוגבלה למדינות קרובות באירופה בלבד.

בעתירה הודגש כי תוכנית המתאר הארצית לתפרושת שדות התעופה בישראל, שאושרה בשנת 2000 במסגרת יוזמה תכנונית שרש"ת ורת"א שותפות לה ואשר מהווה חקיקה, קבעה כי אורכו של המסלול בשדה החיפאי יהיה 2,400 מטר. לפי העתירה, הוות"ל מתעלמת מחלופת תכנון שהוצגה על ידי העותרים ואשר מאפשרת מסלול באורך הנדרש בתוכנית המתאר הארצית, תוך הסטה קלה של המסלול מזרחה כך שהוא יוארך לתוך שטח ים הצמוד לנמל המפרץ ולא על חשבון שטחי הנמל החדש שיזמה חנ"י.

"ניתן להקים בחיפה שדה תעופה בין לאומי, כפי הנדרש בתוכנית המתאר הארצית, ואין עסקינן בשאלה של כדאיות כלכלית, שמעולם לא נבדקה, אלא ברצונו של משרד התחבורה לבכר את נמל המפרץ על פני ועל חשבון שדה התעופה", נטען בעתירה. על עיריית חיפה נכתב בעתירה כי היא פעלה למען הקמת שדה תעופה בין לאומי משמעותי בצפון הארץ, ואף פנתה לערכאות בניסיון לקדם את חזונה לשדה תעופה הנתמך במסלול של 2,400 מטר, אך בהמשך חתמה על הסכם עם משרד התחבורה "שבו היא מוותרת על כל טענה בנושאים דנן".

בית המשפט התבקש בעתירה להוציא צו על תנאי הקובע כי פיצול התוכנית להכפלת המסילות מסכל את פינוי חיץ המסילות בחיפה, ונוסף על כך לתת פסק דין הצהרתי המבהיר כי הוות"ל טרם בחנה חלופות תכנון המוצאות תמיכה בחקיקה או בתוכנית האסטרטגית של היזם, ובפרט בהיבטים הבאים: פינוי מלא של המסילות מסביבת החוף, חלופת מינהרת שידרה, שדה תעופה בין לאומי משמעותי עם מסלול באורך של 2,400 מטר (ועוד קצוות בטיחות נדרשים) ובחינה של עלות מול תועלת של חלופות תכנון שונות או ניתוח כלכלי-תחבורתי אחר. בית המשפט העליון הורה למשיבים לעתירה להשיב לה עד 21 בינואר.

יצוין כי ביום רביעי ידון בית המשפט המחוזי בחיפה בהליך משפטי אחר שמנהלות שלוש הרשויות המקומיות מאזור העמקים לקדם הארכה של המסלול בשדה התעופה חיפה ל-2,400 מטר. מדובר בעתירה מינהלית שהן הגישו בחודש ספטמבר ושבה התבקש בית המשפט להורות לוועדה המחוזית – חיפה, לוות"ל ולמועצה הארצית לתכנון ובנייה למנוע שימושי קרקע בסביבת השדה הקיים שעלולים לסכל פיתוח שדה תעופה עם מסלול באורך של 2,400 מטר – סעדים שונים מאלה המבוקשים בעתירה החדשה לבג"ץ.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. אברהם יצחקוב

    כמה שיאמרו עליכם שאתם נגד ראשת העיר, אי אפשר להתווכח עם עובדות. וזו עיתונות אמיתית. כאחד שבחר בקליש אני מרגיש את הטעות עד פתח ביתי, תודה לכם שהארתם את ענינו בנושא, מקווה שצעירים ילחמו נגד הרכבת המזהמת וגם שידעו לבחור נכון בבחירות הבאות.

  2. חיפאית

    שלוש ראשויות מקומיות מהעמק מבקשות שיעבירו את המפגע של שדה התעופה לחיפה. ברור, תושבי הקריות יסבלו ממפגע הרעש ותושבי העמק יחיו במרחק חצי שעה משדה התעופה. יפה להם.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר